Gå til innhold

Stort varmeproblem, Q6600 stock *løst*


Debate

Anbefalte innlegg

Det er imot fysikkens lover, at du med vann, eller luftkjøling kan ha lavere temperatur enn ambient i rommet.

9192406[/snapback]

Ikke helt. Det går an å få til en slags "fasekjøling" med enkelt hjemmelaget utstyr av vann, rør, vifter og pumpe. Det utnytter teknikken at vann kan fordampe i tørr luft og at denne prosessen tapper vannet for mye varme slik at det kjøles ned til under omgivelsestemperatur.

 

Men, men det var dagens fysikk. Jeg har ingen tro på at han har brukt det prinsippet her. ;)

9192688[/snapback]

 

Jeg mener det var jeg som skrev det der :p (jeg var i hvertfall en av de som skrev noe lignende) Og beklager for d¨årlig formulering, men for å prøve igjen, så mente jeg. Når du bruker en eller annen kjølemetode der du bruker luften i rommet til å kjøle ned komponenter som produserer varme, så kan du ikke få temperaturen under lufttemperaturen. Men som sagt, så kan man ved å bruke en enkel form for fasekjøling (væske som fordamper, som trekker ut energi osv. osv.) til å komme langt under lufttemperatur.

 

Da kommer jo bare temperaturen på hvor kraftig denne (omvendte) varmepumpen er (eler hvor mange steg den er på, slik jeg har forstått det, når det kommer til fasekjøling) og hva slags væske man bruker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm, på min nye E6850 prosessor smørte jeg ut Artic silver pasta over hele flaten, og monterte vannblokka på, og det ser ut til å virke meget bra, da jeg har idle temp på 15-20 grader ved en romtemp på rundt 18 grader.

9170865[/snapback]

 

Det har du ikke...

 

 

Det er imot fysikkens lover, at du med vann, eller luftkjøling kan ha lavere temperatur enn ambient i rommet.

 

 

Du har minst 19 grader, det kan jeg love deg. Du har aldri samme temperatur heller, selv om det er mulig, men veldig usannsynlig.

 

 

Hvilket program bruker du til å lese av? For å få en noenlunde korrekt avlesning, så bruk enten Intel TAT, Core Temp, eller nyeste verisjon av Everst. (Everest er usikkert, men det oppga samme temperaturer som de to første i mitt tilfelle)

9190457[/snapback]

Helt riktig.. Det var noe som luktet muffins når jeg leste det selv.

Den gode mannen Skrue sa en gang i tiden at man kan ha fra 7 grader over romtemp og oppover. Minimum. Det er jo rett og slett umulig at en vannkjøling klarer å kjøle lavere enn romtemperaturen som radiatoren ligger i. Dette er jo ganske logisk i seg selv! Hvis det står at du har rundt 15-20 grader ICS-FD, så er dette garantert feil, og du kan begynne å plusse på 10 grader på temperaturene dine.

 

Speedfan pleier å gi korrekte temperaturer. Jeg har ihvertfall veldig gode erfaringer med dette...! :)

9190761[/snapback]

 

Les her :-)

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=805551

9192284[/snapback]

Den tråden der beviser ingenting. Det er umulig for deg å ha lavere temp på prosessoren enn det er i rommet! (Med bruk av kun vifter i vannkjølinga di)

Sensoren din tar med andre ord feil måling. Dette skjer dette også, og kan være veldig dumt i visse situasjoner om du overklokker. Det beste er da å måle med en ekstern temperaturmåler! (Feste den på kjøleblokka, nærmest mulig cpu'en er et bra valg)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Det jeg prøver å si, er at mine temperaturer ikke har vært riktige, men at det må legges på 15 grader ca for å komme til riktig temperatur på kjernene.

 

Jeg visste ikke at core temperaturen var for lav på det tidspunktet jeg la inn mine poster vedrørende mine temperature på kjernene. Etter hvert som folk begynte å nevne at mine temperaturer var for lav, gikk jeg igang med å lete etter om det kunne være noe feil, og det var det.

 

Så idle temp på mine kjerner er ca. 30 grader nå med 3.2Ghz.

Endret av ICS-FD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...