Gå til innhold

Sprettoppvinduer mot pirater


Anbefalte innlegg

Folk har glemt det alt handler om i verden og alltid vil, penger. Linux blir aldri et altarnativt til windows pga nettop at det er gratis og for vanskelig å tjen sikkelig penger på.

 

Jaha? Det er da ikkje noe problem å gi ut programmer og operativsystem til Linux-plattformen som koster penger, om du absolutt mener det er så viktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Folk har glemt det alt handler om i verden og alltid vil, penger. Linux blir aldri et altarnativt til windows pga nettop at det er gratis og for vanskelig å tjen sikkelig penger på.

Det handler nok mer om levestandard, rettferdighet, trygghet, mat og andre menneskelige behov.

 

Bedrifter er derimot noe annet. De er ikke mennesker med menneskelige behov. Det er kun en målestokk for positive og negative ting i et selskap: penger. I utgangspunktet tas ingen hensyn til hverken menneskelige behov, miljø eller noe annet i et selskap. Alt handler om penger.

 

Bedrifter og mennesker har altså forskjellige behov og ønsker. På en måte er det oss mennesker mot bedriftene. Likevel er bedrifter nyttige når det kommer til organisering av arbeid og fordeling av goder i samfunnet. For å megle mellom menneskers og bedrifters interesser trengs det altså et overordnet organ for å unngå at menneskene blir utnyttet, urettferdigheter, krig og mange andre ting som er negative for mennesker og positive for bedrifter. Derfor har vi myndigheter, lover og regler. Alt dette for å beskytte menneskenes interesser. (Menneskenes interesser kommer foran bedrifters interesser).

 

Microsoft er et klassisk eksempel på et selskap som motarbeider menneskers interesser svært mye. Myndigheter har vært alt for forsiktige med å irettesette dem på saker som går ut over folket mer enn det gavner folket.

 

Linux har en helt annen filosofi. Der tas det i langt større grad menneskelige hensyn, nettopp fordi det i langt større grad er en menneskelig filosofi bak det og i mindre grad en bedriftsfilosofi. Siden både mennesker og myndigheter prioriterer menneskelige behov fremfor penger så er jeg overbevist om at Linux på sikt bare vil øke. I 2100 vil folk se tilbake til begynnelsen av århundret med skrekk og gru på hvor galt det kunne gå med for lite temming av menneskeutnyttende monstre som Microsoft. Omtrent som vi nå ser tilbake på Standard Oil med skrekk og gru.

Lenke til kommentar

Når du kalte microsoft menneskeutnyttende monstre så må jeg innrømme at du mistet alt troverdighet for framtiden uansett teama. Du er full i hat og bør holde deg til andre operativ systemer siden du blir berre sitt på så en hykler hvis du hater microsoft men bruker det selv. Synd simen tenkte du var mer opplyst og forståelse full. (Og ja ingen bedrifter har reint mel i posen)

 

Folk har glemt det alt handler om i verden og alltid vil, penger. Linux blir aldri et altarnativt til windows pga nettop at det er gratis og for vanskelig å tjen sikkelig penger på.

Det handler nok mer om levestandard, rettferdighet, trygghet, mat og andre menneskelige behov.

 

Bedrifter er derimot noe annet. De er ikke mennesker med menneskelige behov. Det er kun en målestokk for positive og negative ting i et selskap: penger. I utgangspunktet tas ingen hensyn til hverken menneskelige behov, miljø eller noe annet i et selskap. Alt handler om penger.

 

Bedrifter og mennesker har altså forskjellige behov og ønsker. På en måte er det oss mennesker mot bedriftene. Likevel er bedrifter nyttige når det kommer til organisering av arbeid og fordeling av goder i samfunnet. For å megle mellom menneskers og bedrifters interesser trengs det altså et overordnet organ for å unngå at menneskene blir utnyttet, urettferdigheter, krig og mange andre ting som er negative for mennesker og positive for bedrifter. Derfor har vi myndigheter, lover og regler. Alt dette for å beskytte menneskenes interesser. (Menneskenes interesser kommer foran bedrifters interesser).

 

Microsoft er et klassisk eksempel på et selskap som motarbeider menneskers interesser svært mye. Myndigheter har vært alt for forsiktige med å irettesette dem på saker som går ut over folket mer enn det gavner folket.

 

Linux har en helt annen filosofi. Der tas det i langt større grad menneskelige hensyn, nettopp fordi det i langt større grad er en menneskelig filosofi bak det og i mindre grad en bedriftsfilosofi. Siden både mennesker og myndigheter prioriterer menneskelige behov fremfor penger så er jeg overbevist om at Linux på sikt bare vil øke. I 2100 vil folk se tilbake til begynnelsen av århundret med skrekk og gru på hvor galt det kunne gå med for lite temming av menneskeutnyttende monstre som Microsoft. Omtrent som vi nå ser tilbake på Standard Oil med skrekk og gru.

 

Til senere referanse.

Lenke til kommentar

*sukk* Alt som skrives er ikke ment bokstavelig. Linuxentusiaster må visst alltid være diplomatiske, hvis ikke er vi barnslige, useriøse, hyklere osv osv. Rart det ikke også er omvendt.

 

Du er full i hat og bør holde deg til andre operativ systemer siden du blir berre sitt på så en hykler hvis du hater microsoft men bruker det selv.

 

Drikker du cola, Unreal_ ? Da støtter du vel ikke FNs menneskerettighetserklæring, likt Coca Cola, som bryter den. ;)

 

Mitt poeng er: Det må være lov å kritisere og være uenig i en bedrifts etikk selv om man bruker produktet.

Lenke til kommentar

No bryr eg ikke eg meg om menneskerettigheter som FN maser om akkurat, men det er pga eg bur i et land hvor vi tar det for en selvfølge :p Seff kan du kritiser er ikke det alle gjere i norge? Vi er den sytenasjonen og burde skjemmes. Derfor eg foreslår til simen at han slutt å infiser hver eneste tråd eg kommer øver med sitt microsoft hat og holder seg til linux.

Lenke til kommentar

Unreal_ : Så du vil ducktape jungeltelegrafen(, om du tillater uttrykket)?

 

Hvis alle vi linuxentusiaster hadde holdt kjeft om linux, hvor mange færre linuxbrukere tror du vi hadde hatt? (Dog, mye mindre forum-spam, hvis ikke Mac-entusiaster, BSD-entusiaster e.l hadde tatt over rollen. ;) ).

 

En ting som har slått meg er hvor mye linuxbrukere stadig skryter av linux, mens mange windowsbrukere uttrykker sin misnøye over hvor irriterende windows er.

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Simen1, med all respekt, det du skrev var fullstendig bak mål.

 

Jeg gidder ikke å sitere ett innlegg på den størrelsen, iom. at jeg har veldig lite å si.

 

Alle firmaer ønsker seg monopol. Ett firma prøver ikke akkurat å skjule at det de prøver på er å tjene penger. Alle (nesten) de store firmaene har prøvd å utnytte monopolsituasjoner.

 

Microsoft, Intel, Coca Cola Company, med mange fler.

 

 

 

Jeg mener at man ikke kan stemple ett firma som "the evil corp" pga. at de prøver å tjene flest mulig penger.

 

Det som derimot gjør ett firma til "the evil corp" er direkte utnyttelse av andre mennesker. (Ref. klesindustrien).

 

For å være helt ærlig tviler jeg på små kinesiske barn sitter å brenner CD-er for Microsoft. Jeg tviler også på at de skriver programmer for Microsoft.

 

 

Selv er jeg veldig begeistret for åpen programvare, men jeg mener også at komersiell programvare er en viktig motvekt.

 

 

Nå gleder jeg meg til å se deg nevne i fleng hvordan Microsoft begår kriminalitet mot menneskeheten.

 

Det har aldri vært en forbrytelse å tjene penger.

 

 

Om jeg ikke tar helt feil stemmer du rødt?

Lenke til kommentar
Det som derimot gjør ett firma til "the evil corp" er direkte utnyttelse av andre mennesker. (Ref. klesindustrien).
http://www.google.com/search?q=define%3Aevil

Ondskap er nok ikke bare utnytting.

Hva så om Simen stemmer rødt? Hva har det med saken å gjøre? Prøv å hold deg til saken som diskuteres, ikke personene innvolvert i diskusjonen.

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar
Det som derimot gjør ett firma til "the evil corp" er direkte utnyttelse av andre mennesker. (Ref. klesindustrien).
http://www.google.com/search?q=define%3Aevil

Ondskap er nok ikke bare utnytting.

Hva så om Simen stemmer rødt? Hva har det med saken å gjøre? Prøv å hold deg til saken som diskuteres, ikke personene innvolvert i diskusjonen.

 

 

Ja hva så?

 

Jeg bare spurte. Det er den følelsen jeg har av Simen1, om du oppfatter at jeg spør om det som personangrep, så får du bare gjøre det, men det er ikke slik det var ment.

 

EDIT: Jeg prøver å danne meg en profil av de medlemmene jeg støter på oftes. Det har ikke med noe annet enn det å gjøre.

Endret av ze5400
Lenke til kommentar
Unreal_ : Så du vil ducktape jungeltelegrafen(, om du tillater uttrykket)?

 

Hvis alle vi linuxentusiaster hadde holdt kjeft om linux, hvor mange færre linuxbrukere tror du vi hadde hatt? (Dog, mye mindre forum-spam, hvis ikke Mac-entusiaster, BSD-entusiaster e.l hadde tatt over rollen. ;) ).

 

En ting som har slått meg er hvor mye linuxbrukere stadig skryter av linux, mens mange windowsbrukere uttrykker sin misnøye over hvor irriterende windows er.

 

EDIT: Touché, btw, motargumentet mitt traff godt.

 

 

Ehh?

 

Er en stor forskjell på å prat om linux i linux tråd og forsøple andre emner. Minner meg om jehovs vitne, faen for en gjeng hehe. Eg har ikke noe i mot linux samme så med religion, eg er ikke tilhenger av noen av delene men når folk prøver å pushe det på meg eller preach om det øver alt så setter en ned foten.

 

For at linux skal bli noe interesant for meg så må det støtt like mye hardware så windows, ha likt eller bedre ytelse, støtte like mye software, støtte like mye spill og forenkle bruken ved mer kompliserte oppgraver. Og gratis, eller så kan eg like greit berre bruke windows. Så med mindre linux finner ut en måte å tjen penger på sitt operativ system så kommer det aldri det til å skje.

 

PS: Unix / BSD derimot så gratis server i heimen er perfekt for meg.

Endret av Unreal_
Lenke til kommentar
Er en stor forskjell på å prat om linux i linux tråd og forsøple andre emner. Minner meg om jehovs vitne, faen for en gjeng hehe. Eg har ikke noe i mot linux samme så med religion, eg er ikke tilhenger av noen av delene men når folk prøver å pushe det på meg eller preach om det øver alt så setter en ned foten. [...]

 

Nå var det vel tilfeldigvis du som var med på å begynne denne diskusjonen, (og fortsatte med usaklige kommentarer til Simen sin post. Det eneste jeg gjorde var å poengtere det fornuftige i hans/mine argumenter), så å forsøke å kaste skylden over på meg blir ikke riktig.

 

Unnskyld meg, men er du så naiv at du ikke tror du vil få motargumenter med denne posten? :

 

Folk har glemt det alt handler om i verden og alltid vil, penger. Linux blir aldri et altarnativt til windows pga nettop at det er gratis og for vanskelig å tjen sikkelig penger på.
Lenke til kommentar
Er en stor forskjell på å prat om linux i linux tråd og forsøple andre emner. Minner meg om jehovs vitne, faen for en gjeng hehe. Eg har ikke noe i mot linux samme så med religion, eg er ikke tilhenger av noen av delene men når folk prøver å pushe det på meg eller preach om det øver alt så setter en ned foten. [...]

 

Nå var det vel tilfeldigvis du som var med på å begynne denne diskusjonen, (og fortsatte med usaklige kommentarer til Simen sin post. Det eneste jeg gjorde var å poengtere det fornuftige i hans/mine argumenter), så å forsøke å kaste skylden over på meg blir ikke riktig.

 

Unnskyld meg, men er du så naiv at du ikke tror du vil få motargumenter med denne posten? :

 

Folk har glemt det alt handler om i verden og alltid vil, penger. Linux blir aldri et altarnativt til windows pga nettop at det er gratis og for vanskelig å tjen sikkelig penger på.

 

Hva var mot argumentet?

Lenke til kommentar
Om jeg ikke tar helt feil stemmer du rødt?

Jeg er lite plasserbar i det politiske landskapet. Å forsøke å sette meg i bås som en som stemmer rødt vil bare forvirre deg senere når jeg engasjerer meg i saker fra et helt annet ståsted. Jeg engasjerer meg ikke lojalt til ett parti eller noen få partier men bruker gladelig av hele skalaen ettersom hva jeg virkelig mener.

 

Unreal_: At du ikke respekterer hensyn som etikk, moral og menneskelighet skulle jeg ønske jeg kunne si var ditt problem. Dessverre må vi i samfunnet rundt deg slite med sånne holdninger som du viser her.

 

Men, spor gjerne tråden tilbake til temaet.

Lenke til kommentar
Om jeg ikke tar helt feil stemmer du rødt?

Jeg er lite plasserbar i det politiske landskapet. Å forsøke å sette meg i bås som en som stemmer rødt vil bare forvirre deg senere når jeg engasjerer meg i saker fra et helt annet ståsted. Jeg engasjerer meg ikke lojalt til ett parti eller noen få partier men bruker gladelig av hele skalaen ettersom hva jeg virkelig mener.

 

Unreal_: At du ikke respekterer hensyn som etikk, moral og menneskelighet skulle jeg ønske jeg kunne si var ditt problem. Dessverre må vi i samfunnet rundt deg slite med sånne holdninger som du viser her.

 

Men, spor gjerne tråden tilbake til temaet.

 

Er samme så microsoft, få så sitter på godene og utnytter resten ;) Velkommen til verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...