Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Første gang jeg prøver meg på noe særlig HDR redigering. Jeg ønsker å få til en viss dramtikk og omfang i bildene mine, men fortsatt beholde realismen. Føler jeg har kommet til et punkt hvor jeg har sett meg blind på egne bilder, og kunne trengt litt input utenfra.

Har to versjoner av samme bilde, et som er kun er redigert i lightroom, men utgangspunkt i den best eksponerte råfilen, og et som er satt sammen av 9 eksponeringer (-4 til +4 EV) i Nik HDR Efex Pro, men klarer ikke å bestemme meg for hvilke jeg synes er best, og om det egentlig er noe særlig å hente på å kombinere flere eksponeringer i dette tilfellet.

 

Vil gjerne ha tilbakemeldinger på hvilke av de to dere synes er best, og generell tilbakemelding på redigeringen :)

På det første ser jeg en glorie rundt steinen som ødelegger bildet for meg, det eneste jeg tenker på når jeg ser bildet er redigeringsprosessen og hvordan den kunne vært bedre.

 

Bilde nummer to fungerer bedre for meg selv om himmelen blir litt for utbrent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm, bestemte meg akkurat for å kjøpe CS6 Design Standard mens jeg fremdeles er student. Vil helst ha CC, men ønsker ikke å måtte betale 450kr i måneden om ett år, eller eventuelt måtte kjøpe CS6 Design Standard for 13 000kr i stedet for 3 200 fordi jeg ikke lenger er student.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Hmmm, bestemte meg akkurat for å kjøpe CS6 Design Standard mens jeg fremdeles er student. Vil helst ha CC, men ønsker ikke å måtte betale 450kr i måneden om ett år, eller eventuelt måtte kjøpe CS6 Design Standard for 13 000kr i stedet for 3 200 fordi jeg ikke lenger er student.

 

Lisensen din slutte ikke å virke selv om du er ferdig som student! Hvordan skal Adobe vite at du ikke er student lengre?? :)

Lenke til kommentar

Man kan ikke bruke student versjonen til kommersielt arbeid.

Fra og med CS5 kan man bruke studentversjonen til kommersielt arbeid - den _eneste_ "ulempen" med student-versjonen er at den ikke kommer i så mange lokaliserte språk - som skandinaviske språk.

Problemet med CC og studentversjon blir nok at man årlig (eller lignende) sikkert skal bevise at man fortsatt har studentlisens, i det man fornyer.

Lenke til kommentar

Lisensen din slutte ikke å virke selv om du er ferdig som student! Hvordan skal Adobe vite at du ikke er student lengre?? :)

En installasjon av CS6 vil fremdeles være valid etter at du kjøpte den som student - dette er også tillatt i følge Adobes lisensavtale. Problemet er heller å skaffe gyldig studiebevis i det du skal fornye CC-lisensen.

Lenke til kommentar

Trondster har tatt poenget mitt. :)

 

...når det er sagt, hvor kurrant er det egentlig å føre opp student- og hjemmeutgaver av programvare som utgifter i firma?

Det blir en selvmotsigelse om noen går gjennom papirene nøye. Sannsynligheten for å bli oppdaget er forøvrig minimal. Jeg for min del kjører firma-lisens til tross for litt høyere pris.

 

Edit:

Det kan bli stilt spørsmål ved hvor "firma-relevant" en hjemmeutgave er, og det kan potensielt ikke bli godkjent som gyldig bilag for firma om dine venner i skatteetaten finner ut at du er målet.

 

RRS stativfot til 800mm på plass, mangler bare 800mm'en da ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

Fra og med CS5 kan man bruke studentversjonen til kommersielt arbeid - den _eneste_ "ulempen" med student-versjonen er at den ikke kommer i så mange lokaliserte språk - som skandinaviske språk.

Problemet med CC og studentversjon blir nok at man årlig (eller lignende) sikkert skal bevise at man fortsatt har studentlisens, i det man fornyer.

Aah, det var i alle fall sånn når jeg gikk på vgs. Da hadde vi riktig nok CS3

Lenke til kommentar

...når det er sagt, hvor kurrant er det egentlig å føre opp student- og hjemmeutgaver av programvare som utgifter i firma?

Klarer ikke skjønne at dette skal være et problem; du er ikke forpliktet til å pådra deg unødvendig høye utgifter selv om det er i firmasammenheng. Prisen du betaler er en sak mellom deg og Adobe, så må du bare kunne argumentere overfor skattemyndigheter og revisor at dette ikke er en privat utgift du forsøker å belaste firmaet -- i dette tilfellet burde det være helt uproblematisk.

Lenke til kommentar

En mulighet er jo også å foreta en "skjønnsmessig" egenvurdering av forholdet mellom "privat hjemmebruk" og "firma-/næringsbruk". Da har du en fordelingsnøkkel å bruke på "dette og hint". Finner det lite sannsynlig at skattemyndighetene i et ev. bokettersyn vil motsette seg en slik fordeling. De finner nok heller på å ville reagere dersom en slik fordeling ikke er gjort.....

Lenke til kommentar

Var hos en kamerat i går kveld som har blitt bestefar, han viste meg stolt et bilde av poden som sønnen/samboeren hadde tatt bilde av og forstørret til A4, rammet inn og gitt det til han som gave.

 

Bildet hadde bevegelseustabilitet og var i tillegg så uskap at detaljene i fjeset var neste utvisket, situasjonen var veldig fin så det var nok det som var grunnen for at bildet ble bevart, torte ikke si annet en at "det var et fint bilde".

 

Utrolig hvor lite som skal til før folk er fornøyd med et bilde.

Lenke til kommentar

En amerikansk bryllupsfotograf som kjører Leica tar mellom 7000 og 20000 US Dollar for ett bryllup og noen av bildene hans er uskarpe, bruker knapt blits men han stiller ikke opp noen i bryllupet kun går rundt som en gjest.

 

Han kunne heller ikke skjønne hvorfor noen tok detaljbilder av kun buketten eller skoa i Norge...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...