Gå til innhold

Er nynorsk nødvendig?


Anbefalte innlegg

Nå har vi to offisielle norskskrivesrpåk her i Norge og jeg synes abosolutt vi skulle fortsette å ha det, så kan bærum guttene og jentene sitte å klage til mamma og pappa. Fatter ikke hvorfor folk absolutt ikke vil ha nynorsk

Ta å les tråden da om du ikke fatter hvorfor vi ikke vil ha det.

 

Så einig, så einig .

 

Fakta: Dei som har Nynorsk som hovudmål meistrar både Nynorsk og Bokmål, dei som har Bokmål som hovudmål meistrar kun Bokmål.

 

Konklusjon: Bokmål's folk er nokre late egoistar som kun tenkje på seg sjølv!

Og hvorfor mestrer dere sidemålet deres (bokmål) bedre? Jo, fordi dere hører og ser det overalt. Folk som har nynorsk som sidemål hører og ser nesten ikke nynorsk i det hele tatt. Det er så og si lettere for dere "nynorsk folk" å skrive bokmål, enn det er å skrive bokmål. Jeg vet om flere i min egen klasse som mener det er lettere å skrive bokmål selv om de har nynorsk som hovedmål.

 

Dessuten er det ikke bare "bokmål folk" som vil fjerne sidemålsundervisningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi hadde nettopp tentamen i bokmål og nynorsk på samme dag! Det var forjævlig! Begge tekstene vi skulle skrive var like lange som vanlig, men vi fikk halvparten av den vanlige tiden. I tillegg er det jo skit-vanskelig å skrive en tekst på nynorsk rett etter man har skrevet en hel tekst på bokmål. Det sög.

 

Jeg syns nynorsk er unødvendig. Har ingenting i mot det sånn sett, syntes det høres fint ut og alt, men det er så utrolig unødvendig å lære det, bruker det jo nesten aldri!

Lenke til kommentar
Nå har vi to offisielle norskskrivesrpåk her i Norge og jeg synes abosolutt vi skulle fortsette å ha det, så kan bærum guttene og jentene sitte å klage til mamma og pappa. Fatter ikke hvorfor folk absolutt ikke vil ha nynorsk

 

Så einig, så einig :!: .

 

Fakta: Dei som har Nynorsk som hovudmål meistrar både Nynorsk og Bokmål, dei som har Bokmål som hovudmål meistrar kun Bokmål.

 

Konklusjon: Bokmål's folk er nokre late egoistar som kun tenkje på seg sjølv!

Det er lett å si at alle er dumme når du selv har oppvokst med nynorsk og kan det.

Hvor mye tysk og fransk kan du egentlig? Hvis du en gang kommer til å si "æsj fransk er vansklig det orker jeg ikke" kan du tenke på hvordan nynorskopplæringen er/har vært for "bokmålsfolk".

 

@Schnell: Jeg ser du prøver å øke selvtilliten din men det hjelper ikke å generalisere og prøve å heve deg over alle andre ved å si at alle i bærum er homser.

Lenke til kommentar
Nå har vi to offisielle norskskrivesrpåk her i Norge og jeg synes abosolutt vi skulle fortsette å ha det, så kan bærum guttene og jentene sitte å klage til mamma og pappa. Fatter ikke hvorfor folk absolutt ikke vil ha nynorsk

 

Heheh, er enig der! :D

 

Fordi ett fremmedspråk istedenfor ett sidemål er så utrolig mye mer nyttig enn å kunne en alternativ skrivemåte på språket sitt. Det kommer alltid til å være ulike dialekter og språket vil forandre seg. Når vi har ett fullverdig språk, så trenger vi ikke ett til med mindre modifikasjoner basert på ulike dialekter.

Lenke til kommentar
@Schnell: Jeg ser du prøver å øke selvtilliten din men det hjelper ikke å generalisere og prøve å heve deg over alle andre ved å si at alle i bærum er homser.

lol. Jeg har ikke sagt alle i Bærum er homser, bare fordi du tenker det, så betyr det ikke alle andre tenker det. Jeg sa bare at som regel er stereo-type bærum-folk som vil ha vekk nynorsken. Du fårstår vel hva jeg mener med det?

De fleste vest og nordlendinger foretrekker hvertfall å skrive nynorsk, fordi det er letter for de, og de klager ikke på å skrive bokmål også. Østlendinger syns det er lettest med bokmål og vil ha vekk nynorsken.

 

Dessuten er det ikke bare "bokmål folk" som vil fjerne sidemålsundervisningen.

Fordi det har noen gang hvert snakk om å fjerne nynorksen...?

Lenke til kommentar

Jeg har selv nynorsk som hovedmål på skolen, ene og alene fordi mine foreldre komkluderte med at da ville jeg få det langt lettere på ungdomsskolen, når vi da ville begynne med sidemålsundervisning. Jeg er enig i denne avgjørelsen, da jeg ellers ville slitt ganske kraftig. Resultatet blir likevel at jeg har bedre karakter i sidemål enn hovedmål.

 

Men jeg er for å gjøre sidemålsundervisning til et valgfag. Så kan de som vil lære nynorsk gjøre det, og de som vil lære bokmåk kan gjøre det, og de som vil lære begge deler kan gjøre det.

 

Jeg bor forresten på vestlandet. Selv om det er en stor majoritetet som snakker nynorsk her, eller en slags blanding, så mestrer jeg, og alle jeg kjenner, bokmål langt bedre enn nynorsk, uannsett hovedmål. Og alle på min alder som jeg har diskutert dette med, har vært for å gjøre sidemålsundervisningen valgfri.

Lenke til kommentar
De fleste vest og nordlendinger foretrekker hvertfall å skrive nynorsk, fordi det er letter for de, og de klager ikke på å skrive bokmål også. Østlendinger syns det er lettest med bokmål og vil ha vekk nynorsken.

De fleste vest og nordlendinger? Hvilke nordnorske steder er det du prater om her? Så vidt jeg vet skriver de fleste bokmål i nordnorge. Det er også mange steder på vestlandet som skriver bokmål, deriblandt Bergen og Stavanger. Selv mange folk fra dypeste nynorskland i Sogn og Fjordane mener at det er lettere å skrive bokmål enn nynorsk, selv om de har nynorsk som hovedmål. Dessuten er det ofte ekstremt mye innblanding av bokmål i nynorsktekstene i nynorskland. Dessuten ser og hører man nesten ikke nynorsk noen steder, er det dermed bokmålsfolkene egen skyld at de sliten med sidemål mer enn nynorskingene?

Lenke til kommentar
Jeg bor forresten på vestlandet. Selv om det er en stor majoritetet som snakker nynorsk her, eller en slags blanding, så mestrer jeg, og alle jeg kjenner, bokmål langt bedre enn nynorsk, uannsett hovedmål. Og alle på min alder som jeg har diskutert dette med, har vært for å gjøre sidemålsundervisningen valgfri.

 

Det er fordi de er typiske ungdommar som trur det er kult å snakka bokmål fordi alle de "kule" popstjernene frå Oslo som er på TV snakkar det.

Lenke til kommentar
Det er fordi de er typiske ungdommar som trur det er kult å snakka bokmål fordi alle de "kule" popstjernene frå Oslo som er på TV snakkar det.

 

Ingen her snakker bokmål, å snakke prikkfritt bokmål slik som det skrives er det få som gjør. Vi snakker faktisk bergensk her. Og som ArmenMinAU sier, det er skriftspråk det er snakk om.

 

Og slutt å blande inn stereotyper.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Altså, hele skole-systemet, pensumene og alt er ganske så styrt direkte mot litteratur.

Om dere ser på den Norske litteraturen så er store deler skrevet på nynorsk, jeg skjønner godt hvorfor det er Nynorsk i skolen idag, men jeg syns gjerne og at i den Norske skolen er det for mye litteratur, følger man 100% med i alle timene så kan man jo 50% av alle dikt som er skrevet i Norge på rams.

Lenke til kommentar
De spør "Er nynorsk nødvendig?", er bokmål nødvendig då?

 

Bokmål er faktisk DANSK!!!

Nynorsk er nesten det same som gammalnorsk/landsmål, nordmenn vil liksom bli kvitt minnar frå Dansketida, så kvifor snakkar de då bokmål som er ein vidareutvikling frå dansk?

 

Þá er Ásaóðinn kom á norðrlönd, ok með honum Díar, er þat sagt með sannyndum, at þeir hófu ok kendu íþróttir, þær er menn hafa lengi síðan með farit. Óðinn var göfgastr af öllum, ok af honum námu þeir allir íþróttirnar; því at hann kunni fyrst allar ok þó flestar. En þat er at segja, fyrir hverja sök hann var svá mjök tignaðr; þá báru þessir hlutir til: hann var svá fagr ok göfugligr álitum, þá er hann sat með vinum sínum, at öllum hló hugr við; en þá er hann var í her, þá sýndist hann grimmligr sínum úvinum. En þat bar til þess, at hann kunni þær íþróttir, at hann skipti litum ok líkjum, á hverja lund er hann vildi; önnur var sú, at hann talaði svá snjalt ok slétt, at öllum er á heyrðu þótti þat eina satt; mælti hann alt hendingum, svá sem nú er þat kveðit, er skáldskapr heitir. Hann ok hofgoðar hans heita ljóðasmiðir, því at sú íþrótt hófst af þeim í norðrlöndum. Óðinn kunni svá gera, at í orrostum urðu úvinir hans blindir eða daufir eða óttafullir, en vápn þeirra bitu eigi heldr en vendir; en hans menn fóru brynjulausir ok váru galnir sem hundar eða vargar, bitu í skjöldu sína, váru sterkir sem birnir eða griðungar; þeir drápu mannfólkit, en hvártki eldr né járn orti á þá. Þat er kallaðr berserksgangr.

 

(utdrag fra Snorres kongesagaer, Ynglingasaga, 1200-tallet)

 

Daa Aasa-Odin kom til nordlandi, og diane med honom, er de sagt for visst, at dei tok til med og lærde folk dei kunstir, som dei lengi etter hev drivi paa med. Odin var den gjævaste av deim alle, og av honom lærde dei alle ihop kunstine; for han var den fyrste som kunde deim, og var attaat den som kunde flest. Men um de er aa segja, kvifor han var so æra, at de kom seg av di, at han var so væn og drusteleg å sjaa, naar han sat med venine sine, at de var reint ein hugnad for alle. Men naar han var i ufred, saag han fæl ut for uvenine sine. Men dette kom seg av di, at han kunde slike kunstir, at han skifte lit og skapnad paa alle vis som han vilde. Likeins tala han go godt og so greidt, at alle, som høyrde paa, totte at ikkje anna var sant; alt sagde han paa vers, soleis som ein no kved de som heiter skaldskap. Han og hovgodane hans heiter visediktarar, for di at den kunsti tok til med deim i nordlandi. Odin kunde gjera so, at i slagi vart uvenine hans blinde eller dauve eller rædde, og vaapni deira beit ikkje meir enn paakar. Men hans menn fór brynju-lause og var galne som hundar eller vargar og beit i skjoldane sine, og var sterke som bjørnar eller gra-uksar. Dei drap for fotom, men korkje eld eller jarn beit paa deim. De kallar dei berserksgang (31).

 

(samme avsnitt, nynorsk oversettelse, 1900)

 

Ja, jeg må virkelig si at den påfallende og åpenbare likheten slår meg av føttene, her.

 

Ingen snakker rent bokmål, det er kun den skrevne standarden. Ingen snakker heller rent nynorsk. Min dialekt er fremmed fra både bokmål og nynorsk; ingen av delene avspeiler setningsoppbygging, ordforråd, eller grammatikk. Jeg blåser en lang marsj i hvilket skriftspråk jeg bruker, men velger å bruke det jeg er mest vant med. Jeg kjøper ikke slike argumenter om at nynorsken er mer norsk enn bokmål; bokmål utviklet seg naturlig, mens nynorsken er et rent konstruert språk. Riktignok på bakgrunn av dialekter, men ikke på bakgrunn av de(n) dialekten jeg er komfortabel med. Ingen av delene er mer norsk enn den andre. Skulle vi vært skikkelig norske, så hadde vi funnet opp et fonetisk alfabet som alle over hele landet var enige om (fonetisk alfabet = et alfabet hvor hver bokstav/bokstavgruppe svarer til en bestemt lyd; altså skriver man uttalen direkte), og så kunne alle fått skrevet sin dialekt nøyaktig slik de snakker den. Ville ikke det vært flott og norsk?

 

(Nynorsk er også morosamt, det er nok ikkje ein einaste oslosnobb som viet kva hugleik på staur er.)

 

Like lite som nynorsksnobber vet hva "þá sýndist hann grimmligr sínum úvinum" betyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
@Schnell: Jeg ser du prøver å øke selvtilliten din men det hjelper ikke å generalisere og prøve å heve deg over alle andre ved å si at alle i bærum er homser.

lol. Jeg har ikke sagt alle i Bærum er homser, bare fordi du tenker det, så betyr det ikke alle andre tenker det. Jeg sa bare at som regel er stereo-type bærum-folk som vil ha vekk nynorsken. Du fårstår vel hva jeg mener med det?

De fleste vest og nordlendinger foretrekker hvertfall å skrive nynorsk, fordi det er letter for de, og de klager ikke på å skrive bokmål også. Østlendinger syns det er lettest med bokmål og vil ha vekk nynorsken.

 

Dessuten er det ikke bare "bokmål folk" som vil fjerne sidemålsundervisningen.

Fordi det har noen gang hvert snakk om å fjerne nynorksen...?

De fleste...? Si meg, har du foretatt en meningsmåling eller slenger du bare ut setninger uten å tenke deg litt om? Jeg må virkelig styre meg for å ikke bli forbanna her.

 

Jeg er ungdom. Jeg går på ungdomsskole i Stavanger. Jeg kjenner ungdommer i Stavanger. "De fleste" jeg kjenner mener det samme som meg om nynorsken - at den er ubrukelig og at vi ikke har behov for den.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nå vil jeg gjerne at en eller annen opplyst person skal fortelle meg direkte hvor og når jeg får bruk for nynorsken. Jeg venter i spenning, for jeg vet allerede svaret. Hvor? Nei, si det. Jeg kommer aldri til å skrive nynorsk igjen. Når? Igjen, jeg har ingen bruk for den, og vil derfor ikke bruke nynorsken.

 

Hva er poenget med å MÅTTE lære nynorsk? Schell, din arrogante luring, fortell meg det.

Lenke til kommentar
@Schnell: Jeg ser du prøver å øke selvtilliten din men det hjelper ikke å generalisere og prøve å heve deg over alle andre ved å si at alle i bærum er homser.

lol. Jeg har ikke sagt alle i Bærum er homser, bare fordi du tenker det, så betyr det ikke alle andre tenker det. Jeg sa bare at som regel er stereo-type bærum-folk som vil ha vekk nynorsken. Du fårstår vel hva jeg mener med det?

De fleste vest og nordlendinger foretrekker hvertfall å skrive nynorsk, fordi det er letter for de, og de klager ikke på å skrive bokmål også. Østlendinger syns det er lettest med bokmål og vil ha vekk nynorsken.

 

Dessuten er det ikke bare "bokmål folk" som vil fjerne sidemålsundervisningen.

Fordi det har noen gang hvert snakk om å fjerne nynorksen...?

De fleste...? Si meg, har du foretatt en meningsmåling eller slenger du bare ut setninger uten å tenke deg litt om? Jeg må virkelig styre meg for å ikke bli forbanna her.

 

Jeg er ungdom. Jeg går på ungdomsskole i Stavanger. Jeg kjenner ungdommer i Stavanger. "De fleste" jeg kjenner mener det samme som meg om nynorsken - at den er ubrukelig og at vi ikke har behov for den.

Nei jeg kan ikke fortelle deg, når du

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nå vil jeg gjerne at en eller annen opplyst person skal fortelle meg direkte hvor og når jeg får bruk for nynorsken. Jeg venter i spenning, for jeg vet allerede svaret. Hvor? Nei, si det. Jeg kommer aldri til å skrive nynorsk igjen. Når? Igjen, jeg har ingen bruk for den, og vil derfor ikke bruke nynorsken.

 

Hva er poenget med å MÅTTE lære nynorsk? Schell, din arrogante luring, fortell meg det.

får bruk for nynorsken, men så er du ikke den eneste personen her i denne verden. For noen er nynorsk best, og for noen er bokmål best, så viss noen skal skrive bokmål og noen skal skrive nynorsk, så er det viktig at begge parter forstår hverandres skriftspråk.

Og har du foretatt en undersøkelse når du sier "de fleste" hater nynorsk? Du sier jeg ikke skal slenge ut med udokumenterte setninger, så gjør du akkurat det samme selv :thumbup: .

For det jeg skrev var i egne erfaringer, jeg bor litt utfor Stavanger, og jeg har gått på 4 forskjellige skoler og der har 99 % foretrukket nynorsk.

Bare fordi du foretrekker bokmål, så er det mange andre som foretrekker nynorsk. Men den er jo bare "ubrukelig og vi har ikke bruk for den." DU har ikke bruk for den, andre har

Lenke til kommentar

Akkurat - valgfag er eneste løsningen. Ikke prøv å tvinge det på noen. Jeg får aldri bruk for nynorsk. Grunnen til at de prosentene du oppgir vil ha nynorsk, er vel fordi nynorsk er veldig likt Stavangersk. Vi kan godt ha nynorsk, men da kan vi droppe bokmål, hey, what a great idea! Leste du førsteposten min eller? Nynorsken blir litt for mye med engelsk, norsk og fremmedspråk. Den er ikke nødvendig for alle, min kjære Schnell, og det klarer ikke du å se - du er i dinn eget ignorante univers hvor nynorsk bør gjelde for alle og nynorsk er best. Face the facts. Det er ikke slik det er. Nynorsk som valgfag er det eneste rette, så skal vi se hvor mange prosent som valger nynorsk mot bokmål. Hvis det noengang skjer, skal jeg kjøpe ei flaske cola til deg for å feire at bokmålen vant. :)

 

Seriøst, få opp øynene, og prøv å se problemet fra andre sider. Vi som skriver bokmål klarer oss med det, for det meste i dette landet er skrevet på bokmål. Oversettelser på kinofilmer, TV-Norge... Vi har ikke bruk for nynorsk, skjønner du? Du kom forresten ikke med noen grunn til at jeg bør lære nynorsk.

 

Nynorsk som valgfag. Når jeg blir politiker, skal jeg kjempe for det. Det er det eneste fornuftige, for da blir alle fornøyde, utenom de sure jævlene som mener at nynorsk er supert og at alle bør skrive det.

Lenke til kommentar
Jeg bor forresten på vestlandet. Selv om det er en stor majoritetet som snakker nynorsk her, eller en slags blanding, så mestrer jeg, og alle jeg kjenner, bokmål langt bedre enn nynorsk, uannsett hovedmål. Og alle på min alder som jeg har diskutert dette med, har vært for å gjøre sidemålsundervisningen valgfri.

 

Det er fordi de er typiske ungdommar som trur det er kult å snakka bokmål fordi alle de "kule" popstjernene frå Oslo som er på TV snakkar det.

 

 

Hva i hendelse er det du *skriver* om da? Vi snakker ikke bokmål.

Og hvilke kule popstjerner fra oslo finnes det da? Ingen som jeg vet..

 

Bokmål, eller gammelnorsk/islandsk. Forbaskede nynorsken er noe dritt jo. Men det er min mening.

 

 

 

edit:

Og ja, jeg er fra Vestlandet! Snakker blanding av sykkylvsk/volding/sær gammel dialekt

Endret av Petersk91
Lenke til kommentar

Eg er forsåvidt enig med dei som meiner at nynorsk bør bli valfag. Men, på ei anna side meiner eg at alle bør ha kjennskap til nynorsken.

Kva med at hovudmål/sidemålkarakteren vert erstatta med ein rein norsk skriftleg karakter?

Elevane kan levera på den målforma dei ynskjer, og få utlevert bøkene i føretrekt målform.

Lærarane kan konsentrera seg om ein generell karakter innafor eitt enkelt fag.

 

Sjølvsagt bør historia til nynorsken takast opp i norskundervisninga. Heller nynorskhistorie, enn å blåsa støv av gamle diktarar.

Det er synd at karaktersnittet går ned for dei av dykk som ikkje meistrar to målformer. Difor kunne ein samla karakter, utan målformkrav vore eit fint kompromiss etter mitt hovud.

Alle får undervisninga dei har krav på og orsakingane for dalande snitt forsvinn.

 

Einaste aberet med forslaget mitt, er at lærarane vert taparane i denne situasjonen. Lærarstanden er belasta nok som han er etter mitt hovud.

 

Nivået i den norske skulen er etter mi meining i fritt fall. Det er på tide å slutte å sy puter under armane på ungane. Mykje vil ha meir, og før me veit ordet av det, kjem alle til å sitje i kvar sin ergonomisk korrekte stol og lytte til lydlærebøker. Utan å måtte dokumentere at dei har fått med seg noko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...