Gå til innhold

Er nynorsk nødvendig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker lederen for Unge Venstre sa at nynorskdebatten handlet om nynorskbrukerne sin rett til å bli forstått. At andre skal kunne ditt språk er altså en rettighet!

 

Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette innspillet.

Har Oslofolket den manglende språkapasiteten til å forstå andre vis de bruker en annen toneart, eller er Nynorsk et språk som er så fjernt og ukjent at det ikke kan forståes av Europere(spesielt med tanke på at Nordmenn kan prate tysk, vis de ikke har blitt lurt til å tro at grammatikken er alt)?

Lenke til kommentar

Det er noe jeg funderer litt over, jeg er selv en som bruker nynorsk veldig mye da dette var hovedmålet mitt frem til jeg ble 18. Jeg bruker det en del i dag, men bokmål blir brukt på norskstiler og her på forumet.

 

Hvorfor er det slik at nynorskbrukere er flinkere i sidemålet sitt enn det bokmålsbrukere er? Det har jo selvsagt en del med at bokmål er det som blir mest brukt her til landet, og man ser mye på TV hvordan det er.

 

Det er forøvrig litt morsomt at mange tror at sidemål = nynorsk. Vil dere kutte ut sidemål i skolen, så kutter dere også ut bokmål for de som har nynorsk som hovedmål. Hva skaper dette, hvis nynorskbrukere ikke får bokmålsopplæring? (Ja, jeg mener at det er nødvendig med bokmålsundervisning i skolen) Man oppnår mer kaos. Bokmålsbrukere kommer i hvert fall ikke til å forstå MER nynorsk hvis sidemål blir kuttet.

 

Noe ironisk er at mange ønsker å kutte sidemål slik at man kan bruke mer tid på annen norsk. Blir man bedre i språk dersom man kutter ut sidemål? Neppe.

Lenke til kommentar

Noe ironisk er at mange ønsker å kutte sidemål slik at man kan bruke mer tid på annen norsk. Blir man bedre i språk dersom man kutter ut sidemål? Neppe.

 

Hvorfor ikke? Det det er snakk om er jo at man kan bruke timene man idag bruker (/kaster bort) på sidemål til å bli bedre i hovedmålet. Evt. kan man heller legge mer vekt på dialektforståelse.

 

Selv mener jeg jo at alle i Norge kun burde lære bokmål, da man burde innse nå at nynorsk aldri kommer til å bli aktuelt for andre enn spesielt interesserte. Akkurat som det er fritt frem å skrive riksmål og vi har en riksmålsbevegelse som fremmer deres interesser så kan nynorsken heretter være en privat målform som standardiseres av et eget frivillig organ.

 

Skriftlig norsk bør være bokmål, og selv om det formelt sett ikke er slik idag er det i praksis slik for den store majoriteten av befolkningen. Alle som idag skriver nynorsk behersker også bokmål og kan skrive på den målformen om de vil. Nynorsk er et konstruert og unaturlig språk avhengig av kunstig åndedrett og bygger på en sjåvinistisk nasjonalromantisk idé om at enkelte deler av landet hadde "renere" og "mer norske" dialekter. Når utgangspunktet er så tullete blir resultatet deretter, og jeg ser ingen verdi av nynorskopplæring idag. Det er bare sært å skrive Noreg for Norge, SN for FN, Sambandsstatane om USA osv. Det dummeste jeg hører på TV er folk som snakker normert nynorsk og bokmål på NRK. Det høres bare kunstig og dumt ut.

 

Ja til muntlig dialektmangfold og én offisiell skriftlig målform.

Lenke til kommentar

Noe ironisk er at mange ønsker å kutte sidemål slik at man kan bruke mer tid på annen norsk. Blir man bedre i språk dersom man kutter ut sidemål? Neppe.

 

Hvorfor ikke? Det det er snakk om er jo at man kan bruke timene man idag bruker (/kaster bort) på sidemål til å bli bedre i hovedmålet. Ev. kan man heller legge mer vekt på dialektforståelse.

 

Selv mener jeg jo at alle i Norge kun burde lære bokmål, da man burde innse nå at nynorsk aldri kommer til å bli aktuelt for andre enn spesielt interesserte. Akkurat som det er fritt frem å skrive riksmål og vi har en riksmålsbevegelse som fremmer deres interesser så kan nynorsken heretter være en privat målform som standardiseres av et eget frivillig organ.

 

Skriftlig norsk bør være bokmål, og selv om det formelt sett ikke er slik idag er det i praksis slik for den store majoriteten av befolkningen. Alle som idag skriver nynorsk behersker også bokmål og kan skrive på den målformen om de vil. Nynorsk er et konstruert og unaturlig språk avhengig av kunstig åndedrett og bygger på en sjåvinistisk nasjonalromantisk idé om at enkelte deler av landet hadde "renere" og "mer norske" dialekter. Når utgangspunktet er så tullete blir resultatet deretter, og jeg ser ingen verdi av nynorskopplæring idag. Det er bare sært å skrive Noreg for Norge, SN for FN, Sambandsstatane om USA osv. Det dummeste jeg hører på TV er folk som snakker normert nynorsk og bokmål på NRK. Det høres bare kunstig og dumt ut.

 

Ja til muntlig dialektmangfold og én offisiell skriftlig målform.

 

Jeg er selv medlem av Noregs Mållag (av kulturelle/nasjonalromantiske årsaker) og er på en måte enig i anbefalingen din om én offisiell skriftlig målform.

 

Jeg vil dog ta deg på at du kaller nynorsk for "unaturlig". Nynorsk ble laget på en tid hvor det offisielle (skrift)språket var dansk, og veldig langt unna den muntlige målformen i distrikts-Norge. Folk ville ha et skriftspråk som var mer norsk enn dansk. I distriktene (si f.eks. vestlandet) var det nok få som snakket dansk til hverandre, det ville vært unaturlig.

 

I dag har vi i stor grad kastet av oss dansken og har omsider fått bokmål, som stemmer mer overens med talemåten til størsteparten av befolkningen (de som bor i sentrale deler av østlandet bl.a.). Dermed har kanskje noe av målet med nynorsken blitt oppnådd?

 

Det som skjer i dag er at både bokmål og nynorsk blir vannet ut, man tillater et bredt antall måter å skrive samme ord på. Hvis nok folk skriver et ord feil vil det tilslutt bli rett. Mulig dette blir gjort for at skriftspråket skal bli mer naturlig? Problemet er at vi har fantastisk mange dialekter i Norge, skal man dekke alle vha. skriftspråket vil man ende opp med at man kan skrive som man vil. Av denne grunn går jeg inn for å bruke riksmål når jeg skriver.

 

Riksmål pluss fokus på dialektsforståelse i skolen høres ut som en god plan :new_woot:

Endret av mofomofo
Lenke til kommentar

Vi må ha elevene i fokus - ikke hva som nødvendigvis er det ideelle for språkfanatikerne og politikerne. Og som elev på skoler i Bergen, var to norskspråk skikkelig tærende på motivasjonen hos majoriteten av medelevene mine. Elevene klager til stadighet på overflødige faglig breddekrav i media - det er på tide at de der oppe innser problemene dette skaper for veldig mange, og sidemål utgjør definitivt det største stykket i den kaken.

 

Forstår heller ikke hvorfor nynorsk er så jævla viktig for å bevare det rotnorske i landet, hvorfor da ikke innføre gammelnorsk i som mål (oh wait, det er jo lynkurs i det på videregående og idag - med sørgelige naive hensikter og ambisjoner), og andre språk vi har vært vant med fra tidligere tider. Nei, nå er det slutt, vi skal overhode ikke forandre språket lenger, slik det har blitt gjort i alle tider, alle steder.

 

Håper at nynorsk som obligatorisk skriftspråk opphører i skolen, sånn at vi kan tilrettelegge litt for elever som sliter med skolen, og at de kan få det litt lettere etter hvert. =)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...