Gå til innhold

Windows på XO-maskiner?


Anbefalte innlegg

Ulempen var dog at Commodore kjørte en svært proprietær HW-plattform, men det gjorde at 68k prosessoren fikk rikelig avlasting, og dermed fikk en brukbar ytelse.

 

Ja 68K hadde nok vunnet over intel og, MS hvis alle 68k produsentene hadde laget HW basert på en standard slik at Software og OS gikk om hverandre. En gang i tiden var det jo svært mange produsenter som brukte 68k, og arkitekturen var vel til og med i perioder foran x86 i utvikling. Next, Apple, Amiga osv. samlet ville de hatt temmelig store markedsandeler.

 

Hele denne tråden er foresten diskutert utifra gale premisser har jeg funnet ut i ettertid, GUIen på XO ble bestemt at skulle være Sugar lenge før OSet ble bestemt. Sånn sett ville ikke barna lære seg Windows selv om MS skulle fått avtalen om å levere OS til maskinen, da XO prosjektet allerede har bestemt at GUI skal være Sugar, og XP dermed ville hvert en XP med sugar skall. Noe som ikke gir noen fordeller som helst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det høres ut ideen bak mac.

 

er ikke poenget bak Xo makinene å lære seg data på gunlegende bassis ?

slik det er bygd opp med bl. de spessieelle ikonne så blir spesielt a de likevel må lære seg alt på nytt senere. slik som linux standaren kontra Windwos standaren

Innen disse barna blir gamle nok til å kunne teoretisk spare seg opp til å skaffe seg en windows pc så kommer MS til å redesignet brukergrensesnittet minst to ganger. Så det blir en nylæring uansett.

Lenke til kommentar
windows er standard , mac os regnes som en slags standard og hvis man kan regne linux som standard så er operativsystemet til xo alt annet standard da begynner jeg å lure litt om hele hensikten kommer frem

Poenget er at barna uansett må belage seg på å lære noe nytt fra tid til annen. Man går jo også på skolen i en del år (avhengig av hvilket land vi snakker om såklart), så i løpet av en mangeårig skolegang må man nesten garantert lære seg et nytt system eller to underveis.

 

Husk at Windows også har forandret seg en del opp gjennom årene. En voldsom oppgradering var mellom Windows 3.11 og Win95. Windows 2000 hadde også en del nytt, men ikke så mye utvendige endringer. Men nå har vi igjen fått store endringer med Vista. I tillegg kommer Office 2007 som har kraftige endret GUI, hvor ikoner og menyer har blitt helt redesignet. Konklusjonen er altså at "standarden" Windows+Office også er i endring, så systemet vil ikke være det samme som man lærte på skolen.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
windows er standard , mac os regnes som en slags standard og hvis man kan regne linux som standard så er operativsystemet til xo alt annet standard da begynner jeg å lure litt om hele hensikten kommer frem

ikke glem at dette er beregnet primært på de som gjennom et helt liv aldri kan forvente å spare seg opp så mye at de kan kjøpe det du regner som en "normal" pc.

 

Det spiller ikke noen rolle om det de lærer ikke er "standard" når de aldri kommer til å bruke standarden.

 

De skal ikke lære data på skolen for å lære å bruke windows pc senere, de skal bruke et databasert verktøy for å lære alt mulig annet. De fleste kommer kanskje aldri til å engang ta på en vanlig pc

Lenke til kommentar
det jeg ikke forstår helt er hvorfor de skal lære seg en løsning som til de grader er utenfor det som er vanlig.

 

Rett og slett fordi Sugar er spesialutviklet i forhold til bruksområdet, blant annet at det skal enkelt forstås på tvers av kulturer, av 6 åringer, av personer som ikke kan lese. Sugar er utviklet av personer som er spesialister på dette området.

 

I den sammenheng kan det nevnes at Windows, MacOS, Linux (Gnome/KDE) faktisk er pedagogisk ubrukelig overfor aldersgruppa, det er OS-er designet for voksne. Prøv å sette en 6-åring for første gang foran et vanlig GUI, kontra et tilpasset GUI for aldersgruppen, og du vil se forskjell.

 

Og som Langbein peker på, XO er mer en generell læreplattform enn et verktøy for å lære data.

 

Og OS-et er standard, det er GUI-et som er spesialdesignet.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
hva skjer når de blir voksne da ?

da må det være på tide å lære seg et annet datasystem som er gratis.

 

nytt skall til maskinene ?

Det vil bare tiden vise. Husk at når en 6-åring blir voksen, så bruker de ikke WinXP heller ;)

 

Det eneste man kan si sikkert, er at GUIer nok vil forandre seg en del i løpet av 10-15 år.

 

 

EDIT: På meg virker det som du glemmer to viktige ting:

 

- Tidsperspektivet: OS og andre programmer vil uansett endre seg drastisk fra en elev begynner i førsteklasse til man er ferdig utdannet.

 

- Hva skal man egentlig lære på skolen? Målet er i hvertfall ikke å bli OS-spesialister, men å kunne utnytte datamaskiner i undervisningen. F.eks. å hente informasjon fra internett. Dette gjøres mye i norsk skole også, men vil kanskje være enda viktigere i u-land pga dårligere tilgang på skriftlig læringsmateriell. Kort og godt vil ungene sikkert primært bruke programmer som browser og tekstbehandling, kanskje også noen pedagogiske spesialprogrammer. Så nøyaktig hvordan GUIet ser ut spiller nok ikke så stor rolle, da det er andre ferdigheter som står i fokus. For eksempel vil en oppegående person kunne bytte fra IE til Firefox på null komma niks, men det tar mye lengre tid å lære seg viktigere ting, som rask søkelesing, kildekritikk, effektiv søking osv.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
hva skjer når de blir voksne da ?

da må det være på tide å lære seg et annet datasystem som er gratis.

 

nytt skall til maskinene ?

 

Jeg har brukt data siden 1983 (relativt tung bruker), og har vært innom stormaskiner (IBM), Unix, Mac og IBM/Windows/Linux PC-er og således relativt mange ulike GUI-er fra nesten 100 % kommandolinjebasert, enkle tekstbaserte og ulike grafiske GUI-er.

 

Som Langbein skriver, GUI-er endrer seg hele tiden, og har man grunnleggende kunnskap er det aldri vanskelig å skifte GUI-er. Selv om det kan ta noe tid å lære seg å bruke et nytt et effektivt.

 

De av disse som eventuelt kommer til å arbeide i jobber der IT er verktøy kommer til å ha langt mindre problemer enn mange av oss som begynte med data først i 20-årene med å lære nye systemer/grensesnitt.

Lenke til kommentar

Det er så ufattelig mange i denne tråden som ikke er i nærheten av å klare og sette seg inn i situasjonen til barna XO-PC-en er bygget for. Hva spiller det for rolle hva slags operativsystem vi bruker i Europa og hva slags brukergrensesnitt dette har? Hvorfor tror dere at disse barna noen gang i løpet av livet i det hele tatt skal høre om og langt mindre bruke Microsoft Windows? Hvorfor tror dere at XO ikke skal kunne dekke denne delen av verdens befolknings PC-behov resten av livet? Hva slags jobber tror dere verdens absolutt fattigste folk får? Tror dere alle blir kontorrotter, slik som størstedelen av den industrielle verden er?

 

Hvor relevant er det egentlig at Windows har et knotete og lite brukervennlig grensesnitt i motsetning til XOs ekstremt mye mer bruker- og barnevennlig grensesnitt, når de kanskje aldri kommer til å bruke noe annet operativsystem?

 

I tillegg har jeg lyst til å nevne at det absolutt viktigste verktøyet alle som benytter en PC i dag kan lære seg å bruke, er en nettleser. XO er utstyrt med en nettleser. Får man opp et velfungerende mesh-nettverk vil XO-brukerne kunne surfe på WWW akkurat som vi gjør i alle andre operativsystemer og hva slags brukergrensesnitt operativsystemet rundt har, spiller ingen rolle. Om brukergrensesnittet rundt faktisk øker produktiviteten, gjør læringskurven slakkere og oppfordrer brukerne til å utforske og endre miljøet de jobber og lærer i, vil dette fremme bruken, forståelsen og kompetansen til brukeren på en helt annen måte enn det som er mulig i Windows.

Endret av asbjornu
Lenke til kommentar

jeg ser det slik at når de blir voksne og har surfet litt så kan det hende at de får lyst på noe som er mer lik det som brukes i resten av verden ( det behøver ikke å være Windows )

men så er de forsatt fattige og har ikke råd til noe pc

 

da hadde det vær fint om disse barna ble hjulpet også når de ble voksne.

om en 5-10 års tid

 

det skjer helt sikker noe da

Lenke til kommentar

det må da være lov å ha tanker om dette prosjektet.

DEL:jeg skjønner ikke helt hva du mener med å rope på elgen

 

 

ville dere hat den samme maskinene fra dere var 6-7 år og frem til dere er voksne

og når det går noen år så må det nok lanseres nye modeller

det er dessverre slik at data fort blir gammeldags

da kunne det være fint om noen av disse barna ( som er blitt voksne) blir medarbeidere i dette

 

 

er det noen som vet hvor mange x0-makiner som er delt ut

Lenke til kommentar
det må da være lov å ha tanker om dette prosjektet.

DEL:jeg skjønner ikke helt hva du mener med å rope på elgen

 

 

ville dere hat den samme maskinene fra dere var 6-7 år og frem til dere er voksne

og når det går noen år så må det nok lanseres nye modeller

det er dessverre slik at data fort blir gammeldags

da kunne det være fint om noen av disse barna ( som er blitt voksne) blir medarbeidere i dette

 

 

er det noen som vet hvor mange x0-makiner som er delt ut

Det er som å kritisere norsk-opplæringen i skolen med at man lærer for lite om forlagsvirksomhet og avtaler med argumentet "det kunne være fint om noen av disse barna blir forfattere når de blir store"

 

Du ser bare din egen lille dataverden og skjønner ikke at kanskje så mye som 99% aldri kommer til å komme borti det du regner som "normale PC-er". De vil hverken ha råd til det eller behov for det. Og om det kommer noen endring så vil det være så langt fram at alt av grensesnitt vil ha endret seg mange ganger.

For 20 år siden så var "standard microsoft" DOS 3.3. En som lærte seg alt om .BAT programmering i DOS på skolen har ikke mye utbytte av det når han/hun skal bruke Excel i Windows Vista.

 

Edit: Husket feil DOS.versjon. Måtte tenke litt før jeg husket at DOS 5 ikke kom før 90/91

Endret av Chrichton
Lenke til kommentar
jeg ser det slik at når de blir voksne og har surfet litt så kan det hende at de får lyst på noe som er mer lik det som brukes i resten av verden ( det behøver ikke å være Windows )

men så er de forsatt fattige og har ikke råd til noe pc

 

Akkurat det er vel et veldig godt argument for at operativsystemet skal være Linux, da man meg enkelthet, kan bytte brukergrensesnitt til Gnome eller KDE. Det vil være et langt større problem å konvertere en sugar modifisert versjon tilbaket til ordinær windows da alle kilden er lukket. Svaret er primært ikke til deg, men til andre interessert Elg, da jeg strengt tatt ikke er så interessert i å diskutere med deg.

 

Vi vet lite om fremtidens brukergrensesnitt, dagens brukergrensesnitt bygger på konvensjoner fra tidligere brukergrensesnitt og en særskildt visuel kompetanse vi har bygget opp gjennom bruk av disse. Det er ikke nødvendigvis slik at våre vestlige konvensjoner rundt brukergrensesnitt er de beste, å hevde dette vil være veldig etnosentrisk. Kanskje finner vi ut at vi burde ha gått i en helt annen retning fra begynnelsen av, og sånn sett kan prosjekter som bygger på helt andre konvensjoner være interesante. Kanskje vi en gang i fremtiden vil se vestlige brukergrensesnitt som ligner mer på Sugar istede for at østlige barn skal ønske seg våre brukergrensesnitt.

 

Å si at et prinsipp av å bygge opp brukergrensesnitt er dårligere enn et annet, er like dumt som å si at kinesisk og arabisk skrift er dårligere enn den vestlige. Sansynligvis er sugar et bedre utgangspunkt for det perfekte brukergrensesnittet også for voksne, da det ikke bygger på tidligere tider konvensjoner rundt brukergrensesnitt, og er designet helt nytt og uavhengig. Vestlige brukergrensesnitt er bygd, opp rundt strukturen til tekstbaserte brukergrensesnitt (mappestrukturen), og diverse symbolikk som spiller på kontorarbeid (mapper, skrivebord osv.) disse tingene er i hvertfall tullete å ha på maskiner beregnet på mennesker som aldri har sett kartoteksmapper eller skrivebord. Strengt tatt er det lite hensiktsmessig i vesten, da de fleste databrukere under 30 aldri har sett en kartotekskuff i yrkeslivet, hvis de da ikke jobber på biblioteket eller en annen antikvarisk offentlig institusjon.

Lenke til kommentar

det er en ting der ikke har tenkt på.

slik det er nå så virker brukergrensesnittet til xo ganske forvirrende på meg ( hvis noen tror at resten av verden skal kopiere det )

 

poenget er hva skjer når disse baren kommer seg på Internet og ser alt som eksisterer der.

jeg er sikker på at etter en del år så er de gått lei av maskinen og ønsker seg noe bedre

da kan man regne disse maskinene som søppel , men da er det fint om de kunne resirkuleres

jeg fikk ikke noen oppfatning om det

 

og symbolene som brukes i Windows , macos ,linux er mer lik virkeligheten.

noen av symbolene til f.eks Windows kunne dog se lit annerledes ut

 

et bilde av et hus forstår alle

et bilde av en skjerm likendan

et bilde av en strek man kan bety så veldig mye men peker han i en retning så er det lettere å forstå ( det er bruk veldig mye av dette )

Lenke til kommentar

@elg-elg123.

 

Maskinene er nok minst like resirkulerbare som de vi har. Men som all elektronikk inneholder de skadelige stoffer, derfor etableres det systemer for håndtering av disse når de har gått si brukstid, som trolig kommer til å bli lengre enn hvor lenge vi bruker våre bærbare.

 

Når det gjelder utseende på GUI-et tror jeg vi er i liten grad i stand til å forstå hvordan det vil fungere. Vi er nemlig kulturelt gjennom årelang påvirkning tillært hva symboler betyr og hvordan GUI-er skal være. Og som modin sier meget godt, det har en historie knyttet til PC-er som kontorverktøy. I tillegg er det primært bygd opp rundt individuell databehandling, mens XO har samarbeid og nettverk som grunnleggende basis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...