Gå til innhold

Skader ved strømgjennomgang


Anbefalte innlegg

La oss si at en person blir utsatt for 130v/230v/400v eller høyspenning. Da tenker jeg på strøm i vanlige husinstallasjoner eller fra høyspenningsnettet.

 

- Hva gjør man rett etter en person har fått strømgjennomgang?

- Hva gjør jeg selv om jeg blir utsatt for strømgjennomgang?

- Om personen er tilsynelatende ok, kan det være seinskader eller lignende?

 

Litt interessant å vite hva man kan bli utsatt for og hva man kan gjøre med det...

 

BTW: er dette rett kategori å legge tråden i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
La oss si at en person blir utsatt for 130v/230v/400v eller høyspenning. Da tenker jeg på strøm i vanlige husinstallasjoner eller fra høyspenningsnettet.

 

- Hva gjør man rett etter en person har fått strømgjennomgang?

- Hva gjør jeg selv om jeg blir utsatt for strømgjennomgang?

- Om personen er tilsynelatende ok, kan det være seinskader eller lignende?

 

Litt interessant å vite hva man kan bli utsatt for og hva man kan gjøre med det...

 

BTW: er dette rett kategori å legge tråden i?

9559229[/snapback]

 

Det er vel uansett slik at du skal inn til minst èn natts observasjon på sykehus ved 230V + gjennom kroppen (da mener jeg ikke finger til finger men spenning som farer gjennom overkropp o.l.)

Lenke til kommentar

Vist du får straum igjennom deg i jobbsamanheng(over 100~/150=), så skal du til legevakt uansett. Der skal dei ta ekg av deg, og avhenging av situasjonen, også ha deg til observasjon.

 

Ein kolega av meg var uhelldig og var borti ein spenningsførande del på eit 400v anlegg (230v fase/jord) Han drog til legevakt, fek egk, og vart sendt heim. Om natta så våkna han av at alle musklane i magen stramte seg maksimalt, noko som førte til store smerter og pusteproblem.

Lenke til kommentar

 

- Hva gjør man rett etter en person har fått strømgjennomgang?

- Hva gjør jeg selv om jeg blir utsatt for strømgjennomgang?

- Om personen er tilsynelatende ok, kan det være seinskader eller lignende?

 

 

9559229[/snapback]

 

- Sendes på legevakten. Lege vurderer om personen skal ha observasjons natt på sykehuset. Hjertet kan stoppe opp til 24 timer etter du har hatt strømgjennomgang i kroppen.

 

- Værste er jo om du sitter fast. Det er ofte noen "stenger" i lav/høyspennings rommene som kan brukes til å dytte/slå personer bort ifra strømledende gjenstander.

 

- Ja, kan få problemer opptil 24 timer etter gjennomgang.

 

Noen som har noen selvopplevde episoder og vil fortelle om det?

 

Ikke noe sånn fantastisk tårevekkende opplevelser, men :

 

En i klassen koblet motor rigg med spenning på uten at han viste det. Den ene fasen lå inntil metallet på riggen og da han skulle skru på plass den andre fasen kom han borti rammen og fikk strøm igjennom seg. Han måtte på legevakten og kom tilbake 4 timer senere. Idioten hadde selvfølgelig ikke koblet ut strømmen og det første han gjør er å gjenta episoden. Da orket han ikke gå tilbake.

 

Jeg har selv fått strøm igjennom meg via et toastjern :hmm: Ikke særlig digg å henge fast for å være ærlig.

 

Ellers har det skjedd lite.

Lenke til kommentar

 

- Hva gjør man rett etter en person har fått strømgjennomgang?

- Hva gjør jeg selv om jeg blir utsatt for strømgjennomgang?

- Om personen er tilsynelatende ok, kan det være seinskader eller lignende?

 

 

9559229[/snapback]

 

- Sendes på legevakten. Lege vurderer om personen skal ha observasjons natt på sykehuset. Hjertet kan stoppe opp til 24 timer etter du har hatt strømgjennomgang i kroppen.

 

- Værste er jo om du sitter fast. Det er ofte noen "stenger" i lav/høyspennings rommene som kan brukes til å dytte/slå personer bort ifra strømledende gjenstander.

 

- Ja, kan få problemer opptil 24 timer etter gjennomgang.

 

Noen som har noen selvopplevde episoder og vil fortelle om det?

 

Ikke noe sånn fantastisk tårevekkende opplevelser, men :

 

En i klassen koblet motor rigg med spenning på uten at han viste det. Den ene fasen lå inntil metallet på riggen og da han skulle skru på plass den andre fasen kom han borti rammen og fikk strøm igjennom seg. Han måtte på legevakten og kom tilbake 4 timer senere. Idioten hadde selvfølgelig ikke koblet ut strømmen og det første han gjør er å gjenta episoden. Da orket han ikke gå tilbake.

 

Jeg har selv fått strøm igjennom meg via et toastjern :hmm: Ikke særlig digg å henge fast for å være ærlig.

 

Ellers har det skjedd lite.

9605307[/snapback]

 

haha faen for en tuffs. Noen som lo da han klarte å gjennopta episoden?

Lenke til kommentar

Eg har hatt nokre stygge episoder inkludert ein hvor hjertet stoppa for ei kort tid. Stata heldigvis av seg sjølv igjen, hoppa berre over nokre slag.

 

Var på eit nybygg og leita etter feil. Var over himlingen med beina på eit rullestilas, og eg lent utover eit sprinkelrør for å nå fram. Trangt og mørk sjølvsagt. Holdt på å ta nokre wago-klemmer ut av ein veggboks for å måle, og da datt sjølvsagt ein leder ut og eg kom borti den.

Fekk gjennomgan inn den eine neven, og ut den andre, som var på sprinkelrøret. Dette var på eit 400v anlegg, så det er 230v mellom fase og jord. Ikkje behagelig i det heile tatt. Datt ved eit under ikkje ned, mest fordi musklane i armen som eg støtta meg på låste seg. Hadde eg ramla så hadde det vorte skikkelig stykt for på golvet ,3 meter under, var det diverse skarpe gjenstander.

 

Hel i uhell var det også at dette var eit påbygg på ein sjukeheim, og at ein ambulanse hold på å slippe av ein beboer, så hjelpen var ikkje langt unna. Eg vart sprøyta fullt av adrenalin, og køyrt til sjukehus under blålys/sirene, hvor eg så vart liggande til neste dag med ekg.

 

Heldigvis ikkje nokre varige skader, men kroppen var skjelven og "rar" i ei veke etterpå.

Lenke til kommentar

Har fått gjennom hånd, alltså ikke egentlig det du var ute etter, men det var ikke noe godt. Det var feilkobling i lyskastersystemet til ungdomsskolen, (det ble oppdaget ved denne episoden). Jeg holdt på en stikkontakt (begge pinnene) og lurte på hvor den skulle kobles til i forhold til styringsboksen (leste på nummerklapper), og lente meg mot rackskapet, og det gikk strøm fra begge lederne gjennom hånden og inn i racket. Dette var et 400volts annlegg, og jeg holdt på begge lederne. Jævlig vondt for å si det sånt. Hånden føltes ikke helt bra, men det gikk over etter en uke.

 

Det var mye strøm, når man tok en av pinnene ned på racket så var det noen seriøse gnister som sprutet. Kontakten ble teipet over og probemet fikset.

 

Merk at jeg fikk strøm fra den delen som man vanligvis skal stikke NED i kontakten. Så det var jo overaskende at det gikk strøm iden i det hele tatt.

 

 

En annen episode med annlegegt der. Motoren til sceneteppet gikk i stykker (eller fikk kortslutning). Så sikringa gikk. Og så skulle vi prøve å dytte den opp igjen, men den slo ttilbake (ganske harde de der). Så skulle en lærer skru på, og det sto gnister opp 30 cm langs sikringsskapet, det ble et brennmerke 10-15cm oppover. Var ikke helt bra det der.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Strøm fra hånd til hånd er skummelt, da strømen går via hjertet. Hjerte/pusteproblemer kan oppstå mange timer etter strømgjennomgangen. Derfor man som oftest blir liggende over natten på sykehus om man får en god kavring.

 

Om du føler deg frisk og rask var det nok ikke full strømmgjennomgang, men kun et lite overslag el. Men er du usikker er det ikke dumt å oppsøke lege.

 

Vist dette var i forbindelse med jobb så husk å fylle ut RUH. Da har du det på pappir om du senere skulle få problemer med nervene/hjerte ol. Mye lettere å få yrkesskadeerstatning.

 

Men vil uansett anbefale deg å i alle fall holde deg i nærheten av folk. Slik at om du skulle få problemer er det noen der til å hjelpe deg. Ikke morsomt å få problemer med hjerte el. når man sitter alene!

Lenke til kommentar
Strøm fra hånd til hånd er skummelt, da strømen går via hjertet. Hjerte/pusteproblemer kan oppstå mange timer etter strømgjennomgangen. Derfor man som oftest blir liggende over natten på sykehus om man får en god kavring.

 

Om du føler deg frisk og rask var det nok ikke full strømmgjennomgang, men kun et lite overslag el. Men er du usikker er det ikke dumt å oppsøke lege.

 

Vist dette var i forbindelse med jobb så husk å fylle ut RUH. Da har du det på pappir om du senere skulle få problemer med nervene/hjerte ol. Mye lettere å få yrkesskadeerstatning.

 

Men vil uansett anbefale deg å i alle fall holde deg i nærheten av folk. Slik at om du skulle få problemer er det noen der til å hjelpe deg. Ikke morsomt å få problemer med hjerte el. når man sitter alene!

 

Takker for svar. Det er ganske vanskelig å forklare da det skjedde så jævlig fort. Litt rar blir man jo etterpå når man får strøm i seg. Det var i forbindelse med jobb ja. Ble rimelig skjelven oppi stolpen der ja, hehe. skvetter liksom litt. Men jeg skal få dama til å sove her i natt jeg, sånn bare for sikkerhets skyld.. hehe. Man vet jo aldri..

Lenke til kommentar

Uansett hvor frisk å rask man føler seg, kan man ha slått skev hjerterytme, som i verste fall kan ende med hjertestopp opp til et år senere, Derfor er det MEGET viktig å undersøke hjerterytmen hos en lege etter strømgjennomgang i kroppen.. fra arm til arm eller arm til fot osv...

Lenke til kommentar

Det er sinusrytmen og ikke hjerterytmen som fører til problemer.

 

Hjerte kan banke normalt men sinusrytmen kan ha endret seg. Om denne har endret seg kan hjerte etter hvert slå i utakt med det den før gjorde. Sinusrytmen vil da endre seg enda mer og man kan eventuelt få et hjerteinfarkt.

 

Det hjelper ikke og ha folk som er i nærheten hvis du eventuelt får kraftige endringer i sinusrytmen hvis de ikke har utstyret og kompetansen til å hjelpe. Kommer ambulansen i tide har du uansett skapt en del komplikasjoner for deg selv. Koma, hukommelsestap, tap av blodtilførsel til hjernen, hjertesvikt i senere tid, ustabil sinusrytme and so on ( en legen kan vel sikkert ramse opp enda mer.. )

 

Du må huske at hjertet består av elektriske signaler. Når du får en gjennomgang av strøm i kroppen er det disse du tuller med. Man tuller altså med de signalene som får hjertet til å banke, ikke selve hjertet i seg selv.

Lenke til kommentar
Det er sinusrytmen og ikke hjerterytmen som fører til problemer.

 

Hjerte kan banke normalt men sinusrytmen kan ha endret seg. Om denne har endret seg kan hjerte etter hvert slå i utakt med det den før gjorde. Sinusrytmen vil da endre seg enda mer og man kan eventuelt få et hjerteinfarkt.

 

Det hjelper ikke og ha folk som er i nærheten hvis du eventuelt får kraftige endringer i sinusrytmen hvis de ikke har utstyret og kompetansen til å hjelpe. Kommer ambulansen i tide har du uansett skapt en del komplikasjoner for deg selv. Koma, hukommelsestap, tap av blodtilførsel til hjernen, hjertesvikt i senere tid, ustabil sinusrytme and so on ( en legen kan vel sikkert ramse opp enda mer.. )

 

Du må huske at hjertet består av elektriske signaler. Når du får en gjennomgang av strøm i kroppen er det disse du tuller med. Man tuller altså med de signalene som får hjertet til å banke, ikke selve hjertet i seg selv.

 

Ja, nå føler jeg meg hvertfall mye bedre !

 

Hehe. godt svar..

Lenke til kommentar
Du kan dø =P foresten det er ikke spenninga som er farlig har sjøl fått godt over

10 000V i meg uten at det har gjort så vondt. Amperen derimot den du skal passe deg for!

 

Snakker ikke om strømgjennomgang når vi snakker om statisk utladning (eller enkle kondensatorer). 10 kV vil gi 0.5A dersom huden din har 20k ohm motstand. Du snakker om 5.000 watt varmeutvikling i kroppen din... Hvis det ikke gjør vondt så har du rimelig høy smerte terskel.

 

Snakker man om store strømmer er lysbue en større trussel enn strøm gjennomgang. AUS verktøy og generell beskyttelse som alle trikkere bruker er veldig bra for å hindre strømgjennomgang nemlig, men lysbuer smelter metall som spurter over stakkaren. Til og med med rett verneutstyr kan man få store (dødlige) skader.

 

Alt for ofte har en uskyldig liten strøm gjennomgang fått store senskader. Det er ikke alltid man ser brannsår eller noe, og man tenker man føler seg litt skjelven... Går bare hjem og spiser middag så ordner det seg sikkert. Noen av disse er i dag arbeidsufør og har store problemer med erstattning og hjelp. Det er jo ikke registrert noen skade...

 

Når man jobber på lav spenning som 24V så er det jo helt ufarlig. Det er jo ikke nok spenning til å gjøre noe skade. Vel, en feil i en PSU er nok til at en 24V leder plutselig har 230V. Verd å tenke på for folk som monterer PC-er o.l.

 

Hei. Jeg fikk strømgjennomgang for ca 4 timer siden. Klarte og holde på bardun og komme atti blanktråden. så jeg fikk med andre ord strøm fra hånd til hånd. Noen som vet om jeg bør dra på legevakta eller ikke ?

Du skal oppsøke lege. http://www.stami.no/?nid=15763&lcid=1044

 

Men jeg skal få dama til å sove her i natt jeg, sånn bare for sikkerhets skyld.. hehe. Man vet jo aldri..

 

Den skal jeg teste på byen neste gang!! :)

Endret av rozon
Lenke til kommentar

Jobbet i et sikringsskap, og døra bare seg igjen hele tiden. Forsøkte å feste den fast, men det løsnet når jeg jobbet. Så til slutt støttet jeg skapdøren åpen med hodet, og klarte av en eller annen grunn å sette fingeren der den ikke burde.. Fikk et støt gjennom armen via. et svett hode som var i kontakt med skapdøra. Hehe.

Gikk rett i bakken og var borte et øyeblikk, og kikket opp på en hysterisk huseier :-)

 

Var litt ør etterpå, men formen kom seg fort :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...