Gå til innhold

Stort varmeproblem, Q6600 stock *løst*


Debate

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg skrur på pcen og den starter. 5 sek senere skrur den seg av, så på igjen.

Etter den siste av/på skruingen (kan ikke kalle det restart, går tid mellom da den skrur seg av/på) den mye lenger før den skrur seg av igjen.

Kan dette komme av at jeg bare har en p4 kontakt tilbkoblet, mens hovedkortet har en p8 kontakt? Jeg er virkelig nøden på og fikse dette problemet.

 

 

9152237[/snapback]

 

Tror den skal gjøre det, min IP35 gjør det samme.

jeg har en TT750w med 8pin tilkoblet.

Lenke til kommentar
Har Asus Hk med Q6600,min ligger idle på 37.Ser du sier att alt er slik det skal,men har du fått på kjølern riktig.Syntes selv att den var litt lei å få på,likte gamle feste bedere.Mulig også du har fått skrapet bort noe pasta da du satte kjøler på.

9153757[/snapback]

 

Hvilken kjøler har du? Jeg har en Noctua, men jeg har 54 grader stock.

Lenke til kommentar

 

Jeg skrur på pcen og den starter. 5 sek senere skrur den seg av, så på igjen.

Etter den siste av/på skruingen (kan ikke kalle det restart, går tid mellom da den skrur seg av/på) den mye lenger før den skrur seg av igjen.

Kan dette komme av at jeg bare har en p4 kontakt tilbkoblet, mens hovedkortet har en p8 kontakt? Jeg er virkelig nøden på og fikse dette problemet.

 

 

9152237[/snapback]

 

Tror den skal gjøre det, min IP35 gjør det samme.

jeg har en TT750w med 8pin tilkoblet.

9154357[/snapback]

 

Lol? Skal den gjøre det? Hva slags idioti er det? Hva er det godt for?

haha lol. Det gav meg vertfall litt mer håp blant problemene :p

 

Jeg har bare 4 pin nå, og det funker bad. Den skrur seg av med en gang det

blir litt last på CPU. Den får garantert ikke nok strøm med en p4 kontakt.

Har bestilt p8 pin nå. Takk for svar :)

 

@ kjellthore: Kan vel ikke si at jeg er kjempeheldig da :p Men den

er ikke mye bøyd i det hele tatt, bare litt (slik den skal være).

 

Tar opp en liten videosnutt når jeg har fått p8 kontakten, og artic silver,

om det ikke løser problemene .

 

En stor takk til alle som har deltatt i topicen :)

Legger ut en post på mandag, da tenker jeg alt skal være i hus.

Måtte eh gud? Være med meg :w00t:

Endret av Debate
Lenke til kommentar
Jeg har også problemer med at pcen restarter 2 ganger før den virkelig setter inn "støtet".

 

Jeg skrur på pcen og den starter. 5 sek senere skrur den seg av, så på igjen.

Etter den siste av/på skruingen (kan ikke kalle det restart, går tid mellom da den skrur seg av/på) den mye lenger før den skrur seg av igjen.

Kan dette komme av at jeg bare har en p4 kontakt tilbkoblet, mens hovedkortet har en p8 kontakt? Jeg er virkelig nøden på og fikse dette problemet.

 

9152237[/snapback]

 

Hadde et tilsvarende problem på en maskin en gang. Har du feks sjekket at du ikke har flere mellomstykker mellom HK og der du fester de , at det ikke står igjen noen fra det gamle HK? Dette kan føre til kortslutning.

Er det slik at du trykker på powerknappen så startet viftene, går noen få sekunder slår seg deretter av igjen..........så starter de opp igjen går et par sekunder og slår seg av igjen............? Prøv å legg øret tett inntil HK om det er noen "svusj-lyd" mellom disse startene. Høres denne lyden kan det tyde på at det er kondensatorfeil på HK.

9153067[/snapback]

 

Mellomstykker? Er ingen ting igjen fra det gamlet HK. Det er ATX

hovedkort begge to som følger ATX Standard. Så det er bare og skru fast

i di "mutterene" som står på HK platen fra før av. Det er ikke her problemet ligger.

 

Når jeg trykker powerknappen så starter viftene og alt ja. Det går noen sekunder

så skrur den seg av igjen, noen sekunder etter der starter den opp igjen. Denne gangen går den lenge uten og skru seg av. Mye lenger enn første gangen. Først når jeg starter og innstalere vista

(cpu må yte, og da trenger CPU mer strøm) så skrur den seg av igjen...

 

Den skrur seg ikke av igjen om jeg bare henger i bios uten og belaste den. Så jeg tror problemet ligger i at jeg bruker en p4 kontakt på et p8 hovedkort. Har bestilt en p8 kabel nå. Det bør fikse biffen. Altså P8 kontakten er jo den som "regulerer" eller gir strøm til CPU. Og quad core trenger jo en del strøm. Og når jeg da benytter en p4 kontakt, på et hovedkort som har en p8 kontakt blir det jo på en måte halvert. :S

 

Men takk for forslag :)

9153779[/snapback]

 

Hos meg sto faktisk ikke skruene på samme plass, til tross for ATX standard. Gikk fra ASUS til MSI HK. Tok faktisk livet av mitt nye MSI hovedkortet da det faktisk var forskjell hvor skruene sto. Men du kan jo starte og boote i bios så da er det nok ikke dette. Denne ATX12V(P8) kontaktet som gir spenning til CPU`n er nok nøkkelen hos deg, tror dette ordner seg når du får denne koblet opp. Lykke til. :thumbup:

Lenke til kommentar

Var ingen problem fra Asus ATX til ABIT ATX hos meg. Begge fulgte samme ATX standard. Kommer meg inn i bios ja. Er først når CPU må yte den skrur seg av.

Dette er vel mest sannsynelig pga p4 kontakt. Det blir rett og slett ikke nok strøm til CPU. Håper virkelig det er 12V (P8) som skal til. Tusen takk :)

Endret av Debate
Lenke til kommentar
Har lest at noen asus kort har noen problem. http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2135690,00.asp

 

Min Q6600 går på 9x333 orginal volt.  idle temp er 36C. Det på et gigabyte p35. Masks temp under tung last 4x prime95 er 65C.

 

Vet noen hva maks temp er på feks qx6800?

9152037[/snapback]

 

Takk for at du skrev dette :p ...

 

Skulle akkurat til å velge et Asus P5K Deluxe kort...

 

men blir vel gigabyte eller noe da

Lenke til kommentar
Har Asus Hk med Q6600,min ligger idle på 37.Ser du sier att alt er slik det skal,men har du fått på kjølern riktig.Syntes selv att den var litt lei å få på,likte gamle feste bedere.Mulig også du har fått skrapet bort noe pasta da du satte kjøler på.

9153757[/snapback]

 

Hvilken kjøler har du? Jeg har en Noctua, men jeg har 54 grader stock.

9154428[/snapback]

Var litt kjapp til å svar tidligere.Bruker stock kjøler,men jeg har dette kabinettet.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330958

Har 3stk 12cm vifter,samt denne crossflow vifta som blåser over HK.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=310035

 

Edit:Dette er da ifølge Asus Probe,programvare som fulgte med HK.

Endret av TAS
Lenke til kommentar

Ok! Jeg har 3 stykk 120 mm vifter. En suger inn luft forran, en som spytter ut luft bak. Og en som suger inn kald luft over hk/prosessor/minne osv... :) Så flowen er det ikke noe galt med. Skal også nevnes at jeg har et Lian Li V1200 av pure aluminium. Dette holder jo mye bedre på kulda :p enn feks. et kabinett av plast. Logisk men jeg bare skrev det :p

Endret av Debate
Lenke til kommentar
yeah! Denne fant jeg veldig nyttig: http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruc...l_quad_wcap.pdf

9153902[/snapback]

 

Oi...hvis det er SÅ lite pasta som trengs for en quad-core, da tror jeg at jeg har "litt" i overkant på min dual-core..

 

..jeg pleier bare å legge en "klatt" i midten for så å smøre det utover selv ved hjelp av enden av et papir (som regel en bit av instruksjonsveiledningen som fulgte med CPU-en) slik at CPU-en er dekket av et tynt lag (så tynt jeg klarer å lage det, uten å se toppen av CPU-en). :p

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

 

Jeg skrur på pcen og den starter. 5 sek senere skrur den seg av, så på igjen.

Etter den siste av/på skruingen (kan ikke kalle det restart, går tid mellom da den skrur seg av/på) den mye lenger før den skrur seg av igjen.

Kan dette komme av at jeg bare har en p4 kontakt tilbkoblet, mens hovedkortet har en p8 kontakt? Jeg er virkelig nøden på og fikse dette problemet.

 

 

9152237[/snapback]

 

Tror den skal gjøre det, min IP35 gjør det samme.

jeg har en TT750w med 8pin tilkoblet.

9154357[/snapback]

 

Det er normalt på P35, ihvertfall på Abit og Gigabyte. :D

Lenke til kommentar

Tusen takk for det gutter :) Godt og høre at det ikke er en feil hos meg. Men hva

er greia? Er jo helt idiotisk.....

 

Hmm, på min nye E6850 prosessor smørte jeg ut Artic silver pasta over hele flaten, og monterte vannblokka på, og det ser ut til å virke meget bra, da jeg har idle temp på 15-20 grader ved en romtemp på rundt 18 grader.

9170865[/snapback]

 

Det virker ja! Men du kunne kanskje oppnådd bedre temperaturer.

Det fungerer uten kjølepasta også, men det er ikke bra.

Point taken :p? Det er mer rom for feil ang. pasta når du har

vannkjøling. Med luft kjølerer er det ikke så mye og gå på.

Endret av Debate
Lenke til kommentar
Tusen takk for det gutter :) Godt og høre at det ikke er en feil hos meg. Men hva

er greia? Er jo helt idiotisk.....

 

Hmm, på min nye E6850 prosessor smørte jeg ut Artic silver pasta over hele flaten, og monterte vannblokka på, og det ser ut til å virke meget bra, da jeg har idle temp på 15-20 grader ved en romtemp på rundt 18 grader.

9170865[/snapback]

 

Det virker ja! Men du kunne kanskje oppnådd bedre temperaturer.

Det fungerer uten kjølepasta også, men det er ikke bra.

Point taken :p?

9170870[/snapback]

 

Point taken, men tror ikke det ville vært mulig å komme lenger ned i temp om jeg hadde fulgt anvisningen fra Artic silver. Akkurat nå ligger tempen på 12 grader, og pc'en har stått på i 2 timer, og jeg kommer ikke over 33 grader med å stress teste pc'en. Så min konklusjon er at pastaen jeg la på må være akkurat nok. Det kunne vært greit å vite hva andre ligger i temp som har en E6850 på standard klokking.

Lenke til kommentar
Hos meg sto faktisk ikke skruene på samme plass, til tross for ATX standard. Gikk fra ASUS til MSI HK. Tok faktisk livet av mitt nye MSI hovedkortet da det faktisk var forskjell hvor skruene sto. Men du kan jo starte og boote i bios så da er det nok ikke dette. Denne ATX12V(P8) kontaktet som gir spenning til CPU`n er nok nøkkelen hos deg, tror dette ordner seg når du får denne koblet opp. Lykke til. :thumbup:

9154706[/snapback]

 

Jepp, skruer *SKAL* alltid sjekkes, uansett. Rimelig mange som har løst sine problemer ved å fjerne et skrufeste som kortslutter... (men jeg tror ikke det er caset her)

 

MEN: Debate, du sjekker temp'en fra BIOS? Denne teller sjelden som idle temp, siden BIOS'er "gammeldagse" og ikke har noen form for multitasking og dertil idle håndtering. De bruker stort sett polling for å vente på input, og dermed jobber CPU'en mye hardere enn idle i Windows. Idle temperatur kan du kun snakke om fra Windows (eller annet "moderne" OS).

 

Bruk f.eks. PC Wizard til å lese av temperaturen.

 

 

Min Q6600 kjører forrøvrig på 40-42 grader idle, ved bruk av Arctic Cooling Freezer 7 Pro kjøler m/Arctic Silver 5 (som ikke er innkjørt ennå). Denne er meget stillegående, og tipper at stock kjøleren muligens yter noe bedre.

Endret av opresterud
Lenke til kommentar

Det er akkurat det jeg mener. Med vannkjøling er det større rom for "feil".

Jeg har også vannkjøling på min gamle AMD 3500+, der smurte jeg bare

pasta utover hele IHS. Hadde alderig problemer med høye temperaturer.

Dog er dette single core prosessor.... så poenget mitt utgår! haha :blush:

Endret av Debate
Lenke til kommentar
QX6800 tåler maksimalt stusselige 54,8'C. Det er en av kompromissene som inngås når de skal tyne toppmodeller. I ren likhet med når man skal overklokke prosessorer så er det god kjøling og høy spenning som er trikset for å oppnå høye klokkehastigheter. Kall den gjerne fabrikkoverklokket. Til sammenligning tåler Q6600 G0 opp til 71'C. Med "tåler" mener jeg hvor mye den takler før den automatisk klokker seg selv ned.

9152217[/snapback]

Thermal Specification som oppgitt på Processorfinder er ikke temperaturen (Tjunction) hvor nedklokking (throttling) inntreffer. Default Tjunction er typisk 85C på kjernene (core temp), mens den termiske spec'en angir max anbefalt temp midt på IHS'en. Sistnevnte vil være en funksjon av kjernetemperatur/effekt, CPU-kjølerens effektivitet og kabinettemperaturen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...