Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mr.Olsen .. Du går ut ifra din egen helse , og din egen -antageligvis- sterke psyke.. Du tenker ikke på at mennesker har forskjellig utgangspunkt . Jeg tåler antagelig mer på enkelte områder enn du gjør,og motsatt, men jeg ville ikke rakke ned på deg for det. Ett ord kan faktisk velte en persons liv fullstendig, sånn er det bare. Folk er ikke svake gå grunn av det, de har bare ett annet utgangspunkt enn det du har. Da er det ditt ansvar å vise empati for det mennesket, og i det minste ikke gjøre det verre..

De fleste har det samme psykiske utgangspunktet, helt i starten.

Dette er ren synsing fra din side. Det virker som om du så absolutt ikke er åpen for at det faktisk kan være genetiske forskjeller som gjør utslag på psyken.

 

Om man fra starten da godtar å bli snakket dritt til av andre og aksepterer at det er slik det er, så er det deres feil.

Mener du at mobbeofferet alltid har tilgang til å ikke godta å bli snakket dritt til og akseptere at han blir mobbet? Ikke alle i landet har tilgang til våpen og er villig til å gjennomføre en massakre for å nå det målet. Det er nemlig eneste løsningen jeg kan finne på denne problemstillingen, hvis man for eksempel har en hel klasse mot seg, der mange er større og sterkere enn deg.

 

Eller mener du det er greit at mobbeofferet skal bytte skole for å unnslippe? Det er ikke mange flere alternativer fordi det vil ikke hjelpe å gå til læreren eller til foreldrene for å få stoppet mobbing. Jeg gikk i klasse med en jente som stort sett ble mobbet fra 1. klasse til ut 10. klasse. Alle lærerne og foreldre tok dette opp, men mobbingen stanset aldri helt opp.

 

Man har selv muligheten til å bestemme hva som er rett og galt her i verden, og kommer det noen å sier at jeg ikke er verdt noe så kan jeg velge å tro på det eller jeg kan si meg uenig. Ta bare dette som et eksempel, her her det en håndfull som sier at jeg tar feil, at jeg må vokse opp og at jeg ikke vet bedre, men jeg vet dere tar feil, det har jeg bestemt meg for. Dere kan ikke fortelle meg hva jeg skal tro er riktig, for meg er det riktig at alle har kontroll/kan få kontroll på sin egen psykiske helse. Med mindre de er fysisk skadet som rocker om på hjernen.

Påstår du at du ikke hadde latt deg påvirke av flere års konstante mobbing, isolering og gjerne fysiske misshandling, hver eneste dag? Det er også latterlig at du sammenligner dette med en diskusjon på nettet hvor du er i mindretall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste har det samme psykiske utgangspunktet, helt i starten.

Det er mye som tyder på at du tar grunnelggende feil i denne antagelsen.

 

Vi mennesker blir nok født med vidt forskjellig arvemateriale, og vokser gjerne opp med vidt forskjellige miljøbetingelser. Begge deler er med på å forme vår mentale helse.

 

Samtidig har du delvis rett. De fleste av oss er langt på vei ansvarlig for vår egen mentale helse. Å dyrke et negativt selvbilde er ikke sundt. Men det betyr ikke at alle bare kan "ta seg sammen" å bli lykkelige.

Jeg snakker om lik psykisk helse som spedbarn... Som 3-åring er den allerede påvirket. Fra vi er i stand til å ta avgjørelser med tanke på konsekvens er vi i stand til å styre vår egen psyke. Jeg tror ikke på at psyke er arvebestemt, kun fysikk.

Lenke til kommentar

Kan ikke en moderator skille ut denne diskusjonen (gjerne inkludert bilder av barn + pedofili også) til en egen diskusjon i en egnet del av forumet, så snakker vi heller foto her? :)

 

Er jo en interessant diskusjon, men kanskje ikke rett plass.

Enig.

 

Ser ut som eg må ut med 7000 for Nikon 17-55mm, meh. Fekk heldigvis nett overraskande mykje i lønning. :w00t:

Lenke til kommentar

Kan ikke en moderator skille ut denne diskusjonen (gjerne inkludert bilder av barn + pedofili også) til en egen diskusjon i en egnet del av forumet, så snakker vi heller foto her? :)

 

Er jo en interessant diskusjon, men kanskje ikke rett plass.

Under 10% av det som skrives i tråden er fotorelatert så den funker ikke.

Lenke til kommentar

Funker dårlig med lange quotes på iPhone.

Jeg har kun snakket om verbal mobbing, og har pressisert at jeg ikke står for mine meninger om mobbingen er fysisk.

Nei jeg mener genetikk ikke har noe med mental helse å gjøre.

 

Jeg har ikke sagt at man skal nekte for at man blir mobbet (selv om det funker om man får det til) men man skal nekte å godta det mobberne sier. Jeg har ikke nevnt noen våpen, ei heller å slå tilbake med samme mynt eller skape slosskamp (selv om det funket)

 

Man velger å ikke høre på mobberne, på samme måte som når noen sier at 2+2 er 5, man vet det er galt og om noen sier det flere ganger blir det ikke rett. Man må være innstilt på at man ikke skal ta til seg det de sier, klarer man det ikke er man svak/svakere enn andre.

 

Obs. Dette komme til å ende på advarselsbaren min straks, godt, den begynte å bli litt tom.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke på at psyke er arvebestemt, kun fysikk.

Er usikker på om jeg forstår deg rett nå Marius. Hva mener du her med fysikk?

 

Men for å ta første leddet i setninga: Mye forskning peker i retning av at du tar feil. Bla forskning på eneggete tvillinger. Eneggete tvillinger viser forbausende mange likhetstrekk i livsvalg og dermed også trolig i psyke, selv om de har vært atskilt fra fødselen.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke på at psyke er arvebestemt, kun fysikk.

Er usikker på om jeg forstår deg rett nå Marius. Hva mener du her med fysikk?

 

Men for å ta første leddet i setninga: Mye forskning peker i retning av at du tar feil. Bla forskning på eneggete tvillinger. Eneggete tvillinger viser forbausende mange likhetstrekk i livsvalg og dermed og trolig i psyke, selv om de har vært atskilt fra fødselen.

Jeg er enegget tvilling og vi er TOTALT ulike.

 

Jeg mener genetikk kun styrer en persons utseende, alt av celler, ikke noe som omhandler psyken.

 

Edit: ikke ta opp hjerneceller og nerveceller nå som en del av psyken, jeg har studert min del om genetikk.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Kanskje vi alle kan puste inn og ut et par ganger? :)

 

Mobbing er et svært kompleks spørsmål. Og psykisk helse er et vel så kompleks spørsmål. Det finnes ikke enkle svar når det kommer til psykisk helse, tough love er kanskje relevant i ett par tilfeller, men det er også unntaket som bekrefter regelen.

 

Hvem har problemer, da? I Norge har vi verdens høyeste levestandard, vi har materiell trygghet, og det er få steder der man har færre årsaker for å få dårlig psykisk helse enn i Norge. Likevel er psykisk helse et stort problem i Norge. Er det en grunn til det? Ikke umulig, men jeg har ikke noe godt svar. Det tror jeg ærlig talt ikke det er noen i denne tråden som har, og det er dere nok enige i.

 

Men la meg komme med et forslag til svar på spørsmålet jeg stiller, altså, hvem har egentlig problemer? Dersom du opplever at du har et mentalt problem, og det påvirker hvordan du fungerer i hverddagen... da er det et reelt problem, uavhengig av hva som ligger bak nevnte problem. Innbilte problemer er fortsatt problemer. Nuvel, det er min innstilling, jeg baserer det på ett tiår med personlige erfaringer på feltet, uten at jeg ønsker å utbrodere saken særlig, det håper jeg dere vil respektere. Jeg kan si såpass som at det ikke bare gjelder meg som person.

 

Jeg har mistet venner, gode venner, på grunn av såkalte.. innbilte problemer. Patetisk? Kanskje. Og så?

 

La meg i alle fall foreslå noe. Selv om vi gjerne kan ha forakt for våre mentalt sett dårligere stilte medmennesker, hvorfor snakke høyt om det? Meg om det. Å ta vare på våre medmennesker bør i alle fall komme først.

 

Nåvel. Jeg ser ikke noen grunn til å splitte ut denne diskusjonen. Dette er en chattetråd, vi har plass til alt mulig her. Derfor tillater jeg at vi diskuterer etikken i å poste bilder av den typen som ble nevnt. Men av, la oss si, almennpreventive årsaker, vil jeg ikke tolerere videre diskusjon av mental helse. La oss si at jeg vil unngå at dette eskalerer videre. Dersom man vil diskutere mental helse kan man like gjerne slenge opp en egen tråd for det i dertil egnet forum. Respekter denne avgjørelsen, jeg vil ikke like å ty til det våre venner i politiet kaller tvangsmidler.

 

Greit? :)

 

Dette innlegget skal ikke besvares i tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyh...?artid=10034970

 

Hva tror dere?

 

Jeg syns det er noe snodig med det. For det første, hvorfor filmer man noe slikt? Hvorfor reagerer ikke båtføreren?

 

Det begynner og vokse en viss skepsis til det bildet der.

VG

 

Det er tatt av en turist, som var på den bakerste båten og som ga bildet til han som styrte båten, som igjen ga det til oss. Turisten har reist videre til Botswana og vi prøver å få tak i ham der

 

Jeg personlig tror at Simon Templar står bakom dette :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ser ut som eg må ut med 7000 for Nikon 17-55mm, meh. Fekk heldigvis nett overraskande mykje i lønning. :w00t:

 

Det er vel ikke du som har lagt ut en 35mm f/2 til veldig optimistisk pris på foto dått no? :p

Jau, var kanskje litt i dyraste laget. Var ingen andre å samanlikna med så eg tippa litt, kva vil du sei er ein fornuftig pris?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...