Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Thunderbird og Gmail fungerer glimrende samme. Legg til ny konto i Thunderbird og skriv inn gmail brukernavn og passord. Så er det klart! Et eller annet som må stilles i i gmail for å synkronisere disse to. Pop3 og Imap er stikkord jeg kommer på i farta. Alt sånt står forklart under innstillingene til gmail.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har endelig fått fremkalt Velvia 100F 4x5! Resultatene er fantastisk og jeg gleder meg til å få scannet de skikkelig. Neste uke blir det å sende det beste til trommelscanning i england. Jeg gleder meg!

 

Forresten, alle som driver og kjøper det nyeste digitale utstyret burde ta og lese denne...

http://www.largeformatphotography.info/chasing-magic-bullet.html

 

Litt selvinnsikt kommer man langt med.

Endret av fredderen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har endelig fått fremkalt Velvia 100F 4x5! Resultatene er fantastisk og jeg gleder meg til å få scannet de skikkelig. Neste uke blir det å sende det beste til trommelscanning i england. Jeg gleder meg!

Det blir spennende å se resultatene.

 

Forresten, alle som driver og kjøper det nyeste digitale utstyret burde ta og lese denne...

http://www.largeform...gic-bullet.html

Jeg liker uttalelsen:

 

I am a recovering magic-bullet chaser.

 

Litt selvinnsikt kommer man langt med.

Øyy! Det neste er er vel at du kommer dragenes med sunn fornuft! ;)

Lenke til kommentar

Hva gir minst dybdeskarphet for et helportrett, en 85mm f/1.8 eller en 70-200mm f/2.8 ved 200mm?

Har ingen anelse.

 

Tar vi utgangspunkt i FF, så er det et par tester der ute som tyder på at 85mm er den brennvidden som gir et resultat som er nærmest det vi ser; men da har det vært tale om et hode portrett. Dvs. det er den brennvidden som er mest flatterende for motivet.

 

Går du over på helportrett; så endres en del parametre; du må gå lengre unna, samtidig som den relative avstanden fra motiv til bragrunn blir mindre i forhold til avstanden mellom deg og motivet.

 

Jeg vet ikke om en DOF kalkulator kan gi noen indikasjoner her; så mitt forslag er å prøve ut begge deler.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Hva gir minst dybdeskarphet for et helportrett, en 85mm f/1.8 eller en 70-200mm f/2.8 ved 200mm?

Ved samme fokusavstand? 200/2,8. (200/2,8 = 71mm blenderåpning vs 85/1,8 = 47mm). Her er blenderåpning det viktige, ikke blendertall.

Med samme utsnitt, så du beveger deg fram og tilbake til du får samme utsnitt? 85/1,8. Så er nemlig blendertall det viktige. Men - bakgrunnen vil muligens allikevel kunne se mer utvisket ut på 200/2,8 på grunn av kompresjonen. Prøv!

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva gir minst dybdeskarphet for et helportrett, en 85mm f/1.8 eller en 70-200mm f/2.8 ved 200mm?

 

85 1.8 vil bevare mer av bakgrunnen i den forstand at det er lettere å se hva det er. 200 gir den klassiske tele-effekten. 85 gjør at man blir mer _til stedet_ når man ser på bilde - mens 200 gir fjern følelsen som fotografen ikke er der.

 

Her er ett fra 70-200mm @200mm på f/2.8

7147702139_0956e388c3_z.jpg

Editor by Dmitry Valberg, on Flickr

Endret av GCardinal
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et band som lider av lav oppløsning der; lurer på om musikken er inspillt i sterkt komprimert mp3 - 64k, f.eks. :D

 

haha godt spørsmål !

 

Jeg har tatt promobilder for 1 artist og 1 band siste dagene og her er det kun maks oppløsning som duger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...