Gå til innhold

Sprettoppvinduer mot pirater


Anbefalte innlegg

For å tenke helt realistisk så tror jeg piratene mer enn gjerne foretrekker en crack i ny og ne enn 3-4000kr for en retail versjon av Vista Ultimate som de sikkert nok kjører. (hører at de fleste "piratene" jeg kjenner benytter seg av Ultimate..).

 

Disse menneskene du kaller pirater ville ikke kjøpt full retail.

 

Alt i alt kommer det jo ann på hvor ofte MS kommer med slike "pop-up" tiltak i oppdateringene sine. Blir det irriterende ofte nok vil det kanskje fungere. Om slike tiltak kommer hver 6. mnd el lign vil det nok ikke ha store effekten tror jeg. Derimot kan det bli det om man trenger flere patcher for hver sikkerhetsoppdatering som lastes inn i Vista etter en reinstallasjon.

 

Dette er jo en multidimensjonal matrise over smertegrense/kunnskap/vilje og goodwill.

 

Person A har lav terskel for å kaste bort tid.

Person B har lav kunnskap om cracking.

Person C har dårlig tid.

Person D synes Microsoft er det onde imperium. (Han tar forøvrig feil, det er Sony som er det onde imperium.)

Person E synes Microsoft begynner å konsentrere seg for mye om andre ting enn utvikling.

 

Hvor mange av disse klarer de å overbevise? Max 4. Maser de for mye får de max 3. Maser de ikke nok får de kanskje ingen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har sett før at Antipiratsystemet til Microsoft har skapt plunder for de som har betalt og aktivert osv. Derfor er jeg svært skeptisk.

 

De systemene har feila før, så hvorfor skal ikke de kunne skje igjen? Folk skjønner det den dagen Vistaen dems virker halvveis fordi MS systemet feila. Nå er det snakk om popups, men jeg fortsatt lite interisert i det.

 

Om jeg skal måtte godta sånn møkk, for å kunne bruke SP1, som forøvrig skal fikse de feilene Vista ble levert med, så leverer jeg tilbake begge mine lisenser til den nette sum av 7000kr.

Lenke til kommentar
Hvis du først skal kjøre en piratkopiert versjon av Vista er det bare å laste ned OEM versjonen (ferdig aktivert), også står du på sikker grunn med tanke på sånne stønt som det her.

 

Synes Microsoft burde styre ressursbruken sin på andre ting

 

Microsoft klarer vel å oppdage en pre-activated windows før eller siden, eller...?

 

Man kan jo kjøpe OEM fremfor retail, dersom man ikke på død og liv må ringe microsoft daglig for kundestøtte (Det er det du betaler ekstra for i retail). Eller et scenario der du starter med 32bit, og går over til 64bit. den er gratis i retail.

Ledere i MS har selv sagt (i en litt mindre offisiell sammenheng) at de ikke bryr seg om hvor mange ganger du formaterer eller oppgraderer pcen din. Dersom du skifter HK, og får beskjed om å reaktivere, ja så ringer du inn å reaktiverer ;) Det er kundestøtte over 5-10år du betaler for, og det er naturligvis svinedyrt for microsoft. Selv kjøper jeg meg en Home Premium OEM med min nye HTPC :p

Lenke til kommentar
En av grunnene til endringene er at funksjonen ikke har fungert skikkelig. En del brukere med gyldig Vista-lisens har opplevd at funksjoner i Vista likevel blir deaktivert.

Eg har i den siste tida opplevd problem med at Windows Update sluttar å fungere i Vista, sjølv om operativsystemet er registrert og aktivert. Kan det ha nokon samanheng med dette?

Lenke til kommentar
Eg har i den siste tida opplevd problem med at Windows Update sluttar å fungere i Vista, sjølv om operativsystemet er registrert og aktivert. Kan det ha nokon samanheng med dette?

 

 

Neppe. Windows Update i Vista har vært en pain sammenlignet med XP, men jeg tror det rett og slett er bugs.

Lenke til kommentar
Hadde jeg giddi å brukt Vista hadde dette vært en mindre fartsdump for meg. Det hjalp ikke i XP, og kommer ikke til å hjelpe i Vista heller.

 

Det hjalp så definitivt i XP og det kommer så definitivt til å hjelpe i Vista også. Klart Microsoft tar inn mange millioner på at folk ikke gidder flere fartsdumper.

Lenke til kommentar

Det er nok noen som er uvitende om deres versjon er lovlig etter å ha kjøpt pc osv. Det er ikke alle som er mer en rene brukere, så sånn sett kan de nok få de over.

 

Men, MS har fokuset litt vekk noen gang på det som burde være det viktigste. Det er trossalt noen millioner som har betalt for dette og som har krav på at det virker slik det skal.

 

De får begynne å lage en spesifikk hardwarekomponent som skal installeres enten via usb eller pci som kommer sammen med lisensen og evnt installasjonsmedie. En slags hardwarenøkkel. Da burde det i alle fall stoppe de letteste exe cracken.

 

Du må jo ha den genuine advantage i XP for i det hele tatt få lov til å bruke update (manuel).

Lenke til kommentar
De får begynne å lage en spesifikk hardwarekomponent som skal installeres enten via usb eller pci som kommer sammen med lisensen og evnt installasjonsmedie. En slags hardwarenøkkel. Da burde det i alle fall stoppe de letteste exe cracken.
Spør produsenter av programvare for musikk-produksjon hvor godt det funker.
Du må jo ha den genuine advantage i XP for i det hele tatt få lov til å bruke update (manuel).
Nope. Jeg har fullt oppdatert XP på 3 maskiner hvor jeg oppdaterer gjennom Windizupdate i Firefox.
Lenke til kommentar

atomtissetasen: Aldri er et sterkt ord. Du er klar over at du forsøker å definere framtida bare med kunnskap om fortida? Omtrent som "sånn har vi alltid gjort det og sånn vil det alltid gjøres". Noen klarer å etterleve sånne utsagn, men jeg er glad for at ikke alle gjør det. Da hadde hverken hjulet eller pilspisser vært oppfunnet og vi hadde vært åtseletere og levd i huler nå.

 

 

cavemen.jpg

 

 

Men for å svare mer konkret på det du skriver: Helt siden Linus Torvalds har det hvert eneste år blitt bedre Linuxbaserte OS og flere brukere. Hvert eneste år har det tydet på at Linux får større markedsandeler. Hvert eneste år har det blitt et år kortere til "det store linuxåret". Ikke ett eneste år har trenden snudd. Det er neppe for vågalt å spå at trenden vil fortsette.

 

Bugs, knoting og kompatibilitetsproblemer har man under Windows også. Særlig støtten for eldre hardware på nye Windows-OS er dårlig. Antall bugs er ofte proporsjonalt eller svakt eksponensielt med antall linjer kode. Sammenligner man et OS som tar 10GB installert med et på 2GB så er sannsynligheten veldig høy for at førstnevnte har flere bugs og det er vanskeligere å finne og rette de. Det er også langt færre som kan rette bugs i Windows enn i Linux.

 

Videre så må man alltid ofre noe når man går fra Linux til Windows. Jeg mener selvfølgelig at det offeret er større enn å gå motsatt vei, men jeg respekterer at det er forskjellige syn på det. Uansett så innebærer et godt valg at man vet mest mulig om valgmulighetene. Jeg tror det er alt for mange som ikke vet nok om valgmulighetene til å kunne gjøre et godt valg. Men med stigende Linux-andel så tror jeg kunnskapen om valgmulighetene vil stige i befolkningen og gjøre de oppmerksom på forskjellene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...