Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Har endelig funnet en artikkel som gjør det lettere å finne hvike objektiver jeg må ha ;)

Kjenner meg faktisk litt igjen der.

Ikke minst i denne qouten "Great hobby lenses, as macro photographers are among the only happy photo enthusiasts". Personlig så ville jeg være litt litt mindre påståelig og kanskje fjerne "only".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det er så negativt, jeg. Er det noe som heter "pent søppel"? :p:)

 

Å dra dit på sommeren etter at milliarder av mygg og knott har klekket, er ingen bra ide. Hvis du ikke liker sånt da. Hehe.

Søppel og forfall kan bli veldig magisk på foto; så det ser ut som en god plan :)

Lenke til kommentar

Tvert om, vil nå jeg si.

 

Det er noe med fargene på denne tiden av året som passer meget bra til de gamle rustne vrakene. Synes nå jeg.

Aldri vært no glad i brun natur, og alltid likt kontrastforholdene mellom grønt og rust, så for min del er våren best når det nettopp har kommet farger:)

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar

Ved samme fokusavstand? 200/2,8. (200/2,8 = 71mm blenderåpning vs 85/1,8 = 47mm). Her er blenderåpning det viktige, ikke blendertall.

Med samme utsnitt, så du beveger deg fram og tilbake til du får samme utsnitt? 85/1,8. Så er nemlig blendertall det viktige. Men - bakgrunnen vil muligens allikevel kunne se mer utvisket ut på 200/2,8 på grunn av kompresjonen. Prøv!

 

Det med blenderåpning var jeg klar over, men hadde ikke resonnert meg fram til at blendertallet gir DOF-en på samme utsnitt. Veldig nyttig, takk!

 

Her er ett fra 70-200mm @200mm på f/2.8

Editor by Dmitry Valberg, on Flickr

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Fantastisk at noen legge på lens-flare effekter på nyhetssaker. Det er ikke lov engang! ;)

 

Bildene du leverer bør heller ikke vært lov, men i det minste så sier jeg det direkte til deg og referer ikke med "noen" når fotograferens navn står i saken og under hvert bilde.

Lenke til kommentar

Det med blenderåpning var jeg klar over, men hadde ikke resonnert meg fram til at blendertallet gir DOF-en på samme utsnitt. Veldig nyttig, takk!

Yup - med samme blendertall blir det samme dybdeskarphet hvis du (uten å endre sensorstørrelse) samtidig endrer fokusavstand og brennvidde så du beholder samme utsnitt - så går mindre dybdeskarphet på grunn av høyere brennvidde med samme blendertall opp i opp med økt dybdeskarphet på grunn av lenger fokusavstand. Men - på grunn av annet perspektiv vil ting i bakgrunnen fylle større eller mindre andel av bildet og gi et annet uttrykk på tross av samme dybdeskarphet som sådan.

Mer å lese i denne artikkelen: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/dof2.shtml

Lenke til kommentar

Yup - med samme blendertall blir det samme dybdeskarphet hvis du (uten å endre sensorstørrelse) samtidig endrer fokusavstand og brennvidde så du beholder samme utsnitt - så går mindre dybdeskarphet på grunn av høyere brennvidde med samme blendertall opp i opp med økt dybdeskarphet på grunn av lenger fokusavstand. Men - på grunn av annet perspektiv vil ting i bakgrunnen fylle større eller mindre andel av bildet og gi et annet uttrykk på tross av samme dybdeskarphet som sådan.

Mer å lese i denne artikkelen: http://www.luminous-...ials/dof2.shtml

 

Fin artikkel. Brukte 85mm-ern på konfirmasjonen i går (sammen med 35 og 14-24).

 

Angående nyhetsartikkelen med lensflares: Sukk.

 

Men GCardinal, nå ble jeg nysgjerrig, hva er det TGB leverer som ikke burde være lov? Henvis meg gjerne til en tidligere diskusjon eller noe, trenger ikke å rippe opp i alt her. Jeg syns iallfall ikke at jeg ser noe umiddelbart "galt" med bildene fra nettsiden hans. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...