Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har inngående kunnskap om hvorfor jeg opplever Mint som et mye "raskere" OS enn Ubuntu? Såvidt jeg vet så bygger Mint på Ubuntu..

Mint er enkelt forklart Ubuntu + ufrie drivere + dilldall. Ufrie drivere kan være med på å øke ytelsen på maskiner med blant annet ION brikkesett, men det er det vel ikke snakk om her så vidt jeg vet. Dermed kan effekten av reinstallering/rent system/ny og bedre distro hjelpe litt på ytelsen. Men jeg ser ikke bort i fra et stor bidrag av placebo også.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si det for sikkert, men tror Mint kort oppsummert er Ubuntu + ufrie drivere og "bloat". Dvs. bloat i den grad man ikke trenger programutvalget som følger med som standard. Akkurat hva som følger med er jeg usikker på. Jeg har bare testet Mint en gang og det var for over et år siden så jeg husker fint lite av hvilke programmer det hadde.

Lenke til kommentar

La også nettop inn Linux Mint, beste jeg har prøvd til nå.

Hvordan er hardware-støtten til Mint?

 

Vennligst sjekk følgende: ;)

[ ]WLAN

[ ]LAN

[ ]Ekstern skjerm

[ ]Pause/dvalemodus

[ ]Hurtigtaster

[ ]OSD

[ ]Viftestyring

[ ]Overklokking (celeron)

 

Det var det jeg kom på i farta som jeg *vet* har vært problematisk på Ur-eee og div. distroer. :)

Lenke til kommentar

Mener du at videoen går glattere i Mint? Isåfall har du ganske enkelt to forskjellige flash plugins til nettleseren din. Det har ingenting med Mint å gjøre. Adobes plugin er dessverre best. Folk rapporterer også forskjellige erfaringer med 32-bit og 64-bit OS.

 

Sjekk også hvilken skjermkortdriver du bruker. De proprietære driverne har dessverre best ytelse for ATI og Nvidia. Intel sin følger derimot distribusjonen.

Endret av Del
Lenke til kommentar

vurderer å kjøpe 1215n maskina. Har lest litt rundt på nettet og ser at dette er en god "minipc" til den prisen. Ser også det at mange har problemer med RAM ytelse, der maskina ikke oppdager det som fysisk er satt inn. Noen som har erfaringer med denne maskina? Jeg får den til rundt 4000kr så er det bedre maskiner der ut til samme pris og rundt samme størrelse (12")?

 

takker for svar

Lenke til kommentar

biosen må oppdateres ellers bruker den knapt 2gig.

 

har satt i intel ssd + 4/8gig i våre (jobbpcr).

de er også veldig kresne på ram merket vi, lik timing/mhz som står i fra fabrikk funker ikke nødvendigvis...

 

xp kompitabel med unntak av ion men funker greit uten, får riktig res og tar video etc uten hakke

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Vi kjører dual boot med xp + w7 i forskjellige nettverk.

Var ganske beint frem bortsett fra på xp delen da de offisielt ikke har noe xp støtte og da heller ikke drivere.

Fant alt til xp utenom ion da den kun lages w7 drivere til virker det som.

 

Selve maskinene virker greie men ekstremt knotete og bytte disker i de, siden du må løsne tastatur+touchpad sine syntynne klips veeeeldig forsiktig ellers knekker de.

De var også veldig sære på ram, første brikkene vi prøvde i de av 2gb var identiske i mhz/timing samt samme produsent men fungerte ikke.

Etter endel googling virker det som brikkene de støtter kan telles på en hånd.

 

Har ikke testet linux på de men vil anta det lider samme skjebne som xp i forhold til drivermangel for ion.

 

Vi skulle egentlig ha 1201n men var ikke nok av de og opprive, så vi fikk resten i slike til samme pris.

Hittil virker det som en grei deal :)

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Finfin info, cruz ;)

 

Ser bl.a. at et par brukere over på eeeuser.com har hatt hell med arch linux og switching av optimus.

 

Som jeg forstår det er 1215n nyere en 1201, så ja da burde du å være fornøyd! :thumbup:

Jeg skal nok heller ikke forsøke å skifte hdd med det første, 250GB holder for meg long time. RAM derimot kunne jeg trengt mer av. Som kjent leveres 1015 med kun 1GB RAM som er litt fånyttes. Var det vanskelig å oppdrive 2gig brikker i norge?

 

Synd at du bare bruker windows på maskinen, da. Hadde nesten håpet på en linux buddy i denna tråden, hehe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...