Gå til innhold

Er abort galt?


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner fortsatt ikke hva problemet med abort er. Ungen er jo ikke født ennå. Det at man kan føde i 6-7 mnd og ungen kan overleve i kuvøse og deretter ha normalt liv er for meg irellevant.

 

Så lenge den gravide ikke ønsker det lenger... kjør på.

Er det snakk om tilfelle nevnt over er det jo hvert fall ingen grunn til å ikke gjennomføre det.

 

Jeg er for at lover og regler for at samfunnet skal være funksjonelt og rasjonelt.... men det med abort er en privatsak..som jeg ikke ser noe poeng å lover rundt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner fortsatt ikke hva problemet med abort er. Ungen er jo ikke født ennå. Det at man kan føde i 6-7 mnd og ungen kan overleve i kuvøse og deretter ha normalt liv er for meg irellevant.

 

Så lenge den gravide ikke ønsker det lenger... kjør på.

Er det snakk om tilfelle nevnt over er det jo hvert fall ingen grunn til å ikke gjennomføre det.

 

Jeg er for at lover og regler for at samfunnet skal være funksjonelt og rasjonelt.... men det med abort er en privatsak..som jeg ikke ser noe poeng å lover rundt

 

Du mener at kvinnen skal ha rett til å bestemme over egen kropp?

Lenke til kommentar

Alle har rett til bestemmelse over egen kropp.

Ergo. Abort, aktiv dødshjelp og andre kontroversielle teamer. Kjør på.

 

Dette er jo ikke tilfellet med kvinner og abort. Da har man en person til som er direkte berørt (tilkoblet), altså to og da bestemmer kvinner over kroppen til en annen person.

 

Ta en mann for eksempel. Om han skulle bestemme over egen kropp ville det vært voldtekter i nivåer man ikke kan begripe. Men ved moral og etikk er mannen lært at man respekterer kvinner. Dette er ikke samfunnets oppgave. Det skjer i hjemmet! Allikevel er statistikken stigende. Svaret; kulturelle forskjeller. 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner fortsatt ikke hva problemet med abort er. Ungen er jo ikke født ennå. Det at man kan føde i 6-7 mnd og ungen kan overleve i kuvøse og deretter ha normalt liv er for meg irellevant.

 

Så lenge den gravide ikke ønsker det lenger... kjør på.

Er det snakk om tilfelle nevnt over er det jo hvert fall ingen grunn til å ikke gjennomføre det.

 

Jeg er for at lover og regler for at samfunnet skal være funksjonelt og rasjonelt.... men det med abort er en privatsak..som jeg ikke ser noe poeng å lover rundt

 

Da er det jo kun tilfeldigheter som har avgjort at du ikke har blitt abortert, eller dine foreldre, eller medlemmer av din familie.

 

En annen tanke er jo at man bør ha litt mer kontroll over når/med hvem osv man har sex med, heller enn å ha et samfunn hvor alle knuller alle uten å tenke over det. Litt mer måtehold og litt mindre horesamfunn hadde vel ikke vært så veldig farlig.

 

Se bare på reklame og plakater osv, alt er overseksualisert. Er vi virkelig så primitive?

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det jo kun tilfeldigheter som har avgjort at du ikke har blitt abortert, eller dine foreldre, eller medlemmer av din familie.

 

En annen tanke er jo at man bør ha litt mer kontroll over når/med hvem osv man har sex med, heller enn å ha et samfunn hvor alle knuller alle uten å tenke over det. Litt mer måtehold og litt mindre horesamfunn hadde vel ikke vært så veldig farlig.

 

Se bare på reklame og plakater osv, alt er overseksualisert. Er vi virkelig så primitive?

 

Spot on! Godt å se at fornuften ikke er forduftet hos alle. 

Lenke til kommentar

Da er det jo kun tilfeldigheter som har avgjort at du ikke har blitt abortert, eller dine foreldre, eller medlemmer av din familie.

 

En annen tanke er jo at man bør ha litt mer kontroll over når/med hvem osv man har sex med, heller enn å ha et samfunn hvor alle knuller alle uten å tenke over det. Litt mer måtehold og litt mindre horesamfunn hadde vel ikke vært så veldig farlig.

 

Se bare på reklame og plakater osv, alt er overseksualisert. Er vi virkelig så primitive?

 

Helt enig. Jeg er ikke tilhenger av et samfunn hvor man horer rundt. Jeg støtter kvinnens valg til å bestemme selv.

 

Og det om jeg eller andre i familien hadde blitt abortert... hadde jo verden blitt litt annerledes, og livene hadde gått sin gang. Om jeg ikke hadde storesøster f.eks... hadde jeg jo ikke visst hva jeg gadde gått glipp av.

 

Hadde ikke jeg blitt født.... vel.... da hadde jeg ikke blitt født.... so what?

Lenke til kommentar

Da er det jo kun tilfeldigheter som har avgjort at du ikke har blitt abortert, eller dine foreldre, eller medlemmer av din familie.

 

En annen tanke er jo at man bør ha litt mer kontroll over når/med hvem osv man har sex med, heller enn å ha et samfunn hvor alle knuller alle uten å tenke over det. Litt mer måtehold og litt mindre horesamfunn hadde vel ikke vært så veldig farlig.

 

Se bare på reklame og plakater osv, alt er overseksualisert. Er vi virkelig så primitive?

 

Helt enig. Jeg er ikke tilhenger av et samfunn hvor man horer rundt. Jeg støtter kvinnens valg til å bestemme selv.

 

Og det om jeg eller andre i familien hadde blitt abortert... hadde jo verden blitt litt annerledes, og livene hadde gått sin gang. Om jeg ikke hadde storesøster f.eks... hadde jeg jo ikke visst hva jeg gadde gått glipp av.

 

Hadde ikke jeg blitt født.... vel.... da hadde jeg ikke blitt født.... so what?

Lenke til kommentar

Dette er jo ikke tilfellet med kvinner og abort. Da har man en person til som er direkte berørt (tilkoblet), altså to og da bestemmer kvinner over kroppen til en annen person.

 

Ta en mann for eksempel. Om han skulle bestemme over egen kropp ville det vært voldtekter i nivåer man ikke kan begripe. Men ved moral og etikk er mannen lært at man respekterer kvinner. Dette er ikke samfunnets oppgave. Det skjer i hjemmet! Allikevel er statistikken stigende. Svaret; kulturelle forskjeller.

Man har en parasitt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig. Jeg er ikke tilhenger av et samfunn hvor man horer rundt. Jeg støtter kvinnens valg til å bestemme selv.

 

Og det om jeg eller andre i familien hadde blitt abortert... hadde jo verden blitt litt annerledes, og livene hadde gått sin gang. Om jeg ikke hadde storesøster f.eks... hadde jeg jo ikke visst hva jeg gadde gått glipp av.

 

Hadde ikke jeg blitt født.... vel.... da hadde jeg ikke blitt født.... so what?

 

Vel, som jeg sa tidligere. En meget vanskelig sak dette med abort.

 

Før var jeg 100% for abort. Nå har jeg forstått dette med abortmotstand. Men, det er egentlig helt umulig for meg å velge et standpunkt i forhold til abort, meget komplisert debatt, med gode poenger både for og imot.

 

Prinsipielt og filosofisk lener jeg nå mot abort, men rent praktisk vil det være umulig å forby abort, som jeg var innom i et annet innlegg, så har man også faktoren at man bestemmer over egen kropp, men filosofisk sett er dette problematisk om man misbruker sin egen kropp. Dessuten, blir det forbud mot abort, vil folk "gjøre det selv" og risikere både liv og helse.

 

Selvbestemmelsesrett over egen kropp også. Hvor går egentlig grensen for hva som er ok? Hvor begynner det egentlig å gå ut over andre sin selvbestemmelsesrett? Rent filosofisk f.eks. Har du rett til å bestemme over din egen kropp, når du da tar livet av det som ville ha blitt et barn og et menneske, og dermed frarøver dette mennesket sin rett til liv?

 

Som sagt, meget vanskelig tema.

Lenke til kommentar

Helt enig. Jeg er ikke tilhenger av et samfunn hvor man horer rundt. Jeg støtter kvinnens valg til å bestemme selv.

 

Og det om jeg eller andre i familien hadde blitt abortert... hadde jo verden blitt litt annerledes, og livene hadde gått sin gang. Om jeg ikke hadde storesøster f.eks... hadde jeg jo ikke visst hva jeg gadde gått glipp av.

 

Hadde ikke jeg blitt født.... vel.... da hadde jeg ikke blitt født.... so what?

 

Så, du bryr deg ikke om at du har blitt født?

Lenke til kommentar

Så, du bryr deg ikke om at du har blitt født?

Hvis jeg ikke hadde blitt føtt tviler jeg på at jeg hadde observert verden fra en annen dimensjon og tenkt hvordan verden hadde vært om jeg hadde levd..... kan ikke finne en sakligere vinkling på det.

 

Man kan jo alltids tenke seg hvordan barnet hadde blitt om man ikke aborterte, men om man IKKE ønsker barn, når man er blitt gravid... tenker jeg lettelsen.. (og kanskje gleden i noen tilfeller) over å ikke få det er stor/til stedet.... og så lever man videre...

Angrer man... og vil ha barn.. kan man prøve på nytt. (Ja da.. finnes andre faktorer der også)

 

Hva med å ha fokus det som er her nå.

 

Være medmennesklige, ta vare på/støtte/hjelpe hverandre. Holde sammen å leve sammen i felleskap?

.

 

Ser ikke så mye poeng å bruke tid og krefter på hva som kunne vært "dersom atte hvisom atte" om det og det hadde skjedd.....

 

Livet er nå... plutselig er det slutt.

Endret av Habazut
Lenke til kommentar

Man kan jo alltids tenke seg hvordan barnet hadde blitt om man ikke aborterte, men om man IKKE ønsker barn, når man er blitt gravid...

Jo, da kan man jo heller kun tilltate abort mellom det 2-5 leveåret, så kan man se hvordan folk vil føle det i forhold til realiteten.

 

tenker jeg lettelsen.. (og kanskje gleden i noen tilfeller) over å ikke få det er stor/til stedet.... og så lever man videre...

Joda, jeg er jo helt enig i at det kan være ødeleggende å få barn, og at det kan være ødeleggende for barnet også. I mange tilfeller blir barn født inn i lidelse, dog ikke i utviklede land på samme måte. Men burde man ikke ha tenkt på det før man ble gravid?

 

Angrer man... og vil ha barn.. kan man prøve på nytt. (Ja da.. finnes andre faktorer der også)

Høres ut som litt "bruk og kast" og egoismebasert logikk. Jeg, meg og mitt. Hvis abort er født ut av egoisme har det vel ingen rett til liv? Joda, jeg er fullt klar over at langtfra alle aborter er basert på egoistiske behov, men mange er nok det. Skal folk virkelig få lov å slippe unna konsekvensene av sine handlinger så lett?

 

Livet er nå... plutselig er det slutt.

Og for noen så ender det før det starter.

 

Men, som sagt, en vanskelig sak. Jeg er verken for eller imot abort, men ser begge sider sine argumenter og forstår disse.

 

Men, burde abort egentlig være behovsprøvd? Er det greit at abort er fritt frem for alle når som helst og hvor som helst?

 

Så har man på den andre siden de som klager på at vi får altfor få barn i vestlige samfunn (noe jeg ikke er enig i), noe som også er resultat av prevensjonsmidler og abort blant de viktigste faktorene.

 

Jeg har vanskelig for å argumentere den ene veien eller den andre og kan argumentere for begge siders synspunkt. Men da tenker jeg at kanskje behovsprøvd abort ville ha vært bedre. Sette en mye høyere terskel for abort og ta bort "angrefaktoren", slik at folk faktisk må ta konsekvens for sine egne handlinger heller enn å abortere disse. Kanskje et samfunn som setter ekteskap og familie høyere og nedgraderer sex og sexualiseringen av samfunnet. Folk har en alle tiders mulighet til å selv ha kontroll over når de blir gravide eller ikke, er det da greit at abort er fritt frem? Burde det forbys helt eller nesten helt? Eller er det et fornuftig kompromiss med "behovsprøvd abort?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg takker av her jeg. Har ikke mer å bidra med her. Jeg står fortsatt 100% inne for at abort er 100% OK i min verden. Jeg er er hverken umoralsk, hoebukk eller ego. Jeg har en kjempefin familie, og vil ikke miste noen av dem.... men om en av de ikke hadde vært tilstde, hadde jeg heller ikke hatt den personen å savne. 

 

Som jeg sa, la oss ta vare på de som faktisk er født og lever blandt oss, sørge for at de har ett godt liv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er for at foreldrene selv skal bestemme om de vil ta abort uten press utenifra hverken den ene eller andre veien. Hvis man er uheldig å blir gravid uten å være klar til å bli foreldrene er det best for barnet sin del at foreldrene tar abort. Ingen barn vil bli oppvokst på barnehjem eller fosterhjem med foreldrene sine som ikke bryr seg om sitt eget barn. Jeg er for abort

Lenke til kommentar

Jeg er for at foreldrene selv skal bestemme om de vil ta abort uten press utenifra hverken den ene eller andre veien. Hvis man er uheldig å blir gravid uten å være klar til å bli foreldrene er det best for barnet sin del at foreldrene tar abort. Ingen barn vil bli oppvokst på barnehjem eller fosterhjem med foreldrene sine som ikke bryr seg om sitt eget barn. Jeg er for abort

Kilde på dette? Jeg vil tro de fleste som vokser opp i fosterhjem er glade for å være i live heller enn å ha blitt tatt livet av før de ble født, gitt at det store flertallet tross alt velger livet, så å si at det er "barnets beste" å ikke få leve virker urimelig. 

Lenke til kommentar

Kilde på dette? Jeg vil tro de fleste som vokser opp i fosterhjem er glade for å være i live heller enn å ha blitt tatt livet av før de ble født, gitt at det store flertallet tross alt velger livet, så å si at det er "barnets beste" å ikke få leve virker urimelig.

Jeg ville hvertfall blitt tatt bort som foster om jeg ikke hadde fått foreldre som ville ha meg. Å vokse opp på barnehjem er ikke bra for barnet, fosteret aner jo ikke at det lever, så foreldrene bør heller tenke på barnet fremfor seg selv i den saken

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville hvertfall blitt tatt bort som foster om jeg ikke hadde fått foreldre som ville ha meg. Å vokse opp på barnehjem er ikke bra for barnet, fosteret aner jo ikke at det lever, så foreldrene bør heller tenke på barnet fremfor seg selv i den saken

Det kan du godt mene, men det virker som de aller fleste i Norge som ikke vokser opp hos sine biologiske foreldre velger å leve, og "barnets beste", om vi tar utgangspunkt i hva individet velger selv, virker dermed å være å få leve. Det er dermed vanskelig å se hvordan en kan bruke barnets beste som argument for å ikke la det leve. 

Lenke til kommentar

Det kan du godt mene, men det virker som de aller fleste i Norge som ikke vokser opp hos sine biologiske foreldre velger å leve, og "barnets beste", om vi tar utgangspunkt i hva individet velger selv, virker dermed å være å få leve. Det er dermed vanskelig å se hvordan en kan bruke barnets beste som argument for å ikke la det leve.

Såklart vil 99,9 prosent av de som lever svare at de vil leve, men for barnets beste mener jeg uansett at det er best det får slippe å bli født til en verden å bli en kasteball hit og dit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...