Gå til innhold

Deres synspunkter om "ukristne" konfirmanter i kristen konfirmasjon


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Humanistisk konfirmasjon er på ingen måte noe absurd. I humanistisk sammenheng betyr det å bekrefte overgangen fra ung til voksen.

 

 

Hilsen en som tok humanistisk konfirmasjon :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uttrykket "borgerlig konfirmasjon" er helt absurd.

 

Uttrykket er vel helt greit så lenge man ikke er er døpt i kirka.

Ja, det er hvertfall veldig mye mer greit, selv om det fortsatt skaper unødvendig sammenblanding. Dog er jo de alller aller fleste av dagens konfirmanter døpt som barn, og da blir det fortsatt veldig feil.

 

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de ikke bruker et annet ord. Det er fullstendig unødvendig å bruke "konfirmasjon", da det ligger så mye mer i det enn "overgang"(overgang ligger jo strengt tatt ikke i ordet i det hele tatt).

Hovedpoenget med kristen konfirmasjon er ikke overgang. Det er faktisk å konfirmere/bekrefte dåpsløftet. Hvilket igjen faktisk er et ganske så alvorlig løfte, som veldig få gidder bry seg om at de avlegger. De fleste avlegger løftet med klare intensjoner om å bryte det jevnt og trutt.

 

Merkelig?

Endret av toth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du vet at et samfunn utvikler seg, og f.eks gamle ritualer får en anna mening enn hva det opprinnelig var?

 

Uansett, dette er humanistisk konfirmasjon:

Humanistisk konfirmasjon er et tilbud til alle ungdommer som ønsker å markere at de befinner seg i overgangsfasen fra barn til voksen og at de ønsker å markere dette med et kurs i livssyn og etikk og en høytidelig og verdig seremoni om avslutning på dette. Både kurs og seremoni er på et humanistisk grunnlag. Les mer om kurset og seremonien lenger ned på siden.

http://www.human.no/templates/Page____221.aspx

Lenke til kommentar

Jeg vet da godt hva de legger i det. Det er fortsatt fullstendig unødig å bruke ordet "konfirmasjon" om ritualet deres. De kunne med største letthet kalt det noe annet, til fordel for alle.

Og det er ingen tvil om at eneste grunn til at det ble opprettet er for å være et alternativ til kirkelig konfirmasjon, noe som faktisk gjør det helt unødvendig. De kunne like gjerne kalt det livssynskurs, og seremonien for voksenfest, overgangsfest e.l.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Humanistisk konfirmasjon.. Var vel bare to i klassen min gjorde det av 20.. Dette er en god del år siden, men merker det er mere vanlig..

 

Var morro og lærerikt, no doubt. Kristelig konf. hadde ikke vært noe lærerikt for meg..

 

Gjør det DU føler er rett, ikke bare tenk på penger osv..

 

--- Og navnet er det ingenting galt med.. Her er det en humanistisk konformasjon som skal skje.... :)

Endret av krize
Lenke til kommentar
Jeg vet da godt hva de legger i det. Det er fortsatt fullstendig unødig å bruke ordet "konfirmasjon" om ritualet deres. De kunne med største letthet kalt det noe annet, til fordel for alle.

Og det er ingen tvil om at eneste grunn til at det ble opprettet er for å være et alternativ til kirkelig konfirmasjon, noe som faktisk gjør det helt unødvendig. De kunne like gjerne kalt det livssynskurs, og seremonien for voksenfest, overgangsfest e.l.

"Ordet konfirmasjon har vi skaffet oss takket være en "gjenbruksordning". Konfirmasjon var betegnelsen på en rekruttskole for romerske soldater. 1500 år senere tok kirken ordet i bruk til sitt formål. Siden har mange ment at Human-Etisk Forbund har stjålet ordet "konfirmasjon" fra kirken. Nei, det var som nevnt en gjenbruksordning. Ordet var ikke til å unngå. Hvorfor? Fordi vi skulle finne navn på en verdslig konfirmasjonsordning. Den kirkelige konfirmasjon hadde allerede langt på vei vært en verdslig ordning gjennom flere hundre år. Konfirmasjon i kirken var nødvendig for å oppnå rent verdslige goder så som videre utdanning, arbeid og giftermål. Konfirmasjonen var pliktig for alle. Den gjaldt alle i samfunnet. Slik sett var kirkelig konfirmasjon hele tiden uttrykk for noe allment og verdslig. Alternative ungdomsfeiringer var forbudt. Det norsk folk fikk på denne måten aldri noe annet språklig uttrykk for markering av ungdomstiden enn nettopp ordet "konfirmasjon". Selvsagt er selve ordet "confirmare" god latin, og betyr å støtte, styrke, gjøre fast, bekrefte osv. . Tidligere bekreftet de kirkelige konfirmantene dåpsløftet. Men slik er det ikke i dag, og har ikke vært på lenge Konfirmantene blir velsignet av presten. Når det gjelder Borgerlig konfirmasjon, har "støtte og styrke" vært betydningen hele tida opp gjennom disse 50 åra. Ungdommene skal få støtte på veien mot et voksent liv, støtte til å finne ut av dette selv. De har selv et ansvar for eget liv, men vi skal legge til rette for at de kommer i posisjon til å ta riktige valg."

 

http://www.human.no/templates/Page____745.aspx

Lenke til kommentar
Tidligere bekreftet de kirkelige konfirmantene dåpsløftet. Men slik er det ikke i dag,

Seriøst? Sier de ikke "ja" på noe som helst vis? Det gjorde vi i det minste i menigheten jeg grodde opp i.

Dropper man det, dropper man jo hele konfirmeringen, og hele greia er spilt falitt i mine øyne.

Lenke til kommentar
Tidligere bekreftet de kirkelige konfirmantene dåpsløftet. Men slik er det ikke i dag,

Seriøst? Sier de ikke "ja" på noe som helst vis? Det gjorde vi i det minste i menigheten jeg grodde opp i.

Dropper man det, dropper man jo hele konfirmeringen, og hele greia er spilt falitt i mine øyne.

Tidligere så gjorde man som sagt dette, men i dag er det ingen direkte bekreftelse i fra konfirmantenes side. I Den norske Kirke foregår konfirmasjonen ved at konfirmantene kneler ved alterringen mens presten legger hånden på hodet til konfirmanten og ber en bønn. Ordene i forbønnen blir i fra kirkens side regnet som en bekreftelse på dåpsløftet. Se Kirken.no for ytterligere informasjon.

Endret av BlueBench
Lenke til kommentar
Den kristne konfirmasjonen foregår ved at konfirmantene kneler ved alterringen mens presten legger hånden på hodet til konfirmanten og ber en bønn. Ordene i forbønnen blir i fra kirkens side regnet som en bekreftelse på dåpsløftet. Se Kirken.no for ytterligere informasjon.

Ordlegg deg gjerne litt annerledes der, da jeg vet med sikkerhet at det fortsatt er en del kristne menigheter som praktiserer muntlig bekreftelse fra konfirmantens side.

"Den norske statskirkes konfirmasjon foregår.." vil være en riktigere måte å si det på. :)

Lenke til kommentar

Hele vitsen med konfirmasjonen er jo at du skal bekrefte din kristne tro, siden du ikke hadde så mye du skulle ha sagt da du ble døpt. Det er egentlig litt snodig, det der. Samfunnet ser på deg som myndig når du er 18 år. Du skal da være voksen nok til å kunne ta egne gjennomtenkte valg. Men når det kommer til religiøs overbevisning, da er man plutselig reflektert nok til å ta den beslutningen når man er 14-15!

Jeg var i alle fall ikke det. Helt fra jeg var liten, hadde jeg forbundet kirka med noe positivt, siden jeg bare var der i sammenheng med skoleavslutninger, og hele den dagen er man jo i ekstase fordi ferien endelig begynner. Det gjaldt nok vennene mine også, så vi fulgte strømmen inn i kirka. Ingen av disse som jeg har kontakt med i dag er kristne, såvidt jeg vet.

Senere begynte jeg heldigvis å tenke selv, og meldte meg ut av statskirka. Selv om jeg ikke ville valgt kristelig konfirmasjon i dag, synes jeg det blir feil å kalle de som konfirmerer seg for pengenes skyld for hyklere. Jeg ser dem ikke som modne nok til å ta en slik beslutning.

Lenke til kommentar

Hva med bruken av opprinnelig kristne navn, da? Skal man unngå det også? Nei, ærlig talt.

 

I hele verden har gamle ritualer blitt tatt opp i nyere religioner, som igjen har festet seg i tradisjonene hos folk flest. Hva er så galt med å spise god mat, være sammen med familien og glede hverandre et par dager midtvinters og på vårparten uten at man tror på det som står i bibelen?

Lenke til kommentar

Man konfirmerer seg primært for pengenes skyld. Bare fordi konfirmasjon bekrefter din krisne tro, kan du allikevel velge å gå ut. Ingen som tvinger deg til å være kristen. Det jeg tror er at konfirmasjon er bare noe sludder, det sier ingenting om du er kristen eller ikke. Mange idag velger riktignok å gå ut av kirken i en senere alder. Man kan med andre ord si at fjortiser ikke er modne nok til å ta beslutninger.

Lenke til kommentar
I did it for the money.

Tror ikke min über-kristne familie hadde vært like raus på lommeboka dersom jeg hadde gjort det borgerlig, nei :rofl:

 

Jeg trengte pengene for å kjøpe en Amiga. :thumbup:

Så derfor lovet dere på tro og ære, med hånden på hjertet, å være gode kristne, samt å fremme den kristne sak..

Snakk om å være uten integritet, minn meg på å ikke ta dere på deres ord om penger er involvert.. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...