Gå til innhold

Er nynorsk nødvendig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nie, du synest det hørest femi ut når du sier jeg og ikke. men 3 og en halv million andre syns ikke det...

Jeg synest Nynorsk burde være helt valgfritt. de som vil ha nynorsk kan ha nynorsk og de som vil ah bokmpl kan ha bare det. Selv om lærerene hadde blitt sinte.

EDIT: wow innlegg nr. 1000!

Endret av Dernel
Lenke til kommentar

Diskusjoner om bokmål er er homo eller femi...At det går an. Enkelte personer her inne representerer absolutte lavmål både hos bokmål- og nynorskbrukere.

 

Nynorsk burde vært valgfag for oss som ikke bor i nord.

 

Hvorfor det? Nynorsk har ingenting med nord å gjøre. Det finnes knapt spor av trekk nord for trøndelag i nynorsken. Det er mer på vestlandet nynorsken og dialekten passer mer eller mindre sammen.

Lenke til kommentar
Nei men hvis de gjorde det dårlig i mate hele gjengen, måtte det jo gjørest noe!

Tenkte først at jeg skulle svare på dette, men jeg fant ut at Me sjøl skrev et ypperlig svar.

 

Hint: om problemet er at norske elever gjør det dårlig i matte, så er ikke løsningen å ikke undervise i matte, for da blir det mye, mye dårligere. Samme går for nynorsk: om problemet er at norske elever ikke er gode nok i nynorsk så løser du det ikke ved å ikke lære dem nynorsk, for da vil de aller fleste ikke kunne noe nynorsk i det hele tatt.

 

Norske elevers kunnskapsnivå har altså ingenting å si for om vi bør eller ikke bør ha et fag, her nynorsk, i skolen.

Derfor er argumentet at elevene gjør det dårlig i nynorsk veldig svakt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Nei men hvis de gjorde det dårlig i mate hele gjengen, måtte det jo gjørest noe!

Tenkte først at jeg skulle svare på dette, men jeg fant ut at Me sjøl skrev et ypperlig svar.

 

Hint: om problemet er at norske elever gjør det dårlig i matte, så er ikke løsningen å ikke undervise i matte, for da blir det mye, mye dårligere. Samme går for nynorsk: om problemet er at norske elever ikke er gode nok i nynorsk så løser du det ikke ved å ikke lære dem nynorsk, for da vil de aller fleste ikke kunne noe nynorsk i det hele tatt.

 

Norske elevers kunnskapsnivå har altså ingenting å si for om vi bør eller ikke bør ha et fag, her nynorsk, i skolen.

Derfor er argumentet at elevene gjør det dårlig i nynorsk veldig svakt.

 

Sammenligne ett universalt språk som mattematikk med to skriftspråk er ihvertfall svakt.

 

Er det ikke ett litt godt argument at to skriftspråk av norsk, hvor det nye språket ikke er noe særlig mer representativt for Norge enn det det andre er. Medfører forvirring og til dels dårligere arbeidsmoral og forståelse for det norske språk for de som allerede sliter med norsken i første omgang?

 

Og det at man kan bytte ut dette sidemålet med ett fremmedspråk som er mye mer givende, eventuellt legge mer vekt på engelsken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...