Gå til innhold

Er nynorsk nødvendig?


Anbefalte innlegg

Jeg synes gjerne vi skal lære litt nynorsk (eller sidemål..), men at noe som det maks undervises 1 time i uken i skal telle like mye som fag med 4-5 timer blir helt vattnisse. Det irriterer grenseløst (og laust..) med en 2'er i eksamenskarakter i et fag jeg kastet bort 1 time i uken på. Om jeg ikke hadde vært så heldig at jeg lett kom inn på skolen jeg ønsket, hadde jeg blitt fly forbanna. (Klart eksamenskarakteren teller bare halvparten, så den trekker jo ikke alt ned i dass.)

 

Vi må gjerne ha en time i uken med nynorsk, eller 2-3 uker intensivt, så også yngre kan lære seg å hate. Selv hatet jeg fransk like mye, men de lokket med tur til Paris på ungdomsskolen. Har gradvis glemt fransk siden da, og i dag sitter jeg igjen med "J'ai quators ans" eller noe. noe jeg ikke er. Jeg er "vææ-troa" (kanskje?).

 

En liten avsporing der, men nynorsken har aldri gitt meg noe. Ingenting. Fransk ga meg i alle fall en tur til Paris og disneyland.

 

Jeg skjønner like godt nynorsk uten eksamenskarakteren.

Jeg hater fortsatt nynorske innlegg i avisen, skrevet på værste grautmål.

Jeg hopper over notater og pensum skrevet på nynorsk, leser det til slutt om jeg må.

Det eneste karakteren i nynorsk gjorde meg var å irritere meg såpass at jeg fortsatt hater nynorsk.

 

Til slutt vil jeg beklage alle skrivefeil og dårlige formuleringer i innlegget mitt, det er nynorsken sin feil. Jævla Aasen. Du ødela vitnemålet mitt, din kaukjævel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Akkurat - valgfag er eneste løsningen. Ikke prøv å tvinge det på noen. Jeg får aldri bruk for nynorsk. Grunnen til at de prosentene du oppgir vil ha nynorsk, er vel fordi nynorsk er veldig likt Stavangersk. Vi kan godt ha nynorsk, men da kan vi droppe bokmål, hey, what a great idea!

Jeg gjentar meg selv, fordi det ser ikke ut som du i det hele tatt har lest noe av det jeg har skrevet. Noen foretrekker nynorsk, noen bokmål. Alle burde få skrive det de fåretrekker, og alle bør forstå det andre skriver. Derfor bør vi lære både nynorsk og bokmål :) .

 

 

Leste du førsteposten min eller? Nynorsken blir litt for mye med engelsk, norsk og fremmedspråk.

Jeg synes ikke det blir for mye. Dessuten er fremmedspråk valgfag på ungdomskolen, og når du begynner på vgs blir det ett høyere nivå uansett.

Den er ikke nødvendig for alle, min kjære Schnell, og det klarer ikke du å se - du er i dinn eget ignorante univers hvor nynorsk bør gjelde for alle og nynorsk er best. Face the facts.Seriøst, få opp øynene, og prøv å se problemet fra andre sider.
Hmmm...:hmm: Du sier at jeg skal se saken fra andre sider? DU som sier at dine meninger er fakta? DEt er nødvendig for alle, at vi skal forstå hverandres skriftspråk her i Norge.
Det er ikke slik det er. Nynorsk som valgfag er det eneste rette, så skal vi se hvor mange prosent som valger nynorsk mot bokmål. Hvis det noengang skjer, skal jeg kjøpe ei flaske cola til deg for å feire at bokmålen vant. :)

ahh gudd :) Men egentlig synes jeg fanta er best, men du vil vel helst bare få vekk all fanta, siden flertallet foretrekker cola? :thumbup:

Vi som skriver bokmål klarer oss med det, for det meste i dette landet er skrevet på bokmål. Oversettelser på kinofilmer, TV-Norge... Vi har ikke bruk for nynorsk, skjønner du? Du kom forresten ikke med noen grunn til at jeg bør lære nynorsk.
Jo, jeg har forstått at du ikke har bruk for nynorsk, men det er mange andre som har det. Vi kan ikke bare tenke på deg og de andre bokmålfanatikerene. Men en god grunn for at du bør lære nynorsk, er slk du kan forstå de andre som skriver nynorsk. Viss vi skulle begynne å ramse opp alle tingene "vi ikke har bruk for" som vi lærer på skolen, så hadde den lista blitt lang. Jeg kommer sansynligvis aldri til å få bruk for de 10000 sidene vi må lese i historie, og jeg kommer aldri til å få bruk for alle de tusen likningene med x og y og z æ og ø og å vi må lære, men alt det plussmye mer lærer vi likevel. Vikan ikke spå når vi får bruk for det, men en gang får vi kanskje det.
Nynorsk som valgfag. Når jeg blir politiker, skal jeg kjempe for det. Det er det eneste fornuftige, for da blir alle fornøyde, utenom de sure jævlene som mener at nynorsk er supert og at alle bør skrive det.

Jaja, du får kjempe videre for hjertebarnet ditt da når du bli politiker, og så får dubare drite i alle de sure jævlene som mener nynorsk er supert! Da blir alt bra og superbra :D Du kan få en pepsi max av meg når du greier det

Lenke til kommentar

Fint det, men vi er jo like gode her. Du sier at vi bør lære både nynorsk og bokmål? Da er vi tilbake på det første stadiet igjen. Tingen er, jeg vil ikke lære nynorsk fordi jeg ikke har bruk for nynorsk. Å lære litt om nynorskens historie og lese litt nynorsk som vi nettopp har gjort med dansk og svensk, det er greit, men det å faktisk få oss til å skrive nynorsk? Glem det. Det er ikke alle som er interesserte i det. Vi kan godt lære å lese nynorsk, men å skrive det blir for dumt for alle de som ikke bryr seg om nynorsk.

 

Og forresten, gidder du å slutte å late som om flertallet vil ha nynorsk? Hvis flertallet ville ha nynorsk, da hadde ikke politikerne og utdanningsfolka diskutert nynorskens posisjon engang. Faktum er at det diskuteres hva som skal gjøres med nynorsk. Jeg sammenligner nynorsk med kristendommen - folk tror på Gud, folk skriver og bruker nynorsk. Det er bare det at vi som ikke tror på Gud eller bruker nynorsk, vi har liksom ikke behov for å gå så dypt inn i det. Håper du skjønner sammenhengen. :p Har ingenting med hvor mange som tror å gjøre.

Lenke til kommentar

Vel, til syvende og sist. Vil ikke norske elever ha mye større nytte av ett fremmedspråk fremfor å kunne to alternative skriftspråk i ett land der ingen er særlig representative for hele nasjonen? Der vi alltid kommer til å ha forskjellige dialekter, så vil det være mer givende å ha ett skriftspråk. Dog burde nynorsk, enten være ett alternativ eller ihvertfall undervist fra ett historisk standpunkt. Men ikke læres som skriftspråk.

 

Det vil for det første, gi elevene bedre mulighet til å konsentrere på ett skriftspråk og bli så best som mulig i det, istedenfor å sitte forvirret og middelmådige i to tilnærmet like skrivevarianter av norsk.

 

Ett fremmedspråk (tysk, fransk, spansk f. eks) og bokmål er mer givende enn å kunne både bokmål og nynorsk. Engelsk er jo selvfølgelig andrespråket vårt uansett.

Lenke til kommentar

Og der fikk du sagt det på en måte jeg ikke klarte. Og når vi er inne på engelsk... nordmenn er i sammenligning dårlige i engelsk. Jeg mener engelsken bør satses mer på, og elevene bør oppfordres til å KUN snakke engelsk i timene med faget. Litt off topic, ville bare nevne det.

 

Meph: Læreren min er veldig flink til å undervise i språkfag. Jeg har ingen problemer med nynorsk. :) Jeg snakker for flertaller på min skole, og selvsagt snakker jeg om hvor lite nødvendig det er å kunne skrive nynorsk for min del. Problemet er vel tiden nynorsk får. Hvis nynorsk skal bli et skriftspråk i Norge som bokmål er, med alternative kinooppsetninger pga. nynorsk undertekst, da må nynorsk få mer plass i læreplanen. Nynorsk er en egen karakter hvis jeg ikke har forstått det feil, men hvordan kan den likestilles med norsk når nynorsk såvidt blir lært bort i halvåret? Som nevnt tidligere, tror jeg klokka inn på min sjuende nynorsk-time på tirsdag. Men hvilke fag kan man ofre for det alternative skriftspråket?

Lenke til kommentar

Poenget mitt blir tydeligvis kaldt ignorert, eller berre ikkje oppfatta. (Vonar på siste alternativ.)

 

Det blir opp til kvar enkelt elev kvifor ei målform han vil nytta. Nynorsk og bokmål blir likestilde som målformer i grunnskulen, utan snakk om valfag eller sidemål.

 

Det blir absurd å forlanga at det skal vere 50/50 på kinovisningar osv. Eg syns og det er unødvendig å måtte gje ut offentlige papirer på begge målformene, men set pris på at det er slik.

Lenke til kommentar
elevene bør oppfordres til å KUN snakke engelsk i timene med faget. Litt off topic, ville bare nevne det.

De bør ikke oppfordres. Det bør være et krav og hvis de ikke gjør det så kan læreren trekke dem ned i faget. Det er ihvertfall min mening.

Enig med Bamsemumsen, og med deg Camlon, det burde være et krav.

 

70% av engelsktimen våres er norskprating, læreren leser opp oppgaver og sidetall på NORSK, slik som de gjorde på barneskolen..

 

... OG DETTE ER VIDEREGÅENDE!

 

1. året, det irriterer meg sykt at de bare ikke kan holde seg til engelsk, men nok om dette, blir for mye off-topic nå ;)

Lenke til kommentar
Eg er forsåvidt enig med dei som meiner at nynorsk bør bli valfag. Men, på ei anna side meiner eg at alle bør ha kjennskap til nynorsken.

Kva med at hovudmål/sidemålkarakteren vert erstatta med ein rein norsk skriftleg karakter?

Elevane kan levera på den målforma dei ynskjer, og få utlevert bøkene i føretrekt målform.

Lærarane kan konsentrera seg om ein generell karakter innafor eitt enkelt fag.

 

Sjølvsagt bør historia til nynorsken takast opp i norskundervisninga. Heller nynorskhistorie, enn å blåsa støv av gamle diktarar.

Det er synd at karaktersnittet går ned for dei av dykk som ikkje meistrar to målformer. Difor kunne ein samla karakter, utan målformkrav vore eit fint kompromiss etter mitt hovud.

Alle får undervisninga dei har krav på og orsakingane for dalande snitt forsvinn.

 

Einaste aberet med forslaget mitt, er at lærarane vert taparane i denne situasjonen. Lærarstanden er belasta nok som han er etter mitt hovud.

 

Hvorfor det? Teknisk sett skal man kunne velge hovedmål selv--altså må lærerne uansett belage seg på å rette seg etter elevenes valg allerede. Jeg ser ikke hvordan ditt forslag putter noen mer belastning på lærerne enn den de har fra før.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med å lære nynorsk, og jeg syntes vi burde forsette med å ha det på skolen. Men jeg syntes ikke det burde være slik at vist man får et brev på nynorsk (feks i kommunen ) så trenger man å svare tilbake på nynorsk og omvendt. Det ser jeg på som helt unødvendig når begge skjønner hverandre relativt godt.

Lenke til kommentar
spør du meg minner nynorsk mest om svensk av alle språk. Hvis vi har nynorsk hvorfor har da ikke samisk i samme slengen?

Det kan ha samanheng med at nynorsk og svensk er båe skriftspråk samla saman av dialektar og ligg tett oppom talemålet. Og det burde vore meir undervising om samisk kultur og historie, ja, men samisk språk ligg så langt bort frå dei to offisielle skriftspråka at å krevje at elevar skal meistre også samisk vil vere litt i meste laget. Nynorsk er ikkje så ulikt bokmål at det er ei så stor utfordring å meistre det.

 

Eg skal ikkje uttale meg bastant om noko no, men det kan vere interessant å snu ein del problemstillingar ved sidemålsordninga, for det ser ut til at ein del (frustrerte (austlendingar?) elevar) tek forhasta slutningar og samlar seg mot ein felles fiende - nynorsken. Det er viktig å hugse på at grunnskulen er ein grunnleggjande skule, sjå namnet, og kjennskap til dei to skriftspråka er eit grunnleggjande element.

 

Skal eg sjå det heile på ein så enkel måte som andre ser ut til å gjere, kan eg jo spørje kva ein skal med matte. Eg får aldri bruk for matte, berre enkle utrekningar som ein lærer på barneskulen. Kvifor ikkje fjerne faget slik at eg kan konsentrere meg om "viktigare" fag? Noko anna å tenkje på er korleis så mange ungdomsskuleelevar veit at dei aldri får bruk for kjennskap til nynorsk. Dei ser ut til å ha full kontroll på sine planar gjennom eit langt liv og dei planane inkluderer ikkje samhandling med noko eller nokon som har med nynorsk å gjere.

 

Endelig en som har litt vett mellom ørene! Selv om jeg er sterkt uenig med deg, så synes jeg du argumenterer godt for dine synspunkter, jeg skal prøve å illustrere hvorfor jeg er uenig med deg.

 

Jeg er trønder jeg, så egentlig burde jeg klart å skrive nynorsk godt, men dessverre så er det ikke slik. Årsaken tror jeg er at bokmål og nynorsk er så likt at det er vanskelig å huske på at kjærlighet heter hugleik og andre slike ting. I tillegg så har man heller ingen ordbok, men en ordliste. Hva er poenget med det? Hvis du ikke vet hva ordet heter på nynorsk og sitter der for å skrive en stil, ja da er du like langt.

 

Jeg er nå blitt en voksen mann og ser enda ikke poenget med at alle tvinges til å lære nynorsk, eller omvendt for den saks skyld. Jeg har ikke noen problemer med å forstå dialekter i Norge, med noen få unntak; indre Sogn og slikt kan bli litt komplisert av og til. Jeg har stort sett aldri opplevd å ikke bli forstått av østlendinger jeg, selv om jeg snakker ganske brei trønderdialekt. De få gangene jeg har hatt små problemer så har jeg slått om til bokmål - slik at jeg snakker slik jeg skriver. Selv om jeg høres helt idiot ut når jeg prøver å snakke østlandsk.

 

Jeg klarer fint å lese nynorsk og forstå det, så jeg ser ikke noen nytte av å kaste bort tid på å lære å skrive det, for jeg kommer aldri i hele mitt liv til å skrive det noen sinne. For meg hadde det faktisk vært mer natrulig å lære samisk, nettopp fordi det er helt uforståelig! Jeg fatter ikke ett kvidder av hva samer sier eller skriver, hadde det ikke vært bedre å bruke litt tid på å prøve å forstå samene, fremfor å kaste bort tiden på sidemål, når vi tross alt forstår hverandre godt uansett.

 

Matte har jeg bruk for hver eneste dag. Når jeg f.eks skal sjekke om jeg har nok penger til bussen, eller gjøre overslag når jeg er i butikken for å handle. Eller sjekke om jeg virkelig har råd til å kjøpe 3 bukser og 2 gensere, eller om jeg må nøye meg med en av hver. Så så enkelt er det nok ikke å sammenlikne.

 

Jeg ble lenge foret med løgnen om at nynorsk ligger nært trønderdialekten. Det er det største sludder jeg noen sinne har hørt. Det er den største løgnen siden påstanden om at Holocaust er oppspinn. Det finnes ytterst få, om noen, likeheter mellom trøndersk og nynorsk. Hadde jeg kunnet reist i tid, så hadde jeg tatt meg en tur tilbake og satt en effektiv stopper for en mann med navn Ivar Aasen, nakkeskudd hadde vært på sin plass.

Lenke til kommentar

Nynorsk har mest felles med dialektane på Vestlandet, frå Rogaland til Møre, og nordnorsk er ikkje å spore. Eg skal ikkje påstå at nynorsk liknar på trøndersk i det heile og eg fattar ikkje kven som har sagt det.

 

Igjen, nynorsk er ikkje viktig for alle, men som eit norsk skriftspråk høyrer det heime i norskfaget på skulen. I kva grad det er viktigast med kjennskap til båe skriftspråka eller evne til å uttrykkje seg skriftleg på dei får andre diskutere. Eg kan vere einig i at det er for mykje fokus på skrivereglar og terping av grammatikk og det hadde gjerne vore betre med ein nynorsk roman på norsk-pensumet i staden for. Det eg er oppteken av er eit visst krav til kjennskap til skriftspråka i Noreg.

 

Når det gjeld bruken av matte er alle dei nemnde døma enkel pluss og minus ein lærer dei første åra på barneskulen. Kvifor ikkje berre gjere matte til eit valfag på ungdomsskulen? Poenget mitt er ikkje at eg vil gjere matte til eit valfag, eg berre føl den same logikken det vert gjort når det gjeld sidemål. Noko anna det vert mykje klaga på er alle timane sidemålet tek frå andre fag, men eg hadde ikkje lært noko meir i tysk viss me hadde hatt fleire timar. Det same gjeld matte. Eg hadde berre hatt fleire timar der eg sat og venta på historietimane. Ein kan ikkje løyse problema med fleire timar. Eg kan ikkje sjå noko særleg poeng i dei ulike måtane elevar skal tene på betre kjennskap til andre fag og då kunne me likegodt ha redusert tysk- og mattetimane for fleire sidemålstimar... Det avheng av kva fag personen som argumenterar liker eller ikkje liker. Når ein har norsk på grunnskulen og allmennfag er det ikkje anna å vente enn at grunnleggjande og allmenne emne står på timeplanen.

Lenke til kommentar

Nynorsk er unødvendig. Og hvorfor ikke prioritere Matematikk som er et særdeles viktig fag og samtidig som mange her I Norge sliter. Sammelign mattekunnskapene til en 16 åring i Norge med en 13 åring i Singapore, da vil du merke forskjellen.

Endret av sirkelens ende
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nynorsk har mest felles med dialektane på Vestlandet, frå Rogaland til Møre, og nordnorsk er ikkje å spore. Eg skal ikkje påstå at nynorsk liknar på trøndersk i det heile og eg fattar ikkje kven som har sagt det.

 

Igjen, nynorsk er ikkje viktig for alle, men som eit norsk skriftspråk høyrer det heime i norskfaget på skulen. I kva grad det er viktigast med kjennskap til båe skriftspråka eller evne til å uttrykkje seg skriftleg på dei får andre diskutere. Eg kan vere einig i at det er for mykje fokus på skrivereglar og terping av grammatikk og det hadde gjerne vore betre med ein nynorsk roman på norsk-pensumet i staden for. Det eg er oppteken av er eit visst krav til kjennskap til skriftspråka i Noreg.

 

Når det gjeld bruken av matte er alle dei nemnde døma enkel pluss og minus ein lærer dei første åra på barneskulen. Kvifor ikkje berre gjere matte til eit valfag på ungdomsskulen? Poenget mitt er ikkje at eg vil gjere matte til eit valfag, eg berre føl den same logikken det vert gjort når det gjeld sidemål. Noko anna det vert mykje klaga på er alle timane sidemålet tek frå andre fag, men eg hadde ikkje lært noko meir i tysk viss me hadde hatt fleire timar. Det same gjeld matte. Eg hadde berre hatt fleire timar der eg sat og venta på historietimane. Ein kan ikkje løyse problema med fleire timar. Eg kan ikkje sjå noko særleg poeng i dei ulike måtane elevar skal tene på betre kjennskap til andre fag og då kunne me likegodt ha redusert tysk- og mattetimane for fleire sidemålstimar... Det avheng av kva fag personen som argumenterar liker eller ikkje liker. Når ein har norsk på grunnskulen og allmennfag er det ikkje anna å vente enn at grunnleggjande og allmenne emne står på timeplanen.

Forskjellen er at matte er nøvendig i utrolig mange emner. Skal du forsette f.eks. videre med økonomi og fysikkstudier så trenger du utrolig mye kunnskap om matte. Derfor er det viktig at matte er obligatorisk til man er gammel nok til å forstå hvilke retninger man ikke kommer til å velge.

 

Det er ingen jobber hvor man trenger nynorsk. Eksemplet om at hvis du jobber for staten og en sender deg et brev på nynorsk og du må svare på nynorsk kan forandres. Det er ingen grunn til at man skal lære å skrive nynorsk. Det er selvfølgelig nøvendig å kunne lese nynorsk, men å kunne skrive det er bortkastet. Spesielt intereserte kan ta det som et valgfag.

 

Jeg er veldig dårlig i norsk og allikevel klarer jeg å forstå dialekter uten problemer. Selv mange i klassen min som ikke har norsk som morsmål forstår dialekter. Jeg tviler på at nordmenn har noen store problemer med å forstå hverandre.

 

Flere timer vil bety større pensum. Da blir du tvunget til å lære mer og du har muligheten siden du har flere timer.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg mener at nynorsk ikke er nødvendig. husker på skolen, synes nynorsk var gør kjedelig og fikk heller ikke toppkarakterer. er vel lettere hvis alle snakker likt her i norge? vi forstår hverandre godt, men de har jo noen morsomme ord :)

 

men jeg respekterer selvsagt de som snakker nynorsk og synes det er fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...