Gå til innhold

TEST: Seks hodetelefoner


Anbefalte innlegg

Jeg forsto det som du mente følsomheten var høyest ved 1 khz, beklager det, men det du sier er uansett ikke riktig, man ar bedre følsomhet mellom 4000 og 10 000 Hz enn man har i de lavere delene av området du skisserer (man må godt over 10k for å få så lav følsomhet som ved 250 hz) (og dette er med rentonebaserte målinger, om man bruker støy, så vektes frekvenser over 4 khz enda sterkere, se feks ITU-R 468)

...

 

AtW

8887222[/snapback]

 

Ta en kikk på phonkurvene nedenfor, der ser du at følsomheten ved 80-90 dB @1kHz (normalt lyttenivå) er langt lavere ved 300-500 Hz enn ved 10 kHz. Høyfrekvent støy oppleves dessuten som mindre plagsomt enn mellomtonestøy, da det ofte er en tilsiktet del av lydbildet (fx cymbaler, distortion), mens mellomtonestøy kan maskere melodiøse grunntoner (vokal etc) og oppleves som svært plagsomt.

 

loud2.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en kikk på phonkurvene nedenfor, der ser du at følsomheten ved 80-90 dB @1kHz (normalt lyttenivå) er langt lavere ved 300-500 Hz enn ved 10 kHz. Høyfrekvent støy oppleves dessuten som mindre plagsomt enn mellomtonestøy, da det ofte er en tilsiktet del av lydbildet (fx cymbaler, distortion), mens mellomtonestøy kan maskere melodiøse grunntoner (vokal etc) og oppleves som svært plagsomt.

8887644[/snapback]

 

Nå snakket vi jo om støyen utenifra her, 80-90 db er langt over det som er et normalt støynivå utenifra. (ved 85 dba+ har man ikke lov til å oppholde seg en arbeidsdag uten hørselsvern).

 

Ellers spørs det hva du mener med "høyfrekvent" støy. Vektekurvene for støybasert følsomhet viser jo at vi i utgangspunktet er mere følsommme for støy mellom 4-10khz enn de rentonebaserte kurvene tilsier.

 

Ellers er overtonene generelt mer viktige for vår oppfattelse av instrumenter/vokal enn grunntonen er.

 

AtW

Lenke til kommentar
Når det står i artikkelen at DT770 Pro har en meget solid bass, vil det si at bassen har en meget god lydkvalitet, eller at bassen er meget fremtredende som på Koss Porta Pro?

8892149[/snapback]

Jeg opplever lydbildet i DT770 som flatt, altså har den ikke framtredende bass. God kvalitet derimot, det har den. :yes:

 

Hva er fordelen med høy impedans?

8892149[/snapback]

My words exactly.

Lenke til kommentar
Hva er fordelen med høy impedans?

8892149[/snapback]

My words exactly.

8893580[/snapback]

For forsterkeren er det en ulempe: Høy impedans betyr at forsterkeren må forsterke spenninga veldig mye. Høy spenning er en ulempe fordi komponentene i forsterkeren må tåle en høy spenning og ha en høyspenningskilde. F.eks hvis det er en bærbar mp3-spiller så må spenninga fra batteriet vekselrettes, transformeres opp og likerettes. Slike komponenter tar ekstra plass, vekt, pris og gir kortere batteritid. For stasjonære forsterkere er det bare pris som er et minus selv om det ikke er mange tikronene det er snakk om.

 

Høy impedans og spenning gir vel også ørlite mer forvrengning på grunn av kablene og de statisk elektriske egenskapene til isolasjonsmaterialet. (Dette tror jeg er mest et hypotetisk problem)

 

For elementene så betyr høy impedans at det må være veldig mange viklinger i spolen og mye isolasjonslakk på lederne i spolen. Mange viklinger betyr også lite tverrsnitt på hver leder og dermed mer ømfientlighet for mekaniske skader. (Det lave tverrsnittet passer helt fint til at det går mindre strøm gjennom hver leder så det er ikke noe problem). Volummessig tror jeg det blir mer isolasjonslakk og lavere magnetfelt rundt spolen, altså noe dårligere effektivitet sammenlignet med lav-impedans spoler.

 

Designvalget høy spenning og lav strømstyrke er ikke noe problem i seg selv sammenlignet med en spole med lavere impedans og dermed lavere spenning og høyere strømstyrke.

 

Høy spenning har også en tendens til å frembringe signalstøy i dårlige kontaktpunkter. F.eks en skitten jack-plugg.

Lenke til kommentar
Hva er fordelen med høy impedans?

8892149[/snapback]

My words exactly.

8893580[/snapback]

For forsterkeren er det en ulempe: Høy impedans betyr at forsterkeren må forsterke spenninga veldig mye. Høy spenning er en ulempe fordi komponentene i forsterkeren må tåle en høy spenning og ha en høyspenningskilde. F.eks hvis det er en bærbar mp3-spiller så må spenninga fra batteriet vekselrettes, transformeres opp og likerettes. Slike komponenter tar ekstra plass, vekt, pris og gir kortere batteritid. For stasjonære forsterkere er det bare pris som er et minus selv om det ikke er mange tikronene det er snakk om.

 

Høy impedans og spenning gir vel også ørlite mer forvrengning på grunn av kablene og de statisk elektriske egenskapene til isolasjonsmaterialet. (Dette tror jeg er mest et hypotetisk problem)

 

For elementene så betyr høy impedans at det må være veldig mange viklinger i spolen og mye isolasjonslakk på lederne i spolen. Mange viklinger betyr også lite tverrsnitt på hver leder og dermed mer ømfientlighet for mekaniske skader. (Det lave tverrsnittet passer helt fint til at det går mindre strøm gjennom hver leder så det er ikke noe problem). Volummessig tror jeg det blir mer isolasjonslakk og lavere magnetfelt rundt spolen, altså noe dårligere effektivitet sammenlignet med lav-impedans spoler.

 

Designvalget høy spenning og lav strømstyrke er ikke noe problem i seg selv sammenlignet med en spole med lavere impedans og dermed lavere spenning og høyere strømstyrke.

 

Høy spenning har også en tendens til å frembringe signalstøy i dårlige kontaktpunkter. F.eks en skitten jack-plugg.

8894763[/snapback]

 

 

Spennende sagt... Men jeg er nok ikke helt enig i alt dette. Det er lettere for forsterkeren å spille pent på elementer med høyere impedanse. Dette er fordi den da bruker mindre effekt, og slipper å jobbe på grensen av hva den klarer. Ergo: Mindre forvrenging av signalet. Elementene vil riktignok spille lavere, men lyden vil være renere. Derav blir de "ekte" HiFi-elementene laget med høyere impedanse. De er laget for å gi en så bra lyd som mulig. Ikke viktig å spille så høyt at trommehinnene møtes på midten. ;)

Lenke til kommentar
Spennende sagt... Men jeg er nok ikke helt enig i alt dette. Det er lettere for forsterkeren å spille pent på elementer med høyere impedanse. Dette er fordi den da bruker mindre effekt, og slipper å jobbe på grensen av hva den klarer. Ergo: Mindre forvrenging av signalet. Elementene vil riktignok spille lavere, men lyden vil være renere. Derav blir de "ekte" HiFi-elementene laget med høyere impedanse. De er laget for å gi en så bra lyd som mulig. Ikke viktig å spille så høyt at trommehinnene møtes på midten. ;)

8895526[/snapback]

Hvorfor mener du at kombinasjonen høy spenning * lav strøm gir lavere effekt enn lav spenning * høy strøm?

 

Effekt er jo lik spenning * strøm (P=U*I), men jeg antar du mener at den førstnevnte kombinasjonen gir en bedre virkningsgrad? Riktignok er strøm årsaken til ohmske effekttap men det er vel små forskjeller vi snakker om? Og ohmske effekttap påvirker vel ikke mengden signalstøy (SnR) ?

Lenke til kommentar
Spennende sagt... Men jeg er nok ikke helt enig i alt dette. Det er lettere for forsterkeren å spille pent på elementer med høyere impedanse. Dette er fordi den da bruker mindre effekt, og slipper å jobbe på grensen av hva den klarer. Ergo: Mindre forvrenging av signalet. Elementene vil riktignok spille lavere, men lyden vil være renere. Derav blir de "ekte" HiFi-elementene laget med høyere impedanse. De er laget for å gi en så bra lyd som mulig. Ikke viktig å spille så høyt at trommehinnene møtes på midten. ;)

8895526[/snapback]

Hvorfor mener du at kombinasjonen høy spenning * lav strøm gir lavere effekt enn lav spenning * høy strøm?

 

Effekt er jo lik spenning * strøm (P=U*I), men jeg antar du mener at den førstnevnte kombinasjonen gir en bedre virkningsgrad? Riktignok er strøm årsaken til ohmske effekttap men det er vel små forskjeller vi snakker om? Og ohmske effekttap påvirker vel ikke mengden signalstøy (SnR) ?

8895675[/snapback]

 

Det er enkelt og greit fordi forsterkerene klarer å gi en viss spenning... Forsterkeren gir ikke høyere spenning ut, fordi du setter på lavere impedanse. Fullt utslag på forsterkeren gir en viss spenning ut. Derfor vil høytalerens impedanse bestemme hvor høy lyden blir.

Om du så senker impedansen på høytaleren, for å få høyere lyd ut av den spenningen forsterkeren gir, vil transistorene slite mer, og dermed forvrenge signalet.

Lenke til kommentar
Det er enkelt og greit fordi forsterkerene klarer å gi en viss spenning... Forsterkeren gir ikke høyere spenning ut, fordi du setter på lavere impedanse. Fullt utslag på forsterkeren gir en viss spenning ut. Derfor vil høytalerens impedanse bestemme hvor høy lyden blir.

Om du så senker impedansen på høytaleren, for å få høyere lyd ut av den spenningen forsterkeren gir, vil transistorene slite mer, og dermed forvrenge signalet.

8895801[/snapback]

 

Det er vel mer relevant hvor høy forvreninging det er på et gitt lydnivå, og ikke hvor høyt den er på en betemt innstilling på volumknappen?

 

AtW

Lenke til kommentar
Hodetelefoner med impedans på 300 ohm har nesten 10 ganger så høy dempningsfaktor (damping factor) som et par med 32 ohm, hvilket øker forsterkerens kontroll over høyttalerelementene/spolene og gir en mer presis gjengivelse. Så lav-impendans hodetlf er nok ikke mest "hi-fi".

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Damping_factor

8895998[/snapback]

 

Men er det relevant i praksis? Høytalere har mye mindre motstand, selv "hi-fi"-modeller. Og høretelefoner får som hovedtrekk lavere impedans med tiden (dvs nye modeller har lavere enn eldre)

 

AtW

Lenke til kommentar
Når det står i artikkelen at DT770 Pro har en meget solid bass, vil det si at bassen har en meget god lydkvalitet, eller at bassen er meget fremtredende som på Koss Porta Pro?

8892149[/snapback]

Jeg opplever lydbildet i DT770 som flatt, altså har den ikke framtredende bass. God kvalitet derimot, det har den. :yes:

8893580[/snapback]

 

Takk skal du ha! Da bestiller jeg DT770.

Lenke til kommentar
Ikke noe uventet resultat av testen, den viser bare at en får bedre lyd jo dyrere og nyere headsetet er. Når det gjelder Sennheiser HD580 er jo dette en 10 år (gjetter litt) gammel konstruksjon, skaffet HD570 selv for 8 år siden som var en nyere modell, og spilte meget bra via electrocompaniet forsterkerne mine og et passivt potmeter koblet til høytalerutgangene. Da disse takket for seg ble de erstattet med en HD595 for bruk til pc og mp3 pga lav impedans og høy effektivitet og er min definitive favoritt til 'allround' bruk, ikke minst pga komforten.

8870929[/snapback]

Ja, de burde heller valgt HD 595 som Sennheisers kandidat i denne testen. Siden den er mer tilpasset iPod og PC-bruk. Husk at headsetforsterkningen som sitter på de fleste lydkort ikke er stort bedre enn den som sitter i en vanlig MP3-spiller. Derfor bude de valgt ut kun headset med impedans under 100 Ohm. 300Ohm er galskap å plugge rett i et lydkort. (Er ikke HD580 en utgått modell?)

 

Savner også at det burde vært med et headset fra Grado, f.eks. SR80 som ligger ca i samme prisklasse og bruksområde som dem som er testet.

Lenke til kommentar
Ikke noe uventet resultat av testen, den viser bare at en får bedre lyd jo dyrere og nyere headsetet er. Når det gjelder Sennheiser HD580 er jo dette en 10 år (gjetter litt) gammel konstruksjon, skaffet HD570 selv for 8 år siden som var en nyere modell, og spilte meget bra via electrocompaniet forsterkerne mine og et passivt potmeter koblet til høytalerutgangene. Da disse takket for seg ble de erstattet med en HD595 for bruk til pc og mp3 pga lav impedans og høy effektivitet og er min definitive favoritt til 'allround' bruk, ikke minst pga komforten.

8870929[/snapback]

Ja, de burde heller valgt HD 595 som Sennheisers kandidat i denne testen. Siden den er mer tilpasset iPod og PC-bruk. Husk at headsetforsterkningen som sitter på de fleste lydkort ikke er stort bedre enn den som sitter i en vanlig MP3-spiller. Derfor bude de valgt ut kun headset med impedans under 100 Ohm. 300Ohm er galskap å plugge rett i et lydkort. (Er ikke HD580 en utgått modell?)

 

Savner også at det burde vært med et headset fra Grado, f.eks. SR80 som ligger ca i samme prisklasse og bruksområde som dem som er testet.

8897436[/snapback]

 

Alderen på HD580 er ingen hindring for god lyd, men den trenger en forsterker for å vise sitt rette potensiale. En av mine hodetelefoner er fra 97/98 og heter Sennheiser HD565 "Ovation". Dette er forholdsvis lettdrevent på 120 eller 150ohm, og er fullstendig overlegent det meste under 2.5k selv idag. Når dette går i oppløsning, som ikke er lenge til, så tror jeg det får en kremasjon. Urnen blir da plassert i stuen så jeg kan sørge dens bortgang ved gjevne mellomrom.

 

Jeg kan sitere en review på nettet anngående hodetelefonforsterkerens betydning der testes HD600 og HD565 mot hverandre:

 

"At lower levels HD 565 had almost as good instrument separation, well, just almost. The extra bit of bass extension was also welcomed here.

Lastly, just out of curiosity I plugged them into my portable equipment, Sharp MD-MT866 MD recorder and an old Sony D345 CD portable. This turned everything in 180 degrees. Hd565 being 120 ohms impedance sounded much fuller while it was obvious that even 2x15mW output of the Sony cannot power the 600s. They sounded plain thin in comparison. Not a big surprise here just a note for portable listeners without an amp".

 

Selv Sennheiser HD600, som regnes som noe av det ypperste innen hodetelefoner for de med normal inntekt, låt syltynnt og rett og slett dårlig på bærbart utstyr.

 

http://www4.head-fi.com/forums/showthread.php?t=721

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke aldern på HD580 som er problemet, men hva det gjør i denne testen. Resten av headsettene i her har fra 32-80Ω impedans, som typisk er tilpasset pc- og mp3spiller-bruk, og er i klassen over "de vanlige" headsettene (som Icemat Siberia, Sennheiser PC160, Koss SB45).

Men HD580 har 300Ω og er helt klart i et annet segment hodetelefoner som krever ekstra forsterker om den skal yte fullgodt sammen med PC/mp3-spiller, og passer derfor ikke så bra inn i denne testen. :hmm: HD595 hadde vært det mest passende alternativet fra Sennheiser p.g.a. sin lave impedans. HD600-serien er vel på 300Ω alle sammen og en klasse over settene i denne testen.

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke aldern på HD580 som er problemet, men hva det gjør i denne testen. Resten av headsettene i her har fra 32-80Ω impedans, som typisk er tilpasset pc- og mp3spiller-bruk, og er i klassen over "de vanlige" headsettene (som Icemat Siberia, Sennheiser PC160, Koss SB45).

Men HD580 har 300Ω og er helt klart i et annet segment hodetelefoner som krever ekstra forsterker om den skal yte fullgodt sammen med PC/mp3-spiller, og passer derfor ikke så bra inn i denne testen.  :hmm:  HD595 hadde vært det mest passende alternativet fra Sennheiser p.g.a. sin lave impedans. HD600-serien er vel på 300Ω alle sammen og en klasse over settene i denne testen.

8898918[/snapback]

 

Stemmer det, HD580, HD600 og HD650 er alle 300Ω, og å bruke disse uten hodetelefonforsterker er å kaste bort go'lyd og penger. En 10er i lyd blir fort en 5er under disse omstendighetene.... Får håpe hw.no tar lærdom av dette..

Lenke til kommentar
Hodetelefoner med impedans på 300 ohm har nesten 10 ganger så høy dempningsfaktor (damping factor) som et par med 32 ohm, hvilket øker forsterkerens kontroll over høyttalerelementene/spolene og gir en mer presis gjengivelse. Så lav-impendans hodetlf er nok ikke mest "hi-fi".

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Damping_factor

8895998[/snapback]

 

Men er det relevant i praksis? Høytalere har mye mindre motstand, selv "hi-fi"-modeller. Og høretelefoner får som hovedtrekk lavere impedans med tiden (dvs nye modeller har lavere enn eldre)

 

AtW

8896361[/snapback]

 

Høyttalerutganger på receivere etc har lavere utgangsimpedans enn hodetelefonutganger på billig hi-fi og portable spillere. 8 ohm er gjerne nok til en dempningsfaktor på over 50. Med en MP3-spiller må man ha hodetlf på flere hundre ohm for å oppnå samme dempningsfaktor. Virkningsgraden blir da ofte for lav til å oppnå brukbart lyttevolum med den vesale utgangseffekten på iPod osv, så da bruker man lav-impedans hodetlf og ofrer noe presisjon for økt volum. Dette betyr ikke nødvendigvis så mye for lydopplevelsen, da mange ødelegger lyden allerede før de legger den på MP3-spilleren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...