Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Satt forøvrig på toget i dag og tenkte på hva som hadde skjedd om man hadde sveiset fast skiltene på bilen. Om ikke annet enn for å se ansiktsuttrykket når de skal klippe skiltet.

 

Jo, det kan jeg fortelle deg: Skrutrekkeren på politimannens Leatherman brekker! :rofl:

Hadde ikke gjennomført PKK på en gammel bil for mange år siden, og etter en 120 mils tur ble jeg blinket på en mil hjemmefra. De var hyggelige, og lot meg kjøre hjem før de prøvde å løsne skruene (hadde ikke sveiset, de var bare rustne). De hadde ikke med seg tang i bilen, så etter å ha ødelagt Leatherman'en ga de opp og ba pent om ikke jeg kunne fikse håndbrekket så jeg fikk godkjent den, så reiste de igjen!

Lenke til kommentar
25-hulls pinholekamera gir interessante mosaikkbilder.

 

Litt mer på den tekniske/teoretiske siden, vil ikke disse bildene kunne kombineres til et bilde med høyere oppløsning enn hvis man brukte ett hull? (Forutsatt at hulldiametere og avstand tilpasses formatet)

 

Eller i litt mer generelle termer: Vil ikke en matrise av mange små kameraer gi totalt sett bedre oppløsning enn ett med samme sensorstørrelse som de andre til sammen? Forutsatt at optikken henger med. Omtrent som en matrise av radioteleskoper gir bedre oppløsning enn ett stort med samme areal?

Jeg fikk nesten svar på det jeg spurte om hos Imaging Resource. Her er en artikkel om et telefonkamera med 16 objektiver over én bildebrikke.

 

Pelican Imaging demos Lytro-like refocusing in an inexpensive, slim smartphone-friendly module

Lenke til kommentar

Nja, med unger er autofokus noe ihvertfall jeg har behov for. Er bare sånn freaks som Trondster som klarer seg uten...

 

Men den 24mm høres ut som noe jeg må se litt på selv, 21mm kunne vært aktuell med FF og ny mattskive, men 24mm + 14mm eller 85mm fra samyang ender vel på samme pris (har ikke sjekket noen av de).

Godt poeng det med unger. Men da er jo det mest rasjonelle igjen en lyststerk zoom. Eller kanskje 35mm 1.4.

Skulle jeg valgt mellom 21mm'eren og 24 T-S tror jeg det hadde blitt 21mm, selv om jeg tror man får 2 for prisen av en 21mm. Nåvel, jeg har god tid på å bestemme meg. Det jeg strengt tatt savner vidvinkel mest til er ikke nødvendigvis områder hvor AF er kritisk, men det vil nok føre til ett hull i oppsettet mitt.

 

Jeg fikk nå hvertfall skiltene tilbake på bilen, selv om det blei dyrt. Jeg fikk ikke muligheten til å kjøre hjem :p

Lenke til kommentar

Til ikke helt lyssterk vidvinkel som 24mm og videre er det ikke helt nok med lyssterk mattskive (med mindre det er nærfoto/makro) - selv om mattskive hjelper - så skal man bruke forstørret visning i liveview for å få helt presis fokus. Men - man kommer langt med prefokusering. :)

 

Hadde nok gått for en Zeiss 21mm hvis jeg ikke hadde kjøpt 24mm tiltshift.

Lenke til kommentar

På nrk2 akkurat nå kan dere se hva tv-avgiften går til, en statsbedrifts handlekraft på sitt beste :p

 

Må si jeg foretrekker lisens framfor å dytte penger i lommene til en gjeng reklamefolk og samtidig få en utrolig irriterende mengde idiotisk reklame på skjermen. Har du tenkt over hvor mye høyere prisen på alt du kjøper er, på grunn av reklamefinansiert TV?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Må si jeg foretrekker lisens framfor å dytte penger i lommene til en gjeng reklamefolk og samtidig få en utrolig irriterende mengde idiotisk reklame på skjermen. Har du tenkt over hvor mye høyere prisen på alt du kjøper er, på grunn av reklamefinansiert TV?

Hvis det ikke hadde vært reklame på tv så ville de benyttet de reklamekronene på nett, trykk eller boards.

 

Hvis vi skal ha statsfinansiert radio/tv så bør det finansieres via statsbudsjettet/skatt, så kan de søke hvert år og kjempe for pengene som alle andre statlige funksjoner. På den måten kan de legge ned hele lisensavdelingen og det blir umulig å slippe unna lisens. Jeg vet ikke hvor mange stillinger som går med til å administrere lisens, og drive denne inn via statens innkrevningssentral, men det er nok ikke få.

 

Anbefaler forøvrig denne kommentaren på hw.no

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at man helst ikke ønsker det finansiert over statsbudsjettet, og det er at man skal være uavhengig av sittende regjering og på så måte være nøytral. Det er for meg en veldig god grunn til å beholde det slik det er idag.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Må si jeg foretrekker lisens framfor å dytte penger i lommene til en gjeng reklamefolk og samtidig få en utrolig irriterende mengde idiotisk reklame på skjermen. Har du tenkt over hvor mye høyere prisen på alt du kjøper er, på grunn av reklamefinansiert TV?

 

Har egentlig ingenting imot lisensen, men måten pengene blir styrt på, det var det jeg ville frem til hvor ineffektiv NRK er og alle "godene" de ansatte har fått i løpe av årene.

 

Hvis NRK hadde blitt styrt som en privat bedrift istedenfor av avdanka politikere ville vi nok kunne halvere lisensen.

 

Og nei, mangfoldigheten i NRK er de blitt pålagt av overformynder-direktoratet så det vil ikke bli dårligere mangfoldighet ved og privatisere NRK.

 

Kan jo også ta med at hvis ikke NRK kjøper fotball-sendinger kunne sikkert lisensen blitt enda billigere.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en grunn til at man helst ikke ønsker det finansiert over statsbudsjettet, og det er at man skal være uavhengig av sittende regjering og på så måte være nøytral. Det er for meg en veldig god grunn til å beholde det slik det er idag.

er ikke helt sikker på at NRK er så uavhengig av sittende regjering i dag...

Først, la oss kort se på det eksisterende forholdet mellom NRK og styresmaktene. NRK har en sjef – kringkastingssjefen, som ikles en dobbeltrolle som administrerende direktør og ansvarlig redaktør. Han (eller hun, når det vil skje) blir på sin side valgt av NRKs styre. Brorparten av styret pekes ut av kulturministeren, som jo igjen er plassert der av statsministeren og hans (eller hennes) regjering. Er du med?

Nå har ikke regjeringen noen mulighet til å gripe inn overfor NRK direkte, men ettersom kulturministeren i praksis kan bestemme hvem som får jobben som kringkastingssjef, har den jo en indirekte påvirkningskraft. Vi skal heller ikke glemme kringkastingsrådet, et kontrollorgan som kan legge føringer på NRKs programsaker. Kringkastingsrådet består av åtte medlemmer valgt av Stortinget og seks

medlemmer valgt av regjeringen. Regjeringen utformer også NRK-plakaten som forteller hvilke retningslinjer NRK skal styre etter.

- hentet fra kommentaren jeg linket til.

 

Forøvrig har jeg ingen tro på at NRK ikke kan fungere uavhengig av sittende regjering selv om de blir finansiert over statsbudsjettet, men det er bare min mening, og denne diskusjonen hører sikkert til på et helt annet sted på forumet.

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at man helst ikke ønsker det finansiert over statsbudsjettet, og det er at man skal være uavhengig av sittende regjering og på så måte være nøytral. Det er for meg en veldig god grunn til å beholde det slik det er idag.

Slik jeg ser det så er "nøytraliteten" som kommer ved lisensinnkreving v finansiering over statsbudsjettet et "luftslott".

Joda, jeg kan forsåvidt se at det kanskje gir en mer forutsigbar finansiering ved lisens i motsetning til bevilgning, men forskjellen er i virkeligheten svært liten.

Både ved fastsetting av lisens og ved bevilgning over budsjett så er det et til enhver tid sittende stortingsflertall som fastsetter hva NRK skal få. Det er ingen "umulighet" til å redusere lisensbeløpet hvis stortinget ville det.

 

Jeg er for et uavhengig offentlig finansiert NRK, men jeg mener at lisensinnkreving nå ikke lenger er nødvendig. Lisens var en god ide da TV og i sin tid Radio ikke var allemannseie. I dag har nær 100% tilgang til NRK via bakkenett, parabol, kabel eller via PC, pad, og mobil. Den dagen vi får innkreving av lisens på apparater som henter sitt signal via datanettet, den dagen vil enhver familie bli lisenspliktig. Da blir den byråkratiske innkrevingen et unødvendig ledd, og det finnes da ingen grunn til ikke å flytte finansieringen fra Lisens til Skatteseddel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er problemet er ikke lisensen, men alt støyen rundt det. Enig i at nrk kunne vært finansiert på en annen måte enn via lisens. Jeg ser minimalt på tv, men det hender at jeg ser på. Og nrk er like gode som de andre kanalene, kanskje til og med bedre.

 

Ett problem jeg ser/husker med lisens er for studenter/skoleelever. Om de har tv på hybelen skal de egentlig betale lisens. Hvem har ikke kjøpt en tv i sin ungdom "på sine foreldres navn" for å slippe den lisensen? Og så egentlig "være kjeltring" og lære å lure staten allerede som drittunge.

Og vi som har solgt tv'er (jobbet i en butikk en gang..), hvem har ikke spurt kunden om hvem tv'en skal registreres på? Om mannen kjøper tv'en og kona betaler lisensen så sparte man dem for mye trøbbel med å ordne opp i lisensrotet ved å finne ut slike ting da vi solgte tv'er.

Lenke til kommentar

Må bare dele denne her, folkens - det er Jazz-pianisten Hiromi Uehara med bandet sitt Sonicbloom - spiller her Softly, as in a Morning Sunrise på Blue Note Tokyo (2007).

http://www.youtube.com/watch?v=5mYEwFGa7u0

Siste halvdel (fra ca. 3:40) er i enda litt bedre kvalitet her. Det er også litt utover der låta virkelig løsner og tar av.

 

Har fått den der totalt på hjernen - den er helt genial! GItaristen David Fiuczynski spiller til tider litt spesielt, men Sånn er Jazz. ;)

 

Nyt! For dere som liker sånt, i alle fall. Og nei - akkurat dette opptaket finnes ikke på noen offisiell DVD. :)

 

Mer Hiromi? Denne er direkte nydelig:

Place to be

http://www.youtube.com/watch?v=LKuEJBKRW4M

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...