Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem kan noe om PC her? (Kan, ikke tror han kan)

 

Skal ha meg laptop så jeg kan ta back-up, redigere og surfe mens jeg er på førstegangstjenesten.

Jeg har sett at jeg bare må godta at en 13" får funke, da jeg ikke har råd til stor PC.

 

Men så kommer spørsmålet, skal jeg gå for Mac? Det eneste som holder meg tilbake er OS'et, jeg liker ikke forandringer. Vil jeg kunne få like god laptop til samme pris av MacBook?

 

Se bort ifra skjerm, hva kreves for å redigere store bilder, de kommer noen ganger på 1GB og da krasjer PS fort om jeg åpner FF. Plug-ins krasjer med en gang jeg åpner et layer i en fil på over 50mb.

Lenke til kommentar

15. september klokken 17:00 så skjer det ting på Gardermoen. Da lander en Airbus A380!

"- Flyet skal parkeres på gate 53, i den østlige delen av flyplassen. Vi vil forsøke å legge forholdene til rette for at interesserte tilskuere skal få se og eventuelt fotografere flyet når det kommer, sier informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn."

 

Aner meg at jeg ikke blir den eneste der.

 

Les mer her http://www.aftenposten.no/reise/article3792642.ece

Lenke til kommentar

Rent spesifikasjonsmessig får du en bedre maskin til samme pris som MacBooken. Men det betyr jo litt at den er godt konstruert, har et behagelig tastatur, stor multitouchflate ...

Design og touchpad gir jeg faen, bruker ekstern mus uansett.

 

Har hørt at man får mer igjen for hardwaren i Mac, at f.eks 2 GB utgjør mer i praksis på Mac enn snøen pc. Er det feil?

Lenke til kommentar

Mac OS spiser minne til frokost (Men det gjør jo for så vidt Vista og W7 også?), Windows har tradisjonelt hatt bedre 3D-rendering gitt et nivå på grafikkortet. Kan si mye positivt om Apple-maskiner, men ren hardwareytelse per krone er stort sett lavere enn på Windows-siden.

Ok, stoler på det da... Passer meg bedre med en Windows med tanke på alt av software jeg har også.

 

Hvilke laptoper bør jeg se på? Budsjettet er på rundt 10k, kan strekke meg om det er snakk om bedre ytelse, har tenkt å bruke laptopen over min stasjonære da den skrangler bra nå.

 

Må ikke bli kjøpt i Norge, kan kjøpe fra "fabrikk", da evt. Rep på maskinen er noe jeg får gjort privat uansett. Skjerm må ikke være stor, men er ikke negativt.

Lenke til kommentar

Hold deg langt unna HP når det gjelder bærbare.

 

Et større verksted så litt på tallene ift merker de fikk inn til rep, og der var HP ganske klart verst. De som hadde minst feil i %, var i følgende rekkefølge: Asus, Toshiba og Lenovo.

 

MacOS bruker kanskje mindre minne, men et bilde er et bilde, og tar akkurat like mye kraft og minne å gjøre noe med. Har du det du trenger, og følger deg mest komfortabel med Windows, så fortsetter du å kjøre Windows. I alle fall om du ikke har lyst til å lære deg et nytt OS.

 

Å få en rå bærbar på 13" er dyrt. Er vel mer eller mindre sånn at jo mindre den er, jo mer koster den om den skal ha litt futt i seg. Skal du redigere bilder, så er mye minne viktig. Skal du konvertere digre bildebilder, så er prosessor-kraft enda viktigere. Sånn grovt sett, i alle fall.

 

Å få oversikt over i markedet med bærbare er ganske håpløst, bare så du er klar over det. Hvert merke har ørtenhundreogfireogtyvetusennihundreogåtte forskjellige varianter, så beste måten er kanskje å bestemme deg for hvor mye du har å bruke, og så finne den med mest kraft til den prisen.

Lenke til kommentar

Nå kan ikke jeg noe om datamerker og feil og slik. Men med sånn statistikk må man vel også ta salget med i beregningen om man skal finne feilprosenten? Var det med i oversikten til det selskapet som registrerte feil?

Sammenlagt har pc-salget falt tre prosent for HP. Totalt har selskapet med ledertrøya solgt 104.997 pc-er første kvartal 2010.

 

Asus marsjer også kjapt frem. Totalt sett har selskapet hatt en økning på 80 prosent. Isolert på bærbarkategori har de hatt en økning på hele 98 prosent, altså nesten en fordobling. Men de har en lang vei å gå med sine totalt 29.627 solgte pc-er.

 

Sitat fra Computerworld

Lenke til kommentar

Bah! Sliter voldsomt med NAS for tiden..

Hva slags NAS? Og hva slags problemer?

 

 

Sitter her å hører på en svensk gruppe med navn Dungen. Dette falt i smak.

 

 

Har lyst på D3. Problemet er at jeg ikke har råd :)

Har man ikke råd bør man være fornuftig, dessuten sparer du opp litt så vil du være klar til neste generasjon som sikkert er enda bedre :)

 

 

Det er i realiteten slik at jeg egentlig har råd til å cashe ut både en brukt D3 og en 14-24, som jeg også har lyst på. Problemet er vel egentlig at jeg ikke kan forsvare en slik pengebruk på noe som bare er en hobby. Har andre og sikkert mere fornuftige ting å svi av penger på. Det er bare det at det er så kjedelig å bruke penger på fornuftige ting :)

Lenke til kommentar

Når det kommer til HP laptops kan jeg ikke uttale meg om de nye modellene, men her i familien har vi i alle fall hatt skikkelig dårlige erfaringer med de fra omkring 5 år siden. 3-4 stk som alle gikk ad dundas temmelig kjapt, feil med batteri/hovedkort og lignende.

 

Hardwaremessig burde du vel for å få litt futt gå for minst en i3, gjerne en i5 (i7 koster vel skjorta) og passe på å få minst 4 gb ram. i-prosessorene kjører jo alle på raske systembusser med raskt minne. Merker i alle fall god forskjell på min kjærestes i5 og min core2duo på ca. samme cpu-frekvens.

Lenke til kommentar

Hold deg langt unna HP når det gjelder bærbare.

 

Et større verksted så litt på tallene ift merker de fikk inn til rep, og der var HP ganske klart verst. De som hadde minst feil i %, var i følgende rekkefølge: Asus, Toshiba og Lenovo.

Dro de alt fra HP under samme kam, eller klarte de å skille mellom Pavilion-serien og EliteBook?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...