Gå til innhold

ProgrammeringsBaren! Småprat, om det du elsker!


Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
52 minutes ago, FrihetensRegn said:

Det virker som det er stor etterspørsel etter programvareingeniører; hvilken retning bør man ta for å få en fot innen for coding/programmering i IT-bransjen? I denne artikkelen viser man til en "hacker", men det sier meg fint lite. Minner mer om noe journalister sier for å holde artikkelen interessant.

Det den artikkelen snakker om er ekspertise innenfor sikkerhet. Litt usikker på hva du sikter til med retning, men et eksempel på relevant studie for en slik jobb er https://www.ntnu.no/studier/bdigsec, gjerne med påfølgende mastergrad. Man må kunne programmere så klart, men akkurat for den typen ekspertise så trenger man vel ikke akkurat være god på å lage programvare. Det som er viktig er å forstå mer teoretiske tema som kryptografi, angrepsmodeller osv. og kunne forstå hvordan man tester/verifiserer/etterprøver det i praksis.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer å prøve meg frem på hobbybasis, ikke utdanning. Det får ev. komme senere. Hvor bør man begynne om man vil starte? Dette er jo et så bredt felt at det virker som et hav av muligheter. Hva med coding? Python? Java? C? C++? TempleOS? Windows? Linux?

Jeg har begrenset kunnskap om hvordan feks Windows fungerer, selv om jeg har brukt det OSet siden Windows 95. Jeg har også spilt dataspill siden tidlig nittitallet men aldri satt meg inn i hvordan de lages, utenom at jeg har sett litt på Unreal Engine og Blender tutorials på YouTube. Dette blir litt som en som har kjørt bil i 30 år men ikke vet hva en clutch er for noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, FrihetensRegn said:

Jeg tenkte mer å prøve meg frem på hobbybasis, ikke utdanning. Det får ev. komme senere. Hvor bør man begynne om man vil starte? Dette er jo et så bredt felt at det virker som et hav av muligheter. Hva med coding? Python? Java? C? C++? TempleOS? Windows? Linux?

Jeg har begrenset kunnskap om hvordan feks Windows fungerer, selv om jeg har brukt det OSet siden Windows 95. Jeg har også spilt dataspill siden tidlig nittitallet men aldri satt meg inn i hvordan de lages, utenom at jeg har sett litt på Unreal Engine og Blender tutorials på YouTube. Dette blir litt som en som har kjørt bil i 30 år men ikke vet hva en clutch er for noe.

Det spørs jo helt hva du vil. Generelt er Python et greit utgangspunkt hvis man ikke helt veit hva man vil. Ønsker man å drive med webutvikling så er det en fordel å kunne Javascript i tilegg. Vil man jobbe hardware-nært, så er C++ (og implisitt C) et must.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (5 timer siden):

Det virker som det er stor etterspørsel etter programvareingeniører; hvilken retning bør man ta for å få en fot innen for coding/programmering i IT-bransjen? [..]

Raskeste veien inn er antagelig via 'front end' fordi det skjer såpass mye her at arbeidsgiver ikke kan kreve at du skal ha årevis med "riktig" erfaring og/eller utdanning. De må ta det de får. Så om du da kan bevise at du har litt skillz (GitHub-prosjekter, osv.) og at du er oppegående og ivrig kan dette være nok. (Alt ettersom hvor desperat en gitt arbeidsgiver er, vel og merke ..)

Ikke at dette nødvendigvis er lett å gjennomføre. Er du helt fersking må du først lære å programmere og dette kan ta flere år. Valg av programmeringsspråk er da mindre viktig, det handler om å lære seg tankegangen.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...