Gå til innhold

Er abort galt?


Anbefalte innlegg

Barnemorderne gjør alt de kan for å leve i illusjonen om at handlingen ikke er moralsk forkastelig. Ingenting nytt på den fronten.

 

Lever du opp til det du skriver i din egen signatur, eller er det bare tomme ord?

 

Jeg synes det er fascinerende hvordan man kan kalle noe med tilnærmet null hjerneaktivitet for levende. Om du skyter en gris i skallen så har du middag, men om du plopper ut en kjøttklump med intelligens på nivå med ei brennmanet og en enorm livsforandrende byrde, så er man en "barnemorder".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lever du opp til det du skriver i din egen signatur, eller er det bare tomme ord?

 

Jeg synes det er fascinerende hvordan man kan kalle noe med tilnærmet null hjerneaktivitet for levende. Om du skyter en gris i skallen så har du middag, men om du plopper ut en kjøttklump med intelligens på nivå med ei brennmanet og en enorm livsforandrende byrde, så er man en "barnemorder".

 

Mener du at jeg ikke kan si objektivt hva disse menneskene er, uten at det er et angrep på deres person? Om du føler deg truffet og krenket over hva jeg sier, gjør det ikke noe mer til et personangrep? Ellers må du nesten forklare det for meg, for jeg er ikke så smart.

 

At du ser på barn som "en enorm livsforandrende byrde" sier nok om hvor dine verdier ligger.

 

En gris er ikke et menneske. Jeg sier heller ikke at et foster ER et menneske, men det ER under prosessen å bli et menneske(ved mindre man dreper det).

Lenke til kommentar

Liv har en vitenskapelig definisjon. Spiller ingen rolle om du ikke liker den definisjonen, embryo er definert som levende.

«A new human life comes into being not when there is mere cellular life in a human embryo, but when the newly developing body organs and systems begin to function as a whole, the author argues. This is symmetrical with the death of an existing human life, which occurs when its organs and systems have permanently ceased to function as a whole. Thus a new human life cannot begin until the development of a functioning brain which has begun to co-ordinate and organise the activities of the body as a whole»

Lenke til kommentar

..."the author argues".

 

"new human life cannot begin until the development of a functioning brain which has begun to co-ordinate and organise the activities of the body as a whole".

 

Hva med babyer med alvorlig hjerneskade som ikke er kapabel til dette? Denne babyen er ikke et menneske i følge denne definisjonen. Jeg tror de fleste vil være enig i at babyen fortsatt er et menneske, men hvorvidt det er en person eller ei kan alltids diskuteres.

 

Personhood vs human.

Endret av jallajall
Lenke til kommentar

Mener du at jeg ikke kan si objektivt hva disse menneskene er, uten at det er et angrep på deres person? Om du føler deg truffet og krenket over hva jeg sier, gjør det ikke noe mer til et personangrep? Ellers må du nesten forklare det for meg, for jeg er ikke så smart.

 

 

Nei. Jeg har bare lyst å dra deg ned fra din høye hest når det opplagt bare er en facade. Det skal ikke mye selvreflektering til når du forventer at andre skal ta ballen men ikke spilleren, men at du presterer å gå til frontalangrep på nesten alle du anser som meningsmotstandere, blant annet ved å kalle dem barnemordere. Jeg synes bare du kan feie foran din egen dør før du prøver å fortelle noen andre hva de skal gjøre.

 

 

At du ser på barn som "en enorm livsforandrende byrde" sier nok om hvor dine verdier ligger.

 

Selvsagt er det en byrde om du ikke har råd eller tid til å oppdra et barn, eller om du er 16 år og knapt ferdig med ungdomsskolen før du blir alenemamma uten sikker inntekt. Tror du abort er en hobby?

 

 

En gris er ikke et menneske. Jeg sier heller ikke at et foster ER et menneske, men det ER under prosessen å bli et menneske(ved mindre man dreper det).

 

Hva med alle sædcellene dine som blir kokt når du sitter med laptopen i fanget og kaller vanskeligstilte kvinner for barnemordere i stedet for å prokreere? Er det også barnedrap? Eller må sædcellen møte eggcellen og bli til to celler før det er barnedrap?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ganske stor forskjell på sædceller, hudceller, o.l. kontra den cellen som dannes når et egg befruktes.

 

Ja om fundamentet er potensielt liv, men kanskje man ikke skal drive å fremstille noen som hjerteløse og psykopatiske barnemordere basert på en filosofisk definisjon av hva som er et menneske.

 

Det jobbes iherdig her i denne tråden for å fremstille forkjempere av abort som mennesker uten moral, etikk og empati, bare fordi det er mulig å se på et embryo som en svært primitiv fase av et menneske og ikke et frastjelt liv. Ja, det er trist å måtte avbryte det som kunne vært et liv, men det er ikke det samme som å avslutte et liv til et tenkende, følende og kjærlig vesen, litt som en smart og søt nøff, før vi makulerer hun opp til bacon og sender de foreldreløse barna til den samme skjebnen.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

At du ser på barn som "en enorm livsforandrende byrde" sier nok om hvor dine verdier ligger.

 

Veldig enkelt å preke etikk/moral rundt dette, så lenge det ikke direkte angår en selv. Jeg forutså ikke min egen reaksjon, før jeg plutselig sto oppe i det selv i en umulig situasjon. I en stresset livssituasjon ble fosteret et fremmed og uvelkomment element jeg bare ønsket å være uten. Likevel regner jeg ikke meg selv som hverken uetisk eller umoralsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja om fundamentet er potensielt liv, men kanskje man ikke skal drive å fremstille noen som hjerteløse og psykopatiske barnemordere basert på en filosofisk definisjon av hva som er et menneske.

 

Tja, jeg vil hevde at definisjonen på hva som et et menneske er ganske klar, men definisjonen på hva som er en person er åpen for diskusjon. ;)

Lenke til kommentar

Ja, jeg er enig. Dessverre så er det ingen premie for semantisk presisering.

 

Poenget er at det er langt mer enn bare enn semantisk fremtoning ;)

Det er hele tiden en debatt om verdispørsmålet skal knyttes til det å være menneske - eller kanskje heller andre egenskaper, som for eksempe det å være en person. Selv om det har sine klare ulemper, så skader det hvertfall ikke å reflektere litt rundt det..

Lenke til kommentar

Poenget er at det er langt mer enn bare enn semantisk fremtoning ;)

Det er hele tiden en debatt om verdispørsmålet skal knyttes til det å være menneske - eller kanskje heller andre egenskaper, som for eksempe det å være en person. Selv om det har sine klare ulemper, så skader det hvertfall ikke å reflektere litt rundt det..

 

Jeg klarer ikke å se hvordan det har noe relevans til debatten når vi begge snakker om det samme, om å være et levende individ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

«A new human life comes into being not when there is mere cellular life in a human embryo, but when the newly developing body organs and systems begin to function as a whole, the author argues. This is symmetrical with the death of an existing human life, which occurs when its organs and systems have permanently ceased to function as a whole. Thus a new human life cannot begin until the development of a functioning brain which has begun to co-ordinate and organise the activities of the body as a whole»

 

Hvem er det du siterer her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å se hvordan det har noe relevans til debatten når vi begge snakker om det samme, om å være et levende individ.

 

Det er jo vidt forskjellig ut fra hvordan oppfatter at vi får denne unike verdien som vi tydeligvis har.

 

Har vi alle en verdi kun fordi vi er medlem av samme art, eller har vi en verdi fordi vi innehar kapasitet til å være rasjonelle skapninger med selvbevissthet osv? Hvis man skulle mene at verdispørsmål knyttes opp mot sistnevnte (personhood), så er det jo heller ikke noe i verien for å ta livet av embryoer i.o.m. disse ikke er personer og har krav på samme beskyttelse.

 

 

Har du sett et abortert embryo noen gang? Du skal være dyktig før du klarer å argumentere for at det finnes liv i den.

 

Det handler jo ikke om hva vi klarer å se. Når mener du denne overgangen fra ikke-levende til levende skjer på et mennskelig embryo som utvikler seg, og hvorfor akkurat da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler jo ikke om hva vi klarer å se. Når mener du denne overgangen fra ikke-levende til levende skjer på et mennskelig embryo som utvikler seg, og hvorfor akkurat da?

Når organener og hjernefunksjoner begynner å samhandle. Dette er forholdsvis langt ut i svangerskapet. Mener også at abort er innafor helt til barnet kan leve utenfor mors mage. Nå overlever foster på 18 uker over 50 prosent av tilfellene dersom de blir så tidlig født.

Lenke til kommentar

Har vi alle en verdi kun fordi vi er medlem av samme art, eller har vi en verdi fordi vi innehar kapasitet til å være rasjonelle skapninger med selvbevissthet osv? Hvis man skulle mene at verdispørsmål knyttes opp mot sistnevnte (personhood), så er det jo heller ikke noe i verien for å ta livet av embryoer i.o.m. disse ikke er personer og har krav på samme beskyttelse

 

Jeg kan jo også se på en embryo som en potensiell person uten at jeg føler at at det nødvendigvis vil være å frarøve den personen et liv fordi omstendighetene skapte en celledeling i livmoren. At jeg kalte det for en kjøttklump var selvsagt satt på spissen, men poenget står fortsatt, da det ikke er noen vesentlig forskjell på alle de kombinasjonene av egg og sædceller som aldri ble til et embryo og de som så vidt startet å dele seg før vi grep inn og stoppet det.

 

Det er ikke fordi jeg ikke unner dem et liv, men fordi jeg ikke kjøper dette holistiske konseptet om at celledeling gjør arvematerialet vårt til et tenkende, følelsende menneske med drømmer, håp og ambisjoner.

Lenke til kommentar

Når organener og hjernefunksjoner begynner å samhandle. Dette er forholdsvis langt ut i svangerskapet. Mener også at abort er innafor helt til barnet kan leve utenfor mors mage. Nå overlever foster på 18 uker over 50 prosent av tilfellene dersom de blir så tidlig født.

 

Jeg tror ikke de fleste er enige i denne definusjonen av "liv". Det gir liten mening og fører bare med seg et trillebårlass av problemer og utfordringer, spesielt om man skal være konsekvent. Og som nevnt tidligere i tråden, om vi en dag finner liv på en annen planet er sjangsen for at det er betydelig mindre komplekst enn hva du foreslår her. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...