Gå til innhold

Endelig slutta med WoW!


Diff

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De fleste som har posta her er ikke folk som er (eks)venner med folk som spiller WoW, men har spilt/spiller WoW.

Ja, og som har fått hodene sine tyta fulle, både i media og av venner, at de er/var avhengige og at denne styggedommen MÅ man bare slutte med.

 

Jeg personlig synes, eller min erfaringer sier, ikke at du kan sammenligne vennskap med noen gjennom WoW og med noen irl wink.gif

Jeg personlig har mange gode irl-venner som jeg har truffet gjennom wow.

 

Ja, men med WoW har en tendens til å bli dratt litt for langt lettere enn veldig mye annet her i verden.

Tull..... det er mange ting her i verden som dras minst like langt som wow, bare at disse aktivitetene har blitt normalisert over tid, så det er ingen som reagerer i noen særlig stor grad på det lenger.

Lenke til kommentar

Det er vanedannende og spille WoW over lengre tid, og de som bare har spilt til lvl 20 vet ikke hva spillet går ut på.. I starten er det bare morro.. Og NEI, jeg er ikke konservativ, jeg spilte jo spille selv..

 

Det forskere sier er faktisk ganske sant. Er enig i at det er har blitt altfor mye oppstyr rundt WoW i medier, og at mange snakker dritt om spillet uten og ha spilt det.. Personlig synes jeg spillet var det beste jeg hadde spilt, men du ble for hekta. Klart jeg kunne ha sluttet med engang, det var bare lysten på å spille mer som gjorde at jeg fortsatte ut i det evige, helt til du ble avhengie. Sikkert folk som er avhengie av CS 1.6 og, det er bare mye minde av dem, og det er mye mindre hype rundt andre spill en WoW.

Endret av Nautique
Lenke til kommentar
Det er vanedannende og spille WoW over lengre tid, og de som bare har spilt til lvl 20 vet ikke hva spillet går ut på.. I starten er det bare morro.. Og NEI, jeg er ikke konservativ, jeg spilte jo spille selv..

 

Det forskere sier er faktisk ganske sant. Er enig i at det er har blitt altfor mye oppstyr rundt WoW i medier, og at mange snakker dritt om spillet uten og ha spilt det.. Personlig synes jeg spillet var det beste jeg hadde spilt, men du ble for hekta. Klart jeg kunne ha sluttet med engang, det var bare lysten på å spille mer som gjorde at jeg fortsatte ut i det evige, helt til du ble avhengie. Sikkert folk som er avhengie av CS 1.6 og, det er bare mye minde av dem, og det er mye mindre hype rundt andre spill en WoW.

Er fortsatt ikke helt enig..... jeg har spilt 2 chars til lvl 70 og en drøss til 30+..... Har spilt wow i 2 år, så jeg bør da vel også vite hva jeg prater om... Jeg holder fast ved at man i de aller fleste tilfeller ikke blir avhengig av wow, men får dilla på samme måte som man kan få av mange andre ting her i livet.

Jeg tror heller ikke man kan bli avhengige av cs forresten...

Forskere har en tendens til å henge seg på sånne medie-jippoer, samt at media selv bare plukker ut undersøkelser som gangner og understreker deres poeng.

Du er ikke avhengig fordi om du har lyst til å spille hver dag...

For da må jeg atter spørre: Er en fotballspiller avhengig om han har lyst til å spille fotball hver dag?

Lenke til kommentar

Gratulerer med at du fiksa å slutte, Diff :D

 

Og til deg, Jaytee71:

Jeg holder fast ved at man i de aller fleste tilfeller ikke blir avhengig av wow, men får dilla på samme måte som man kan få av mange andre ting her i livet.

Forskere har en tendens til å henge seg på sånne medie-jippoer, samt at media selv bare plukker ut undersøkelser som gangner og understreker deres poeng.

Du er ikke avhengig fordi om du har lyst til å spille hver dag...

For da må jeg atter spørre: Er en fotballspiller avhengig om han har lyst til å spille fotball hver dag?

 

Les denne artikkelen

 

Ikke selvsagt at selv om du ikke er avhengig så finnes det ingen andre som er det?

 

I og med at du selv velger å bringe opp "lyst til å spille fotball" for å argumentere for ditt syn, så kan du jo utdype hva du egentlig mener med avhengighet? Er du avhengig av noe så gjør du det ikke for at du har "lyst".

Du gjør det fordi du må. (Selv om det til tider kan være "lystbetont")

Endret av villhoppe
Lenke til kommentar
Gratulerer med at du fiksa å slutte, Diff :D

 

Og til deg, Jaytee71:

Jeg holder fast ved at man i de aller fleste tilfeller ikke blir avhengig av wow, men får dilla på samme måte som man kan få av mange andre ting her i livet.

Forskere har en tendens til å henge seg på sånne medie-jippoer, samt at media selv bare plukker ut undersøkelser som gangner og understreker deres poeng.

Du er ikke avhengig fordi om du har lyst til å spille hver dag...

For da må jeg atter spørre: Er en fotballspiller avhengig om han har lyst til å spille fotball hver dag?

 

Les denne artikkelen

 

Ikke selvsagt at selv om du ikke er avhengig så finnes det ingen andre som er det?

 

I og med at du selv velger å bringe opp "lyst til å spille fotball" for å argumentere for ditt syn, så kan du jo utdype hva du egentlig mener med avhengighet? Er du avhengig av noe så gjør du det ikke for at du har "lyst".

Du gjør det fordi du må. (Selv om det til tider kan være "lystbetont")

Tull..... man spiller da et spill fordi man har lyst, og ikke fordi man ikke har lyst......

Har vel ennå til gode å snakke med en eneste wow-spiller som ikke har lyst til å spille.....

Klart jeg kan forstå at det i de hardeste raidguildene kan være et visst press om at man MÅ spille da og da, men det har da fint lite med avhengighet å gjøre..... mer med press fra andre i guilden.

Det er derfor jeg sammenligner det med en fotballspiller..... om han ikke har lyst til å spille på kampdagen, så gjør han det likevel.... for laget sin del.

 

edit: Og den artikkelen du linker er en del av det media-hysteriet jeg snakker om, og jeg syns faktisk det i større grad understreker mitt poeng enn det gjør ditt....

Endret av Jaytee71
Lenke til kommentar

Vel - dere NettTroll kan jo bare kjøre på her......

 

Anywhy - var selv rimelig opphengt i et advanture-game som kom ut her for noen år siden. Satt meg fast - og jeg slet lenge. 3 måneder før jeg fant løsninga......med å disse hjemmesidene til spillet..... var rimelig opphengt - og på en måte avhengig av å få spillet videre. Slet på jobb og everywhere....

Lenke til kommentar

Har nylig sluttet å spille WoW selv, og merker hvor sinnsykt deilig det er.

Dere som sier dere har prøvd det en uke, eller ikke har prøvd det i det hele tatt, og påstår at man ikke kan bli avhengig blablabla, Bullshit.

 

Hver gang jeg var ute til lengre enn 19:30 ble jeg frustrert siden jeg gikk glipp av "raids".

 

Føler alt er mye friere nå, skal aldri aldri aldri begynne igjen.

Lenke til kommentar
Har nylig sluttet å spille WoW selv, og merker hvor sinnsykt deilig det er.

Dere som sier dere har prøvd det en uke, eller ikke har prøvd det i det hele tatt, og påstår at man ikke kan bli avhengig blablabla, Bullshit.

 

Hver gang jeg var ute til lengre enn 19:30 ble jeg frustrert siden jeg gikk glipp av "raids".

 

Føler alt er mye friere nå, skal aldri aldri aldri begynne igjen.

Jeg påstår at veeeldig få om noen i det heletatt blir avhengig av spillet i ordets rette forstand...... og jeg har spilt i snart 2 år ...... :innocent:

 

Edit: http://no.wikipedia.org/wiki/Avhengighet

 

Og.... om man føler at man går glipp av noe om man ikke er innpå til den og den tiden, er ikke vedkommende avhengig...... for å bygge videre på mine tidligere påstander i saken: Om en fotballspiller ikke kan spille en kamp, føler nok han også at han går glipp av noe

Endret av Jaytee71
Lenke til kommentar

Jaytee71, du bør faktisk godta at det er mange som blir avhengige av spill som WoW.

 

Legger det du linket til i quote:

Avhengighet er i medisinsk forstand et syndrom, en tilstand som er preget av fysiologiske, kognitive og adferdsmessige fenomener der bruken av en substans, en klasse av substanser eller en adferd, som en gitt person gir en høyere prioritet til fortrengning av annen adferd som han eller hun tidligere syntes hadde stor verdi.

 

I ICD-10 skal diagnosen avhengighetssyndrom bare stilles dersom minst tre av følgende kriterier er oppfylt:

 

1. Sterk lyst, eller følelse av tvang, til å innta substansen.

2. Problemer med å kontrollere inntaket av substansen, i forhold til å starte, avslutte, og mengden som inntas.

3. Fysiologisk abstinens-tilstand som opptrer dersom bruken av substansen opphører eller reduseres, eller viser seg med karakteristisk abstinensyndrom for den aktuelle substansen, eller gjennom bruk av samme eller beslektet stoff for å lindre eller unngå abstinenssymptomer.

4. Toleranseutikling, slik at større doser må til for å gi samme effekt som tidligere.

5. Økende likegyldighet i forhold til andre gleder og interesser. Økende tid brukt på å skaffe seg substansen, på å bruke den, eller på å komme seg i form etter bruken av den.

6. Adferden og bruken fortsettes selv om det tilkommer åpenbare tegn på skadelige konsekvenser.

Hvis du overfører betydningen til WoW og tidsbruk, så vil du nok finne en del som er avhengige, ja.

 

Og det at enkelte blir avhengige av fotball er faen meg ingen unnskyldning til å si at folk ikke blir avhengige av WoW på. Om noen er avhengige av tennis, så er de det! Men det er INGEN unnskyldning til å spille så mye WoW man vil uten å si at man er avhengig.

 

Det finnes forskjellige grader av avhengighet, og når det gjelder dataspill så skal det nok en god del til før konsekvensene blir destruktive.

 

Men avhengighet er avhengighet, på godt og vondt.

Endret av Eivolele
Lenke til kommentar
Jaytee71, du bør faktisk godta at det er mange som blir avhengige av spill som WoW.

 

Legger det du linket til i quote:

Avhengighet er i medisinsk forstand et syndrom, en tilstand som er preget av fysiologiske, kognitive og adferdsmessige fenomener der bruken av en substans, en klasse av substanser eller en adferd, som en gitt person gir en høyere prioritet til fortrengning av annen adferd som han eller hun tidligere syntes hadde stor verdi.

 

I ICD-10 skal diagnosen avhengighetssyndrom bare stilles dersom minst tre av følgende kriterier er oppfylt:

 

1. Sterk lyst, eller følelse av tvang, til å innta substansen.

2. Problemer med å kontrollere inntaket av substansen, i forhold til å starte, avslutte, og mengden som inntas.

3. Fysiologisk abstinens-tilstand som opptrer dersom bruken av substansen opphører eller reduseres, eller viser seg med karakteristisk abstinensyndrom for den aktuelle substansen, eller gjennom bruk av samme eller beslektet stoff for å lindre eller unngå abstinenssymptomer.

4. Toleranseutikling, slik at større doser må til for å gi samme effekt som tidligere.

5. Økende likegyldighet i forhold til andre gleder og interesser. Økende tid brukt på å skaffe seg substansen, på å bruke den, eller på å komme seg i form etter bruken av den.

6. Adferden og bruken fortsettes selv om det tilkommer åpenbare tegn på skadelige konsekvenser.

Hvis du overfører betydningen til WoW og tidsbruk, så vil du nok finne en del som er avhengige, ja.

 

Og det at enkelte blir avhengige av fotball er faen meg ingen unnskyldning til å si at folk ikke blir avhengige av WoW på. Om noen er avhengige av tennis, så er de det! Men det er INGEN unnskyldning til å spille så mye WoW man vil uten å si at man er avhengig.

 

Det finnes forskjellige grader av avhengighet, og når det gjelder dataspill så skal det nok en god del til før konsekvensene blir destruktive.

 

Men avhengighet er avhengighet, på godt og vondt.

 

Det jeg mener er: At kommer du deg ikke opp om mårran fordi du har spilt wow, er man stemplet som avhengig, indirekte av media. (Eller de selv bruker det som unnskyldning)

Kommer du deg ikke opp om mårran fordi du har reist landet rundt for å få med deg fotballkamper, er det ingen som skriker opp om avhengighet..... rett og slett fordi det er mye mer sosialt akseptert.

Jeg innrømmer glatt jeg.... at jeg har skulket skole/jobb fordi jeg enten har vært for trøtt etter wow-spilling eller at jeg heller ville spille, men det har ingenting med avhengighet å gjøre.....

Det var ikke fordi jeg syns jeg måtte spille, det var fordi jeg syns det var gøy og hadde dilla.

Men for all del...... om dere vil være med i hylekoret så skal ikke jeg stille meg i veien :)

Lenke til kommentar

Du blir avhengi av wow på samme måte som du blir avhengi av hasj dvs phsykisk avhengihet, og ja du kan faktisk bli avhengi. Jeg kjenner selv noen som er avhengi, når routeren hans ble ødelagt løp han 2 km til butikken for å kjøpe en ny fordi han ikke skulle gå glipp av et raid. Jeg må si det var lettere å slutte med røyk en det var å slutte med wow da jeg var hekta(Bare for å ta et eksempel), har startet igjen nå men spiller veldig sjeldent. Når man er hekta er det kanskje litt vansklig og innse hva man egentlig holder på med, å si at ingame venner er like viktige som ekte venner dvs folk du kjenner utenfor dataspill er bare tull. Du kan ikke kalle deg selv for sosial selv om du prater med guilden på ventrilo dagen lang.

 

Det som ofte kan bli et problem for de som blir avhengige av wow er at wow er nesten alt de gjør på fritiden. Nesten alt annet blir droppet fordi det er viktigere å morsommere å bli bedre i wow. Av de som spiller fotball eller driver med andre aktiviteter er det en veldig liten % del (om det er noen i det hele tatt) som spiller så mye som de værste wowgamerne. Dette gjelder jo selvfølgelig andre spill også, men mine erfaringer sier at dette er vanligst i wow. La oss si du tar en ukes pause fra wow, hvis du da bare blir sittende hjemme å glo i veggen eller på tven burde du skjønne at ting ikke henger helt på greip. Man har ikke godt av å sitte inne forran PC-en hele dagen både fysisk og psykisk, dine sosiale antenner visner og du ender opp som en taper. Så hvis du føler deg truffet av dette burde du tenke deg litt om å kanskje trappe ned spillingen litt.

 

Det her gjelder kun de ekstreme, men jeg tør påstå at det finnes mange av dem. Og hvis du ikke hører til i denne gruppen kan du bare drite i å kommentere dette innlegget, å påstå at dem ikke finnes er feil, får jeg har selv vært vitne til mange som har holdt på slikt, når man er det selv er det kanskje ikke så lett å skjønne det, men prøv å ta deg en ukes pause å se hvordan det går :) Er du avhengi vil du mest sannsynelig sprekke. Jeg vet wow avhengihet ikke er på lik linje med røykavhengihet, men jeg kan alikvel fortelle at mens du røyker føler du ikke at du er avhengi og du føler at du kan slutte når som helst, men du gidder ikke fordi det er så jævli "digg". Det blir det samme med wow, du gidder ikke trappe ned/ta pause fordi det er så jævli gøy, men bare prøv en pause for moroskyld så ser dere :)

 

Takk for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...