Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

skal jeg kjøre sRGB på kamera og da?

Kan du godt. Men - det har ingenting å si for RAW-filen - så blir den bare markert med at den default skal være sRGB og ikke Adobe RGB - du kan selv overstyre dette i RAW-konverteringen.

 

Adobe RGB gir mulighet for større fargerom, men er litt mer knot - skjermen din skal gjerne vise Adobe RGB så du kan se fargene korrekt, og printeren din skal også støtte det. Mange (f.eks. Japan Photo) støtter bare sRGB, og skal du bare bruke bildene på skjerm kan du like gjerne holde deg til sRGB.

 

takker og bukker får all hjelp, stressa noe jævelig i hele kveld med dette, morro å knipse bilder, men den redigeringa tar knekken på meg :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal jeg kjøre sRGB på kamera og da?

 

Så lenge du må spørre så er det best og holde seg til SRGB hele veien :)

SRGB er den mest brukte standarden og du slipper å tenke på og konvertere bildene etter hva du skal bruke dem til.

 

Hvilken kamera og programvarer er det du bruker ?

 

Canon eos 500d lightroom 2.5 og photoshop cs4

Lenke til kommentar

Da har primærdisken på min gamle trofaste stasjonære tatt kvelden... Bare okkking og stønning og klikking da jeg startet opp etter ferien. For så vidt ikke helt uventet (det er bare halvannen måned siden jeg kjøpte en OK bærbar som backup i tilfelle det skulle skje - S.M.A.R.T-rapportene begynte å bli litt for uberoligende), og egentlig ingen store tap av data/dokumenter, selv om jeg ikke har noen image/fullstendig backup. Har fortsatt recovery-CD for Win-XP, div drive-CD-er og Office 2003...

 

Nåvel. Det blir nok en ny stasjonær etterhvert. Men pokker hva gjør jeg med den gamle? Den har tresket og gått uproblematisk såpass lenge, at jeg føler jeg har ramlet litt av lasset - jeg lærer meg nye ting når jeg har behov for det, og akkurat her har det vært stillstand en stund...

 

Trodde det var i 2003 jeg kjøpte den, men da jeg sjekket litt opp, var det nok i 2004. 478-sokkel (oppgraderte til det heftigste som noen gang er laget for 478; P4 3.4 GHz Extreme Edition for en billig penge for ca 4 år siden, semi-passiv kjøling med Scythe Ninja rev B), AGP-grafikk (oppgradert til vifteløs ATI 2600 HD), oppgradert PSU MIST 500W modulær kabling, 2GB DDR RAM med OK timings, 2 HD á 160 GB (1 stk ubrukbarsad.gif ) begge IDE (men det finnes noen SATA-kontakter på MoBo også), CD R/W, CD/DVD R/W, floppy, multi-minnekortleser, lydkort etc.

 

Hva mener dere? Er det verdt bryet å få sparket den i gang igjen - og i så fall, hva i svarte skal jeg bruke den til?

 

 

Lenke til kommentar

stusser litt på det men ser på bildet på kamera og på pcen enten så har jeg elendig skjerm på pcen eller så er det noe alvorlig galt her, 2 forskjellige bilder :S

 

Ser du har fått endel gode svar allerede, men vil bare legge til at det kan være skjermen uten at den trenger å være dårlig... -har du kalibrert den?

 

Og, har du forsøkt å ta raw+jpeg i kamera? Da får du et godt redigeringsforslag fra kamera som du kan bruke som en slags "facit" ved redigeringen av rawfila.

Lenke til kommentar

det er bare halvannen måned siden jeg kjøpte en OK bærbar som backup i tilfelle det skulle skje - S.M.A.R.T-rapportene begynte å bli litt for uberoligende

Når SMART sutrer, da er det game over.

 

Jeg syns en 40" HDTV funger helt glitrende til bildevisning.

Jeg kjenner at jeg er klar for noe slikt nå. 32" gullfiskbolle er en smule gammeldags.

Lenke til kommentar

Hvem kan noe om PC her? (Kan, ikke tror han kan)

Jeg kan :p

 

Skal ha meg laptop så jeg kan ta back-up, redigere og surfe mens jeg er på førstegangstjenesten.

Jeg har sett at jeg bare må godta at en 13" får funke, da jeg ikke har råd til stor PC.

Nå er vel 15.6" de billigste PC-ene du får tak i. 13" er stort sett dyre og trege.

 

Når det gjelder CPU, er jeg rimelig sikker på at du klarer deg meden i5, uansett hva hardware-fantastene sier.

Lenke til kommentar

15. september klokken 17:00 så skjer det ting på Gardermoen. Da lander en Airbus A380!

"- Flyet skal parkeres på gate 53, i den østlige delen av flyplassen. Vi vil forsøke å legge forholdene til rette for at interesserte tilskuere skal få se og eventuelt fotografere flyet når det kommer, sier informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn."

 

Aner meg at jeg ikke blir den eneste der.

 

Les mer her http://www.aftenposten.no/reise/article3792642.ece

Det hadde vært gøy å ha sett - dette er det nærmeste jeg har vært en A380. Tror jeg.

Lenke til kommentar

Hva mener dere? Er det verdt bryet å få sparket den i gang igjen - og i så fall, hva i svarte skal jeg bruke den til?

 

Toppers sekundærmaskin hvis du har plass til 2 skjermer på skrivebordet, også bruker du Synergy sånn at du kan bruke samme mus og tastatur. :)

 

Ellers så er det en kjempefin server, da. Eller du kan donere den til noen som trenger en helt kurant datamaskin til litt surfing og dokumentskriving.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

 

Nå er vel 15.6" de billigste PC-ene du får tak i. 13" er stort sett dyre og trege.

 

Enig med deg der. Min gamle Lenovo SL300 (13,3") var irriterende treg helt til jeg byttet ut disken med en Seagate MomentusXT på 500GB. Ble nytt liv i den gamle sliteren da. Beste oppgraderingen jeg har gjort på lenge.

Lenke til kommentar

Det er ikke bra å prøve optikk i butikkene. Prøvde både Olympus sin 7-14mm (jeebus... for en vidvinkel) og 50-200mm SWD. (Kjapp fokus, virker utrolig solid og niec...)

 

14-54 og 12-60 var ikke inne slik at jeg ikke fikk prøvd de (er vel de eneste som er aktuelle og en smule realistiske mtp. anskaffelse), men kanskje like greit. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...