Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg her om dagen en brukt 1000H som jeg skal bruke i bilen. Har planer om å bestille en Crucial C300 64GB SSD og nå lurer jeg på hvilket OS gir den kjappeste oppstarten?

 

Maskinen vil bli brukt som signalkilde i bilen hvor musikk og videoer blir hovedformålet, men det vil bli også litt surfing. Og OSet må kunne håndtere en ekstern skjerm.

 

Edit:

Har sett litt rundt, og funnet en del tips her og der, men vet ikke helt hva som er "best". Bla: Leeenux 2.0, nLited XP, xandros, Mint etc

 

eneste jeg vet er at jeg ikke skal ha Mac OS. Setter stor pris på forslag. :)

 

Jeg har hatt stort hell med ubuntu 10. Nå vet jeg ikke hvordan ytelsen på systemet ditt er sett i forhold, men jeg opplever buntu som veldig lett.

 

Brukt RAM er for øyeblikket 347 MiB, dette med to skjermer. Cpu er stødig mellom 20-30 % fordelt over fire tråder (av totalt 400 %) :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batteri levetid for meg er helt uviktig. Og hvor stor plass er også liten betydning. Siden asusen vil ha tilgjengelig strøm konstant i bilen og det er det mer enn nok plass på en Crucial C300 64gb SSD til hvilket som helst OS.

 

Jeg kjøpte pc'en for et par dager siden så har ikke fått gjort så mye med den, nå er det installert Windows 7 og den booter opp på 47 sekunder med den harddisken som fulgte med, vanlig snurredisk. Noe jeg syns er litt for mye. Fra stand-by så tar det kun 4-5 sekunder, men da drar den strøm konstant.

Lenke til kommentar

Det som jo er av ytterste prioritet, er hensyn til prosesskvanta maskinen innehar. Ser at du nevner en del ultra lette distros. Da spørs det om ikke ubuntu blir for tungt med standard opsette. Kan hende du må skifte X vindu systemet til noe lettere en gdm, ikke vet jeg.

 

Fett med SSD. Hva er max transfer rate, og er denne flaskehalset av systemet rundt eller oppnåes det full effekt?

Lenke til kommentar

Det du ønsker er vel å få tak i nvidia-settings fra kommandolinja? Da kan du bruke xrandr. Her er en som har noe lignende:

http://morgancollett.wordpress.com/2008/11/25/nvidia-twinview-and-xrandr/

 

Jeg får faktisk gjort det aller meste fra nvidia settings antar jeg. Men siden jeg skifter mellom to display og posisjoner så må X restartes for å kunne fullbyrde switchen (Dette står i nvidia-settings GUI). Jeg lagrer så de aktuelle xorg.conf filene som outputtes, og resten er som du ser her over. er også klar over at det lagres en nvidia-settings.rc fil, og jeg vurderte å ta med swappen av disse i scriptet også. Kan det tenkes at disse kan påvirke switching av X og xorg? Eller har xrandr et helt annet verktøysett og regler å forholde seg til? *løpe å sjekke* :)

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg så vel befart i "bedriftsbruk" som det theo343 er, men jeg tror det skal være en smal sak å sette opp usb link for ditt formål, cruzader. Jeg er ikke helt sikker på hva dette innebærer, men hvis det er som jeg tror, at en kan koble flere usb enheter opp mot et ethernettverk så kan jo dette være ideelt.

 

Her er referanse:

 

http://en.kioskea.net/faq/342-connecting-two-computers-with-a-usb-cable

 

Vet det står "two" maskiner, men helt på slutten så står det at du kan bruke usb linken som ethernet adapter gjennom drivere.

Det der lager bare et lokalt nettverk mellom 2maskiner.

 

Koble opp usb enheter mot nettverk er ikke noe problem, det har vi allerede utstyr som gjør.

Plugger i usb enheten så får den en ip og hele nettverket kan nå den samtidig.

Men ser ikke helt hva det hjelper i forhold til noe problem jeg har.

Lenke til kommentar

Hmm.. Ja, det var sikkert bare en dum ide av meg.

 

Men jeg er ganske nysjerrig på hva du bruker til å koble opp en data til ethernet gjennom usb. Er det da slik at den fungerer som en hvilken som helst annen node på nettverket? Hva utstyr bruker du? Hub? Hvordan er båndbredden osv. Gjerne forklar litt ;)

Lenke til kommentar

Batteri levetid for meg er helt uviktig. Og hvor stor plass er også liten betydning. Siden asusen vil ha tilgjengelig strøm konstant i bilen og det er det mer enn nok plass på en Crucial C300 64gb SSD til hvilket som helst OS.

 

Jeg kjøpte pc'en for et par dager siden så har ikke fått gjort så mye med den, nå er det installert Windows 7 og den booter opp på 47 sekunder med den harddisken som fulgte med, vanlig snurredisk. Noe jeg syns er litt for mye. Fra stand-by så tar det kun 4-5 sekunder, men da drar den strøm konstant.

Hvilken applikasjon skal du bruke til dette? Du bør starte i den enden og ta OS etterpå.

 

 

47s for å starte opp win7 er helt greit men du kan tune det en del hvis du er villig til å 'jukse' litt. SSD hjelper, standby/hibernate hjelper også, hvis boksen aldri skal være på nett kan du kutte ut antivirus, kanskje la vær å oppdatere OSet(jeg har sett at patcher kan gi senere boot)

Lenke til kommentar

Det som jo er av ytterste prioritet, er hensyn til prosesskvanta maskinen innehar. Ser at du nevner en del ultra lette distros. Da spørs det om ikke ubuntu blir for tungt med standard opsette. Kan hende du må skifte X vindu systemet til noe lettere en gdm, ikke vet jeg.

 

Fett med SSD. Hva er max transfer rate, og er denne flaskehalset av systemet rundt eller oppnåes det full effekt?

Lese hastigheten bør oppnås til SSDen. Og jeg vet at med SSD og linux så starter de fleste bærbare utrolig kjapt. Kamerats gamle laptop med Intel SSD (tregere ssd) starter på ca 13 sekunder. Så jeg gleder meg til jeg får SSD og en versjon av ubuntu på pc'en.

 

Hvilken applikasjon skal du bruke til dette? Du bør starte i den enden og ta OS etterpå.

 

47s for å starte opp win7 er helt greit men du kan tune det en del hvis du er villig til å 'jukse' litt. SSD hjelper, standby/hibernate hjelper også, hvis boksen aldri skal være på nett kan du kutte ut antivirus, kanskje la vær å oppdatere OSet(jeg har sett at patcher kan gi senere boot)

Jeg skal bruke en eller annen form for media avspiller, skal prøve winamp men er litt usikker på hvordan det blir på en 8" touchskjerm. Så blir det nok en form av OBD programvare, firefox og MPC.

 

Pc'en vil i prinsippet bli brukt som en HTPC, bare det at den blir i bilen min.

Lenke til kommentar

Det kan også være en 'rest' fra da disken ble tatt i bruk.

 

Jeg skulle sjekke en disk en gang for brukerdata. Det var ikke definert noen partisjoner og de disk-repair verktøyene jeg hadde fant ingenting. Etter hvert fikk jeg mistanke om at den var fullstendig tom så da dumpet jeg hele disken til fil med 'dd' og komprimerte den etterpå. De 500 første MB på disken lot seg komprimere til 1k så da fikk jeg forsåvidt bekreftet at den virkelig var tom... :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...