Gå til innhold

Er abort galt?


Anbefalte innlegg

Når det nå prates om etikk og moral, er det etisk/moralsk riktig å tvinge en kvinne til å fullføre et svangerskap? Uavhengig av alt annet, er dette i seg selv etisk forsvarlig?

 

Det er i hvert fall interessant hvordan ord kan brukes til å vinkle en sak den ene eller den andre veien. Det kalles vel retoriske grep, eller noe sånt.

 

"Tvinges til å fullføre et svangerskap" høres ikke bra ut. Kan det være etisk forsvarlig? Er det noe i den vinklingen som belyser at det er hennes eget barn det er snakk om? Et barn som er helt avhengig av sin egen mor for å vokse opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et barn er kun helt avhengig av sin mor frem til fødsel, og noe før dette også. Etter dette kan hvem som helst som er kapable ta over. Når jeg sier "tvinges" så er det jo nettopp det det blir dersom abort blir ulovlig over hele fjøla. Jeg er påtvunget å betale skatt. Jeg kan godt la vær, men det vil få juridiske og økonomiske konsekvenser.

 

La oss bruke et annet eksempel. Jeg får akutt nyresvikt og det er livsnødvendig for meg å få transplantert en ny. Skal jeg kunne juridisk kreve at moren eller faren eller en av søsknene mine stiller som donor? Eller noen som helst annen person i hele verden. Jeg er avhengig av en ny nyre, det er et faktum. Er det et faktum at jeg har krav på en persons nyre? Eller skal det baseres på deres frivillighet? Skal de personene som ikke stilte seg frivillig til å donere en nyre anses som mordere ved mitt eventuelle dødsfall?

 

Dersom disse eksemplene skal baseres på frivillighet kontra tvang, da disse eksemplene gjelder helt utvetydelig fullverdige mennesker, hvorfor skal det settes i liv særrettigheter for et tidlig foster som er diskutabelt om engang er et fullverdig menneskeliv i samme forstand?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
  • 5 uker senere...

Jeg mener at man bør prøve å unngå overdreven bruk av abort. Helst ved å bruke prevensjon. Men av og til skjer det uhell, og da synes jeg abort er helt på sin plass. Forstene er tross alt ikke mennesker. De kan verken tenke eller føle. I hvert fall ikke mer enn en ku på slakteriet!

 

Jeg ser ingen virkelige argumenter mot abort tidlig i svangerskapet. Jeg har jo hørt argumenter som "fostre har sjel", men dette er bare religiøse påstander tatt ut av en hellig bok, og kan ikke dokumenteres.

 

Noen som har et godt argument for lovforbud mot abort?

 

Man burde vel kanskje ikke knulle rundt med tilfeldige personer i utgangspunktet om man ikke er beredt på konsekvensene?

 

Jeg har egentlig alltid vært for abort. Men det har egentlig vært basert på egoistiske motiver og en egoistisk sentralisert tolkning av samfunnet som helhet. Tenker man rent menneskelig sett og filosofisk sett, så har jeg over tid forstått at argumentene mot abort som blir presentert, faktisk er langt viktigere og bedre enn motivene og argumentene for abort.

 

Så jeg har endret mening over tid, dess mer jeg har forstått av hele abortdiskusjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg synes absolutt man skal få lov til å ta abort. Og jeg synes ingen andre en kvinnen selv som skal ta abort, har noe å si. 

 

Når det er sakt synes jeg det er utrolig egoistisk å få barn, i denne tiden, men nå er det nå slik at verden formerer seg, både dyr og mennesker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kort svar på spørsmålet i tittelen.

 

Overhodet ikke.

Kan ikke komme på noen saklige, fornuftige argumenter mot abort... Det er jo utrolig hvordan legevitenskapen kan hjelpe oss.

Jeg antar du mener det er galt å ta et menneskeliv.

Da antar jeg videre at grunnen til at abort er greit, er at fosteret som aborteres ikke er å anse som et menneskeliv.

 

På hvilket tidspunkt begynner du å anse et barn i magen som et menneskeliv, som det følgelig er galt å avslutte?

Lenke til kommentar

Jeg antar du mener det er galt å ta et menneskeliv.

Da antar jeg videre at grunnen til at abort er greit, er at fosteret som aborteres ikke er å anse som et menneskeliv.

 

På hvilket tidspunkt begynner du å anse et barn i magen som et menneskeliv, som det følgelig er galt å avslutte?

Det er jo en form for liv, det kan jeg ikke si noe på.

Men at man på "liv og død" skal la det "komme ut"... ser jeg ikke alltid poeng i. 

 

Incest, voldtekt, uønsket gravid av andre årsaker, alvorlig sykt foster som vil medøre en så stor fysisk/psykisk/økonimsik belastning at det rett og slett ikke er verdig.... 

 

Er man først født skal man skal man selvsagt behandles humant..... men om du kunne velge selv..... få et barn som du kanskje ikke kan kommunisere med, som må ha oppfølging og hjelp 24-7 resten av livet...... eller prøve en gang til å få barn som kan ha et verdig liv. ....

 

Hva med det paret som har dårlig økonomi, lite med folk rundt seg, og sliter i hverdagen, men vil ha (og klarer å ta ansvar for ETT barn).. venter tvillinger (eller trillinger for den saks skyld).... og ikke vil klare den hverdagen det medfører....... Hvorfor skal religiøse idealer fra en svunnen tid ødelegge for dem?

 

Mulig mine argumenter er helt usakelige, det for andre bedømme.... Jeg på min side, stusser over de som bruker en gammel eventyrbok som hovedargument. 

Endret av Habazut
Lenke til kommentar

Så barnet må være levedyktig uten kunstige hjelpemidler for at det skal være galt å ta livet av det?

Fosteret, ikke barnet.

 

Det tidligst fødte barnet som er født og overlevd, ble født etter 21 uker. Så 20 uker er en grei grense for selvbestemt abort. Hvis mors liv er i fare, så kan grensen være fødsel.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Fosteret, ikke barnet.

 

Det tidligst fødte barnet som er født og overlevd, ble født etter 21 uker. Så 20 uker er en grei grense for selvbestemt abort. Hvis mors liv er i fare, så kan grensen være fødsel.

Om barnet fødes/opereres ut og må holdes kunstig i livet er det et barn. Det er uansett en avsporing:

 

Igjen, mener du når barnet kan holdes i live eller når de kan leve selv. I førstnevnte tilfelle blir det er teknologisk spørsmål der barn vil kunne reddes stadig tidligere. I motsatt tilfelle vil det være greit å ta livet av barn i kuvøse, noe jeg regner med du ikke er for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...