Gå til innhold

Er nynorsk nødvendig?


Anbefalte innlegg

Skolen i Norge er ikke lenger om å lære så mye som mulig. Man skal kose seg samtidig. Det gjør at man får mindre tid til faktisk læring og pga ansvar for egen læring går mye av læringa over på eleven så han/hun må lese NOE i fritiden. Ja, man har fortsatt mange timer fri om dagen men de færreste orker å bruke fritida si i, tillegg til de 6 timene man allerede har hver dag, på skole. Sosialt liv er også viktig.

Den norske skolen har ikke mer lekser nå enn for ti, tyve eller tredve år siden.

 

Og elevene har blitt latere.

 

Betyr det at de bør få lov til å være det? Hva om elevene ikke gidder skole i det hele tatt--helt OK?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg syns nynorsk er unødvendig. Vet godt hvordan nynorksen oppstod men skjønner ikke visten med å lære to forskjellige norske språk?

Ser det på for eksempel norsk tentamen:

Vi skal skrive en "kort tekst" på bokmålog en "lang tekst" på nynorsk

Da må man jo skrive lengre på den nederste i forhold til den øbverste.

Jeg skreiv 2 sider på den første og 1 og en halv på den andre. Omtrent alle i hele klassen gjorde det.

Merker det også på stiler:

Bokmål stiler: 5-6

Nynorsk stiler: 4-kanskje 5.

Forstår godt at der nynorsk er nesten helt lik dialekten kan de ha nynorsk som språk. men hvorfor oss andre? det forstår jeg ikke. Har hørt at de hadde en undersøkelse på en (fler?) skoler i Oslo om akkuraat det der. MOtivasjonen var mye bedre når de ikke trengte å skrive nynorsk.

Lenke til kommentar
Er det ikke et litt svakt argument at vi ikke burde ha nynorsk fordi norske elever gjør det dårlig?

 

Er det ikke ett litt godt argument at to skriftspråk av norsk, hvor det nye språket ikke er noe særlig mer representativt for Norge enn det det andre er. Medfører forvirring og til dels dårligere arbeidsmoral og forståelse for det norske språk for de som allerede sliter med norsken i første omgang?

 

Og det at man kan bytte ut dette sidemålet med ett fremmedspråk som er mye mer givende, eventuellt legge mer vekt på engelsken?

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Skolen i Norge er ikke lenger om å lære så mye som mulig. Man skal kose seg samtidig. Det gjør at man får mindre tid til faktisk læring og pga ansvar for egen læring går mye av læringa over på eleven så han/hun må lese NOE i fritiden. Ja, man har fortsatt mange timer fri om dagen men de færreste orker å bruke fritida si i, tillegg til de 6 timene man allerede har hver dag, på skole. Sosialt liv er også viktig.

Den norske skolen har ikke mer lekser nå enn for ti, tyve eller tredve år siden.

 

Og elevene har blitt latere.

 

Betyr det at de bør få lov til å være det? Hva om elevene ikke gidder skole i det hele tatt--helt OK?

Lite gjennomtenkt av meg... Man hadde sikkert mye lekser og lesing til prøver for 10, 20 og 30 år siden også. Det betyr vel at den burde ha blitt fjernet for lenge siden?

 

Hvis veldig mange elever ikke er motiverte til å lære er det skolen sin skyld. Og nynorsk dreper motivasjon. Motivasjon er viktig for alle fag. Så nynorsk ødelegger for flere fag ved å ødelegge motivasjon.

Lenke til kommentar

Synes kanskje det kunne vært en idé med en aldri så liten omlegging av grunnskolen, spesielt ungdomsskolen. Fag som nynorsk, musikk og kunst og håndverk ser jeg på som relativt unødvendige fag for folk flest, men det finnes jo alltids spesielt interesserte, og disse bør også tas hensyn til. Derfør synes jeg man burde latt fem i uken bør settes av til et valgfag, der man kan velge f.eks. nynorsk, K/H og musikk, eller evt. ekstra realfag, slik man kan gjøre det på videregående skole. Unødvendig å prakke på elevene ting de strengt tatt ikke har nevneverdig bruk for. Er også enig at en mer effektiv arbeidsdag kunne vært å foretrekke til fordel for haugevis av lekser.

 

Når det gjelder nynorsk spesielt, har jeg aldri hatt noe stort problem med det. En viktig del av norsk historie, og det bør jo streifes innom, men hvor nødvendig det er å undervise elever i nynorsk i seks år, kan man vel spørre seg om. Det eneste argumentet jeg noengang har fått fra en lærer, er at man visstnok må besvare et formelt brev på samme mål som det opprinnelige brevet ble skrevet på. Hvem som har kommet opp med denne regelen er ikke godt å si, men det er i bunn og grunn bare håpløst. Den nynorskmannen som blir fornærmet av å bli besvart på bokmål og vice versa har litt av hvert å slite med, spør du meg. Nynorsk er slik jeg ser det ingen nødvendighet, men en artig liten kuriositet.

Lenke til kommentar

Nynorsken per idag er alt for lik bokmål til at det skal være noen vits i å undervise i begge deler. Analogien til å lære folk å regne med 8-tallssystemet er ikke god nok - å lære folk å skrive nynorsk er heller som å lære folk å bruke 10-tallsysstemet, men bytte ut fem av symbolene.

 

Nynorsken sliter dessuten med alt for mange klammeformer, som gjør det hele til et utflytende helvete. Nei, hvis man skal gjøre noe furnuftig med nynorsken, må det være å innføre en radikal ensretting av grammatikken, og i samme vending slutte å plage bokmålsbrukere. Dette vil være mer i Ivar Aasens ånd enn dagens politikk.

Lenke til kommentar
Synes kanskje det kunne vært en idé med en aldri så liten omlegging av grunnskolen, spesielt ungdomsskolen. Fag som nynorsk, musikk og kunst og håndverk ser jeg på som relativt unødvendige fag for folk flest, men det finnes jo alltids spesielt interesserte, og disse bør også tas hensyn til. Derfør synes jeg man burde latt fem i uken bør settes av til et valgfag, der man kan velge f.eks. nynorsk, K/H og musikk, eller evt. ekstra realfag, slik man kan gjøre det på videregående skole. Unødvendig å prakke på elevene ting de strengt tatt ikke har nevneverdig bruk for. Er også enig at en mer effektiv arbeidsdag kunne vært å foretrekke til fordel for haugevis av lekser.

 

Når det gjelder nynorsk spesielt, har jeg aldri hatt noe stort problem med det. En viktig del av norsk historie, og det bør jo streifes innom, men hvor nødvendig det er å undervise elever i nynorsk i seks år, kan man vel spørre seg om. Det eneste argumentet jeg noengang har fått fra en lærer, er at man visstnok må besvare et formelt brev på samme mål som det opprinnelige brevet ble skrevet på. Hvem som har kommet opp med denne regelen er ikke godt å si, men det er i bunn og grunn bare håpløst. Den nynorskmannen som blir fornærmet av å bli besvart på bokmål og vice versa har litt av hvert å slite med, spør du meg. Nynorsk er slik jeg ser det ingen nødvendighet, men en artig liten kuriositet.

Man har praktiske fag på ungdomskolen for å la eleven finne ut hva han ønsker å gjøre. Ikke alle skal starte på almenn vet du.

Lenke til kommentar
Synes kanskje det kunne vært en idé med en aldri så liten omlegging av grunnskolen, spesielt ungdomsskolen. Fag som nynorsk, musikk og kunst og håndverk ser jeg på som relativt unødvendige fag for folk flest, men det finnes jo alltids spesielt interesserte, og disse bør også tas hensyn til. Derfør synes jeg man burde latt fem i uken bør settes av til et valgfag, der man kan velge f.eks. nynorsk, K/H og musikk, eller evt. ekstra realfag, slik man kan gjøre det på videregående skole. Unødvendig å prakke på elevene ting de strengt tatt ikke har nevneverdig bruk for. Er også enig at en mer effektiv arbeidsdag kunne vært å foretrekke til fordel for haugevis av lekser.

 

Når det gjelder nynorsk spesielt, har jeg aldri hatt noe stort problem med det. En viktig del av norsk historie, og det bør jo streifes innom, men hvor nødvendig det er å undervise elever i nynorsk i seks år, kan man vel spørre seg om. Det eneste argumentet jeg noengang har fått fra en lærer, er at man visstnok må besvare et formelt brev på samme mål som det opprinnelige brevet ble skrevet på. Hvem som har kommet opp med denne regelen er ikke godt å si, men det er i bunn og grunn bare håpløst. Den nynorskmannen som blir fornærmet av å bli besvart på bokmål og vice versa har litt av hvert å slite med, spør du meg. Nynorsk er slik jeg ser det ingen nødvendighet, men en artig liten kuriositet.

Man har praktiske fag på ungdomskolen for å la eleven finne ut hva han ønsker å gjøre. Ikke alle skal starte på almenn vet du.

 

Helt riktig, samtlige fag er verdt å beholde, for å inspirere elevene til å finne sin nisje. Men det å ha to skriftspråk. Er som nevnte, ikke nevneverdig konstruktivt eller i det hele tatt nødvendig.

 

Allmennkunnskap er viktig og bra å ha, men det er ikke noe verdi i to tilnærmet like språk. Der det nye ikke er noe mer representativt for Norge enn det det opprinnelige er. Når dialektene alltid vil være forskjellige, ett "gjennomsnittsskriftspråk" er som nevnt. Unødvendig.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Avskaff bokmål.

 

Eller nynorsk.

 

Eller lag ett nytt språk som er fornuftig / fonetisk.

 

Bare reduser antallet språk -- unødvendige språk attpåtill.

 

Vi forstår svensk, bokmål ER nasjonalspråket -- men det kan vi godt skifte det til nynorsk og forkaste språkutviklingen som bokmål representerer dersom rabiate ny-norskere ønsker å kaste vekk milliarder på tullball.

 

Og det er bare tull å svare på nynorske brev med nynorsk når vi ikke skal svare på samiske brev på samisk -- for samisk er også norsk på lik linje med nynorsk.

Ganske mye på linje faktisk: Begge er svært små minoriteter, når vi ser på antall brukere i stedet for offisielle kommuner som bruker språket.

 

Når vi ser at Haukeland Sykehus brukte 420 millioner på å skifte språk får man en viss formening av hvor syk denne konflikten er.

420 millioner på å forandre språket til et språk nesten ingen i hordaland bruker.

Lenke til kommentar
Eg ser bokmålen som heilt bortkasta tid, håpar at sidemål blir avskaffa.

 

Har venta lenge på den!

 

Men til topic:

Omleggjing av grunnskulen blir for søkt. Elevane lærer lite nok allerede, om ikkje dei late, ansvarslause droga skal kunne velge pensum sjølv. (Generalisering FTW!1!)

 

Men som sagt, norskfaget kunne hatt godt av ein overhaling. Ein liten, moglegens sjuk, idé råka hovudet mitt tidligare. Kva med å innføre valfri målform frå ungdomskulen? Elevane må levere på begge målformer, men får ikkje karakterer på det. På ungdomskulen kjem historiedelen av heilagdomen vår (Nynorsk) til å bli repetert.

Lenke til kommentar
Synes kanskje det kunne vært en idé med en aldri så liten omlegging av grunnskolen, spesielt ungdomsskolen. Fag som nynorsk, musikk og kunst og håndverk ser jeg på som relativt unødvendige fag for folk flest, men det finnes jo alltids spesielt interesserte, og disse bør også tas hensyn til. Derfør synes jeg man burde latt fem i uken bør settes av til et valgfag, der man kan velge f.eks. nynorsk, K/H og musikk, eller evt. ekstra realfag, slik man kan gjøre det på videregående skole. Unødvendig å prakke på elevene ting de strengt tatt ikke har nevneverdig bruk for. Er også enig at en mer effektiv arbeidsdag kunne vært å foretrekke til fordel for haugevis av lekser.

 

Når det gjelder nynorsk spesielt, har jeg aldri hatt noe stort problem med det. En viktig del av norsk historie, og det bør jo streifes innom, men hvor nødvendig det er å undervise elever i nynorsk i seks år, kan man vel spørre seg om. Det eneste argumentet jeg noengang har fått fra en lærer, er at man visstnok må besvare et formelt brev på samme mål som det opprinnelige brevet ble skrevet på. Hvem som har kommet opp med denne regelen er ikke godt å si, men det er i bunn og grunn bare håpløst. Den nynorskmannen som blir fornærmet av å bli besvart på bokmål og vice versa har litt av hvert å slite med, spør du meg. Nynorsk er slik jeg ser det ingen nødvendighet, men en artig liten kuriositet.

Man har praktiske fag på ungdomskolen for å la eleven finne ut hva han ønsker å gjøre. Ikke alle skal starte på almenn vet du.

 

Helt riktig, samtlige fag er verdt å beholde, for å inspirere elevene til å finne sin nisje. Men det å ha to skriftspråk. Er som nevnte, ikke nevneverdig konstruktivt eller i det hele tatt nødvendig.

 

Allmennkunnskap er viktig og bra å ha, men det er ikke noe verdi i to tilnærmet like språk. Der det nye ikke er noe mer representativt for Norge enn det det opprinnelige er. Når dialektene alltid vil være forskjellige, ett "gjennomsnittsskriftspråk" er som nevnt. Unødvendig.

Refererte egentlig til forslaget om å fjerne musikk, kunst og håndtverk og heimkunnskap og gjøre det om til valgfag. Tiderligere forsøk på å samle språket har gått veldig dårlig, men jeg er enig at vi ikke burde lære å skrive sidemå, men bare forstå det ved at man får tekster på Nynorsk på tentamen og man kan velge hvilket språk man skriver på.

Lenke til kommentar

Nynorsk i ungdomskolen ser jeg på som positivt, men som med så mye annet kunne det vært lagt opp på en annerledes måte. Jeg tror alle som bruker bokmål i dagliglivet har godt av å øke sin forståelse for dialekter, og jeg tror også at nynorsk kan inspirere til bedre ordvalg / ordforråd i bokmål.

 

Si at elever som snakker og skriver bokmål til vanlig får opplæring med forståelse for nynorsk og dialekter. Altså å lese og høre nynorsk. Samtidig som elever med nynorsk som hovedmål lærer å forstå og lese bokmål. Ville ikke kommunikasjonen fungert ypperlig selv om de ikke kunne skrive hverandres mål?

Lenke til kommentar

Helt uenig hobbyflekken.

Du blir ikke bedre i bokmål av å lære nynorsk, tvert imot. Og at vi som lærer nynorsk har godt av å øke forståelsen for dialekter er også helt feil. Dialekta mi er omtrent det tjukkeste av dialekt so det år an. nynorsken gjør det bare verre.

Jeg snakker dialekt

Skriver nynorsk på skolen

Skriver bokmål her og andre steder.

 

Hadde man kuttet ut nynorsken hadde jeg lært bedre.

Men som sagt. De som prater nynorsk som dialekt kan jo ha det som hovedmål.

Lenke til kommentar
Skolen er jo til for at elever skal få utdannelse og de får ingen god utdannelse hvis de gjør det dårlig...

Hvis elevene gjorde det dårlig i matte så ville det vært en grunn for å fjerne matte. Argumentet at elevene gjør det dårlig er helt banalt når det står alene. Det finnes mange andre gode argumenter du kan bruke.

Lenke til kommentar

Hint: om problemet er at norske elever gjør det dårlig i matte, så er ikke løsningen å ikke undervise i matte, for da blir det mye, mye dårligere. Samme går for nynorsk: om problemet er at norske elever ikke er gode nok i nynorsk så løser du det ikke ved å ikke lære dem nynorsk, for da vil de aller fleste ikke kunne noe nynorsk i det hele tatt.

 

Norske elevers kunnskapsnivå har altså ingenting å si for om vi bør eller ikke bør ha et fag, her nynorsk, i skolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...