Gå til innhold

Fotografer over 18 her inne?


Anbefalte innlegg

Alder: 37

Bosted: Horten

Kamera: Olympus E-1 og E-500 Nikon CP7900

Aktiv siden 1992

Andre kamera: Olympus OM1(3 stk.),OM2n,OM10(3 stk.) Pentax Spotmatic, Hasselblad 500CM, Yashicamat D, Praktica VLC2 + noen 6x9 og 6x6 foldekameraer, div. kompaktkameraer.

Har mørkeromsutstyr 5x7" men skanner heller pga. lite tid.

Husker ikke hvorfor jeg begynnte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alder: 29

 

Bosted: Mo i Rana

 

Kamera: EOS 300D

 

Hvor lenge har du holdt på: Kjøpte ett EOS1000 når jeg var 15. I Herrens år 1992 ca.

 

Hvilken andre kameraer har du: Powershot A70, EOS1000F, Ixus II APS, HV10E

 

Hvordan kom du på denne interessen: Tja, den bare kom.

Lenke til kommentar

• 36(/14) år :)

• Haugesund, Rogaland/Vestlandet.

• Pentax *istDS (digitalt speilrefleks).

• Har holdt på siden jeg var "skitunge" som vi sier her.

 

Arvet et Yashica Lynx 14E og et Kodak Six-20 Brownie E når jeg var for ung til å kunne kjøpe film og fremkalling.

 

På begynnelsen av 90-tallet ivret jeg til med et Pentax SFXn (har nr. 2 fremdeles, etter at det første ble stjålet i et inbrudd) etter at jeg byttet inn et kamera jeg ikke husker hva var. - Som jeg byttet til meg mot en Commodore 64 (konfirmasjonsgave). Det var en stor tid for en fattig skoleelev.. :)

 

Digitalt begynte jeg med i 2003 (førsteutgaven av Canon Ixus), og anskaffet nåværende digitale speilrefleks sommeren 2005, sammen med et Exilim som blir brukt til "vanlige" bilder. - Når jeg ikke gidder drasse på et speilrefleks.

 

Er man fascinert av teknikk, tror jeg det å falle for fotografering kommer rimelig naturlig. Og det er ikke lett å slutte med det når man er bitt av basillen.

Første tilfelle av organisert fotografering var vel som valgfag i syvende klasse.

 

I dag er det litt mer enn en hobby ettersom mitt daglige virke faktisk lar meg tjene penger på bruken av utstyret. Siste oppdrag, for to uker siden; luftfoto fra helikopter. En gigantisk opplevelse selv om jeg har både hoppet fallskjerm og flyr paraglider..

 

Sorry, skrivekløa tok meg.. :roll:

Lenke til kommentar

Alder: 23

Bosted: Trondheim

Kamera: Nikon D70s

Hvor lenge har du holdt på: Kjøpte mitt første digitale kompaktkamera julen 2003. Det første digitale speilrefleks kom julen etterpå (2004). Dette er vel de offisielle milepælene selv om jeg har hatt hendene på flere kameraer tidligere.

Hvilke andre kameraer har du: Canon Powershot S50

Hvordan kom du på denne interessen: En romkompis i militæret hadde kjøpt seg Powershot S50 rett før julen 2003. Dermed måtte jeg også ha et for å dokumentere tiden i militæret. Senere ballet det bare på seg som det så ofte gjør.

 

Edit: skrivefeil

Endret av sthlm
Lenke til kommentar

-31

-Sagene, Oslo

-D200

-Har holdt på i ca. 6 år, hvorav 2 med speilrefleks

-Har også en D70

-Jeg begynte da jeg ble pappa, og har fortsatt i den leia. Mine barn er ekstremt veldokumenterte. :) Siden jeg er av typen "må vite alle detaljer om det jeg driver med", så har det tatt litt av også med den tekniske interessen.

Lenke til kommentar

Her er meg. :)

 

-32 (ikke en måned igjen til 33 da)

-Skedsmo/Akershus

-Canon 30D

-Med DSLR, siden september 2006.

-Ricoh RDC-7

-Fotografering har på en måte vært halvkuult lenge, men er i det siste jeg har fått "blod på tann" etter at DSLR kameraer har falt i pris. Samt jeg skulle ha meg nytt kamera. En veldig god kamerat av meg (Riktig her på forumet) fikk på en måte opp mine øyne for DSLR'en fine og fleksible verden. Så nå er kamera med stort sett hvor enn jeg befinner meg. Glede seg til ferie i Kragerø. :)

 

Edit - PS, kan vel egentlig kalle meg hobby-amatør fotograf. Ikke noe store greier enda. Hatt ett fotooppdrag; konfirmasjonsbilder av ei jente, datter av samboeren til ei på jobben min.

Endret av Zimon
Lenke til kommentar

Alder: 31

Bosted: Hedmark

Kamera: Canon EOS 400D

Hvor lenge har du holdt på: Siden jeg fikk mitt første filmbaserte kamera som 12 åring kanskje? :hmm: Husker ikke nøyaktig.

Hvilken andre kameraer har du: Kun 400D for øyeblikket (+ Sony Ericsson K800i som er et habilt mobilkamera... :cool: )

Hvordan kom du på denne interessen: Har vært interessert i foto så lenge jeg kan huske, men ble spesielt hektet iløpet av siviltjenesten som jeg avtjente f.o.m. 1997. Var da heldig og fikk jobbe mye med foto og ble for første gang kjent med Adobe Photoshop. Jeg fikk en rask innføring, og ble fort hekta. Er dog fortsatt bare amatør både som fotograf og i Photoshop, men jeg lærer stadig noe nytt og blir aldri lei dette.

Lenke til kommentar

Alder 21 år

Bustad Volda/Bergen

Utstyr Canon PowerShot S2IS med tele og vidvinkelkonverter, Canon EOS 500N, EF 75-300 4-5.6. Jobb: Canon 1Ds, Canon 20D, 16-35 L 2.8, 24-70L 2.8, 70-200L 2.8 is.

I prosessen med å utbedre det private utstyret, ettersom eg berre skal jobbe i ca 2 mnd til.

 

Brukt digitalkamera sidan eg byrja å ta bilde, men på grunn av at eg syns det var spennande, så fekk eg tak i eit analogt slr jula 2005. Har helde på med foto aktivt sidan ein byrjinga av 2004 elns.

 

Foto-interessa har vokse jamnt og trutt i fleire år. Har alltid likt å ta bilde, men det er først dei seinare åra eg har begynt å tenke over kva eg tek bilde av. Eit år på folkehøgskule i Alta, med mykje friluftsliv, flott natur og flotte opplevingar gjorde også sitt til at interessa vart enno meir utvikla. Fekk også litt innføring i diverse foto-teknikkar, mørkerom og diverse.

Har det siste året hatt førstegangsteneste som journalist/fotograf for Kysteskadren og skal halde fram med det som matros fram til studiestart. (Tjene litt pengar til fotoutstyr)

Lenke til kommentar

Denne tråden satte jeg pris på. Nå slipper jeg å føle meg som eneste dinosaur her.

 

Alder: 46

 

Bosted: Nordfjordeid

 

Kamera: Pentax K10D

 

Hvor lenge har du holdt på: Begynte å småleke meg litt før konifrmasjonsalderen. Tok av når eldstemann ble født. Men interessen avtok etter som dokumentasjonsbehovet sank. Starta på nytt med konsertfoto for 5-6 år siden. Tok skikkelig av igjen med kjøp av DS'en.

 

Hvilken andre kameraer har du: En Olympus 5050-w

 

Hvordan kom du på denne interessen: Fotointeressen har nok hele tiden vært der, men har variert med andre aktiviteter og interesser. Men jeg merker at anfallene blir sterkere og sterkere ;)

 

Jeg merker at jeg nå velger andre interesser, med utgangspunkt i foto, ikke omvendt som tidligere. Fugleinteressen min er et godt eksempel. Så jeg er nok på god tur til å bli en reinhekla fotofreak.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

-Alder: 20 år

-Bosted: Bor i Fredrikstad, men det siste året er tilbragt ved Grensevakten GSV i Kirkenes. Til høsten flytter jeg til Trondheim.

-Kamera: Canon EOS 350 D. Arbeider med 5 D nå, og kommer nok til å investere i dette innen relativt kort tid.

-Hvor lenge har du holdt på: Har holdt på digitalt de siste 4 årene.

-Hvilken andre kameraer har du: Har hatt diverse filmbaserte kamera før keg gikk over til digitalt, et fujifilm zoomkamera var det første jeg kjøpte, siden har det blitt Canon EOS 350 D og IXUS 40.

-Hvordan kom du på denne interessen: Interessen har vært der lenge og kommet via en kunstner og fotograf som er venn av familien. Spesielt det siste året som fotograf i førstegangstjenesten har gjort at jeg har lært meg mye.

 

LMA

Lenke til kommentar

Fungerer vel som en grei introduksjonstråd dette.

 

Alder: 28

 

Bosted: Studerer for tiden i Narvik, men har inntil nå bodd på det glade vestland, og da Sotra/Bergen

 

Kamera i bruk: Sigma SD10 som jeg driver og tester ut. Begrenset linsepark ennå///Konica Minolta DiMage Z10, for de gangene jeg føler for kompaktkamera///Canon EOS 3000V med normallinse. Denne bruker jeg når jeg reiser sør på ferie og foreviger niesen og slike ting. Tross alt blir jeg da nødt til å fremkalle, og trenger ikke tenke på backup///Ventes i posten: Zenit 122K med 50/F2 og en 16/F2.8 sirkulær fisheye. Helmanuelt kamera kjøpt på bakgrunn av tanken om at begrensninger fremmer kunnskap og "kunstneriske muligheter".

 

Andre kamera: Kodak CX420 (tror jeg). Mitt første digitale kamera med en horribel dårlig batterilevetid, selv uten bruk av LCS. Kunne ta maks 20 bilder i samme omgang får batteriene var flate///Canon Prima 5: Mitt første kamera///Leica-kopi, desverre med ødelagt film"holder" (ifølge Antonio Stasi). Degradert til pynt.

 

Hvordan kom du på denne interessen og hvor lenge har du holdt på: Som 13-åring bestemte jeg meg for at jeg hadde lyst på kamera. Til bursdagen min ba jeg om penger fra alle slektningene, og fikk tilsammen 1000 kr. Hadde med en onkel som kunne kamera, og han anbefalte Prima 5. Det kostet 1095 på den tiden. Jeg fikk faktisk 100 kr ekstra av min far slik at jeg fikk det. Uken etter kostet det 995 kr.Takket være dette har jeg nå festet en del "minner" fra konfirmasjonstiden og oppover. Har ikke angret et sekund på dette. Var skeptisk til digitale kamera, men kjøpte meg det Kodak-kameraet og begynte å leke.

 

Til sist litt sutring:Er litt misunnelig på dagens unge som får steinbra kamera til en rimelig pris. Jeg drømte om SLR fra jeg var 15 til jeg var 25, men hadde aldri penger til det. Slikt var dyrt i "gamle dager". Mitt Canon EOS 3000V kjøpte jeg når jeg begynte å studere igjen, som 25-åring. Nå drømmer jeg om Canon 5D i stedet, og det er neste like uoppnåelig ;)

 

Edit: Leif.

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

Alder: 36

Bosted: Oslo

Kamera: Nikon D200

Hvor lenge har du holdt på: Drøyt 20 år

Hvilken andre kameraer har du: Nikon D50, Minolta Dynax 7, Minolta X300

Hvordan kom du på denne interessen: Fikk nevnte Minolta X300 til konfirmasjonen, men hadde diverse kompaktkamera før det. Har alltid vært interessert tror jeg :)

Endret av torsteinvh
Lenke til kommentar

Alder: 26

Bosted: Gausdal

Kamera: D70s

Hvor lenge har du holdt på: 4-5 år av og på, tar bilder etter humør, kan gå evigheter mellom hver gang.

-Hvilken andre kameraer har du: KM A1

-Hvordan kom du på denne interessen: Synes bilder er en fin måte å utrykke seg på, og skape stemning.

Lenke til kommentar

Alder: 29 år

 

Bosted: Stavanger

 

Kamera: Canon 10D

 

Hvor lenge har du holdt på? Har vel holdt på siden 1998, men det tok litt mer av når jeg fikk mitt første digitalkamera.

 

Hvilken andre kameraer har du? Nå har jeg Canon 10D og Canon IXUS 950IS. Har og et Nikon pek og klikk film apparat fra 1998. Hadde et Sony Hi8 video kamera i ca 1 år. Mitt første digital kamera var et Sony DSC-P1, etter det kjøpte jeg Sony DSC-F717. Så kom 10D'en

Nå for tiden sikler jeg på 1D Mark III, men vet jeg ikke har bruk for det.

 

Hvordan kom du på denne interessen? Begynte vel mest etter en kamerat kjøpte seg digital kamera, så måtte bare jeg og ha. :p

Lenke til kommentar

-Alder: 22

-Bosted: Stavanger

-Kamera: D80

-Hvor lenge har du holdt på: 3 år med kompakt, dSLR siden påske

-Hvilken andre kameraer har du: Casio Exilim og Pentax Optio WP

-Hvordan kom du på denne interessen: Beundring av proffe fotografer og et håp om å kunne skape mitt eget uttrykk. Gi meg en knapp og jeg trykker på den.. :D

Lenke til kommentar

Alder: 21

 

Bosted: Kongsberg

 

Kamera: Pentax ME Super

 

Hvor lenge har du holdt på: Har tatt bilder i noen måneder.

 

Hvilken andre kameraer har du: Pentax P30 som jge bruker i grotter og gruver sammen med infrarød trigget slaveblits.

 

Hvordan kom du på denne interessen: Jeg ble i grunn bare interessert. Det begynte å bli kjipt å spørre andre etter bilder etter diverse turer.

 

Francis

Lenke til kommentar

Alder: 29

Bosted: Trondheim

Kamera: Nikon D80

Hvor lenge har du holdt på: Hmm.... jeg husker ikke når jeg første gang lekte med min mors Nikon F3, men mitt første egne kamera var et 35mm kompaktkamera (en Samsung-modell, tror jeg) som jeg fikk når jeg var 13.

Hvilke andre kameraer har du: Det forannevnte kompaktkameraet ligger nå i en pappeske et sted, og er fremdeles fullt brukandes. Men jeg gjør ikke så veldig mye av det. Og så har jeg liggende et eldre Sony digitalkamera som jeg fikk av modern når hun ble lei av det, men som omtrent aldri har blitt brukt.

Hvordan kom du på denne interessen: Tja... det bare kom av seg selv. I starten var det vel fordi jeg hadde lyst til å ta vare på minner fra speiderturer og ferier. Så ble jeg litt lei av fotografering etter hvert, og de siste to-tre årene før jeg kjøpte meg speilrefleks tok jeg nesten ikke bilder i det hele tatt. Ble litt for mye mas med fremkalling og jeg syntes et kompaktkamera uten zoom ble litt for lite fleksibelt. Har lenge hatt lyst på et dSLR fordi jeg ønsket å lære mer om fotografering. Men det var først i fjor høst at jeg følte jeg kunne ta meg råd til det, og gikk til slutt til innkjøp av en D80, og jeg tror det var et bra valg for min del. Som normalt når jeg finner noe nytt og spennende, gikk jeg amok og begynte å lese og lære mest mulig om den nye hobbyen min :p

 

Jeg har også fort innsett at utgiftene til kamerahus er ingenting i forhold til hva man kan bruke på optikk ;) Men føler jeg har en fin objektivpark nå som jeg kan vokse en del med før jeg eventuelt investerer i noe mer.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Alder: 33

Bosted: Trondheim

 

Kamera: Nikon D50

 

Hvor lenge har du holdt på: Digital kompaktkamera i 5 år, ble rimelig hekta, deretter en downperiode for så å ta helt av. DSLR i 1 år.

 

Hvilke andre kamera: 2 analoge kompaktkameraer, Canon powershot S40, Casio 750

 

Hvordan kom du på denne intressen: Kjøpte en Canon S40 da jeg ble pappa. Bestemte meg for DSLR etter mislykkede bilder på ferie (savnet zoom). Har alltid vært interessert i bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...