Gå til innhold

Sprettoppvinduer mot pirater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror Vista er piratversjonen av XP. Den har jo redusert funksjonalitet som standard!

:!:

 

Det virker i alle fall litt mer seriøst at man kommer med sprettoppvinduer enn at ting gradvis ikke fungerer. Det beste mest seriøse hadde selvsagt vært at OS'et bare slutta å virke med en melding som sa at man måtte skaffe en lovlig variant. Særlig den tidligere metoden med at elementer slutter å virke, gir heller et signal om at man bruker heller ressurser på slik lek enn å forbedre selve OS'et.

Lenke til kommentar

Tja,

 

selv tror jeg dette er nok en blindvei å gå.

Jeg er som mange andre her nokså sikker på at det snart vil finnes løsninger som gjør at de som har ulovlige versjoner av Windows Vista vil helt og holdent unngå disse sprettoppvinduene.

 

Antagelig vil de bare være enda mer til plage for de som faktisk har skaffet seg en lovlig lisens, men som får 'problemer' med denne... Slik som tidligere har blitt vist på bl.a. aktiveringen av XP.

 

Kanskje en hardware dongle hadde fungert ?

Jeg vet at dette også kan bli omgått, de har hvertfall klart det tidligere...

 

Jeg skjønner intensjonen med å lage noe som er SÅ irriterende at man til slutt gir etter og kjøper det istedet.

Men er som sagt skeptisk til om det er de rette personene som blir irritert.

 

Kjører selv XP så jeg bryr meg ikke så mye for øyeblikket, men skal vel oppgradere en gang i fremtiden.

Jeg håper at det da finnes et tilnærmet 'smertefritt' alternativ når det gjelder antipiratfunksjoner.

Om de da klarer å levere OS'et til en fornuftig penge også.

 

Mvh,

Beej80

EDIT: Skrivefeil

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Vel, pest eller kolera, sterkt redusert funksjonalitet, plagsomme sprettoppvinduer eller slitsomme anti-antipiratkopieringstiltak. Hva velger dere?

 

Jeg sier nei takk til alt det der og betaler heller for gyldig lisens på XP 64bit og kjører lisensfritt på Ubuntu 64bit. Piratkopiering er og blir en plage for brukeren.

Lenke til kommentar
Om dette her skaper noe som helst trøbbel for meg som har betalt, så saksøker jeg dem!

 

De burde nå ha mer fokus på å fikse de patetiske feilene sine, enn å bruke tida på enda mer oppgulp.

Dette vil ikke påvirke deg, men de som ikke har aktivert Vista etter 30 dager. Har du et problem med det, så forstår jeg ikke hvorfor...

 

btw.. sprettoppvinduer?!?! pop-up vinduer hetter det!

Engelsk: popup windows

Norwenglish: popupvinduer

Norsk: sprettoppvinduer

 

Engelsk prater man i noen utland

Norwenglish er en stygg smørje

Norsk er fint

 

:)

Sitert for enighet :)

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar
Engelsk: popup windows

Norwenglish: popupvinduer

Norsk: sprettoppvinduer

 

Engelsk prater man i noen utland

Norwenglish er en stygg smørje

Norsk er fint

 

:)

Nå er vel alle alternativene like norske, eller like lite norske om du vil. Du finner ingen av dem i ordboken til dokpro ( http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j )

 

Snikinnføring av fornorskning av ord, uff! Flytt til Island! ;)

Lenke til kommentar

For det første kan man ikke klage over at ting man har stjålet ikke fungerer slik det skal, eller har irriterende funksjoner som sier at du har stjålet programvare.

Opplever man dette som betalende bruker, er Microsoft veldig behjelpelig.

 

Dessuten så har de aller fleste en windows ferdig instalert, og jeg ser da ikke poenget med å legge inn en piratversjon. Og for de som på død og liv ikke vil betale for "dritten", og ikke synes windows er verdt pengende, så bruk linux da vel :)

Lenke til kommentar

Mye kommentarer av typen "hva gjør det, det blir likevel hacka etter 2 dager/uker og da er de like langt". Slike kommentarer viser dårlig forståelse av problemstillinga.

 

Microsoft ønsker ikke å blokkere folk fra å bruke Vista. Kun lunixfolk som ønsker det. Microsoft ønsker at flest mulig skal bruke Vista, og flest mulig av disse betale lisens. Dette handler ikke om å sperre ute slemme sjørøvere. Det handler om å slite ut ulisensierte brukere og konvertere disse til lisensierte brukere. Det skal lønne seg å ha lisens.

 

At MS går over fra en teknologi til en helt annen teknologi, gjør at man må begynne crackinga helt fra scratch. De vanlige brukerne som kjører crackede versjoner vil også måtte finne informasjon om hva de må gjøre helt på nytt. Dette medfører at enkeltpersjoner som ikke kan mye om temaet har et problem de må få hjelp til å løse, relativt kort tid etter sist de hadde et tilsvarende problem de også måtte løse. Pelle fra Spaceworld får doblet og tredoblet antall ganger han må søke opp informasjon om temaet, og mangedoblet antall ganger han må hjelpe venner, familie og kjenninger med datamaskinene sine.

 

Det skal ikke så mange slike operasjoner til før herr og fru Hvermandsen blir lei og kjøper ny PC med lovlig OS-lisens. Selv er jeg slett ikke i slekt med Hvermandsen-familien og kan en ting eller to om operativsystemer, men også jeg vil heller betale lisens enn å kaste bort tid på cracking og validering.

 

Microsoft trenger ikke lage den perfekte kopisperren. De trenger bare passe på at du stadig må jobbe litt for å slippe unna lisensen. Til slutt gidder du ikke mer.

 

Kanskje er irriterende popups langt mer effektivt for å konvertere brukere til lisensierte brukere. For kanskje er det vanskeligere å få Pelles hjelp når maskina strengt tatt ennå funker. Og hvem vet, kanskje de pleide å gi Pelle en hundrelapp hver gang han kom på besøk.

 

Microsoft vil også framstå som mindre fientlige når herr Hvermandsen vurderer om han skal kjøpe den der forbaska lisensen likevel. De lar ham jo få fortsette å bruke Windows selv om han vet at de vet.

 

Nei, jeg synes sprettoppvinduer egentlig høres ut som en kjempeidé fra Microsoft.

Lenke til kommentar

For å tenke helt realistisk så tror jeg piratene mer enn gjerne foretrekker en crack i ny og ne enn 3-4000kr for en retail versjon av Vista Ultimate som de sikkert nok kjører. (hører at de fleste "piratene" jeg kjenner benytter seg av Ultimate..).

 

Alt i alt kommer det jo ann på hvor ofte MS kommer med slike "pop-up" tiltak i oppdateringene sine. Blir det irriterende ofte nok vil det kanskje fungere. Om slike tiltak kommer hver 6. mnd el lign vil det nok ikke ha store effekten tror jeg. Derimot kan det bli det om man trenger flere patcher for hver sikkerhetsoppdatering som lastes inn i Vista etter en reinstallasjon.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med tommyb. Dette er en dreining fra sperre-taktikk til uthalende irritasjons-taktikk nettopp for å få flere av piratene til å betale.

 

Jeg liker taktikken fordi det vil bli bedre for de som absolutt ikke har råd men likevel tviholder på windows. Det vil også bli bedre for de som til slutt gir etter for presset. Sistnevnte gruppe står ovenfor et valg som de må tenke igjennom. Kjapt forenklet:

A. Kjøpe den ikke-reduserte utgaven til en skyhøy pris.

B. Kjøpe en redusert versjon til redusert pris. Her må man velge hvilke deler av Windows som er viktig for ens eget bruk og hva man kan droppe. F.eks om det er greit med OEM-lisens, uten Aero, uten media center osv.

C. Gå over til konkurrerende OS som OSX eller en Linux-distro.

 

Jeg (og tydeligvis også MS) tror at flere vil gi etter for presset med den nye taktikken. Det tror jeg vil gjøre at alle de tre alternativene A, B og C vil få flere personer. Jo flere som velger C jo bedre blir det for konkurransen i markedet. På sikt er økt konkurranse en fordel for hele markedet, også de som velger A og B fordi det vil tvinge frem lavere priser på MS OS og gi MS et større incentiv til å forbedre sine produkter. F.eks IE. Økt utviklingstakt og mer press på MS for å prestere bedre og gi mer valuta for pengene er bare bra for hele markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...