Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elinchrome er ikke et must, da har man googlet for lite.

Innen fotoverden er Elinchrome Porche om man vil.

Elinchrom er mer en fin BMW - Profoto og Broncolor er de som havner i Porsche, Ferrari og Lamborghini nivået. ;)

 

Om man skal ha lysene i studio 99% av tiden ville jeg sett vekk ifra hot-shoe-blitser. De er ikke kraftige og bruker batteri.

Se etter et billig Elinchrom-kit med én eller to blitser. Det er stor forskjell i kvalitet fra billige merker til de mer anerkjente. Om du har 20k tilgjengelig ville jeg sett på Elinchrom Ranger Quadra med en Rotalux octabox.

Lenke til kommentar

Jeg HAR ikke 20k å bruke right now, men jeg blir nok å bruke dette når det tilbyr seg. Hadde ikke gjort meg noe å starte med noe billigere rundt 10k klassen. Har du et kit å anbefale?

 

Evt., skal du selge ditt siden du skal investere i nytt system (om jeg ikke husker feil, så sa du noe i den duren)?

Lenke til kommentar

ND2=1trinn

ND4=2trinn

ND8=3trinn

 

ND400=8 2/3-9trinn

ND500=9trinn

..Og "den andre" notasjonen:

ND 0.3 = 1 trinn

ND 0.6 = 2 trinn

ND 0.9 = 3 trinn

(..)

 

Nei. Jeg vet at det ikke er tilfelle.

 

In other news: Satt og spiste middag med utsikt over Bodensee da kveldssolen brøt gjennom et lavt skydekke på den andre siden av sjøen. Ganske sikkert på top 10 av det mest spektakulære lyset jeg har sett (med Alpene i bakgrunnen). Det gjorde skikkelig vondt ikke å ha kameraet.

..Og savnet du en god P&S til 3-4k, eller hva? :D :D

Lenke til kommentar

Jeg HAR ikke 20k å bruke right now, men jeg blir nok å bruke dette når det tilbyr seg. Hadde ikke gjort meg noe å starte med noe billigere rundt 10k klassen. Har du et kit å anbefale?

 

Evt., skal du selge ditt siden du skal investere i nytt system (om jeg ikke husker feil, så sa du noe i den duren)?

 

Elincrhom D-lite 400W med 2 blitzer og to 65 cm boxer får du til 6ish 000

 

Tenkte jeg skulle ha meg ett par slike snart, siden de er veldig billige, og kvaliteten er overaskende bra. Enkel å bruke også.

 

Fotovideo har de ihvertfall.

 

Du får de med 200W enda billigere.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som har problemer med og bruke "hjelpemidlene" i full editor ?

 

Alle "sett inn" ikonene er kun et bilde uten noen form for funksjoner,hvis jeg trykker på "rediger" knappen i etterkant har jeg alle mulighetene så fremt jeg ikke åpner for full editor.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg HAR ikke 20k å bruke right now, men jeg blir nok å bruke dette når det tilbyr seg. Hadde ikke gjort meg noe å starte med noe billigere rundt 10k klassen. Har du et kit å anbefale?

 

Evt., skal du selge ditt siden du skal investere i nytt system (om jeg ikke husker feil, så sa du noe i den duren)?

 

Elincrhom D-lite 400W med 2 blitzer og to 65 cm boxer får du til 6ish 000

 

Tenkte jeg skulle ha meg ett par slike snart, siden de er veldig billige, og kvaliteten er overaskende bra. Enkel å bruke også.

 

Fotovideo har de ihvertfall.

 

Du får de med 200W enda billigere.

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=119237# Dette du sikter til? Er 400w kraftig nok til fullportrett? Skyter 85mm på fullformat som oftest, så jeg trenger litt distanse (dog, jeg kan alltids croppe og redigere vekk lysene, men tenker mer på om de er sterk nok til å lyse opp bil?).

 

Er jo 3 ganger mindre enn hva jeg har LYST å bruke, men jeg kan da begynne med dette, så når jeg kommer tilbake fra militæret så kan jeg vel ta steget til en av storebrødrene.

 

*finne anmeldelser av dette kittet*

 

Er det noe mer jeg trenger? Ser reflektor, bakgrunn og gjerne en krakk som mangel. Er radiosender inkl. der eller må jeg stikke av med noen pocketwizards?

Lenke til kommentar

Om du fullførte så får du vel nærmere 40k. Ta deg et par gode glass, mon. thumbup.gif Skal selv i militæret i Januar. Håper jeg holder ut. Vært kjekt å fått en opplevelse for livet samt litt penger å bruke på fotograferingen.

 

Får håpe jeg holder ut de 12mnd. For ikke å nevne damen.laugh.gif

Lenke til kommentar

Har tenkt ein del på ta fotografiretta utdanning i militæret sjølv.

Hvor da?

Veit ikkje heilt, har ikkje gjort så mykje research. Har sett at dei har eit tilbod, og syns det høyrtes interessant ut. Kan vera greit å få litt erfaring ute i felten, istaden for å studera fotojournalistikk. Er ikkje sikker på kva eg gjer endå, nokre år til eg må bestemma meg.

Lenke til kommentar

Har tenkt ein del på ta fotografiretta utdanning i militæret sjølv.

Hvor da?

Veit ikkje heilt, har ikkje gjort så mykje research. Har sett at dei har eit tilbod, og syns det høyrtes interessant ut. Kan vera greit å få litt erfaring ute i felten, istaden for å studera fotojournalistikk. Er ikkje sikker på kva eg gjer endå, nokre år til eg må bestemma meg.

De har sånn grovt sett tre ulike alternativer - du har lærlingplass om du gikk M&K, du har Forsvarets Mediesenter med ren fotografstilling og du har presseavdelinger i Hæren, Sjø og Luft. Jeg var i Hæren.

 

Har tenkt ein del på ta fotografiretta utdanning i militæret sjølv.

Hvor da?

 

Noen flere som skal på Scott Kelby's Photo Walk i dag, i Bergen?

 

Av en eller annen grunn har jeg ikke klart å få dette med meg før nå.. :(

Bummer.

Det er ikke stappet der, så kanskje du kan joine. 16 plasser ledig.

Lenke til kommentar

Har tenkt ein del på ta fotografiretta utdanning i militæret sjølv.

Hvor da?

Veit ikkje heilt, har ikkje gjort så mykje research. Har sett at dei har eit tilbod, og syns det høyrtes interessant ut. Kan vera greit å få litt erfaring ute i felten, istaden for å studera fotojournalistikk. Er ikkje sikker på kva eg gjer endå, nokre år til eg må bestemma meg.

De har sånn grovt sett tre ulike alternativer - du har lærlingplass om du gikk M&K, du har Forsvarets Mediesenter med ren fotografstilling og du har presseavdelinger i Hæren, Sjø og Luft. Jeg var i Hæren.

Nett ferdig med fyrste året på MK, kan eg ta lærlingplass sjølv om eg går tre år på MK? Korleis var Hæren, anbefaler du det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...