Gå til innhold

Hvilket konsoll skal jeg velge?


twintommys

Anbefalte innlegg

Uenig :)

 

Ta SotC eller ICO på PS2 som eit eksemepel. Fantastisk art-direction og spillverdenen er fremstilt på ein flott og kunstnerisk måte som veier opp for den tekniske underlegne grafikken sammenlignet med i dag. Eller Halo 3 for å ta eit nyere spill, der det svikter på den ekniske fronten det tar Bungie igjen med den utrolige "episke" art-direction`en som virkelig til tider gir meg eit sug i magen.

 

Så det du sier der er jo egentlig feil å si, selvfølgelig kan du få lov forbinde det du vil med det du meiner er bra grafikk. Men andre folk ligger kanskje å gynger i de baner eg snakker om.

 

Ah Shadow of the Colossus :love:

 

Stemningen når du rir ut på de tomme slettene, sverdet hevet for å finne nesse koloss, lyden av hover på bar mark, suset av vinden og solen i ansiktet der den såvidt stikker opp over fjelltoppen. Gud det spillet er fenomenalt.

 

Sant det ;) Du stopper i værtfall ikke opp å tenker "hmm.. ganske så få polygoner her, og oppløsningen var noe lav".

 

Men ikke det at jeg ikke ser fram til ett nytt spill fra utvikleren som benytter seg av hw i ps3 ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uenig :)

 

Ta SotC eller ICO på PS2 som eit eksemepel. Fantastisk art-direction og spillverdenen er fremstilt på ein flott og kunstnerisk måte som veier opp for den tekniske underlegne grafikken sammenlignet med i dag. Eller Halo 3 for å ta eit nyere spill, der det svikter på den ekniske fronten det tar Bungie igjen med den utrolige "episke" art-direction`en som virkelig til tider gir meg eit sug i magen.

 

Så det du sier der er jo egentlig feil å si, selvfølgelig kan du få lov forbinde det du vil med det du meiner er bra grafikk. Men andre folk ligger kanskje å gynger i de baner eg snakker om.

 

Ah Shadow of the Colossus :love:

 

Stemningen når du rir ut på de tomme slettene, sverdet hevet for å finne nesse koloss, lyden av hover på bar mark, suset av vinden og solen i ansiktet der den såvidt stikker opp over fjelltoppen. Gud det spillet er fenomenalt.

 

Sant det ;) Du stopper i værtfall ikke opp å tenker "hmm.. ganske så få polygoner her, og oppløsningen var noe lav".

 

Men ikke det at jeg ikke ser fram til ett nytt spill fra utvikleren som benytter seg av hw i ps3 ;)

 

Gjør man ikke det? Personlig synes jeg ganske umiddelbart oppløsningen var en hemsko i det spillet, dvs problemet er at field of view knapt nok er et tosifret antall grader, man har jo tunellsyn til de grader, noe som indirekte antakelig kommer av lav oppløsning.

 

AtW

Lenke til kommentar
Sant det wink.gif Du stopper i værtfall ikke opp å tenker "hmm.. ganske så få polygoner her, og oppløsningen var noe lav".

Spillte det nylig, og jeg må si jo, det gjorde jeg mange ganger. Altså, det er en estetisk nytelse, og det har fantastisk art direction, men grafikken blir rent teknisk filleristet av andre PS2-spill som f.eks. Final Fantasy XII.

Lenke til kommentar
Graphics (from Greek γραφικός; see -graphy) are visual presentations on some surface, such as a wall, canvas, computer screen, paper, or stone to brand, inform, illustrate, or entertain. Examples are photographs, drawings, Line Art, graphs, diagrams, typography, numbers, symbols, geometric designs, maps, engineering drawings, or other images. Graphics often combine text, illustration, and color. Graphic design may consist of the deliberate selection, creation, or arrangement of typography alone, as in a brochure, flier, poster, web site, or book without any other element. Clarity or effective communication may be the objective, association with other cultural elements may be sought, or merely, the creation of a distinctive style.

 

Graphics can be functional or artistic. Graphics can be imaginary or represent something in the real world. The latter can be a recorded version, such as a photograph, or an interpretation by a scientist to highlight essential features, or an artist, in which case the distinction with imaginary graphics may become blurred.

 

Det du sier om at grafikk i et spill ikke kan være bedre/vakrere i et spill en i den virklige verden er helt feil spør du meg. Grafikkens "godhet" er ikke en sum av de verktøy/midler som ligger til grunn for skapelsen av selve grafikken. En piccasso kan være en langt bedre grafikk (Ja, grafikk finnes ikke bare i spill, det er et langt eldre uttrykk) selv om det er enkelt, ikke virkelighetsnært osv. enn det et foto er. Det samme gjelder spillgrafikk.. Her er det ikke alltid spillet med høyest oppløsning, mest detaljerte modeller, mest effekter som har den beste grafikken.. Art Direction er en viktig del av grafikken. Og det er inntrykket du sitter igjen med som teller. Det er ihvertfall min mening.

Lenke til kommentar

Tror jeg må fylle inn litt til for å få frem det jeg mener. Ja man ser kanskje først svakhetene med Shadow of the Colossus, men når man så lever seg inn i historien og ser etter andre ting så glemmer man at spillet ikke kjører i HD oppløsning og i 60 fps. Men som sagt, så hadde selvfølgelig spillet vært mye mye bedre om det var på Ps3 og ikke ps2. Jeg satt ikke å erget meg over de blokkete figurene i Final Fantasy Vii akkurat, var alt for opptatt med å sluke den fantastiske historien og gameplayet.

Lenke til kommentar

Før jeg skriver videre så må jeg si jeg har ikke lest alt i denne tråden, alt for mye fjas så jeg hoppet elegant til slutten for å skrive min lille mening om hvilke konsoll en "burde" kjøpe nå idag.

 

Jeg har Xbox360 Premium og Playstation3 og er godt fornøyd med begge maskinene. Dem har begge sine svakheter og styrker. Skal prøve å få notert ned så godt jeg kan hva som er bra og ikke fult så bra med begge maskinene.

 

 

Hva er bra og ikke?

 

Bruker grensesnittet er klart best på Xbox 360 mener jeg, mye informasjon på diverse blades som en fort å enkelt kan bla seg til og når en kombinerer med Xbox Live så åpner en opp for mye mere. Xbox Live gir deg info om hva dinne venner spiller og hvor langt dem er kommet i forhold til achevments. Her har PS3 mye å jobbe med mener jeg, men da igjen så er PSN gratis....

 

Ja Xbox Live koster penger, det er ikke mye vi snakker om men ca 495,- for 1år, PS3 kommer på nettet gratis forløbig.

 

Kontrollen er god å holde i og har rumble funksjon noe PS3 ikke har enda. Men dette kommer snart i følge diverse spill sider på nettet. Kontrollen til PS3 er så si helt lik den som var til PS2 så om du var fornøyd med denne så blir det ikke noe problem. Om du har et bra HD tv så vil du får utrolige bra bilder via dvd fra Xbox 360, jeg får bedre bilde på X360 en min PS3 via dvd. Noe som overasket meg meget! Og jeg sitter ikke med et 10.000,- kr tv for å si det slik ;) Blu-Ray på PS3 er selvf noe helt for seg selv, bilde er så klart of full av informasjon at du kan få litt tårer i øya.

 

Spill spill og enda flere spill...ja det er masse spill til X360. Det er noe for dem aller fleste der ute, X360 har jo vært ute nå ca 1 år lenger en PS3 så spillbiblioteket er vesentlig større. Men nå idag så kommer så si dem samme spillene på samme konsoll. Utenom noen få eksklusive titler, men somregel vil folk flest kjøpe spillene som er nye og aktuelle så det er ikke et problem lenger.

 

 

Alltid to sider...

 

Det er alltid en negativ side også dessverre...det første du kommer til å reagere på er "bråket" fra dvd drevet til X360. Når du setter in et X360 spill så vil platen spinne på max så si hele tiden. Noe som genererer endel støy, på dagens X360 så er dette vistnok blitt litt bedre men "problemet" er der enda. En kan bare gå på youtube.com for dyngevis med klipp av folk som viser deg forskjellen...og forskjellen er dramatisk dessverre i forhold til PS3 som du så si kke hører...

 

 

X360 kommer ikke med HD-DVD spiller intigrert i maskinen mens PS3 har Blu-Ray rett ut av esken. Dette er et stort minus i boka til mange. Ikke bare pga en ikke kan se HD filmer men også fordi vi allerede nå ser at endel spill til X360 ikke får plass på 1 dvd plate, et horror eksempel er Blue Dragon som er på 3 dvd plater om jeg ikke husker feil.

 

Noe en enkelt kunne få på 1 HD-DVD eller Blu-Ray plate...men Microsoft har vært litt smarte her også. For vi vet jo ikke hvem av HD formatene som vinner til syvende å sist. Om Blu-Ray skulle vinne så kan Microsoft bare lansere en ny Blu-Ray standalone spiller til X360. Men om HD-DVD vinner så blir det noe vanskeligere......

 

 

Hva synes Mr _LarZen_ da?

 

Jo jeg synes begge er kjempe maskiner, X360 sparket igang HD gaming men synes nok at PS3 har virkelig sparket igang HD gaming og ikke minst HD format krigen! Maskinene skal være ute endel år før dem skal erstattes og jeg frykter det gode gammle dvd formatet kommer til å slite mot lagrings plassen som Blu-Ray har.

 

X360 er av kjedelig hvit plast og det er ikke akkurat det du setter fram til visning til alle i stua. Den passer lissom litt mere på et gutterom en i stua. Mens derimot PS3 i sin svarte pianolakk får et litt mere kvalitets preg over den og glir nok litt lettere inn i stua til folk flest. Og PS3 har Blu-Ray så jeg slipper en liten "boks" ved siden av slik som X360 eiere må gjøre.

 

Men X360 er overlegent på nettspilling, Xbox Live er rettogslett noe av det beste som har skjedd innen gaming på aldri så lenge vil jeg nå si. PS3 har mye å gjøre på den fronten...

 

X360 bråker også vesentlig mye mere og om du er som meg som irriterer seg over slikt og må skru lyden høyt og enda litt høyere opp for å overdøve det så styr unna X360. Igjen...om du har den på gutterommet så kan du somregel skru opp til en vis grad, men for den eldre garde som har den i stua så vet vi at det kan vi somregel bare glemme. Spille på sene kvelder eller på natta med lav lyd og det suse fra dvd drevet er ikke noe særlig.

 

Så jeg må nok si at jeg anbefaler PS3 pr idag, prisen på den har gått ned og om du skal ha så si samme spec på både X360 og PS3 så er faktisk PS3 billigst! Ja du leste korrekt...PS3 idag er billigere en Xbox360 Premium med HD-DVD drevet. Du får også større harddisk på PS3...

 

Priser:

 

Xbox 360 Premium 2895,-

HD-DVD spiller 1599,-

Xbox Live 495,-

 

Totalt:4989,-

 

Playstation 3 3995,-

Totalt:3995,-

 

Dette er den rettferdige prisene for systemene synes jeg. PS3 kommer med Blu-Ray,gratis online og faktisk 20gb mere.Priser er hentet fra Elkjøp og Komplett.

 

Takk for meg :)

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

"Art Direction er en viktig del av grafikken. Og det er inntrykket du sitter igjen med som teller. Det er ihvertfall min mening."

 

hvis vi snakker om datagrafikk så er art direction selve spillet. selvfølgelig er det også annen kode men grafikken er den delen av spillet som 'kommuniserer' med deg. mere/større oppløsning, polygoner, og effekter gir artistene friere tøyler til å realisere visjonen sin.

 

men har man ikke story/gameplay på plass så hjelper det ikke uansett hvor pent det ser ut.(dette gjelder også omvendt).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...