Gå til innhold

Stort varmeproblem, Q6600 stock *løst*


Debate

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei! Jeg har kjøpt en kabel til min MIST. Muligheten til å koble inn en p8 er der,

bare jeg kjøpe standard utgaven med kabler. Da følger ikke p8 kabelen med,

men kan bestilles ;) Noe som nå er gjort. Pakken kommer ikke før i morgen :(

Endret av Debate
Lenke til kommentar
Hmm, på min nye E6850 prosessor smørte jeg ut Artic silver pasta over hele flaten, og monterte vannblokka på, og det ser ut til å virke meget bra, da jeg har idle temp på 15-20 grader ved en romtemp på rundt 18 grader.

9170865[/snapback]

 

Det har du ikke...

 

 

Det er imot fysikkens lover, at du med vann, eller luftkjøling kan ha lavere temperatur enn ambient i rommet.

 

 

Du har minst 19 grader, det kan jeg love deg. Du har aldri samme temperatur heller, selv om det er mulig, men veldig usannsynlig.

 

 

Hvilket program bruker du til å lese av? For å få en noenlunde korrekt avlesning, så bruk enten Intel TAT, Core Temp, eller nyeste verisjon av Everst. (Everest er usikkert, men det oppga samme temperaturer som de to første i mitt tilfelle)

Lenke til kommentar
Hmm, på min nye E6850 prosessor smørte jeg ut Artic silver pasta over hele flaten, og monterte vannblokka på, og det ser ut til å virke meget bra, da jeg har idle temp på 15-20 grader ved en romtemp på rundt 18 grader.

9170865[/snapback]

 

Det har du ikke...

 

 

Det er imot fysikkens lover, at du med vann, eller luftkjøling kan ha lavere temperatur enn ambient i rommet.

 

 

Du har minst 19 grader, det kan jeg love deg. Du har aldri samme temperatur heller, selv om det er mulig, men veldig usannsynlig.

 

 

Hvilket program bruker du til å lese av? For å få en noenlunde korrekt avlesning, så bruk enten Intel TAT, Core Temp, eller nyeste verisjon av Everst. (Everest er usikkert, men det oppga samme temperaturer som de to første i mitt tilfelle)

9190457[/snapback]

Helt riktig.. Det var noe som luktet muffins når jeg leste det selv.

Den gode mannen Skrue sa en gang i tiden at man kan ha fra 7 grader over romtemp og oppover. Minimum. Det er jo rett og slett umulig at en vannkjøling klarer å kjøle lavere enn romtemperaturen som radiatoren ligger i. Dette er jo ganske logisk i seg selv! Hvis det står at du har rundt 15-20 grader ICS-FD, så er dette garantert feil, og du kan begynne å plusse på 10 grader på temperaturene dine.

 

Speedfan pleier å gi korrekte temperaturer. Jeg har ihvertfall veldig gode erfaringer med dette...! :)

Lenke til kommentar

hmmm det så ikke ut til å fungere. Programmet starter opp og lukker seg før jeg rekker og trykke noe. Tror det er pga jeg har en WD raptor :no:

 

CPU-Z sier at min Q6600 er på 1.6 ghz? den går fra 1.6 til 2.4 hele tiden. Ser ut som prosessoren stiller seg selv? Hva er greia med dette?

 

WheelMan_92:

Om du smører på goopen riktig, er arctic silver en kanon kjølepasta ;)

Endret av Debate
Lenke til kommentar
Hmm, på min nye E6850 prosessor smørte jeg ut Artic silver pasta over hele flaten, og monterte vannblokka på, og det ser ut til å virke meget bra, da jeg har idle temp på 15-20 grader ved en romtemp på rundt 18 grader.

9170865[/snapback]

 

Det har du ikke...

 

 

Det er imot fysikkens lover, at du med vann, eller luftkjøling kan ha lavere temperatur enn ambient i rommet.

 

 

Du har minst 19 grader, det kan jeg love deg. Du har aldri samme temperatur heller, selv om det er mulig, men veldig usannsynlig.

 

 

Hvilket program bruker du til å lese av? For å få en noenlunde korrekt avlesning, så bruk enten Intel TAT, Core Temp, eller nyeste verisjon av Everst. (Everest er usikkert, men det oppga samme temperaturer som de to første i mitt tilfelle)

9190457[/snapback]

Helt riktig.. Det var noe som luktet muffins når jeg leste det selv.

Den gode mannen Skrue sa en gang i tiden at man kan ha fra 7 grader over romtemp og oppover. Minimum. Det er jo rett og slett umulig at en vannkjøling klarer å kjøle lavere enn romtemperaturen som radiatoren ligger i. Dette er jo ganske logisk i seg selv! Hvis det står at du har rundt 15-20 grader ICS-FD, så er dette garantert feil, og du kan begynne å plusse på 10 grader på temperaturene dine.

 

Speedfan pleier å gi korrekte temperaturer. Jeg har ihvertfall veldig gode erfaringer med dette...! :)

9190761[/snapback]

 

Les her :-)

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=805551

Lenke til kommentar
Hmm, på min nye E6850 prosessor smørte jeg ut Artic silver pasta over hele flaten, og monterte vannblokka på, og det ser ut til å virke meget bra, da jeg har idle temp på 15-20 grader ved en romtemp på rundt 18 grader.

9170865[/snapback]

 

Det har du ikke...

 

 

Det er imot fysikkens lover, at du med vann, eller luftkjøling kan ha lavere temperatur enn ambient i rommet.

 

 

Du har minst 19 grader, det kan jeg love deg. Du har aldri samme temperatur heller, selv om det er mulig, men veldig usannsynlig.

 

Hvis da mot formodning mannen faktisk har et peltierlement gjemt inni vannblokken til cpu`n....... :whistle:

Endret av SgtStone
Lenke til kommentar
Det er imot fysikkens lover, at du med vann, eller luftkjøling kan ha lavere temperatur enn ambient i rommet.

9192406[/snapback]

Ikke helt. Det går an å få til en slags "fasekjøling" med enkelt hjemmelaget utstyr av vann, rør, vifter og pumpe. Det utnytter teknikken at vann kan fordampe i tørr luft og at denne prosessen tapper vannet for mye varme slik at det kjøles ned til under omgivelsestemperatur.

 

Men, men det var dagens fysikk. Jeg har ingen tro på at han har brukt det prinsippet her. ;)

Lenke til kommentar

Det er ikke kostnaden som er problemet med det prinsippet. Det er at det tar stor plass og er veldig upraktisk for å oppnå nok kjøleeffekt. Man trenger bare noen dusjhoder, noen vanlige gulvstående vifter, slanger ut og inn i huset, tørr luft og en duk som samler opp vannet i bunnen av dusj-opplegget. En vannpumpe pumper vannet fra bunnen av "dusjen", gjennom PCen og opp til "dusjhodet". Jeg regner med at man må ha minst ett "dusjkabinett" med plass utendørs i skyggen for at det skal fungere godt nok. Upraktisk, men ikke så mye dyrere enn vanlig vannkjøling.

 

Skulle gjerne ha funnet det bildet og artikkelen jeg leste for mange år siden om en som vannkjølte PCen sin med dette prinsippet. Jeg tror det var litt dårlig gjennomført slik at han bare klarte å nå ned til omgivelsestemperatur når prosessoren gikk på tomgang.

Lenke til kommentar

Så til konklusjonen på denne tråden - bruk 8 pins(4+4) 12 volt i stedet for 4 pins for de som måtte ha det på sin PSU. Regner med at alle nyere PSU'er har denne splittede 8 pins plugg kontakten.

 

Takker for tipset.......

 

Nb!

Det står litt om dette i manualen til hovedkortet også. Ser at noen av disse kontaktene på hovedkortet er blanket igjen med ei plastikkplate, hva er hensikten med dette mon tro. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...