Gå til innhold

Skader ved strømgjennomgang


Anbefalte innlegg

Når man jobber på lav spenning som 24V så er det jo helt ufarlig. Det er jo ikke nok spenning til å gjøre noe skade. Vel, en feil i en PSU er nok til at en 24V leder plutselig har 230V. Verd å tenke på for folk som monterer PC-er o.l.

Ikkje heilt riktig, batterianlegg er gjerne i den størrelsesorden, og kan skade deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer. Lave spenninger kan ofte være vell så farlige som høye. Det man må se på er effekten. Har man store nok 12V batterier kan man gjøre like stor skade ved en uheldig kortsluttning som ved en lysbue på 230V.

 

Ikke uten grunn at jeg som telekomunikkasjonsmontør ikke har lov til å jobbe med 48V lengere. (DSB forskrift) Må faktisk ha med meg en elektrikker. Godt da at jeg snart har det fagbrevet også. :p

 

Er vel på grensen med hytteeiere med store solcelleanlegg også....

Lenke til kommentar
Når man jobber på lav spenning som 24V så er det jo helt ufarlig. Det er jo ikke nok spenning til å gjøre noe skade. Vel, en feil i en PSU er nok til at en 24V leder plutselig har 230V. Verd å tenke på for folk som monterer PC-er o.l.

Ikkje heilt riktig, batterianlegg er gjerne i den størrelsesorden, og kan skade deg.

Mulig det kom ut feil med ironien min - Intensjonen var at man alltid skal være forsiktig, for selv tilsynelatende lave spenninger kan ha alvorlige konsekvenser.

Lenke til kommentar
Stemmer. Lave spenninger kan ofte være vell så farlige som høye. Det man må se på er effekten. Har man store nok 12V batterier kan man gjøre like stor skade ved en uheldig kortsluttning som ved en lysbue på 230V.

 

Ikke uten grunn at jeg som telekomunikkasjonsmontør ikke har lov til å jobbe med 48V lengere. (DSB forskrift) Må faktisk ha med meg en elektrikker. Godt da at jeg snart har det fagbrevet også. :p

 

48 volt? Er du sikker? Mente at opptil 50 volt er lov for vanlige dødelig (dvs folk uten elektro fagbrev/autorisasjon). Som telekommunikasjonsmontør vil det jo forekomme at man jobber på telefonlinjer som har en spenning på rundt 40-50 volt. Husker ikke helt om det er hvilespenning eller når røret er av.

Lenke til kommentar

Telemontører har lov til å jobbe opp til 50v selvfølgelig. Alle telefonlinjer har jo fast 50v forsyning.

 

Forskjellen mellom likespenning og vekselspenning ( bilbatteri mot stikkontakten i huset ) er at likespenning har en mye større kraft i seg enn det vekselsspenning har. Da med samma spenning og ampere. Det som utgjør forskjellen er at i vekselspenningen så oppstår det et nullpunkt i kurvene. Likespenning har ikke dette nullpunktet. dessverre husker jeg ikke alle detaljer rundt dette. Om det går noen rundt her inne med teknisk fagbrev så gjerne forklar.

 

Mitt råd til alle dere her inne.

Dere som får elektrisk støt hjemme som dere blir numme av eller satt ut av. Ta kontakt umiddelbart med legevakta. Dette er den eneste sikkerheten dere har på at det ikke oppstår komplikasjoner i ettertid.

 

Til faglærte elektrikkere; Skriv en ROH på jobben og bruk sunn fornuft. Selv et lite støt med en strøm på under 30mA kan være nok til å slå utakt i sinusrytmen til hjertet.

Lenke til kommentar
Telemontører har lov til å jobbe opp til 50v selvfølgelig. Alle telefonlinjer har jo fast 50v forsyning.

 

Forskjellen mellom likespenning og vekselspenning ( bilbatteri mot stikkontakten i huset ) er at likespenning har en mye større kraft i seg enn det vekselsspenning har. Da med samma spenning og ampere. Det som utgjør forskjellen er at i vekselspenningen så oppstår det et nullpunkt i kurvene. Likespenning har ikke dette nullpunktet. dessverre husker jeg ikke alle detaljer rundt dette. Om det går noen rundt her inne med teknisk fagbrev så gjerne forklar.

 

Mitt råd til alle dere her inne.

Dere som får elektrisk støt hjemme som dere blir numme av eller satt ut av. Ta kontakt umiddelbart med legevakta. Dette er den eneste sikkerheten dere har på at det ikke oppstår komplikasjoner i ettertid.

 

Til faglærte elektrikkere; Skriv en ROH på jobben og bruk sunn fornuft. Selv et lite støt med en strøm på under 30mA kan være nok til å slå utakt i sinusrytmen til hjertet.

 

Det du sier høres riktig ut. Mens en likespenning holder et visst spenningsnivå hele tida (i teorien), vil vekselspenninga variere. Spenning i stikkontakta er 230 VAC, effektivt (RMS). Dvs at spenninga er både lavere og høyere, men pga av at spenningskurva (sinus) oscillerer 50 ganger i sekundet (50 Hz), merker man ikke forskjell på f.eks lys eller komfyr.

wave.gif

 

Noen begrep her. Amplitude = amplitude, dvs fra null-nivået til den ene "toppen".

Peak-peak = Topp til topp.

Når det gjelder svakstrøm, har de ofte strømforsyninger som transformerer og omgjør vekselspenninga til likestrøm. Dette kan blant annet gjøres med en likeretter.

Det jeg vil fram til, er at på ett tidspunkt vil det være 0 VAC i stikkontakta. Dette gir deg litt bedre sjangs til å komme deg løs fra strømførende deler. Får du likestrøm gjennom deg, holder den et spenningsnivå hele tida og alt blir vanskeligere.

 

Hvis jeg tar feil, er ris godt mottatt.

Lenke til kommentar

Du er inne på det jeg sa ja.

 

I en vekselsstrøms situasjon vil musklene slappe av ved hvert nullpunkt. Altså 50 ganger i sekundet. Dette gjør at de fleste har en mulighet til å få en reaksjon som gjør at man "nykker" til seg armer og ben. Man vil skvette, si whoops og gå tilbake til arbeidet. Henger man fast med vekselstrøm i noen sekunder er man grilla. Alt over 30mA er livsfarlig. Med spenningen man har i et vanlig bolighus blir det 0,69 watt. Du kan ikke engang få en pære til å gløde med en så svak strøm.

 

I likestrøm trenger man ikke være like heldig. Kommer man i kontakt med to poler ( + og - ) vil de musklene den elektriske strømmen går igjennom fryse. Dette fordi det vil gå en konstant strøm av elektrisitet som musklene ikke vil klare og kontrollere. Musklene vil nemmelig ikke slappe av men kun stramme seg til. Dette gjør likestrøm mer farligt enn det vekselstrøm er.

 

Vanlige dødlige vil ikke være borti likestrøm som har høy kraft utenom bilbatteriet og ups'er ( til de som har slike ).

Lenke til kommentar
I en vekselsstrøms situasjon vil musklene slappe av ved hvert nullpunkt. Altså 50 ganger i sekundet. Dette gjør at de fleste har en mulighet til å få en reaksjon som gjør at man "nykker" til seg armer og ben. Man vil skvette, si whoops og gå tilbake til arbeidet.

 

Med en strømgjennomgang tror jeg ikke dette er mulig å få til. 50 Hz betyr at spenningen må krysse 0 V 100 ganger i sekundet. Muskelene vil ikke slappe av nok på denne tiden til å ha noe særlig betydning.

 

Jobber man AUS skal man vel være to nettop av denne grunn?

 

1-2 sekunder med strømgjennomgang øker faren for hjerteflimmer drastisk. Etter dette begynner faren for indre brannskader også å komme inn.

 

Så vidt meg bekjent gir vekselstrøm vanligvis større skader enn likestrøm. Vet ikke hvor du har det motsatte fra. Likestrøm vil ikke påvirke hjertesyklusen på samme måte, men heller være i form av brannskader.

 

Vanlige dødlige vil ikke være borti likestrøm som har høy kraft utenom bilbatteriet og ups'er ( til de som har slike ).

Forsåvidt enig, men selv med forholdsvis liten effekt kan det også oppstå lysbue og høye kortsluttingstrømmer. Disse har ofte sekundær effekter som utslipp av kjemikalier ifbm varme. Et kortsluttet lithium batteri til en mobil kan faktisk være veldig farlig!

 

 

Virker veldig farlig dette. Lurer på om mor viste dette når jeg utdanna meg?!?

Lenke til kommentar

Ser ut som du har noen fler år i bransjen enn meg.

 

Når det gjaldt det siste innlegget er dette noe som ble fortalt engang. En elektrikker satt og skulle bytte ut batteriene i et fyrtårn når en lysbue plutselig kom.

 

Her blir det da snakk om kun 12v med en vanvittige kortslutningstrøm. Takket være våre fantastiske lovverk gikk dette fint, men han som satt der var rett og slett skrekkslagen etterpå. I ettertid ble det da fortalt det jeg nå skrev i sist innlegg. Dette kom da fra en byggteknisk luring i et eller annet foretak som gikk rundt og kurset i FSE.

 

Når det kommer til tiden av strømmgjennomgang har jeg bare en ting og si. Hjerteflimmer og endring i sinusrytmen kan man få uansett tid. Man skal til overvåking. Henger man fast så får man brannskader uansett. Mye av dette skjer da innvendigt.

 

Håper jeg skremmer dere litt bort nå for det er faktisk meningen. Ufaglærte personer skal ikke tukle med dette. Uansett hva... Håper du Rozon er med og underskriver på det.

Lenke til kommentar
Håper jeg skremmer dere litt bort nå for det er faktisk meningen. Ufaglærte personer skal ikke tukle med dette. Uansett hva... Håper du Rozon er med og underskriver på det.

 

Man kødder ikke med spenningsatte anlegg, enten man er faglært eller ikke. Jeg tror folk flest tror dette bare er for skøy, men når man ser en elektriker med fullt AUS utstyr, sperrebånd, dekkmatter og full pakke så tror jeg kanskje det siger inn at dette er farlig. Og skader skjer selv med alt dette utstyret og all fagkunnskap.

 

Når det gjelder frakoblede anlegg er jeg litt mer liberal. Jeg kan bygge utstyr som brukes i eksplosjonsfarlige områder, men hjemme kan jeg ikke engang skifte en taklampe. Hele grunnlaget for så strengt regelverk faller bort når man ser på feil gjort av elektrikere som burde vist bedre. Jeg mener private burde kunne ta kurs/sertifikat for å kunne gjøre enklere arbeid i egen bolig f.eks.

 

Uansett hvordan man snur på det så er manglende kunnskap årsak til mestparten av ulykker. Hvorfor ikke prøve å gjøre kunnskapen lettere tilgjengelig?

Lenke til kommentar

Hvis mangelen på kunnskap førte til at mennesker ikke gjorde farlige ting, så hadde jeg vært enig med deg. Heldigvis er mennesker pågående og vil lære nye ting og utforske. Det er slik vi kommer videre. Dersom de gies kunnskap så kan det hende at noen av dem unngår noe av det som vi allerede vet er farlig i hvert fall.

 

Hvis du forteller meg hvordan en pistol fungerer og hvorfor den er farlig er det mindre sjanse for at jeg selv må tukle med den for å finne ut av den. Og hvis jeg gjør det alikevel så vet jeg i alle fall litt om hva som er farlig og ikke.

 

Kanskje vi skal gi tråden tilbake til OP?

Lenke til kommentar

Kva skader er det som kan føre til livsfare ved likespenning i forhold til vekselspenning?

 

Ved straumgjennomgang med vekselspenning er den største faren hjerteflimmer. Dette skjer på grunn av sinuskurva som svinger. Du kan sjølvsagt få brannskader både utvendig og innvendig, men som ein hovudregel er hjertet det ein må være obs på.

 

Kva kan likespenning føre til om ein får det gjennom brystet?

Lenke til kommentar
Kva skader er det som kan føre til livsfare ved likespenning i forhold til vekselspenning?

 

Ved straumgjennomgang med vekselspenning er den største faren hjerteflimmer. Dette skjer på grunn av sinuskurva som svinger. Du kan sjølvsagt få brannskader både utvendig og innvendig, men som ein hovudregel er hjertet det ein må være obs på.

 

Kva kan likespenning føre til om ein får det gjennom brystet?

 

Brannskader og hjertestans. Det er det som er de største farene ved strøm gjennomgang. Gjelder for både veksel og likestrøm. Husk likestrøm lammer også musklene, men du 'rister' ikke.

 

Brannskader ser ALLTID mindre alvorlige ut enn de egentlig er. De er også veldig vanskelige å behandle.

 

Du skal være obs på hjertet, men hvis det slår så er det ikke mer du kan gjøre før personen er på sykehus. Ville neppe kalt det en hovedregel...

Lenke til kommentar

Med hovudregel meinte eg at det er det første du skal fokusere på. Sjølvsagt, er personen bevisst eller puster er det jo greit, men du må likevel observere vedkommande i tilfelle h*n sluttar å puste.

 

I ein situasjon med store brannskader og blod f.eks. på eit bein er det nok mange som ville fokusert veldig på det beinet og kanskje gløymd det viktigaste i farten, å sjekke pust og at den er stabil. Er hjarta stoppa eller flimmrer hjelper det lite å stoppe ein blødning.

 

Du kan oppleve å finne ein bevisst person med brannskader som blir bevisstlaus etter ei stund. Då skal ein sjekke pust i eitt minutt og få vedkomande over i stabilt sideleie. Oppkast kan være livstruande om ein ligg på rygg. Om personen ikkje pustar må ein sjølvsagt starte med HLR _etter ein har varsla_.

 

Det er og eit tema i ei ulykke med fleire involverte. Du har kanskje tre personar, ein skrik så høgt han kan, ein anna sit halvvegs oppe og prater, den siste ligg heilt i ro. Ein naturleg reaksjon hos mange utan opplæring ville vore å gått til personen som ropte høgast. Det er heilt feil, du veit i det minste at den personen pustar og har hjarterytme. Den som ligg heilt i ro kan ha fått hjartestans.

 

Du skal heller aldri frakte ein person til sjukehuset, ambulansen skal kome til deg. Om du lemper ein person inn i bilen og køyrer så fort du kan til sjukehuset kan vedkomande være død før du er framme på grunn av hjartestans. Om du varsler umiddelbart og observerer personen heilt til ambulansepersonellet kjem kan du starte med HLR i tilfelle hjartestans skulle inntreffe. Å få hjarterytmen tilbake utan bruk av hjartestartar meiner eg var nokre få prosent og svært sjeldan. Det skal ikkje lange tida til før ein person med hjarteflimmer som ikkje får HLR dør.

 

Sjå sjølvsagt situasjonen an, er personen bevisst og lager eit veldig leven på grunn av brannskader må du hjelpe og prøve å lindre smertene. Viktig å prate med personen. Er vedkommande derimot uskadd (så vidt du kan sjå), kanskje nokre småkutt her og der, men er groggy og ser ut til å kunne besvime når som helst må du passe på og ikkje ta vedkomande med i bilen sjølv.

 

Om nokon finn feil i teksten over så vennligst gje ein lyd, enten i tråden, på PM eller ved å rapportere, dette er eit viktig tema og eg vil nødig feilinformere.

Du skal være obs på hjertet, men hvis det slår så er det ikke mer du kan gjøre før personen er på sykehus. Ville neppe kalt det en hovedregel...

Det meiner eg er feil, hjarte kan slå det eine sekundet og stoppe det neste, å køyre ein person til sjukehuset kan være livsfarleg, som eg forklarte over.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg er enig når du fremstiller det slik Zept. Ventrikkelflimmer (hjerteflimmer) er i praksis hjertestopp og må behandles med HLR. I alle tilfeller skal man overvåke, men så lenge personen har puls og puster er det det å fortsette førstehjelpen.

 

Det har vært litt fokus på at ventrikkelflimmer ikke alltid oppstår under/rett etter uhellet, men det er selvsagt ikke mulig å behandle ved førstehjelp (man MÅ ha hjertestarter for å fikse problemet, men HLR vil holde liv i personen til hjertestarteren er tilgjengelig).

 

Ifmb brannskadene hos pasienten er det viktig å ikke forsøke å plukke ut rester av klær/verneutstyr. Dette forverrer arbeidet for legene på Haukeland og kan føre til større komplikasjoner enn utgangspunktet.

 

Blir en bra el. skade tråd dette. Håper alle elektrikere tar punktet om pålagt førstehjelp alvorlig, og tar dette kurset årlig. Det kan redde mitt liv en gang... :)

Lenke til kommentar

Jeg vil bare opplyse om en ting. Hvis du noen gang er i sikringsskap der det er brukt samleskinner på sikringene, SE om det er endestoppere på skinnene. Det er alt for mange sløve elektrikkere som glemmer disse, evt. driter i dem.

 

Selv har glemt de en gang jeg skulle bygge et styreskap. Da jeg var ferdig med skapet gav jeg beskjed til mentoren(?, han som gav meg jobben) om at jeg var ferdig. Også gikk han å så på skapet mens jeg hadde matpause.

Da han kom opp i kantina ba han meg å gå ned å se etter 5 feil. Følgelig gikk jeg ned å så etter feil, og joda. Den første (og eneste feilen) jeg så var samleskinnen, men det jeg ikke tenkte på var at det var strøm på skapet siden vi drev å testet det.

 

Da han andre kom ned igjen skulle jeg peke på feilen min. Riktig nok fikk jeg "bare" strøm mellom fingrene og handflata (den lå mot et jordet skap). Men for å si det slik, jeg glemmer ikke av endestopperene på samleskinnene igjen.

 

Edit: Hvis det var intresant, så var de 5 feilene at jeg glemte å koble A2 på noen kontaktorer.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Idag på skolen var jeg uheldig når jeg skulle skru i en rekkeklemme, den var koblet på A2 som har direktespenning. Jeg hadde begge hendene på skruhjernet og det dirret i beggge hendene. Har jeg fått strømgjennomgang? Jeg kom jo borti bare en fase! Spurte læreren han sa at det ikke var noe farlig ettersom jeg ikke hadde fått vondt (det dirret bare i hendene),

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vet ikke ome dette er nevnt, men en type senskade hvis man får strøm i seg mange ganger er dette : Hver gang man får strøm is eg så får man en liten skorpe eller branskade. Hvis strømmen går igjennom blodet så kan litt blod stivne, dette kan så sette seg fast en annen plass i kroppen. Hvis dette skjer mange ganger og det setter seg fast på samme sted kan man få økt risiko for blodpropp.

 

Hvis noen får strøm i seg, så kan de sette seg fast, da må man aldri dra de vekk, for da kan man risikere og bli hengende selv. Det man kan gjøre er og ta fart og hoppe i personen, eller slå de vekk med en pinne som ikke leder strøm.

 

EDIT: En annen ting som er litt skummelt med likestrøm er det at man kjenner ikke den dirringa, alt man kjenner er musklene stivner hvis det er litt "futt" i det, og det blir varmt.

 

Dj elmo, det som du sier, det husker jeg og.

Går på elektro vg1, og vi skulle montere inn strøm i et hus. skulle ta ut en trafo til ringeklokka i sikringsskapet. Elektrikkeren som hadde vært der før oss hadde ikke satt på endene, og jeg fikk en saftig karamell gjennom fingeren. Var bare gjennom fingeren da, så ikke så veldig farlig akkurat men.

Endret av the_bitch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...