Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

  • Quote

     

    • Du får fradrag i alminnelig inntekt på 22 % av beløpet du sparer per år. Det betyr at du kan få inntil 8 800 kroner i utsatt skatt for 2019
    • Beholdningen på IPS er fritatt formuesskatt
    • Avkastningen er ikke skattepliktig så lenge pengene er plassert i IPS og du kan bytte fond i IPS uten å skatte av avkastningen
    • Når du tar ut pengene skal både det du har spart og avkastningen skattes som alminnelig inntekt. I 2019 er skattesatsen 22 %

     

     

DNB er ute å sender "ikke få panikk" epost etter nedgang i markedet i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Nå vil ikke jeg gi noen råd, men, vi er nede - 15,93 % fra toppen nå. Tidligere nedturer har gjerne stoppet rundt - 20 %. Så har man ikke solgt seg ut nå, så kan det jo være verdt å ta sjansen på å sitte litt til. Men det spørs jo hvor komfortabel man er med den risikoen så klart. Er man usikker og trenger pengene om ikke altfor lenge, så kan det jo være lurt å bare ta gevinst.

Lenke til kommentar

@ZephHvorfor det? Hvis en person har spart i 10 år og hadde planlagt å gå ut av fondet til sommeren så er ikke plasseringen feil. Selge seg ut nå og få det samme som du ville fått ved et salg rett før nyttår eller vente å se? Hva om det blir værre? Er det ikke bedre å tape 2-3 måneder med sparing kontra flere år hvis det fortsetter å gå nedover?

De fondene jeg har er på samme nivå nå som de var ved årsskifte/siste uka i 2019. Det er jævla mye bedre enn det det var i 2017 og 2018.

Lenke til kommentar

Det er veldig enkelt med sparing i aksjar når du allereie veit korleis det har gått. Om du vel å sitje inne heilt til du har bruk for pengane, når selger du? Det er ikkje fyrste gong det har kome ein bratt fall på kort tid.

Kanskje om det sto i aksjar eller ETF som kan selgast raskt og du alltid solgte etter det starta nedover ein viss prosent. 

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (8 timer siden):

@ZephHvorfor det? Hvis en person har spart i 10 år og hadde planlagt å gå ut av fondet til sommeren så er ikke plasseringen feil. Selge seg ut nå og få det samme som du ville fått ved et salg rett før nyttår eller vente å se? Hva om det blir værre? Er det ikke bedre å tape 2-3 måneder med sparing kontra flere år hvis det fortsetter å gå nedover?

De fondene jeg har er på samme nivå nå som de var ved årsskifte/siste uka i 2019. Det er jævla mye bedre enn det det var i 2017 og 2018.

Hvis man planlegger å gå ut til sommeren vil jeg anta pengene ikke trengs til sommeren. Hvis pengene trengs til sommeren burde man strengt tatt trappet ned aksjeandel for en stund siden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TL;DR: Ta ut sparepenger for å kjøpe fond nå?

Jeg begynte smått å investere i fond i mars 2019, og har økt sparemengde for hver måned ettersom jeg ble komfortabel med opplegget. Sparer nå ca 10-15k per måned i ulike fond. Har til sammen 7 ulike fond jeg har investert i hittil.

Med tanke på fallet vi ser disse dagene lurer jeg på å ta ut en mengde sparepenger for å investere nå. Jeg har 133 000 i likvide midler som kan tas ut på dagen - vurderer å ta ut en del av disse og investere dem. Har ca 245 000 i bsu, godt med fyll på regningskonto, en liten bufferkonto, sikker lønn hver måned, og eier en gjeldsfri arvet bolig med salgsverdi på ca 4,0-4,5 mill. Faste utgifter+forbruk under 15k per måned, utbetalt over dobbelt. Ingen gjeld.

Min sparehorisont er ca 40 år, er ganske risikovillig og generelt lite bekymret. Er bare redd min fryktløshet kan være lite gjennomtenkt..

Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar

Under "finanskrisa" byrja det vel å gå nedover rundt årsskiftet 2007/2008, men botnen kom fyrst i mars 2009. Som nybyrjar gjorde eg den feilen at eg investerte for tidleg, slik at eg fekk med meg store deler av nedgangen.

Om eg skulle investere no ville eg ha venta til det har roa seg litt, og så setje inn litt og litt. Ikkje alt på ein gong.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (7 minutter siden):

Under "finanskrisa" byrja det vel å gå nedover rundt årsskiftet 2007/2008, men botnen kom fyrst i mars 2009. Som nybyrjar gjorde eg den feilen at eg investerte for tidleg, slik at eg fekk med meg store deler av nedgangen.

Om eg skulle investere no ville eg ha venta til det har roa seg litt, og så setje inn litt og litt. Ikkje alt på ein gong.

Godt poeng! Jeg følger med dag for dag :) 

Det blir jo spennende å se hvor lenge dette varer - om det bare blir en liten dupp på noen måneder, eller om det varer lenger! 
kanskje det er lurt å sitte stille i båten enda litt til!

Jeg har nok tendens til å være litt vel triggerhappy :) 

Lenke til kommentar

Umogleg å spå når botn er nådd, men eg har ikkje planar om å kjøpe inn igjen med det første. Teikna er der på at dette kan gå endå lengre ned. Om det ikkje stemmer og det snart snur og går oppover igjen så er det heller greit å gå glipp av nokre prosent. Me kan framleis vere i starten på ein pandemi, og så lenge koronasituasjonen er så uavklart som den er, så trur eg marknaden er lunken.

Lenke til kommentar

Må si jeg hadde griseflaks da jeg solgte alle mine enkeltaksjer mandag morgen. Dvs jeg hadde ca 40% aksjer i ett selskap (NOFI), og 60% i indeksfond. Aksjefondene har jeg fortsatt. Men må si jeg var mildt sagt heldig med timingen. Nå blir det å sitte litt på gjerdet og etterhvert fylle på indeksfondene. I utgangspunktet ønsker jeg ikke mer enn 10-20% i enkeltaksjer, men blir fort revet med når det er så uhyre mye mer spennende og gøy enn fond.

Leste Sissener meldte at børsnedgangen pga coronaviruset var irrasjonell, "noen seminarer vil avlyses og folk vil reise mindre". Synes det er ekstremt snevert... et eksempel er fra jobben min, hvor vi hovedsakelig importerer fra Kina. Leverandørene forteller at fabrikkene offisielt er åpne, men det er knapt ansatte der. Situasjonen er ikke bedre hos våre andre leverandører, som ikke får deler levert fra kinesiske underleverandører. Resultatet er måneders forsinkelser uten visshet om når situasjonen vil stabilisere seg igjen. Det vil gjøre skade for dem, for oss, for våre forhandlere, og deres sluttbrukere. På lignende måte vil situasjonen skade vareforsyningen verden rundt, jeg kan hvertfall ikke forstå annet. Samtidig vil etterspørselen stupe når folk blir mindre aktive og holder seg hjemme, enten fordi de vil unngå smitte eller er i karantene. Poenget mitt er ikke å spre skremselspropaganda eller at jeg frykter coronaviruset er veldig farlig. Poenget er at smittevern og frykten for det kan ha store konsekvenser på verdensøkonomien.

Så kan man jo til slutt slenge på et par ting som at aksjemarkedet er overmoden for en korreksjon etter ti års oppgang, samt at rentene fortsatt er lave, som gir en redusert mulighet til å stimulere markedet med rentekutt, som ble gjort under finanskrisen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...