Gå til innhold

Deres synspunkter om "ukristne" konfirmanter i kristen konfirmasjon


Anbefalte innlegg

Fatter ikke vitsen med å konfirmere seg hvis man ikke tror på Jesus. Det er jo det det handler om. Men greit nok, jeg skal ikke si noe, det er opp til hver enkelt. De aller fleste feirer jo jul også.

 

La meg spør deg da, feirer du jul? Tar du påskeferie, har du påskeegg? Har du julekalender? Adventslys? Ingen i min familie er noe særlig religiøse, men disse høytidene og tradisjonene som er sterkt forbundet med den norske kirken har alltid stått veldig sterkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme inntrykk. Tror ikke det var mange av mine jevnaldrede kristelige konfirmanter som konfirmerte seg fordi de faktisk tror på Gud.

 

Selv konfirmerte jeg meg humanistisk (borgerlig), og har ikke angret et sekund på det! Heldigvis har jeg en familie som er åpen for egne meninger og ikke bryr seg alt for mye om tradisjoner (selv om alle er medlem i statskirken). :)

Endret av Kindrob
Lenke til kommentar
Fatter ikke vitsen med å konfirmere seg hvis man ikke tror på Jesus. Det er jo det det handler om. Men greit nok, jeg skal ikke si noe, det er opp til hver enkelt. De aller fleste feirer jo jul også.

Jul trenger da vitterlig ikke å ha noe med kristendommen å gjøre. Har du hørt om vintersolverv?

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

Har full forståelse for de ungdommene som velger å ta det kristelig pga foreldrene sitt syn. Er ikke så lett å stå i mot hele familien og slekten på et sånt spørsmål når man bare er 14 år. Noen har foreldre som er veldig åpen på sånt, andre har foreldre som ikke er det i det hele tatt. Vist valget står mellom endløse konflikter og bråk hjemme og ta det kristelig så tror jeg mange tar det siste. Bare for å slippe bråket.

Lenke til kommentar
Fatter ikke vitsen med å konfirmere seg hvis man ikke tror på Jesus. Det er jo det det handler om. Men greit nok, jeg skal ikke si noe, det er opp til hver enkelt. De aller fleste feirer jo jul også.

Jul trenger da vitterlig ikke å ha noe med kristendommen å gjøre. Har du hørt om vintersolverv?

 

Nå er julefeiring opprinnelig en hedensk skikk som de kristne har sneket til seg.

 

Nå må jeg også bare få skyte inn at jeg synes uttrykke "å konfirmere seg borgelig" er helt bak mål. Nå er ikke jeg religiøs på noe som helst vis, men man kan ikke "konfirmere seg borgelig". Konfirmasjonen bekrefter dåpen, og at det barnet som ble døpt nå er blitt så gammelt at det kan få si at: "Jepp, jeg synes Gud er en kul fyr og vil leve livet mitt sammen med ham." Å "konfirmere seg borgerlig" er jo det stikk motsatte, man KONFIRMERER ikke en dritt, snarere tvert imot. Det er faktisk en av de tingene som virkelig irriterer meg:) Kall det ungdomsfest eller hva som helst, bare ikke kall det konfirmasjon. Kall det heller ikke et alternativ til konfirmasjon, hva er alternativet til å si ja til at man tror på den kristne Gud? Er alternativet virkelig å melde seg inn i human-etisk forbund? Faen heller, man bør virkelig klare å være oppfinnsom nok til å gi dette en egen ramme, uten sammenlikning med de kristnes konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Har full forståelse for de ungdommene som velger å ta det kristelig pga foreldrene sitt syn. Er ikke så lett å stå i mot hele familien og slekten på et sånt spørsmål når man bare er 14 år. Noen har foreldre som er veldig åpen på sånt, andre har foreldre som ikke er det i det hele tatt. Vist valget står mellom endløse konflikter og bråk hjemme og ta det kristelig så tror jeg mange tar det siste. Bare for å slippe bråket.

 

Og nettopp derfor bør konfirmasjonen være noe man gjør i voksen alder, og helst uten at foreldrene dingler en massiv gulrot foran dem i form av pengegaver.

 

Om mine evt. avleggere hadde sagt at "Nei, jeg vil ikke konfirmere meg. Jeg tror ikke på noe av det kristendommen har å by på, og penger forandrer ikke meningen min.", så tror jeg at jeg hadde vært sprekkeferdig med stolthet. Da har man baller og integritet, og det sier "voksen" mye mer enn at kvapsete ungdommer leker kristen i en liten periode, og ser på pengene som lønn for strevet.

Lenke til kommentar
Faen heller, man bør virkelig klare å være oppfinnsom nok til å gi dette en egen ramme, uten sammenlikning med de kristnes konfirmasjon.
Ja, for greia med et overgangsrituale mellom barn og voksen er jo virkelig noe de kristne har funnet på... :roll:

 

Når man kaller det konfirmasjon så, for konfirmasjonen bekrefter dåpen. Du må lære deg å lese hele innlegget og ikke plukke ut én setning. Du vet, kontekst og sånn.

Lenke til kommentar
Fatter ikke vitsen med å konfirmere seg hvis man ikke tror på Jesus. Det er jo det det handler om. Men greit nok, jeg skal ikke si noe, det er opp til hver enkelt. De aller fleste feirer jo jul også.

Jul trenger da vitterlig ikke å ha noe med kristendommen å gjøre. Har du hørt om vintersolverv?

 

Nå er julefeiring opprinnelig en hedensk skikk som de kristne har sneket til seg.

 

Nå må jeg også bare få skyte inn at jeg synes uttrykke "å konfirmere seg borgelig" er helt bak mål. Nå er ikke jeg religiøs på noe som helst vis, men man kan ikke "konfirmere seg borgelig". Konfirmasjonen bekrefter dåpen, og at det barnet som ble døpt nå er blitt så gammelt at det kan få si at: "Jepp, jeg synes Gud er en kul fyr og vil leve livet mitt sammen med ham." Å "konfirmere seg borgerlig" er jo det stikk motsatte, man KONFIRMERER ikke en dritt, snarere tvert imot. Det er faktisk en av de tingene som virkelig irriterer meg:) Kall det ungdomsfest eller hva som helst, bare ikke kall det konfirmasjon. Kall det heller ikke et alternativ til konfirmasjon, hva er alternativet til å si ja til at man tror på den kristne Gud? Er alternativet virkelig å melde seg inn i human-etisk forbund? Faen heller, man bør virkelig klare å være oppfinnsom nok til å gi dette en egen ramme, uten sammenlikning med de kristnes konfirmasjon.

 

Fordi alle andre gjør det. Ungdom flest liker ikke stikke seg ut, og hadde vårt eneste alternativ vært å konfirmere seg kirkelig hadde vi hatt mye høyere sjanse for å bli påvirket og gruppepresset til en bestemt religion. Man vil helst at en person skal få velge religion sjøl, og ved å konfirmere seg kirkelig, konfirmer du både at du har døpt deg og at du er kristen.

Egentlig er det jo helt feil å si konfirmere seg borgerlig men allikevel er det nødvendig for å gjøre religion mer privat.

Lenke til kommentar
Når man kaller det konfirmasjon så, for konfirmasjonen bekrefter dåpen. Du må lære deg å lese hele innlegget og ikke plukke ut én setning. Du vet, kontekst og sånn.
Den kristne konfirmasjonen går ut på å bekrefte dåpen ja. Konfirmasjon kommer av det latinske ordet confirmare som betyr "å styrke sammen". Om det kun er ordvalget du reagerer på synes jeg du overreagerer et par bakerier.
Lenke til kommentar
Når man kaller det konfirmasjon så, for konfirmasjonen bekrefter dåpen. Du må lære deg å lese hele innlegget og ikke plukke ut én setning. Du vet, kontekst og sånn.
Den kristne konfirmasjonen går ut på å bekrefte dåpen ja. Konfirmasjon kommer av det latinske ordet confirmare som betyr "å styrke sammen". Om det kun er ordvalget du reagerer på synes jeg du overreagerer et par bakerier.

 

Hvorfor ikke like greit kalle det borgerlig bar mitzvah og bat mitzvah? Det gir ingen mening det heller, ikke sant?

 

Jeg ser at du har hentet definisjonen din fra wikipedia.no, det som er litt morsomt er at du ikke tar med resten som står der, siden du fortsetter å plukke ting ut av kontekst så velger jeg å ta med resten jeg.

 

"Konfirmasjon (av latin confirmare, «å styrke sammen») er et kristent ritual."

 

Forøvrig så har den ordbok.no en annen definisjon:

1 bekreftelse, stadfesting

2 kirkelig handling der en stadfester sin dåpspakt stå til k- / borgerlig k- alternativ til kirkelig konfirmasjon (i Norge arrangert av Human-Etisk Forbund)

 

Altså en bekreftelse av dåpen. Hvordan i svarte skal man bekrefte dåpen borgerlig? Det gir ingen mening i det hele tatt! Å bekrefte en religiøs handling med noe som har null og niks med religion å gjøre.

Lenke til kommentar
Altså en bekreftelse av dåpen. Hvordan i svarte skal man bekrefte dåpen borgerlig? Det gir ingen mening i det hele tatt! Å bekrefte en religiøs handling med noe som har null og niks med religion å gjøre.

 

Sant nok, men er det i det hele tatt et tredje alternativ? Jeg mener UTEN å skille seg ut for en ungdom? Det burde, som det kommer frem her, het noe annet en borgelig "konfirmasjon", for det er jo på en måte det motsatte av dåpen en skal stadfeste ved å konfirmere seg borgelig... Så det tredje alternativet er jo å la hele dritten ligge? Og gå glipp av masse penger osv osv.. Står respekt av det, men.....

 

:whistle::dribble:

Lenke til kommentar
Altså en bekreftelse av dåpen. Hvordan i svarte skal man bekrefte dåpen borgerlig? Det gir ingen mening i det hele tatt! Å bekrefte en religiøs handling med noe som har null og niks med religion å gjøre.

 

Sant nok, men er det i det hele tatt et tredje alternativ? Jeg mener UTEN å skille seg ut for en ungdom? Det burde, som det kommer frem her, het noe annet en borgelig "konfirmasjon", for det er jo på en måte det motsatte av dåpen en skal stadfeste ved å konfirmere seg borgelig... Så det tredje alternativet er jo å la hele dritten ligge? Og gå glipp av masse penger osv osv.. Står respekt av det, men.....

 

:whistle::dribble:

 

Det er akkurat dette jeg ikke forstår. Det er for å gi de som ikke er kristne ett alternativ. Ett alternativ til hva da?! Det er ikke sånn at om du ikke er kristen så taper du noe på det, annet enn at du kan risikere å komme til helvete hvis det viser seg at de kristne faktisk har rett. Hadde ikke dette landet blitt kristnet en gang for ca 1000 år siden så hadde vi ikke hatt dette "problemet". Vi kunne heller spart oss å kopiere religiøse ritualer og klart å lage ett eget navn på overgangen mellom barn og voksen, i mine øyne er ungdomsfest ett mye bedre uttrykk fordi det ikke gir assosiasjoner til religiøse ritualer.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke like greit kalle det borgerlig bar mitzvah og bat mitzvah? Det gir ingen mening det heller, ikke sant?

Jeg regner med det skyldes at den kristne konfirmasjonen er det overgangsritualet nordmenn er vandt med. Å kopiere navnet gir jo selvfølgelig "mening" - da vet jo alle hva slags rituale man snakker om.

 

Jeg ser at du har hentet definisjonen din fra wikipedia.no, det som er litt morsomt er at du ikke tar med resten som står der, siden du fortsetter å plukke ting ut av kontekst så velger jeg å ta med resten jeg.

 

"Konfirmasjon (av latin confirmare, «å styrke sammen») er et kristent ritual."

Jeg så ikke noe behov for å ta med resten. At konfirmasjon er navnet på et kristent ritual er vi da ikke uenige om? Poengt mitt var ganske enkelt at et ord faktisk kan ha flere betydninger.

 

Forøvrig så har den ordbok.no en annen definisjon:

1 bekreftelse, stadfesting

2 kirkelig handling der en stadfester sin dåpspakt stå til k- / borgerlig k- alternativ til kirkelig konfirmasjon (i Norge arrangert av Human-Etisk Forbund)

 

Altså en bekreftelse av dåpen. Hvordan i svarte skal man bekrefte dåpen borgerlig? Det gir ingen mening i det hele tatt! Å bekrefte en religiøs handling med noe som har null og niks med religion å gjøre.

Jeg ser poenget ditt med at det kan virke "feil" å kalle det borgerlig konfirmasjon, jeg synes bare det var merkelig å irritere seg så voldsomt om det kun var navnet du hadde noe i mot.

Lenke til kommentar

foreldrene mine valgte å ikke døpe meg, men har sagt fra starten av at hvis det er noe jeg vil så kan jeg gjøre det. de ville gi meg valget.

 

når det kommer til konfirmasjon, så var det ytterst få av mine klassekamerater som konfirmerte seg (i kirka) fordi de trodde på Gud. (mer penger, tradisjon i familien osv. var hyppig brukt som forklaring) noen av de som konfirmerte seg borgerlig sa det rett ut at de gjorde det for pengene, og resten gjorde det vel også for pengene, eller for å følge strømmen.

 

jeg valgte å ikke konfirmere meg i kirka fordi jeg ikke tror på Gud, Jesus og den dårlige ånde (ment som en spøk, no offence...) og fordi jeg ikke ser på meg selv som kristen. valget om å ikke konfirmere meg borgerlig var fordi det rett og slett ikke er konfirmasjon. du konfirmerer ingenting bortsett fra "jeg vil ikke konfirmere meg i kirka, men jeg vil ha penger likevel". dette er noe jeg vil holde meg unna, det var mitt valg, ingen andre sitt og jeg syns egentlig "følge strømmen argumentet" er litt teit, i hvert fall vennedelen, familiepress kan være litt vanskeligere å stå imot, selv om det går det og.

 

greit, jeg har kanskje gått glipp av en del penger, men jeg angrer i hvert fall ikke og føler meg ikke som noen hykler. jeg og foreldrene mine blitt enige om at overgangen fra barn til voksen skal vi markere på en annen måte, noe som jeg forhåpentligvis vil huske hele livet. (vi snuser litt på bestigning av Mont Blanc :D).

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Eg har hatt en del diskusjoner (med meg selv, vel å merke) om det faktum at det er forferdelig mange ungdommer som konfirmerer seg kristelig, men ikkje tror mer på Gud og Kristus enn meg (som er ateist). De fleste grunnene en hører, er at det er fordi alle vennene gjør det, eller at foreldre gir de valget mellom det og ingenting, at besteforeldre truer med å ikkje gi penger, med mer. Dere har nok hørt dem alle.

 

Eg mener selv at det er feil å konfirmere seg kristelig, om en ikkje har en annen grunn enn tidligere nevnte. Men eg vil gjerne høre andres erfaringer om dette emnet, for å se om dette er et allment synspunkt, eller om eg bare hører til en liten nisje av befolkningen. Eg tror også en diskusjon om emnet kan være interessant, og kanskje også tankevekkende.

 

(Rett forum å poste tråden i?)

 

Folk får gjøre som de vil. Selv konfirmerte jeg meg i kirka, mest fordi det var tradisjon i familien og fordi visse familiemedlemmer neppe ville gitt meg gaver om jeg valgte borgerlig konfirmasjon. I dag angrer jeg (og sikkert mange flere) nesten litt på dette valget, noe som bare viser at konfirmasjonen burde finne sted når man blir 18, ikke 15.

Lenke til kommentar

Uttrykket "borgerlig konfirmasjon" er helt absurd. Man gjør jo faktisk det motsatte. Når man er døpt, og velger å konfirmere seg i kirken, lover man selv det fadderne lovte for deg i dåpen.

Når man er døpt, men velger å ikke konfirmere seg i kirka, da frasier man seg i praksis dåpen. Å kalle det å frasi seg noe for å bekrefte det er ironisk, paradoksalt, tullete og mye annet.

Eneste måten jeg ser "borgerlig konfirmasjon" med rette kan omtales som dette, måtte være at man ved ritualet blir utmeldt av statskirken, og bekreftet sitt standpunkt som ateist(/ikke kristen) på et vis.

 

Å være døpt og medlem av en kirke under og etter en borgerlig "konfirmasjon" er helt tåpelig.

Det samme er det å konfirmere seg i kirka om man er overbevist ateist, men i tilfeller hvor man er oppvokst med troende og pressende foreldre kan dette forstås. Får man fritt valg er det en selvfølge (for meg) at man ikke velger konfirmasjon kun for penger.

Det grenser til tyveri i mine øyne, svindel er det utvilsomt. Du svindler godtroende besteforeldre onkler og tanter, som ikke ville gitt deg noe om du valgte å avstå, med selvrespekten i behold.

Lenke til kommentar
Uttrykket "borgerlig konfirmasjon" er helt absurd.

 

Uttrykket er vel helt greit så lenge man ikke er er døpt i kirka. Da bekrefter man jo at man fortsatt vil være et fritt tenkende og rasjonelt menneske, framfor å foretrekke religiøse dogmer, overtro og ufornuft.

 

Greit at ateistisk ungdom har en mulighet til å markere "inngangen til voksenlivet" de også. Og for dere som har besteforeldre som kun vil gi penger om dere konfirmerer dere i kirka: Kjør på! Ikke ha dårlig samvittighet for å lure dem. De fortjener å bli straffet økonomisk for å forsøke å presse troen sin på andre. Å belønne barnebarna for å ha de samme religiøse overbevisningene som dem selv, er kvalmt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...