Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du sett på Nikon 16-35mm/4 VR?

Den er skarpere en 14-24/2.8...

I følge Photozone har 14-24/2.8 mindre distorsjon på 14mm enn 16-35/4 har på 16. ..Og 14-24 er i følge Photozones grafer langt skarpere, spesielt i den vide enden.

 

14-24/2.8 er et objektiv jeg misunner Nikon-brukerne..

 

 

 

14-24/2.8:

mtf.png

16-35/4:

mtf.png

 

 

 

Edit: SLRGear mener det samme - 14-24 har bedre optiske egenskaper enn 16-35:

 

 

There's wide, and then there's really wide. It's incredible what a difference of 2mm can make, and even more incredible is the sharpness provided by this lens: it's sharper than the 16-35mm, but not by much. Even more impressively, distortion is actually lower in the 14-24mm than the 16-35mm. Results for CA and corner shading are are about the same, but the 16-35mm does come with image stabilization, where the 14-24mm does not. The 16-35mm can also accept 77mm filters, where the 14-24mm has a fixed lens hood that precludes this.

 

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Nå kan ikke jeg noe om datamerker og feil og slik. Men med sånn statistikk må man vel også ta salget med i beregningen om man skal finne feilprosenten? Var det med i oversikten til det selskapet som registrerte feil?

 

Slik jeg husker undersøkelsen, så var det tatt med i beregningen antall solgte også. Så da bør tallene stemme.

 

Hold deg langt unna HP når det gjelder bærbare.

 

Et større verksted så litt på tallene ift merker de fikk inn til rep, og der var HP ganske klart verst. De som hadde minst feil i %, var i følgende rekkefølge: Asus, Toshiba og Lenovo.

Dro de alt fra HP under samme kam, eller klarte de å skille mellom Pavilion-serien og EliteBook?

 

Slik jeg husker artikkelen, så ble det ikke gjort forskjell på serier, kun på produsenter.

Lenke til kommentar

Angående musikalsk nirvana - David Bowie - Wild is the Wind - Live at the Beeb (2000).

 

 

 

Angående å oppnå Nirvana som sådan - Tom Waits leser "Nirvana".

 

 

 

 

Vel verdt et par minutter og gode hodetelefoner/høyttalere.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hold deg langt unna HP når det gjelder bærbare.

 

Et større verksted så litt på tallene ift merker de fikk inn til rep, og der var HP ganske klart verst. De som hadde minst feil i %, var i følgende rekkefølge: Asus, Toshiba og Lenovo.

Dro de alt fra HP under samme kam, eller klarte de å skille mellom Pavilion-serien og EliteBook?

 

Slik jeg husker artikkelen, så ble det ikke gjort forskjell på serier, kun på produsenter.

Okei. Der jeg jobber styrer vi unna Pavilion når vi kan det. Holder oss hovedsakelig til EliteBook og ThinkPad T/W/X-seriene.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar

stusser litt på det men ser på bildet på kamera og på pcen enten så har jeg elendig skjerm på pcen eller så er det noe alvorlig galt her, 2 forskjellige bilder :S

 

Skyter du i raw? Kamera viser gjerne en forhåndsvisning basert på de valgte jpeg-innstillingene (skarphet, fargemetning, tonekurve osv), mens råbehandlingprogrammet på pc'en viser bildet mer nøytralt.

Lenke til kommentar

stusser litt på det men ser på bildet på kamera og på pcen enten så har jeg elendig skjerm på pcen eller så er det noe alvorlig galt her, 2 forskjellige bilder :S

 

Skyter du i raw? Kamera viser gjerne en forhåndsvisning basert på de valgte jpeg-innstillingene (skarphet, fargemetning, tonekurve osv), mens råbehandlingprogrammet på pc'en viser bildet mer nøytralt.

 

Skyter i raw ja, og det er veldig nøytralt, ser ut som jeg skyter gråt hvit bilder

Lenke til kommentar

stusser litt på det men ser på bildet på kamera og på pcen enten så har jeg elendig skjerm på pcen eller så er det noe alvorlig galt her, 2 forskjellige bilder :S

La meg gjette - du konverterer til noe annet enn sRGB - Adobe RGB, Pro Photo RGB eller annet, og har ikke innstilt fargerom korrekt.

 

Er du ikke sikker på hvordan du skal bruke fargerom, så kjør sRGB.

Lenke til kommentar

stusser litt på det men ser på bildet på kamera og på pcen enten så har jeg elendig skjerm på pcen eller så er det noe alvorlig galt her, 2 forskjellige bilder :S

La meg gjette - du konverterer til noe annet enn sRGB - Adobe RGB, Pro Photo RGB eller annet, og har ikke innstilt fargerom korrekt.

 

Er du ikke sikker på hvordan du skal bruke fargerom, så kjør sRGB.

 

skal jeg kjøre sRGB på kamera og da?

Lenke til kommentar

skal jeg kjøre sRGB på kamera og da?

Kan du godt. Men - det har ingenting å si for RAW-filen - så blir den bare markert med at den default skal være sRGB og ikke Adobe RGB - du kan selv overstyre dette i RAW-konverteringen.

 

Adobe RGB gir mulighet for større fargerom, men er litt mer knot - skjermen din skal gjerne vise Adobe RGB så du kan se fargene korrekt, og printeren din skal også støtte det. Mange (f.eks. Japan Photo) støtter bare sRGB, og skal du bare bruke bildene på skjerm kan du like gjerne holde deg til sRGB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...