Gå til innhold

Er abort galt?


Anbefalte innlegg

Graviditet kan fort få unge jenter til å hoppe ut av utdanningen sin og arbeidet sitt og dermed bli hjemmeværende. Det kan til en viss grad også koste samfunnet.

 

De aller fleste jenter tar vel ikke abort, der brukes det gjerne kondom, p-piller eller angrepiller. Ihvertfall mine damer har tatt p-piller. Eventuelt hoppe av i svingen :p

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De skattepenge kunne vært brukt på andre nyttige ting, som for eksempel bedre veier.

Ett, om ikke to ødelagte liv vil nok koster staten enda mer.

Leste du hele innlegget eller? jeg prater om folk som stikker å tar abort hver eneste gang de har unge fordi de ikke gidder å bruke kondom eller p-piller. Folk som tar abort fordi det kanskje ikke var meninga eller at de ikke er klare har jeg ingenting imot, jeg bare mener de folka som stikker innom sjukehuset og for fjerna fosteret fast en gang i måneden fordi de ikke gadd å bruke kondom eller p-piller. (ja det er overdrivelse, men dere skjønner hva jeg mener).

Endret av Perrern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
De skattepenge kunne vært brukt på andre nyttige ting, som for eksempel bedre veier.

Ett, om ikke to ødelagte liv vil nok koster staten enda mer.

Leste du hele innlegget eller? jeg prater om folk som stikker å tar abort hver eneste gang de har unge fordi de ikke gidder å bruke kondom eller p-piller. Folk som tar abort fordi det kanskje ikke var meninga eller at de ikke er klare har jeg ingenting imot, jeg bare mener de folka som stikker innom sjukehuset og for fjerna fosteret fast en gang i måneden fordi de ikke gadd å bruke kondom eller p-piller. (ja det er overdrivelse, men dere skjønner hva jeg mener).

 

Er enig med deg der. Så lenge det er en god grunn for å ta bort er det noe helt annet enn å bruke abort som et prevansjonsmiddel.

Lenke til kommentar

Nå betror jeg dere med en hemmelighet. Har vært sammen med en dame i snart 3 måneder, og hun er blitt gravid. Jeg er 18 år, har tenkt å studere jus, og alt mulig dere vet. leve livet osv.

 

hun vet ikke helt hva hun vil, men hun er ikke interresert i studere, så hun har ikke så mye problemer med å beholde barnet. problemet er at vi har jo kjent hverandre så kort. sjansen for at vi er sammen om et år er jo egentlig serdeles liten.

Lenke til kommentar

Da må dere gjøre en vurdering. Det er jo klart at barnet ikke vil få et maksimalt godt liv med skilte foreldre som nesten aldri kjente hverandre, om dere skilles. Men så spørs det om det egentlig er bedre å aldri være født in the first place. Her er det ingen fasitsvar, så da må dere bare gjøre det som føles rett for dere.

 

Og et argument mot abort er at vi vet ikke på hvilket stadie fostere blir en person, når blir fosteret selvoppmerksomt, når begynner det å tenke, huske, føle? Vi vet at alt dette skjer lenge før barnet kommer ut, men vi kan ikke fastsette et tidspunkt, og derfor må vi stå fra abort siden vi kan komme til å drepe flere uskyldige personer.

 

Det finnes selvfølgelig hundrevis av motargumenter, og jeg er for abort jeg, men dette er vel det beste mot-argumentet.

Lenke til kommentar
Nå betror jeg dere med en hemmelighet. Har vært sammen med en dame i snart 3 måneder, og hun er blitt gravid. Jeg er 18 år, har tenkt å studere jus, og alt mulig dere vet. leve livet osv.

 

hun vet ikke helt hva hun vil, men hun er ikke interresert i studere, så hun har ikke så mye problemer med å beholde barnet. problemet er at vi har jo kjent hverandre så kort. sjansen for at vi er sammen om et år er jo egentlig serdeles liten.

Husk at du må betale barnebidrag da hvis det blir noe av ungen da.

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke abort er galt i det hele tatt. Mange sier at man tar et liv hvis man tar abort. Men hvis kvinnen som skal ha dette barnet ikke er psykisk forberedt på å ha dette barnet så ødelegger man kvinnens framtid og i værste fall liv. Så og ikke ta abort kan ta liv. (og kvinnen er tross alt et individ med tanker, følelser osv. Mens fosteret er bare en klump uten noe form for viten om sin eksistens)

 

Dessuten hvis en kvinne skulle blitt voldtatt av noen og bli gravid, er det forferdelig at folk skal si: "Du er en morder hvis du tar abort". Altså livet hennes kommer til å bli ødelagt med et barn som ser ut som voldtektsmannen og som i tillegg minner henne om voldtekten.

 

Og hvis kvinnen skulle hatt sex (eller bli voldtatt) i ung alder, kan det jo vær at fødselen dreper hun eller gjør hun resten av livet.

Lenke til kommentar
Graviditet kan fort få unge jenter til å hoppe ut av utdanningen sin og arbeidet sitt og dermed bli hjemmeværende. Det kan til en viss grad også koste samfunnet.

Å fostre opp et barn som senere skal betale skatt er nok ikke noe underskuddsprosjekt.

en inn i arbeid. en ut av arbeid

Lenke til kommentar
Graviditet kan fort få unge jenter til å hoppe ut av utdanningen sin og arbeidet sitt og dermed bli hjemmeværende. Det kan til en viss grad også koste samfunnet.

Å fostre opp et barn som senere skal betale skatt er nok ikke noe underskuddsprosjekt.

Men vi vet jo rett og slett ikke om barnet vil betale skatt. Som noen nevnte over så vil "to ødelagte liv" koste staten mye mer.

Lenke til kommentar
Og vi vet at det skjer lenge etter unnfangelsen.

 

Så lenge maksimumsgrensen er betraktelig tidligere enn den første teoretiske muligheten for bevissthet, er problemet ikke-eksisterende.

 

Det tidligste teoretiske stadiet som et foster kan regnes som en person er rundt 10 uker. Det er 2 og en halv måned, som, om jeg ikke tar feil, er ca. når de fleste par finner ut at de er gravid. Eller hvertfall kort tid etter.

Lenke til kommentar
Er i en diskusjon med noen folk, det jeg blir ankalget for å ha elendig moral fordi jeg ikke mener et foster er et menneske, og fordi jeg mener at en fult levende sjimpansje er mer mennesklig i måten den oppfater og føler verden enn et forster.

Da har du sannsynligvis med religiøse fundamentalister å gjøre. I det hele tatt er det ingen saklige, rasjonelle argumenter mot abort. Alt er basert på religøst skrulleri.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Jeg er for abort, så lenge det blir tatt forhåndsregler. Abort skal ikke bli brukt som et slags prevensjonsmiddel eller angrepille. Jeg mener at dersom man er voksen nok til å ha sex i utgangspunktet, skal man også være voksen nok til å ta konsekvensene av dette dersom man er uforsiktig.

Det er heller ikke et skritt i riktig retning for samfunnet dersom man velger å ta abort bare fordi fosteret viser seg å være en jente, og man ønsker seg en gutt. Eller dersom fult oppegående mennesker med stabil økonomi velger å ikke sette barnet sitt til live, bare fordi det har downs syndom e.l. Mange velger altså den feige og mest praktiske løsningen, og dette blir å fjerne problemet før det blir et problem.

På en annen side er det en selvfølge i vår velferdsstat at kvinner har muligheten til å bestemme over sin egen kropp. Derfor er nettopp dette et svært gyldig argument for hvorfor abort burde tillates. Det er ingen andre enn kvinnen selv som kjenner situasjonen til bunns og som kan vite noe om hvor stor belastning det er å fullføre eller avbryte et eventuelt svangerskap. Selvfølgelig skulle vi alle ønske at verden var skapt slik at all prevensjon var hundre prosent sikker, at ingen noen gang glemte prevensjon og at det aldri oppstod et uønsket svangerskap. Men ingen er perfekt, verden er ikke perfekt. Nettopp derfor vil slike situasjoner alltid oppstå, uansett. Spørsmålet er da; hvem er mest egnet til å ta den endelige avgjørelsen? Er det legen, regjeringen eller en prest? Eller er det kvinnen selv hvis kropp er involvert? For meg er det logisk at det er den personen som har mest kjennskap til kvinnens følelser og situasjon som skal ta avgjørelsen, og dette er nettopp kvinnen selv.

Jeg kan også nevne andre tilfeller; dersom en ung jente blir voldtatt og blir gravid som konsekvens av dette, dersom fosteret utsetter mors liv for fare eller dersom man psykisk eller økonomisk ikke er egnet til å ta vare på et barn, osv. Alle eksempler på tilfeller der abort burde være tillat. Et barn fortjener å bli født inn i verden med kjærlighet, sikkerhet og omsorg. Det er etisk feil å få barn dersom man ikke har den økonomiske tryggheten til å sikre barnet en god fremtid. Når det er sagt så må jeg også nevne at det selvfølgelig finnes tilfeller der mors kjærlighet for barnet betyr mye mer enn god og stabil økonomi.

Det å kalle abort for mord, blir i mine øyne svært overdrevent. Det er i alle fall ikke den definisjonen av mord vi skal forholde oss til i det norske lovverket i dagens samfunn.

Spørsmålet er ikke om man skal blankt tillate eller ikke tillate abort, men det handler om hvor man skal sette grensene for tilfeller som er lovlig og ikke lovlig. Jeg mener at abortloven slik den er nå, fungerer stort sett. Likevel mener jeg at enkelttilfeller skal bli vurdert grundigere, slik at ikke en abort blir basert på feil grunnlag. En ting er sikkert; abort bør være tillat, så lenge det blir regulert av en lov. Et totalforbud mot abort vil dessuten føre til at kvinner vil ta abort ved ulovlige og svært utrygge metoder, noe som kan føre til mer død og smerte enn nødvendig.

Lenke til kommentar

unødvendig mye abort er galt fordi det er å sløse med skattepengene når man egentlig bare kan være mer forsiktig. Abort ved uhell er helt greit. Dem som er imot abort burde druknes sakte. Hvis jeg får an advarsel av en moderator for denne posten betyr det at moderatoren er religiøs ekstremist og burde fratas rettighetene som moderator.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

For å fortsette denne herlige bumpen, så mener jeg at kvinner i Norge må ha retten til å få utført abort, fordi det rett og slett ikke er noen gode alternativer. Med det sagt så synes jeg abortspørsmålet er vanskelig, fordi det tross alt er å ta et liv, og uenigheten stort sett går på hvor mye dette livet er verdt. Det jeg ikke "kjøper" er når noen legger frem abort som en god gjerning ovenfor barnet, fordi det ikke "passer så godt" med barn. Barnet selv vil i de aller fleste tilfeller selv være glad for å leve når de blir født, og å fremstille det som man gjør dette en tjeneste ved å ikke la det bli født blir for meg tåpelig.

 

Om jeg var kvinne og gravid på et tidspunkt eller i en situasjon hvor det ikke passet meg med barn ville nok også jeg valgt abort, men i tilfeller som dette er det som oftest en egoistisk handling, ikke noe du gjør for å skåne barnet.

Lenke til kommentar

Det er selvbestemt abort frem til og med uke 12 i Norge. Etter det kan abort innvilges av en abortnemd (bestående av to leger). Så hva er forskjellen? Etter uke 12 må det en god grunn til for å få utført abort, før det trengs ingen god grunn. Med andre ord innebærer selvbestemt abort at det ikke kreves en god grunn til abort. Høres ikke det litt spesielt ut? Den eneste grunnen til å ha selvbestemt abort, er at ellers måtte alle aborter ha en god begrunnelse.

Lenke til kommentar

Forskjellen er at etter et visst punkt i utviklingen så kommer hensynet til fosterets interesser fram. I Norge så er det, som du sier, satt etter 12. uke. Om dette er korrekt er jo en diskusjon i seg selv, da det stadig læres mer om fosterutvikling.

 

Så ja, min posisjon er at en befruktet eggcelle ikke er å regne som fullverdig menneskeliv. Dette kommer senere, og som sagt så skal fosterets interesse beskyttes når det gir mening å definere det som et menneskeliv. Frem til det punktet så er det opp til den enkelte kvinne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...