Gå til innhold

Stort varmeproblem, Q6600 stock *løst*


Debate

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Innstalerte nytt hardware i går. En Q6600 er CPU'en jeg benytter meg av.

Da alt var klart til fyre opp, kastet jeg meg først inn i bios. Under PC Health Status

fant jeg skremmende temperaturer. 64C på proessoren,

og den fortsatte og stige uten at jeg gjorde noe som helst.

 

Hva dette kommer av lurer jeg fælt på. Skal prøve og ta av den "platen" som er

mye omdiskutert. Men det kan umulig hjelpe så mye på temperaturen.

 

Alt er satt fast slik det skal være, men alikevel skyhigh temperatur :thumbdown:

 

Noen tips? Har bestilt litt artic silver, håper dette hjelper litt.

 

Edit: Vet at quad core er varmt, men dette kan umulig stemme :p

Endret av Debate
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Edit: Vet at quad core er varmt, men dette kan umulig stemme  :p

9151802[/snapback]

Temperaturen kan sikkert være målt korrekt, men noe er nok galt. Trolig er det dårlig kontakt mellom prosessoren og kjøleren. F.eks ved at ramma som holder prosessoren på plass er skrev eller bulket eller at kjøleren er montert med større kraft på den ene siden enn den andre slik at den kan stå "på vippen" og dermed gjøre at kjølepastaen flyter ujevnt ut. F.eks ved at den legger seg tykt på ene siden og tynt på andre siden sånn at det blir dårlig varmeledning. Kjølepasta leder jo som kjent varme svært mye dårligere enn kobber. Kjøleren kan også bare være skrudd fast for dårlig.

 

Kjenn på kjøleren om den føles som den sitter godt fast eller ikke.

Prøv å løsne kjøleren og se om du kan se om ramma sitter skjevt eller har bulker i seg. Bruk gjerne et minispeil for å se på langs av hovedkortet uten å måtte ta hovedkortet ut av kabinettet.

 

Vet noen hva maks temp er på feks qx6800?

9152037[/snapback]

QX6800 tåler maksimalt stusselige 54,8'C. Det er en av kompromissene som inngås når de skal tyne toppmodeller. I ren likhet med når man skal overklokke prosessorer så er det god kjøling og høy spenning som er trikset for å oppnå høye klokkehastigheter. Kall den gjerne fabrikkoverklokket. Til sammenligning tåler Q6600 G0 opp til 71'C. Med "tåler" mener jeg hvor mye den takler før den automatisk klokker seg selv ned.

Lenke til kommentar

Tusen takk for godt svar Simen1 :) Setter pris på folk som tar seg tid til og svare godt og konkret. Har tatt av og på CPU kjøler for og "sikre" at jeg har gjort det korrekt. Platen er ikke spesielt mye bøyd, og kjøleren sitter som støpt. Luftflyten i kabinette er svært bra, og rom tempen er heller under normalt. Håper litt artic silver hjelper.

 

Har skjelden tro på ferdigsmurt kjølepasta av dårlig kvalitet. Jeg har også problemer med at pcen restarter 2 ganger før den virkelig setter inn "støtet".

 

Jeg skrur på pcen og den starter. 5 sek senere skrur den seg av, så på igjen.

Etter den siste av/på skruingen (kan ikke kalle det restart, går tid mellom da den skrur seg av/på) den mye lenger før den skrur seg av igjen.

Kan dette komme av at jeg bare har en p4 kontakt tilbkoblet, mens hovedkortet har en p8 kontakt? Jeg er virkelig nøden på og fikse dette problemet.

 

Det skal ikke ha noe med temperaturen på CPU og gjøre. Siden BIOS er satt

default til og skru av når tempen er 80C.

Endret av Debate
Lenke til kommentar
Jeg har også problemer med at pcen restarter 2 ganger før den virkelig setter inn "støtet".

 

Jeg skrur på pcen og den starter. 5 sek senere skrur den seg av, så på igjen.

Etter den siste av/på skruingen (kan ikke kalle det restart, går tid mellom da den skrur seg av/på) den mye lenger før den skrur seg av igjen.

Kan dette komme av at jeg bare har en p4 kontakt tilbkoblet, mens hovedkortet har en p8 kontakt? Jeg er virkelig nøden på og fikse dette problemet.

 

9152237[/snapback]

 

Hadde et tilsvarende problem på en maskin en gang. Har du feks sjekket at du ikke har flere mellomstykker mellom HK og der du fester de , at det ikke står igjen noen fra det gamle HK? Dette kan føre til kortslutning.

Er det slik at du trykker på powerknappen så startet viftene, går noen få sekunder slår seg deretter av igjen..........så starter de opp igjen går et par sekunder og slår seg av igjen............? Prøv å legg øret tett inntil HK om det er noen "svusj-lyd" mellom disse startene. Høres denne lyden kan det tyde på at det er kondensatorfeil på HK.

Endret av SgtStone
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mye kjølepasta du bruker men det er vanlig å ta ca en liten dråpe på 2-3mm i diameter og la kjøleren presse den utover fra midten når kjøleren festes og det blir godt press mellom den og prosessoren. Hvis man tar vesentlig mer eller mindre så blir kjølingen dårligere.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Innstalerte nytt hardware i går. En Q6600 er proessoren jeg benytter meg av.

Da alt var klart til fyre opp, kastet jeg meg først inn i bios. Under PC Health Status

fant jeg skremmende temepraturer. 64C på proessoren,

og den fortsatte og stige uten at jeg gjorde noe som helst.

 

Hva dette kommer av lurer jeg fælt på. Skal prøve og ta av den "platen" som er

mye omdiskutert. Men det kan umulig hjelpe så mye på temperaturen.

 

Alt er satt fast slik det skal være, men alikevel skyhigh temperatur :thumbdown:

 

Noen tips? Har bestilt litt artic silver, håper dette hjelper litt.

 

Edit: Vet at quad core er varmt, men dette kan umulig stemme  :p

9151802[/snapback]

 

Jeg har også høy temp. Har klokka opp til 3 ghz. Har på max load 80 grader i kjerne 1 og 2. 76 grader i kjerne 3 og 4. :( (Bruker artic 5 kjøle pasta)

 

Hvilken kjøler bruker du?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke klokket noen ting. Det skjer ikke med en idle temp på nesten 70C.

Bruker stock kjøler enn så lenge.

 

Håper problemet med at pcen skrur seg av, er pga jeg har en p4 kontakt på et hovedkort som har p8. Tok av p4 kontakten og startet opp med bare 24 pin kontakten tilkoblet. Da fungerte det smertefritt uten restart, men var jo seff ikke bilde på skjermen siden prosessoren ikke har noe strømregulering. Håper det hjelper med en p8 kontakt som er på vei. Vis ikke har jeg et stygt problem.

Endret av Debate
Lenke til kommentar
Jeg har ikke klokket noen ting. Det skjer ikke med en idle temp på nesten 70C.

Bruker stock kjøler enn så lenge.

 

Håper problemet med at pcen skrur seg av, er pga jeg har en p4 kontakt på et hovedkort som har p8. Tok av p4 kontakten og startet opp med bare 24 pin kontakten tilkoblet. Da fungerte det smertefritt uten restart, men var jo seff ikke bilde på skjermen siden prosessoren ikke har noe strømregulering. Håper det hjelper med en p8 kontakt som er på vei. Vis ikke har jeg et stygt problem.

9153483[/snapback]

 

 

Du har kjøle pasta på?

Lenke til kommentar

Har du målt eller sjekket temp på kjøleblokken?

Er den så varm at du brenner deg er det neppe noe i veien med varmeoverføringen mellom CPU og kjøleren, men heller kjøleren som ikke greier å kvitte seg med varmen.

Går kjøleviften på full hastighet? Du kan prøve å koble viften direkte til molex(12v)(Edit: kan f.eks gjøres med en overgang som følger med mange vifter) og ikke om kontaktene på hovedkortet. Da vil du få full hastighet på viften.

 

Er den kjølig er det dårlig kontakt eller feil avlesning av temps.

 

Prøv å stressteste CPU i f.eks XP med Everest og se om den trottler.

 

 

Artic silver utgjør en forskjell på noen få grader max, så jeg ville ikke regnet med noen revolusjon.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

Har Asus Hk med Q6600,min ligger idle på 37.Ser du sier att alt er slik det skal,men har du fått på kjølern riktig.Syntes selv att den var litt lei å få på,likte gamle feste bedere.Mulig også du har fått skrapet bort noe pasta da du satte kjøler på.

Lenke til kommentar
Jeg har også problemer med at pcen restarter 2 ganger før den virkelig setter inn "støtet".

 

Jeg skrur på pcen og den starter. 5 sek senere skrur den seg av, så på igjen.

Etter den siste av/på skruingen (kan ikke kalle det restart, går tid mellom da den skrur seg av/på) den mye lenger før den skrur seg av igjen.

Kan dette komme av at jeg bare har en p4 kontakt tilbkoblet, mens hovedkortet har en p8 kontakt? Jeg er virkelig nøden på og fikse dette problemet.

 

9152237[/snapback]

 

Hadde et tilsvarende problem på en maskin en gang. Har du feks sjekket at du ikke har flere mellomstykker mellom HK og der du fester de , at det ikke står igjen noen fra det gamle HK? Dette kan føre til kortslutning.

Er det slik at du trykker på powerknappen så startet viftene, går noen få sekunder slår seg deretter av igjen..........så starter de opp igjen går et par sekunder og slår seg av igjen............? Prøv å legg øret tett inntil HK om det er noen "svusj-lyd" mellom disse startene. Høres denne lyden kan det tyde på at det er kondensatorfeil på HK.

9153067[/snapback]

 

Mellomstykker? Er ingen ting igjen fra det gamlet HK. Det er ATX

hovedkort begge to som følger ATX Standard. Så det er bare og skru fast

i di "mutterene" som står på HK platen fra før av. Det er ikke her problemet ligger.

 

Når jeg trykker powerknappen så starter viftene og alt ja. Det går noen sekunder

så skrur den seg av igjen, noen sekunder etter der starter den opp igjen. Denne gangen går den lenge uten og skru seg av. Mye lenger enn første gangen. Først når jeg starter og innstalere vista

(cpu må yte, og da trenger CPU mer strøm) så skrur den seg av igjen...

 

Den skrur seg ikke av igjen om jeg bare henger i bios uten og belaste den. Så jeg tror problemet ligger i at jeg bruker en p4 kontakt på et p8 hovedkort. Har bestilt en p8 kabel nå. Det bør fikse biffen. Altså P8 kontakten er jo den som "regulerer" eller gir strøm til CPU. Og quad core trenger jo en del strøm. Og når jeg da benytter en p4 kontakt, på et hovedkort som har en p8 kontakt blir det jo på en måte halvert. :S

 

Men takk for forslag :)

Endret av Debate
Lenke til kommentar
Har Asus Hk med Q6600,min ligger idle på 37.Ser du sier att alt er slik det skal,men har du fått på kjølern riktig.Syntes selv att den var litt lei å få på,likte gamle feste bedere.Mulig også du har fått skrapet bort noe pasta da du satte kjøler på.

9153757[/snapback]

 

Yep! Er første gang jeg har en intel prosessor. Og må si jeg likte festene på mitt

gamle Socket 939 mye bedre enn dette klips-klaps greiene. Ang. kjølepasta har du sikkert rett. Blir spennende og se om artic silver hjelper litt på temperaturen.

 

Edit: http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruc...l_quad_wcap.pdf følger den guiden der når pastaen skal på :)

Endret av Debate
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvor mye kjølepasta du bruker men det er vanlig å ta ca en liten dråpe på 2-3mm i diameter og la kjøleren presse den utover fra midten når kjøleren festes og det blir godt press mellom den og prosessoren. Hvis man tar vesentlig mer eller mindre så blir kjølingen dårligere.

9153229[/snapback]

Nei, det du sier gjelder singel core(Om eg ikke husker feil?)

Du skal ta en tynne lengde på tvers av corene. Slik har eg gjort det. Men du/dere kan jo lese selv.

http://www.arcticsilver.com/instructions.htm

 

Edit: Litt for seine med linken :blush:

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...