Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Du vil potensielt få utfordringer med hvordan det skal behandles skattemessig når du til slutt skal overføre det til sønn/datter. Jeg er usikker på hva som er praksis hos de ulike aktørene, men du kan ende opp med en situasjon hvor du "flytter" hele kostprisen over til din sønn. Jeg har vært borti flere når jeg jobbet i bransjen hvor det ene barnet som var eldst fikk en svært høy gevinst, mens barn nr to da kom mye bedre ut av det grunnet FIFO-prinsippet. Sjekk derfor gjerne dette ut, men det kan være ulempen med å spare i eget navn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men aksjefond kjøpt i en ask forholder seg til fifo kun seg imellom?

 

At ene ungen har hatt mer avkastning enn den andre vil jo være like naturlig som motsatt.

 

Og har man mer skatt grunnet høyere avkastning så har man da råd til det.... Si at eg sparer 1000 kroner hver måned fra de blir født. Disse fondene kjøpes i egne ask kontoer. Da er jo de separert ut. Om den ene ungen kommer gunstigere ut av det fordi han begynte sparingen tre år etter den andre og ikke fikk ene nedturen før han ble født er vel irrelevant? Hvertfall i mine øyne. Eg kommer ikke til å gi de en lik sum. Eg kommer til å gi de det de har i fond når den tid kommer.

Lenke til kommentar

Men aksjefond kjøpt i en ask forholder seg til fifo kun seg imellom?

 

At ene ungen har hatt mer avkastning enn den andre vil jo være like naturlig som motsatt.

 

Og har man mer skatt grunnet høyere avkastning så har man da råd til det.... Si at eg sparer 1000 kroner hver måned fra de blir født. Disse fondene kjøpes i egne ask kontoer. Da er jo de separert ut. Om den ene ungen kommer gunstigere ut av det fordi han begynte sparingen tre år etter den andre og ikke fikk ene nedturen før han ble født er vel irrelevant? Hvertfall i mine øyne. Eg kommer ikke til å gi de en lik sum. Eg kommer til å gi de det de har i fond når den tid kommer.

Jeg er ikke så kjent med ASK, så jeg er usikker på hvordan det fungerer. Men tidligere VPS-konto ville fungert slik(hvertfall hos noen aktører):

 

Du sparer til barna i 18 år, 7% avkastning, 1000 kroner i året i samme fond på 2 ulike VPS-kontoer. Aldersforskjell på, la oss si 2 år.

Første barn fyller 18 og skal få pengene. Da står det totalt 34 000 på konto til barn 1 og 28 000 på konto til barn 2.

Selv om skattemessig gevinst for barn 1 egentlig er 16 000 og total verdi etter skatt på 20% er 30 800,- så vil barn 1 pga FIFO-prinsippet (dersom vi antar det gjelder her) kun ende opp med en verdi etter skatt på ca 30 200,- eller ca 2% mindre. I visse tilfeller vil det kunne utgjøre større forskjeller, og spesielt tydelig blir det dersom fordelingen skjer på samme tidspunkt. Det kan være greit å være klar over.

Lenke til kommentar

Tror eg forstår hva du mener.

 

Hvis eg har kjøpt fond for 1000 kroner i 2010 som er "mine" og for 1000 kroner i 2015 som er hennes, så vil ved salg, mine bli solgt før, og hun skattlegges etter den avkastningen?

 

Skal høre med DNB. Men ville nå trodd at fond og aksjer innenfor en ASK behandles hver for seg? Slik at hvis eg løser inn fondene i ASK kontoen merket med min datter så løser eg ikke ut fondene eg kjøpte til meg selv for mange år siden? Blir jo litt annerledes i en enkelt VPS konto?

 

I tillegg har eg datter sine fond i mitt navn, og sønnen min sine fond i kona sitt navn. Så der tror eg uansett at de vil få "det de "skal" ha"....

 

Er jo i såfall bare å gjøre det enkelt. Løse inn fondene i en "mulig sum" Si de er verdt 210000 kroner når de skal ha pengene/fondene. Så får hver 200000 og eg tar skattebiten på meg. Spiller jo null rolle sånn totalt sett da de uansett skal ha alt til slutt ;)

Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke skatt på gevinster i en ASK. Det er jo nettopp poenget. Du blir beskattet når du tar ut mer fra ASK en hva du har puttet inn.

 

Jo, det er skatt på vinst i ASK, men riktig at du ikkje må betale skatten før du tar ut meir frå ASK enn du har putta inn.

Lenke til kommentar

Jo, det er skatt på vinst i ASK, men riktig at du ikkje må betale skatten før du tar ut meir frå ASK enn du har putta inn.

 

 

 

Det er ikke skatt på gevinst innenfor ASK. Fra skatteetaten.no: "En aksjesparekonto er en konto hvor du kan kjøpe og selge aksjer og aksjefond skattefritt. Gevinster blir ikke skattlagt og det gis ikke fradrag for tap."

Lenke til kommentar

Det er ikke skatt på gevinst innenfor ASK. Fra skatteetaten.no: "En aksjesparekonto er en konto hvor du kan kjøpe og selge aksjer og aksjefond skattefritt. Gevinster blir ikke skattlagt og det gis ikke fradrag for tap."

 

Hvis det står sånn Geir, vil jeg si det er misvisende på grensen til feilinformasjon. Det er sånn som Zeph sier, det er utsatt skatt til du tar ut av ASK mer enn det som er satt inn. Ingen får handle aksjer  og fond skattefritt.

Lenke til kommentar

Hvis det står sånn Geir, vil jeg si det er misvisende på grensen til feilinformasjon. Det er sånn som Zeph sier, det er utsatt skatt til du tar ut av ASK mer enn det som er satt inn. Ingen får handle aksjer  og fond skattefritt.

 

 

Det er slik det står (google det..), og etter min oppfatning er det helt korrekt. Dersom du aldri tar gevinstene ut av aksjesparekontoen vil du aldri betale gevinstskatt på gevinstene. Du kan la ASK gå i arv for eksempel, da vil du/slekten aldri betale skatt på gevinsten.

 

Der er også direkte feil å si at "ingen får handle aksjer og fond skattefritt". Aksjeselskaper betaler ingen (som i "null") kroner i skatt på gevinst ved salg av aksjer (i selskap innenfor EØS området). Se skatteloven §2-38.

 

Aksjesparekontoen er en ordring som medfører at privatpersoner kan oppnå noenlunde samme "skatteamnesti" som AS har. Forskjellen er at privatpersoner ikke kan overføre ikke-børsnoterte aksjer til ASK, mens aksjeselskap ikke betaler skatt på gevinst også i slike selskap. Privatpersoner som sitter på betydelige verdier i ikke-børsnoterte selskap bør derfor se på muligheter for å få disse inn i holdingstruktur, for dermed å kunne realisere gevinster 100% skattefritt.

Lenke til kommentar

Så mine barn kan arve hver sin ASK konto når de blir gamle nok til etter min mening å fortjene de? 

 

 

Ja, slik jeg forstår det. Men du må gi bort hele kontoen, ikke deler av den (da blir det regnet som uttak). Se fra vps.no ved spørsmål om det er mulig å gi gave fra AKS:

 

"Ja, du kan gi bort hele aksjesparekontoen, men ikke deler av den. Overføringen regnes ikke som uttak fra kontoen, det vil si at mottaker beholder alle handels- og skatteposisjoner.

 

Overføre du deler av kontoen vil det regnes som «uttak» for den delen som gis bort."

Lenke til kommentar

Vil det være slik at gevinsten alltid legge seg i bunn når man tar ut penger? F.eks hvis man har 500k som går opp til 600k. Du setter inn 500k til, da har du 100k gevinst og 1 mill investert kapital. Kan man da ta ut 1 mill uten at det utløser skatt?

Sånn jeg har forstått det vertfall. du kan ta inn å ut fra en ASK uten å utløse skatt før du tar ut mer en du har satt inn.

Lenke til kommentar

Du kan, hvertfall i DNB, se hvor mye du kan ta ut uten å løse ut skatt.

 

Bla spare appen viser dette.

 

Og akkurat det med å hele tiden kunne ta ut innskuddet uten å skatte er vel hele hovedpoenget med ASK. At det skal bli lettere å spare uten å "låse" pengene med skatt.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil det være slik at gevinsten alltid legge seg i bunn når man tar ut penger? F.eks hvis man har 500k som går opp til 600k. Du setter inn 500k til, da har du 100k gevinst og 1 mill investert kapital. Kan man da ta ut 1 mill uten at det utløser skatt?

Ja, du tar alltid ut gevinsten helt til slutt. Du får også skjermingsfradrag løpende som øker skattemessig kostpris, så derfor oppgir mange (som Jotun nevner) også hvor mye du kan ta ut før det utløser skatt.
Lenke til kommentar

Det utløses vel skatt når pengene tas ut av ASK uansett om kontoen har gått i arv eller ei? Eneste måte å unngå skatt er å aldri hente ut igjen pengene? Med andre ord, å gi dem bort til banken?

Det er riktig. Spørsmålet var vel om det å gi bort kontoen som sådan kunne anses som en realisasjon. Det kunne jo tenkes.
Lenke til kommentar

Hei! 

Jeg sparer for øyeblikket til bolig. 

Har plassert 85% av egenkapitalen min på innskuddskonto hos Avida til 2,3% rente. 

5% er plassert i rentefond (Fondsfinans Kreditt, KLP Kredittobligasjon og Landkreditt Høyrente)

10% er plassert i aksjefond (KLP AksjeGlobal Indeks V, Alfred Berg Nordisk Eiendom C, Landkreditt Norden Utbytte A, Landkreditt Utbytte A og Swedbank Robur Fastighet og småbeløp i andre passive indeksfond).

Jeg har tenkt på å flytte en del av sparingen min fra innskuddskontoen til eiendomsfondene, det vil si Swedbank Robur Fastighet og Alfred Berg Nordisk Eiendom C. Tenker jo at disse fondene er de i porteføljen min som vil samvariere mest med norsk eiendomsmarked og at det sånn sett er en klok eksponering for meg. Hva tenker forumet om dette? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...