Gå til innhold

Er nynorsk nødvendig?


Anbefalte innlegg

Forøvrig ville jeg heller sett att man kunne hatt andre fremmedspråk fremfor ett sidemål. Det er mye mer nyttig å kunne flere fremmedspråk enn å kunne minimale forskjeller på to variasjoner av norsk, der den ene parten er satt sammen av ulike dialekter og like representativt for Norge som det som allerede er der.

 

Folk kan jo snakke som de vil, det vil alltid være dialekter. Men hvorfor kan vi ikke holde oss til ett skriftelig norsk språk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ei ser det at mange har imot nynorsken, å det er akorat på samme måte som vi har imot bokmål.

he alltid slete med norsk skrifteli, før det er so monge ord man ikkje får take på når man blanda to språk slik.

synst man kunna bere fått valgt på skulen eit "språk" å so ferdi me det. då klare man ivertfall å lere noke sjikkeli,å ikkje bere eit mixmax ta "begge språka".

ei gjikk på ein drit skule på sunnmøre å der prata vi nynorsk,men alle bøka va på bokmål! kafør må nå gudane vete

Lenke til kommentar

Historien har vel vist at bokmål er mer levedyktig enn nynorsk i Norge. I sin tid var nynorsken et prisverdig tiltak av Ivar Aasen og co. I dag er nynorsken i store deler av landet mest til plage. Times changes, og å gjøre nynorsk om til et valgfag hadde fra et ungdomsskoleperspektiv kanskje vært det greieste i dag. Såfremt de som fortsatt ønsker å skrive nynorsk kunne fått det på eksamen, selvsagt.

 

Dette hadde likevel krevd store forandringer. Man måtte gått bort fra at man i offentlige institusjoner skal svare nynorske brev på nynorsk, og i det hele tatt tatt fra nynorsk statusen som et likestilt språk. Det hadde skapt ramaskrik, og jeg tviler på at det finnes politisk vilje til å foreta en slik beslutning.

 

Denne debatten er for øvrig gjentatt flere ganger, uten noe resultat. Og uansett hvor mange som ikke liker nynorsk, tror jeg ikke det kommer noen mot-nynorsk-revolusjon med det første.

Lenke til kommentar

Jeg syntes det er helt greit å ha nynorsk på skolen. Nynorsk er jo en stor del av pensumet i norsken. Tar man vekk nynorsken så tar man vekk en stor del av norskhistorie. Jeg syntes allerede at pensumet er ganske slapt i mange fag og det vi faktisk lærer er ikke mye. Vi har mange prøver og innleveringer. Men mengden stoff er lite. Har ingen ønske om at alle skal snakke likt. Dialekter er bra og skaper mangfold.

Lenke til kommentar
Tar man vekk nynorsken så tar man vekk en stor del av norskhistorie.

På hvilken måte da? :confused:

Selv om man så absolutt skal lære om nynorskens historie og eksistens, trenger man vel ikke å lære selve skriftspråket.

 

 

Har ingen ønske om at alle skal snakke likt. Dialekter er bra og skaper mangfold.

Dialekter er kun oppstått pga. avstander, ikke fordi det er "bra" i noen som helst form. Mangfold har vi jaggu nok av. Forskjellig dialekt og språk skaper bare HINDRINGER som man bruker tid og krefter på i hverdagen.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar
Dette hadde likevel krevd store forandringer. Man måtte gått bort fra at man i offentlige institusjoner skal svare nynorske brev på nynorsk, og i det hele tatt tatt fra nynorsk statusen som et likestilt språk. Det hadde skapt ramaskrik, og jeg tviler på at det finnes politisk vilje til å foreta en slik beslutning.

Slett ikke. Det trenger ikke være slik at du skal kunne skrive brev på vegne av offentlige institusjoner med bare ungdomsskole/videregående. Du må uansett være kvalifisert, og at det derfor kreves at du behersker nynorsk er uproblematisk.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er helt greit med nynorsk i skolen, pga jeg ser på det som forståelse av dialekter.

Hvis en fra Østlandet ikke hadde lært noe om nynorsk, og en som snakket nynorsk hadde sagt ting som:

"Eg er vondbroten i kjærleikens veg", så tror jeg ikke at Østlendingen hadde skjønnt så mye. Andre ting som er på nynorsk blir heller ikke forstått. Syns det er greit med nynorsk i noen lunder, slik at vi forstår hverandre uansett hvilken dialekt vi har. Men hvis en ikke føler behov for det, burde en slippe å drøse bort tid på det og heller konsentrere seg om noe annet en interesserer seg for. Flere Videregående skoler kan en nå få fritak fra nynorsk, eller bokmål for den saks skyld.

Derfor er det bare å ha tålmodighet til det kommer en ny vri om språkssamfunnet. :thumbup:

Endret av Wondershot
Lenke til kommentar
Det eneste gode argumentet for nynorsk er at du må svare på nynorske brev med nynorsk. Hvor vanskelig er det å finne en som kan nynorsk, og få den personen til å oversette? :D Argument fails med andre ord.

Viss ein fjernar nynorskundervisninga, eventuelt gjer det til eit valfag, så kan det kanskje bli vanskeleg.

Lenke til kommentar

De spør "Er nynorsk nødvendig?", er bokmål nødvendig då?

 

Bokmål er faktisk DANSK!!!

Nynorsk er nesten det same som gammalnorsk/landsmål, nordmenn vil liksom bli kvitt minnar frå Dansketida, så kvifor snakkar de då bokmål som er ein vidareutvikling frå dansk?

 

I ein diskusjon i norsk timane på ungdomsskulen kom me fram til at om Vestlandet, altså der det er flest nynorsksnakkande, hadde blitt eit eige land, hadde dei som snakka bokmål slete.

Kvifor? Jo, fordi 90% av straumen vestkantsnobbane brukar kjem nemleg frå Vestlandet, der alle snakkar Nynorsk.

 

Ikkje at det har noko med språkdiskusjon å gjera, men berre kjekt å veta.

 

(Nynorsk er også morosamt, det er nok ikkje ein einaste oslosnobb som viet kva hugleik på staur er.)

Endret av PHdZ
Lenke til kommentar
Meinar dykk at folk ikkje skal få velje kva målform dei skal snakke?

 

Sidemål er ikkje det same som nynorsk. Eg har nynorsk som hovudmål, og kunne aldri tenke meg å kun bruke bokmål. At personar som slit med bokmål skal påtvingast sidemål er jo eit problem for mange, men ein kan ikkje fjerne sidemål før vi har fått ei målform i Noreg synes eg.

 

Eg bur på Vestlandet, litt nord for Stavanger. Eg hadde også nynorsk som hovudmål på skulen heilt sidan barneskulen og til ungdomsskulen. Når eg kom på vidaregåande var det valfritt. No går eg på noko som heiter IB (andre klasse på VGS), eit internasjonalt alternativ til allmennfag. Der har me norsk som fag, men me lærer ikkje nynorsk, noko som er synd. Men læraren vår har sagt at vi kan skrive anten nynorsk eller bokmål på stilane.

 

Unødvendig å lære til oss som har bokmål som hovedmål, vil tro at de som har nynorsk syntes det samme om bokmål.

Å skjønne nynorsk er ikke et problem i det hele tatt.

Jeg fant forresten ut kun for noen månder siden at faren min "snakker" (det går ikke an å snakke nynorsk men) nynorsk.

 

Ja, me burde få lov til å velge sjøl kva vi vil skrive. Eg personleg har ikkje problem med nokon av målformane.

 

Til dykk som seier at nynorsk ikkje er nødvendig og at de ikkje forstår det, så har de eit problem. Nynorsk er norsk akkurat som bokmål og ikkje vanskeleg å forstå. Skilnaden er ikkje så stor. Dessutan er nynorsk ein del av den norske kulturen og det verkelege norske språket. Bokmål er blanding av dansk og norsk. Men alle burde få velge sjøl kva den enkelte vil bruke.

Lenke til kommentar
Nå har vi to offisielle norskskrivesrpåk her i Norge og jeg synes abosolutt vi skulle fortsette å ha det, så kan bærum guttene og jentene sitte å klage til mamma og pappa. Fatter ikke hvorfor folk absolutt ikke vil ha nynorsk

 

Så einig, så einig :!: .

 

Fakta: Dei som har Nynorsk som hovudmål meistrar både Nynorsk og Bokmål, dei som har Bokmål som hovudmål meistrar kun Bokmål.

 

Konklusjon: Bokmål's folk er nokre late egoistar som kun tenkje på seg sjølv!

Endret av PHdZ
Lenke til kommentar
Fakta: Dei som har Nynorsk som hovudmål meistrar både Nynorsk og Bokmål, dei som har Bokmål som hovudmål meistrar kun Bokmål.

 

Konklusjon: Bokmål's folk er nokre late egoistar som kun tenkje på seg sjølv!

 

 

Haha, vi får håpe du meistrar sidemålet ditt betre enn hovudmålet. :p

Lenke til kommentar
Nå har vi to offisielle norskskrivesrpåk her i Norge og jeg synes abosolutt vi skulle fortsette å ha det, så kan bærum guttene og jentene sitte å klage til mamma og pappa. Fatter ikke hvorfor folk absolutt ikke vil ha nynorsk

 

Så einig, så einig :!: .

 

Fakta: Dei som har Nynorsk som hovudmål meistrar både Nynorsk og Bokmål, dei som har Bokmål som hovudmål meistrar kun Bokmål.

 

Konklusjon: Bokmål's folk er nokre late egoistar som kun tenkje på seg sjølv!

 

Konklusjon: Fordi vi omgir oss med bokmål og nynorsk er egentlig ganske overflødig i dagens samfunn.

Lenke til kommentar
ei ser det at mange har imot nynorsken, å det er akorat på samme måte som vi har imot bokmål.

he alltid slete med norsk skrifteli, før det er so monge ord man ikkje får take på når man blanda to språk slik.

synst man kunna bere fått valgt på skulen eit "språk" å so ferdi me det. då klare man ivertfall å lere noke sjikkeli,å ikkje bere eit mixmax ta "begge språka".

ei gjikk på ein drit skule på sunnmøre å der prata vi nynorsk,men alle bøka va på bokmål! kafør må nå gudane vete

Norsk og nynorsk burde begge deler være offisielle skriftspråk i norge. Men det burde være valgfritt om man vil skrive bokmål, eller nynorsk. Jobber du i kommunen, og får et brev på nynorsk, burde du ha muligheten til å svare på bokmål, og omvendt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...