Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Hei ja. JEg prøvde faktisk både gparted standalone og ubuntu live. Fikk ikke gjort noe. Men så brukte jeg et program i windows og har parrtisjonert ferdig ext3: /boot / /home, også har jeg en partisjon til, som jeg tenker å bruke som swap.

 

Problemet er at arch's partisjo-verktey ikke fungerer med feilkode: bad primary partition... etc. jeg får rett og slett ikke gjort noe i det hele tatt med partisjonene fra archlive, bortsett fra å sette /home / /boot og swap. Formateringen må gjøres elsewhere... som sagt, får ikke laget swap partisjon med noen av verktøyene som jeg hittils har funnet.

 

Midlertidig er den tiltenkte swap partisjonen ext3. Funker det å bare peke arch til denne som swap eller må den spesifikt formateres deretter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Partisjoneringsverktøyet til Arch er klønete. Bruk Ubuntus istedet. Du har kanskje litt mange partisjoner på den nå? Husk at det er begrensninger på antall primary partisjoner du kan ha. Minner meg om hvor deilig det er å bare velge Use entire disk når ubuntu installeres.

Endret av Del
Lenke til kommentar

JA. Det var opprinnelige 4 hovedpartisjoner. Har nå smeltet sammen en del så det er

 

sda1 windows 7

sda2 win7 nødrep /backupshit

sda3 /boot

sda4 asus shit

 

resten er lagt i logiske partisjoner. Jeg tenker å prøve med ubuntu cden igjen. Kanskje noe har endret seg nå. Siste utvei er vel å slette hele disken å starte på nytt. Men er det vanskelig å skaffe windows igjen etterpå? Fordi det fulgte ikke med noen windows cd... :)

Lenke til kommentar

Hei. Ville bare si at det funket nå med 'buntu live. Jeg valgte å installere. Ser ut som verktøyet lot gå etter at jeg slettet en fjerde hovedpartisjon. Jeg er usikker på om jeg tør bevege meg ut på arch med det første, da jeg allerede har slitt noe voldsomt allerede ved partisjonsdelen. Jeg lurer på hvor mye mer komplisert ting hadde blitt dersom jeg hadde valgt å fortsette. Akk, 'buntu er jo ikke så værst læll :)

Lenke til kommentar

Synd det ikke er noen gode drivere med GPU aksellerasjon på 1101HA i Linux verden (intel sin feil). Da hadde jeg hoppet på Ubuntu tvert på den.

 

Jeg sitter å vurderer om jeg skal gidde å oppgradere 1101HA(2GB) med en Win7 lisens eller heller kjøpe en arvtaker i form av 1215 modelllen som jeg tror vil gi litt kjærkommen guff på flere områder og gi "minilappen" større brukbarhet.

 

Det er hovedsaklig dattern som bruker 1101HA nå siden jeg har en 13.3" Ci5 sak, men selv hun bruker den lite fordi hun synes den er for treg til en god del ting. De unge er ikke så tålmodige som oss eldre.

 

Uansett kan det være praktisk med en ekstra liten sak som er lett å dra med seg men alikevel har kraft nok til å vise HD film, dra noen enkle flash spill på webben etc. Det er noen tilfeller hvor det kunne vært greit å slippe å dra med den dyreste lappisen. 1101HA er nå omtrent kun "vise deg noe på nett"/"spotify i sola"/"webcam" sak. Spotify er det nå heller mobilen som står for.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå tror jeg at jeg har klart å sette optimus. Jeg merker at området ved ion chippen er myye kjøligere. :)

 

Er det noen måte å vite om ion er avslått fo show?

 

Spørsmålet i så fall er da hvordan jeg kan sette dette til en switch knapp? hmm :hmm:

 

da må jeg:

 

- echo '\_SB.PCI0.P0P4.DGPU.DOFF' > /proc/acpi/call (slå av ion)

 

- kopiere modifisert xorg.conf og restarte x.

 

også binde scriptet til en tastekombinasjon. Er dette korrekt?

 

 

hvordan i allverden skal jeg få dette til da? :)

Lenke til kommentar

Hei igjen. Hvordan bruker dere optimus mode, logger dere ut som beskrevet over eller gjøres alt innenfor rammen av X uten ytterligere strev. Kan dere dele deres xorg.conf, både for intel og ion, ev. disse kombinert?

 

Er ikke helt sikker på åssen dette fungerer ser du, hehe :)

 

Er takknemlig for alle svar.

Lenke til kommentar

I andre nyheter jobber jeg fortsatt med win7. Jeg prøver å spille SW:KOTOR, men har hittils ikke funnet noen sukseé. Spillet nekter å kjøre uten noen form for feilmelding.. Neste blir jeg vel å prøve på er BG2.

 

Jeg er litt spent på hvor taket er når det gjelder div. spill. Jeg vil gjerne høre suksess historier fra andre brukere.

Lenke til kommentar

BG2 fungerer som fjell, selv på den interne chippen. :)

 

Her er batteristats:

 

present: yes

capacity state: ok

charging state: discharging

present rate: 928 mA

remaining capacity: 3405 mAh

present voltage: 11580 mV

 

wohoo! :woot:

 

Lurer på hva jeg skal gjøre next nå altså :)

 

Hvordan disabler man touchpaden? F-N knappen fungerer ikke lenger! :(

Lenke til kommentar

Nå tror jeg at jeg har klart å sette optimus. Jeg merker at området ved ion chippen er myye kjøligere. :)

Hvilket OS kjører du? Støtte for hybrid grafikk er ennå svært umoden på linux.
Spørsmålet i så fall er da hvordan jeg kan sette dette til en switch knapp? hmm :hmm:

 

da må jeg:

 

- echo '\_SB.PCI0.P0P4.DGPU.DOFF' > /proc/acpi/call (slå av ion)

 

- kopiere modifisert xorg.conf og restarte x.

 

også binde scriptet til en tastekombinasjon. Er dette korrekt?

Ja, det kan gjøres. Kryssjekk først at du virkelig får disablet Ion. og at du får kjørt kommandoene over uten å være rot.
Lenke til kommentar

Nå tror jeg at jeg har klart å sette optimus. Jeg merker at området ved ion chippen er myye kjøligere. :)

Hvilket OS kjører du? Støtte for hybrid grafikk er ennå svært umoden på linux.
Spørsmålet i så fall er da hvordan jeg kan sette dette til en switch knapp? hmm :hmm:

 

da må jeg:

 

- echo '\_SB.PCI0.P0P4.DGPU.DOFF' > /proc/acpi/call (slå av ion)

 

- kopiere modifisert xorg.conf og restarte x.

 

også binde scriptet til en tastekombinasjon. Er dette korrekt?

Ja, det kan gjøres. Kryssjekk først at du virkelig får disablet Ion. og at du får kjørt kommandoene over uten å være rot.

 

Jeg har ubuntu 10.10. Må si at det er rimelig tilfredstillende at alt fungerer ut av boks. Har absolutt ikke gjort noen ting, pluss at denne gnomen er skikkelig lettvekt! Trivelig. :)

 

Angående kommandoene så nei, de funker ikke uten å skrive sudo, enten før et ev. skript eller hver og en for seg selv.

 

 

Her er det foreløpige scriptet jeg har samlet sammen:

 

sleep 7 &

sudo insmod /home/david-tax/acpi_call/acpi_call.ko && #gir funksjonen: /proc/acpi/call

sleep 3 &

echo "\OSGS 0x03" > /proc/acpi/call && #setter mode 3 (optimus) ved neste (!) boot

sudo rmmod nouveau & #fjerner ion driver

echo '\_SB.PCI0.P0P4.DGPU.DOFF' > /proc/acpi/call & #slår av ion chippen

exit #avslutter scriptet

Lenke til kommentar

Har den ikke usb 3.0, da? :hmm:

Joda usb 3.0 er fint og pent, men dugande nettverkskort er det som hadde hjulpet.

 

med 50+gig images som skal ut på hver maskin er det veldig koselig kunne multicaste dette ut til samtlige.

Var en stor skuffelse med 100mbit og et nettverkskort som har ubrukelige drivere :/

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg sitter med enEEE 900 som jeg kjøpte for en tid tilbake. Lenge siden jeg har brukt denne nå, ettersom den rett og slett var for treg. Husker jeg leste endel om det at de norske utgavene av disse kom med en flashdisk som var av type meget treg, istede for ssd? som de i utlandet kom med.

 

Men husker det fantes en mulighet for å kjøpe en annen disk som gjorde at read/write hastigheten ble betraktelig bedre på denne, noe som resulterte i at maskinen faktisk fungerte til dagligdagse gjøremål.

 

Er det noen av dere som har gjort denne upgraden, og som kan si noe om hvordan det gikk, og hvor dere kjøpte diskene fra?

 

Takker for svar sålangt :)

Lenke til kommentar

Angående kommandoene så nei, de funker ikke uten å skrive sudo, enten før et ev. skript eller hver og en for seg selv.

Ok, da vil jeg foreslå at du lagerer linjene i en fil, gjør den kjørbar, og legger sudo /path/til/filen som en alias i .bashrc fila di. Eventuelt kan du vurdere å binde gksu /path/til/filen til en tastekombinasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...