Gå til innhold

Er nynorsk nødvendig?


Anbefalte innlegg

det som er teit med nynorsk er at nesten ingen prater slik som dei skriver nynorsk, så fall skriver dei ikkje korrekt nynorsk (sånn som eg har lagt meg til vane å gjøre på pc)

så egentlig liker eg best bokmål skriftelig, men nynorsk muntelig.

 

Det er ikkje meininga at ein skal snakka nynorsk. Det er heller ingen som snakkar bokmål. Det er skriftspråk.

 

Og hva var grunnen til at dette skriftspråket ble opprettet i første omgang? Var det ikke for å få ett skriftspråk mer tilnærmet talespråket?

 

 

Congratulations Aasen, you fail.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det som er teit med nynorsk er at nesten ingen prater slik som dei skriver nynorsk, så fall skriver dei ikkje korrekt nynorsk (sånn som eg har lagt meg til vane å gjøre på pc)

så egentlig liker eg best bokmål skriftelig, men nynorsk muntelig.

 

Det er ikkje meininga at ein skal snakka nynorsk. Det er heller ingen som snakkar bokmål. Det er skriftspråk.

 

Og hva var grunnen til at dette skriftspråket ble opprettet i første omgang? Var det ikke for å få ett skriftspråk mer tilnærmet talespråket?

 

 

Congratulations Aasen, you fail.

 

Ingen snakker korkje "heilt korrekt" bokmål eller nynorsk, men for store delar av landet ligg nynorsk langt nærare talemålet enn det bokmål gjer.

Lenke til kommentar
det som er teit med nynorsk er at nesten ingen prater slik som dei skriver nynorsk, så fall skriver dei ikkje korrekt nynorsk (sånn som eg har lagt meg til vane å gjøre på pc)

så egentlig liker eg best bokmål skriftelig, men nynorsk muntelig.

 

Det er ikkje meininga at ein skal snakka nynorsk. Det er heller ingen som snakkar bokmål. Det er skriftspråk.

 

Og hva var grunnen til at dette skriftspråket ble opprettet i første omgang? Var det ikke for å få ett skriftspråk mer tilnærmet talespråket?

 

 

Congratulations Aasen, you fail.

 

Ingen snakker korkje "heilt korrekt" bokmål eller nynorsk, men for store delar av landet ligg nynorsk langt nærare talemålet enn det bokmål gjer.

 

Forskjellene er fortsatt store og vil fortsatt være store, poenget var at nynorsk skulle bli mer nærme det norske talespråket, og nå er det nesten ikke tilfellet. Ergo, det er ett unødvendig skriftspråk.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

De spør "Er nynorsk nødvendig?", er bokmål nødvendig då?

 

Bokmål er faktisk DANSK!!!

Nynorsk er nesten det same som gammalnorsk/landsmål, nordmenn vil liksom bli kvitt minnar frå Dansketida, så kvifor snakkar de då bokmål som er ein vidareutvikling frå dansk?

 

I ein diskusjon i norsk timane på ungdomsskulen kom me fram til at om Vestlandet, altså der det er flest nynorsksnakkande, hadde blitt eit eige land, hadde dei som snakka bokmål slete.

Kvifor? Jo, fordi 90% av straumen vestkantsnobbane brukar kjem nemleg frå Vestlandet, der alle snakkar Nynorsk.

 

Ikkje at det har noko med språkdiskusjon å gjera, men berre kjekt å veta.

 

(Nynorsk er også morosamt, det er nok ikkje ein einaste oslosnobb som viet kva hugleik på staur er.)

 

 

 

Hahaha, er selv en "vestkantsnobb", kommer fra Bergen. Ehm, SNAKKER vi nynorsk? For det første går det ikke an å snakke nynorsk. For det andre, INGEN på skolen min har nynorske bøker, vi leser på bokmål!

 

Jeg bruker selv svært få "dialektsord", sier ofte "eg", og "boss" istedenfor søppel, men skriver ikke dette på pcen. Hvorfor? Fordi jeg syntes det er UTROLIG IRRITERENDE (skriking ja!!!!!) å lese "nynorsk"! Greit nok at f.eks. trøndere syntes det er gøy å høre helt tilbakestående ut når de snakker, men kom faen meg ikke på forum og skriv mongo.

 

Det som irriterer meg mest er at de som skriver "nynorsk" ofte skriver utrolig slurvete. Selv om man bruker nynorsk kan man ikke slutte å bruke forskjellen på "å" og "og". Man kan heller ikke hoppe over store bokstaver og rote noe sykt.

 

--------------------

 

Selv syntes jeg nynorsk er noe herk, her i Bergen kan man ikke hunkjønn! Vi sier solen og boken. Derfor er det irriterende å måtte slå opp hvert eneste helvetes ord i ordboken. Nynorsk er også veldig valgfritt, nesten alt er likt bokmål! Uheldigvis er det noen ord som er veldig gammeldagse, og umulig å lære. Halo, hvem sier "korkje"?

Lenke til kommentar

Nynorsk burde vært valgfritt, og omvendt for de som har nynorsk som hovedmål - eller i det minste blitt tatt større hensyn til de som sliter med språk! Med tanke på at det er elever som allerede sliter med bare norsken, blir det tullete å skulle påtvinge et ekstra skriftmål ved siden av hovedmål, engelsk og et 3. språk. Om en elev ønsker å lære sidemål i ungdoms- og videregående skole, så burde det vært som valgfag og ikke som en fastsatt del i norskundervisningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nynorsk burde vært valgfritt, og omvendt for de som har nynorsk som hovedmål - eller i det minste blitt tatt større hensyn til de som sliter med språk! Med tanke på at det er elever som allerede sliter med bare norsken, blir det tullete å skulle påtvinge et ekstra skriftmål ved siden av hovedmål, engelsk og et 3. språk. Om en elev ønsker å lære sidemål i ungdoms- og videregående skole, så burde det vært som valgfag og ikke som en fastsatt del i norskundervisningen.

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Lenke til kommentar

Nei, nynorsk er et oppfunnet språk. Språk blir ikke skapt på den måten men følger en prosess som er påvirket av samfunnet.

 

Bokmålen er slik som den er fordi Norge var i union med Danmark, det har satt sine naturlige preg, men stadig forandres bokmålen etter talemålet. Nynorsk kanskje passer bedre for noen dialekter på enkelte ord og bøyninger, men ikke i sin helhet. Det er flere som snakker likt bokmålen enn nynorsken etter min erfaring, slik kanskje det ikke var på Ivar Aasens tid men som sagt tidligere har bokmålen gått i gjennom en evolusjon med tiden.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Nei, nynorsk er et oppfunnet språk. Språk blir ikke skapt på den måten men følger en prosess som er påvirket av samfunnet.

 

Bokmålen er slik som den er fordi Norge var i union med Danmark, det har satt sine naturlige preg, men stadig forandres bokmålen etter talemålet. Nynorsk kanskje passer bedre for noen dialekter på enkelte ord og bøyninger, men ikke i sin helhet. Det er flere som snakker likt bokmålen enn nynorsken etter min erfaring, slik kanskje det ikke var på Ivar Aasens tid men som sagt tidligere har bokmålen gått i gjennom en evolusjon med tiden.

På Vestlandet (det virkelige Norge) så er det ingen andre enn pompøse byfolk i Bergen som har snakket noe tilnærmet likt bokmål. Nynorsk er dermed nødvendig, da dansk som ble påtvunget folk ikke passer særlig godt i forhold til talemålet. Endret av Jassogitt
Lenke til kommentar

Jeg går på VGS og er i første året. Hittil har jeg kanskje hatt 15 timer med sidemål (nynorsk) undervisning, og det var ikke før i tiende klasse at jeg faktisk begynte å ha undervisning og vurdering i det, og undervisningen forekom sjeldent. Hvis det er et mer unødvendig fag enn sidemål så er det fremmedspråk, unødvendig piss.

 

Gjør meg rasende å måtte lære det i og med at du forstår andre, og andre forstår deg uansett hvilket type norsk du kan. Engelsk er det internasjonale språket, og er da etter min mening nødvendig å kunne, men alle andre språk er totalt unødvendig, bortsett fra EN type norsk.

Endret av Lackadaisical
Lenke til kommentar

Fordi bokmål blir prakket på nynorsk-folk.

Men forskjellen er vell at mesteparten av samfunnet bruker bokmål, med andre ord trenger man å kun å skrive bokmål. Nynorsk har jeg aldri etter skolen hatt bruk for og jeg tviler på at jeg vil få bruk for det. Det er jo nettop derfor det fremstår som helt vanvittig å skulle påtvinges noe så bortkastet.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor man må lære å skrive sidemål (uavhengig om det er bokmål eller nynorsk), så lenge man kan lese det og forstår det som er skrevet.

 

Å lese nynorsk er sjelden spesielt vanskelig, på samme måte som at man lett leser både svensk og dansk. Så hvorfor bruke så grusomt mye tid på skriving i sidemål?

 

Kravet om offentlige svar på ønsket målform burde blitt avskaffet. Så lenge noen skriver nynorsk og noen skriver bokmål vil man uansett få med seg begge deler. Og så lenge man forstår det så kan man vel svare på den målformen man selv foretrekker?

 

Avskaff påtvunget sidemål mener jeg. Uavhengig av hvilken målform det er.

Lenke til kommentar

Nei, nynorsk er ikke nødvendig.

 

Skolen er ikke nødvendig.

 

Det er ikke lurt at politikere bestemmer hva som er viktig og ikke viktig å lære. Det er mye mer lurt at et marked bestemmer hva som er viktig og ikke viktig, og så kan barn få finansiering av en sosialdemokratisk kasse per snute f.eks, om det må være så jævlig sosialt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...