Gå til innhold

Windows på XO-maskiner?


Anbefalte innlegg

da blir spørsmålet : hva kom først PC-en eller symbolene.

i Norge f.eks bruker man diverse skilt med symboler . mange av dem har i grunne ingen ting med data( særlig de som er gamle ) , men de er sikker blir påvirket fra dette mediet da de ble modernisert/ forenklet detter er egentlig internasjonal standard

 

slik symboler burde bli forstått også der.

nå er det ganske mange symboler å velge mellom også

man skal jo lære seg en del veiskilt så tidlig som mulig

alt kan ikke symboliseres med strek-men

 

for meg så det ut som om alle alle ikonene til x0 oset var 80% lik hverandre .

mulig at jeg oppfattet et ikon som om det var flere fordi de bestod av mange strek-men

 

unger prøver oftest ut ting før de forstår hvordan det virker

 

bilde av to PC-er med en linje mellom oppfattes som om de er forbindelse mellom maskinen ikke noe annet, mens bilde av to strek-mennesker linje mellom ( eller figurer av mennesker ) oppfattes som om disse har en samtale mellom seg og ikke noe særlig mer. men på hvilken måte. jeg synes det er viktig å holde forskjellen på det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det finne de som er universell

 

Ja det er vel netopp det dette prosjekter gjør, du kan lese kapitell 3 i Peter Larsens medievitenskap bind 4, hvis du har lyst til å lære om hvor kulturavhengig visuell kompetanse er du finner den på biblioteket. Forøvrig skal det nevnes at jeg studerer mediavitenskap og kunsthistorie, så jeg er nok en god del mer kompetanse enn deg til å bedømme forskjellige kulturers evne til å forstå det det du mener er almenne tegn.

 

Forøvrig skal det nevnes, at det finnes en lang rekke former for bildespråk som hverken du eller jeg forstår. Feks en rekke former for kunst, derfor er det litt tåpelig å anta at et bildespråk er alment bare fordi de vi forstår det. Det er slettes ikke slik at et ikon av en datamaskin blir oppfattet som det av alle. Den blir oppfattet som det av oss fordi vi er opplært til dette, og skulle man oppfatte ikonet som en datamaskin er det neppe logisk at to maskiner med to streker i mellom betyr at de snakker sammen. Ikoner (i ordets semiotiske betydning) knyttet til leirbål/landsby struktur slik som dette http://img364.imageshack.us/img364/2179/sugar1rk8.png blir derimot oppfattet fordi ikonene som semiotiske tegn bygger på ting som allerede finnes i disse barnas nærommeråde.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Veldig godt poeng, Modin. Det er jo nettopp derfor det er viktig at vi her har ett fritt operativsystem, som hvem som helst kan bidra til, slik at de som har peiling på symbolbruk og den lokale kulturen, kan være med på å tilpasse brukergrensesnittet slik at det blir enklest mulig å forstå.

 

Det er derfor enkelte som er oppvokst i en digital Windows-verden kan ha vanskeligheter med å forstå hvorfor de har valgt ett slikt grensesnitt, men det er en pedagogisk grunn bak det. Dette prosjektet er tross alt planlagt, implementert og testet av folk som har jobbet med dette i årevis, i tillegg til at de har hatt ett grundig samarbeid med de som skal bruke systemet.

Lenke til kommentar
problemet er å forstå ikonene når de forskjelige er så lik hverandre.

slik jeg ser det så må de læres opp til å forstå ikonene ( som i Windows) .

 

er ikke poenget å unngå så mye opplæring ?

 

de har isåfall mye til felles med blindeskrift.

samme grunnbilde men markerte punkter på forskjelige plasser

Jeg tror poenget her er at du har tilpasset deg MS Windows måte å bruke symboler på så mye at du ikke ser hvor mye avlæring du trenger før du kan evne å se ikonene for første gang.

For en som starter helt på scratch og hverken har vært borti windows eller vokst opp i en europeisk kultur-tradisjon så er disse symbolene mye lettere enn de du er vant med.

Lenke til kommentar

hva med alle symblone som brukes på trafikkskilt verden over ?

er ikke disse ganske universell ?

 

hadde befolkningen der nede de samme apparatene som oss så hadde de også forstått symbolene vi bruker. det har ingen ting med operativsystemet å gjøre.

 

forstår du hva en gruppe strek menn i en sirkel med forskjelige farge kryss rund betyr ?

 

hvis fargen har forskjelige betydning så kan de ikke heller bruke fargene til pynt slik vi gjør det

 

hvis man tar utgangspunktet i fargen brukt på trafikklyset så er disse hentet fra det naturlige.

rød=stopp/farer

gul= advarsel gjerne kombinert med svart

mens grønt betyr ok

men har de enda flere farge betydninger der nede ?

 

sett litt på spissen så kan ikkex0-boksen være i svar og gul farge for da er den farlig

Lenke til kommentar
hva med alle symblone som brukes på trafikkskilt verden over ?

er ikke disse ganske universell ?

 

hadde befolkningen der nede de samme apparatene som oss så hadde de også forstått symbolene vi bruker. det har ingen ting med operativsystemet å gjøre.

 

forstår du hva en gruppe strek menn i en sirkel med forskjelige farge kryss rund betyr ?

 

hvis fargen har forskjelige betydning så kan de ikke heller bruke fargene til pynt slik vi gjør det

 

hvis man tar utgangspunktet i fargen brukt på trafikklyset så er disse hentet fra det naturlige.

rød=stopp/farer

gul= advarsel gjerne kombinert med svart

mens grønt betyr ok

men har de enda flere farge betydninger der nede ?

 

sett litt på spissen så kan ikkex0-boksen være i svar og gul farge for da er den farlig

En gruppe mennesker som står i ring rundt hverandre, kan bety ett sosialt nettverk. Dette er da ganske logisk, ettersom det hovedsaklig ikke maskinene som kommuniserer med hverandre, men menneskene som bruker de.

 

Fargene er individuelle for å skille menneskene fra hverandre. Dette kan også symbolisere at selv om vi alle er like (mennesker), er vi forskjellige. Dersom alle har valgt fargen grønn, er det en rekke grønne mennesker som står i en sirkel. Fargen, slik jeg har skjønt det, velges av brukeren.

Lenke til kommentar
hva med alle symblone som brukes på trafikkskilt verden over ?

er ikke disse ganske universell ?

 

hadde befolkningen der nede de samme apparatene som oss så hadde de også forstått symbolene vi bruker. det har ingen ting med operativsystemet å gjøre.

 

forstår du hva en gruppe strek menn i en sirkel med forskjelige farge kryss rund betyr ?

 

hvis fargen har forskjelige betydning så kan de ikke heller bruke fargene til pynt slik vi gjør det

 

hvis man tar utgangspunktet i fargen brukt på trafikklyset så er disse hentet fra det naturlige.

rød=stopp/farer

gul= advarsel gjerne kombinert med svart

mens grønt betyr ok

men har de enda flere farge betydninger der nede ?

 

sett litt på spissen så kan ikkex0-boksen være i svar og gul farge for da er den farlig

igjen så er du opphengt i din egen opplevelse.

Hvor mange trafikkskilt tror du f.eks det er i en liten landsby i afrika der det kanskje kjører 4 biler om dagen? For ikke å snakke om lyskryss?

 

og rød/grønn for ok/fare er noe som selv microsofts egne design-guider har advart om siden windows var 16-bits. rød-grønn fargeblindhet er nemlig temmelig vanlig blant menn i europa og usa, tror jeg har sett tall på nesten 10% som har det i større eller mindre grad.

Lenke til kommentar

dere er så opptatt av å sverte Windows at dere ikke har fått med dere at naturen sev bruker disse farge kombinasjonene

derfor er de ideell for å marker advarsler , fare og om at alt er ok

se humlen f.eks. som svart og gul-stripet som er en advarsel

 

 

jeg har ikke nevnt noe om fargeblindhet. det er tat ut fra lufta .

 

selv i Afrika bruker de skilt selv om selv om de kanskje er hjemmelagde , og at det ikke er så mange av dem. her vil jeg sammenligne med gamle western filmer

Lenke til kommentar
dere er så opptatt av å sverte Windows at dere ikke har fått med dere at naturen sev bruker disse farge kombinasjonene

derfor er de ideell for å marker advarsler , fare og om at alt er ok

se humlen f.eks. som svart og gul-stripet som er en advarsel

 

 

jeg har ikke nevnt noe om fargeblindhet. det er tat ut fra lufta .

 

selv i Afrika bruker de skilt selv om selv om de kanskje er hjemmelagde , og at det ikke er så mange av dem. her vil jeg sammenligne med gamle western filmer

Nå begynner det nesten å bli for dumt. Hvem tror du har mest peiling på brukergrensesnitt og design; professorer fra MIT, i samarbeid med pedagoger, eller en fyr fra Norge som aldri har brukt noe annet enn Windows?

Lenke til kommentar
og rød/grønn for ok/fare er noe som selv microsofts egne design-guider har advart om siden windows var 16-bits.

rød-grønn fargeblindhet er nemlig temmelig vanlig blant menn i europa og usa, tror jeg har sett tall på nesten 10% som har det i større eller mindre grad.

 

dette er farge som naturen selv bruker som signal

det var det jeg snakket om , og ikke fargeblindhet

jeg skjønner ikke hvorfor du blander det inn

 

en professor har ikke peiling på altmuligmenn , han heller.

han kan ha lest om ett eller annet emne , at sånn skal et være.

og forstår ingen ting når det viser seg ikke å stemme

 

nå var det ikke slik at jeg var negativ til designet og ikonene men jeg spurte hva de betydde

og at jeg mente at noen av de burde vær mer standardisert.( noen av de er ganske sære )

det skal jeg altså ikke ha lov til

 

når man har vær borte i data fra før så skal man kunne ta det med seg videre , men slik det er nå så må absolutt alt læreres på nytt . det er vel ikke det som er meningen ?

 

jeg tviler også at noen under skolealderen ( 5-6 år ? ) får tildelt disse maskinene

 

det finnes flere symboler som er standard. det er bare å se på den gamle kassettspilleren ( som jeg er sikker på at de i familien har et og annet eksempel av der nede )

Lenke til kommentar

det er greit at dere er uenige med meg.

men her er det noe momenter som dere godtar bare fordi at noen har sagt at slik skal det være.

 

angående farge kodene i naturen så var det fra et naturprogram en gang. slik at de saken er oppklart

 

selv om en person er expert på enkelte saker ( kan mye om den) så kan han lite om det andre .

 

der slik at en pedagog og en dataexpert er ofte i konflik om hvordan ting skal gjøres.

 

selv her i Norge finnes det eksperter som har tatt feil.

Lenke til kommentar
og rød/grønn for ok/fare er noe som selv microsofts egne design-guider har advart om siden windows var 16-bits.

rød-grønn fargeblindhet er nemlig temmelig vanlig blant menn i europa og usa, tror jeg har sett tall på nesten 10% som har det i større eller mindre grad.

 

dette er farge som naturen selv bruker som signal

det var det jeg snakket om , og ikke fargeblindhet

jeg skjønner ikke hvorfor du blander det inn

 

en professor har ikke peiling på altmuligmenn , han heller.

han kan ha lest om ett eller annet emne , at sånn skal et være.

og forstår ingen ting når det viser seg ikke å stemme

 

nå var det ikke slik at jeg var negativ til designet og ikonene men jeg spurte hva de betydde

og at jeg mente at noen av de burde vær mer standardisert.( noen av de er ganske sære )

det skal jeg altså ikke ha lov til

 

når man har vær borte i data fra før så skal man kunne ta det med seg videre , men slik det er nå så må absolutt alt læreres på nytt . det er vel ikke det som er meningen ?

 

jeg tviler også at noen under skolealderen ( 5-6 år ? ) får tildelt disse maskinene

 

det finnes flere symboler som er standard. det er bare å se på den gamle kassettspilleren ( som jeg er sikker på at de i familien har et og annet eksempel av der nede )

 

En professor leser ikke, han leser og forsker. Jeg tør vedde både høyre og venstre pungstein på at folk som har forsket pedagogikk, brukergrensesnitt, språk og kultur har mer peiling på dette enn det en norsk Windows-bruker har.

 

Om de bruker de samme symbolene på kasettspillere der nede som her oppe er godt mulig, og du skal få lov til å kommentere ikonene, men da bør du komme med eksempler på dårlig ikonbruk, og forslag til bedre. Du må ikke tro at ikonene er valgt på måfå, de er valgt fordi de skal være enkle å forstå for flest mulig kulturer.

Lenke til kommentar
nå var det ikke slik at jeg var negativ til designet og ikonene men jeg spurte hva de betydde

og at jeg mente at noen av de burde vær mer standardisert.( noen av de er ganske sære )

det skal jeg altså ikke ha lov til

 

når man har vær borte i data fra før så skal man kunne ta det med seg videre , men slik det er nå så må absolutt alt læreres på nytt . det er vel ikke det som er meningen ?

 

jeg tviler også at noen under skolealderen ( 5-6 år ? ) får tildelt disse maskinene

 

det finnes flere symboler som er standard. det er bare å se på den gamle kassettspilleren ( som jeg er sikker på at de i familien har et og annet eksempel av der nede )

 

Det at GUI-er endrer seg, - eller at man blir presentert for et nytt GUI betyr ikke at alt må læres på nytt. Faktisk er det svært lite som må læres på nytt, det er bare å lytte litt til erfaringen fra personer som har vært borte i det meste av GUI-er fra tildig 80-tall til i dag, så finner du ut det. Det at man har problemer med å skifte mellom ulike GUI-er, forteller egentlig at man ikke har særlig kunnskap.

 

Det er helt greit å synes at noen av symbolene er sære, det synes faktisk også jeg. Men samtidig innser jeg at jeg er "indoktrinert" i MS/Apple sin måte å tenke GUI på. Og den trenger langt fra å være den beste. Og for å vise til noen av de ikonene vi bruker, hvor håpløse de er.

  • Nettverksikonet - tror du 6 - 12 åringer uansett land egentlig forstår et så abstrakt begrep som nettverk. Langt fra, men symboler som beskriver grupper av mennesker snakke sammen forstås langt bedre.
  • Tror du arkivmappe forstås - det er det som er standard katalogtegn
  • Og slik kan man fortsette

Tror faktisk at hadde vi spurt 6 - 10 åringer i Norge hva disse "standardtegnene" betyr, hadde vi fått litt av hvert av svar. De som hadde brukt data hadde gitt svar i forhold til hva de gjorde, men kunne neppe forklart mer. Andre hadde ikke forstått noe, fordi symbolene er abstrahert for voksne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...