Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

bruker-540634 skrev (1 time siden):

Du får satse mer når markedet er på bunn, ellers vil det ta langt tid å innhente det du taper nå.

Er en grunn til at dem anbefaler å spare langsiktig med faste trekk hver måned når det gjelder fond.

Så er det jo det evige spørsmålet om når markedet er på bunn. Fullskala invasjon av Ukraina var det få som spådde, med alt av følger det har. Mange spådde at koronaen snart avtok, meg selv inkludert og tenkte dermed at i fjor høst var en grei tid å laste opp.

Uansett tenker jeg at tid i markedet slår timing i markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NortonM skrev (11 minutter siden):

noen som vet hva S, P og N står for bak alle index fondene? La merke til dette i dag.

Jeg vet ikke, men ofte er det snakk om ulike klasser på aksjefond. F.eks. er S for vanlige privatpersoner, mens N er for de som videreselger(og derfor får rabatt) og den siste er kanskje for større investorer med kanskje minimunsinnskudd på flere millioner(som da også vil få en rabatt på avgiften typisk).

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Sitat

KLP Kapitalforvaltning, som forvalter KLP-fondene, innførte andelsklasser i KLP-fondene fra 25. april 2022. I forbindelse med innføring av andelsklasser har det også blitt gjort enkelte andre endringer i fondene. For å forenkle fondsstrukturen, og effektivisere forvaltning og administrasjon av fondene, har enkelte fond blitt slått sammen (fusjonert). Dette gjelder fond med like investeringsmandater, men med ulik grense for minstetegning og forvaltningshonorar. Etter fusjonen ble andelseierne fordelt på andelsklasser ut fra hvilke fond de var investert i før fusjonen. Omleggingen påvirker ikke hvordan midlene forvaltes, den forventede avkastningen eller risikoen for andelseierne. Våre lave satser for forvaltningshonorar i fondene videreføres uendret.

Endringene har ført til noen mindre endringer i navnene på fondene. Dette ble gjort for at de skal være mer beskrivende. Vi har tatt bort romertall som har skilt mellom ulike fond-i-fond, og i stedet lagt inn ordet "valutasikring" i de fond hvor dette er del av investeringsstrategien. I tillegg ble bokstavkode etter fondsnavnet innført for å vise hvilken andelsklasse du som kunde har andeler i. Vi benytter to felles bokstavkoder for andelsklasser i KLP-fond:

P – andelsklasse for personkunder og andre kunder som kjøper for mindre
enn 10 millioner kroner

S - andelsklasse for kunder som kjøper for minst 10 millioner kroner

Eksempel på navneendringer i tre populære fond:

KLP AksjeGlobal Indeks V til KLP AksjeGlobal Indeks P

KLP AksjeGlobal Indeks IV til KLP AksjeGlobal Valutasikret P

KLP AksjeVerden Indeks til KLP AksjeVerden Indeks P

KLP Kapitalforvaltning sørget for å gjøre alle nødvendige endringer, slik at du slapp å foreta deg noe aktivt ved overgangen.

Hadde ikke fått med meg dette i det hele tatt. Hvilke kanaler har de informert om dette på mon tro. Ikke at det spiller så stor rolle men man liker jo å vite hva som skjer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (15 minutter siden):

Hadde ikke fått med meg dette i det hele tatt. Hvilke kanaler har de informert om dette på mon tro. Ikke at det spiller så stor rolle men man liker jo å vite hva som skjer.

Det er i praksis ingenting annet enn en navneendring. De har hatt disse ulike klassene allerede, men i stedet for å ha det som separate fond er de slått sammen med samme navn men med andelsklasser. Vet ikke hvordan de har informert. Hadde vel forventet det ble informert via (digitalt) brev til andelseierne.

Lenke til kommentar
Sampson skrev (1 time siden):

Ville dere anbefalt å selge fond nå om man tenker å kjøpe bolig i sommer? Er ikke snakk om millioner, men har 250k som har svinget litt opp og ned siste månedene som jeg tenker å bruke som del av EK.

Alltid vanskelig å si. Men hvis du skal ha de til sommeren, så ville jeg hvertfall solgt dem nå. En liten feil her, tenkte motsatt. Beklager 🙄
Like så greit å selge da, hvis du skal ha de snart, så unngår du hvertfall om det skullle plutselig skje en korreksjon snart. Forresten det er ikke sikkert ( basert på at jeg tenkte feil motsatt vei, det er når du kjøper det)
Med kjøp og salg av fond, er det jo alltid usikkert hva som skjer de neste dagene, for du får ikke handlet i samtid. Det tar en 3 - 4 dager. 

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Man kan vel også gjerne vurdere å ikke selge i det hele tatt, men heller bruke fondsandelene som sikkerhet. Vet ikke hvordan praksis hos bankene er her, men det er ikke helt utenkelig at man kan bruke fondsandeler som sikkerhet, dog antakelig med en viss prosent sikkerhetsmargin.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
NortonM skrev (22 minutter siden):
PgUp skrev (På 30.5.2022 den 16.26):

Har fond på fondskonto. Hvis jeg selger 1/3 av det jeg har satt inn, vil det utløse skatt? Har ca. 10% gevinst.

Nei. Du kan ta ut det du har satt inn uten å skatte av det. Det er dine penger du allerede har skattet av. Du skatter kun av gevinsten.

Det er slik på Aksjesparekontoer, men hvis han har dette i en "gammel" fondskonto stemmer det kanskje ikke..?

Det var jo et amnesti en lang periode for å flytte over i ASK.

Lenke til kommentar

Nei, har du ASK så kan du ta ut det du har investert (Står Netto og skattefribeløpet i Sbanken ihvertfall).

Var jo det som var fordelen med ASK at du kan ta med gevinst videre og skatte når du løser opp konto.

 

Har du vanlig aksjekonto må du betale skatt på gevinsten neste gang det er ligning dvs 2023.

NortonM ... neida, du skal da bare skatte av de 1000kr du har tjent i renter! Omvendt kan du få fratrekk på tapet om det går skjeas.

Dobbelt skatt risikerer du med utenlandske aksjer/fond som tar kildeskatt. Da må du betale skatt av dine "1000kr" renter til f.eks Danmark og dito til Norge. Og da sitter du igjen med 333kr og ikke 666kr  renteinntekt.

Lenke til kommentar
NortonM skrev (2 timer siden):

Har ikke noe med ASK å gjøre.

Hvem gidder å investere hvis du må betale skatt av investeringbeløpet og gevinsten?

Du setter 100k inn på sparekonto og får 1000kr i renter men staten skal ha skatt på hele beløpet 🤣

Dette er et skummelt område å gi råd om når man ikke aner hva man snakker om, så jeg anbefaler at du slutter. 

Selger du fond (eller aksjer) og plasserer dem på en helt vanlig fondskonto (ikke ASK, ikke forsikringsprodukt) så betaler du skatt når du realiserer, selv om du bare realiserer delvis. Kjøper du fond for 1000, dette stiger til 1200 og du selger 10 % av dem til 120 så betaler du skatt på gevinst på 20 kroner. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
discostu skrev (1 time siden):

IPS!

leste litt om det for en stund siden og kom frem at jeg ikke helt så nytten.

ser dog de har endret, max 15k året men forbedret (??) skattereduksjon..

forstår ikke helt konseptet, men er det nå blitt en god / must sparegreie? Iallfall mtp pensjon?

Det er fortsatt ikke en veldig bra løsning, men hvis det er penger du vet du ikke skal bruke før når du pensjonerer deg så er det bedre enn vanlig fri sparing. Konseptet er egentlig bare at du får skattefradrag i år, mot at du betaler den tilbake igjen ved pensjon. Denne skattefordelen kan du sette i aksjefond og blir i praksis da et gratis lån fra staten som du kan ha god avkastning på i mellomtiden.

Reglene er ikke endret i år, men for 1-2 år siden tror jeg. Det som ble gjort i år er bare nedjustering av maksbeløp.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ser ut som NOK mot $ gjør at nedgangen i markedet holder fondet mitt (KLP Global P) sånn «noenlunde» flytende, men det er rimelige dramatiske tall når jeg ser det ryker ti-tusener om dagen *heh/nervøst*

Hvordan holder dere nerva i sjakk i slike måneder som dette, er dere flinke til å ignorere slikt? Hodet mitt sier at «dette skal gå så fint, jeg får noe arv jeg skal ytterligere investere i fondet» mens den andre delen av meg er «uuuææææh»

Lenke til kommentar

Eg putta i IPS eit par år, men stoppa sidan eg ikkje synest det var verdt den ekstra avkastninga å låse pengane så lenge. Sparar heller i ASK.

bshagen skrev (24 minutter siden):

Ser ut som NOK mot $ gjør at nedgangen i markedet holder fondet mitt (KLP Global P) sånn «noenlunde» flytende, men det er rimelige dramatiske tall når jeg ser det ryker ti-tusener om dagen *heh/nervøst*

Hvordan holder dere nerva i sjakk i slike måneder som dette, er dere flinke til å ignorere slikt? Hodet mitt sier at «dette skal gå så fint, jeg får noe arv jeg skal ytterligere investere i fondet» mens den andre delen av meg er «uuuææææh»

Ingenting ryker så lenge du ikkje realiserer eit tap.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...