Gå til innhold

TEST: Seks hodetelefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

uhm.. simen1: dt770 er lukkede hodetlf. slipper ikke inn (eller ut) noe som helst av lyd. blir som å lukke seg inne på et rom for seg selv, noe ala shure e serie :)

om den ikke demper nok finnes den i en "trommis" utgave som har helt ekstrem demping.

770'ene er mine favoritt kanner, noen sier de er feite i bassen, men jeg synes det gjør seg med det lille ekstra der nede :D

 

MrM

 

ps: om du ikke finner dem, spør i din nærmeste gitarsjappe. er ofte brukt i hjemmestudio sammenheng ;)

Lenke til kommentar
Bose slår Sennheiser, nå har jeg sett det også...

 

Ang hodetelefoner med "aktiv støydemping": En vakker tanke, som dessverre fungerer dårlig i hi-fi-sammenheng. Produsenter gir blaffen i akustisk isolering av klokkene, slik at forskjellen med/uten støydemping skal bli størst mulig. Støyen som motfasesignalet baseres på samples dessuten på utsiden av klokkene, og siden den er annelredes på innsiden vil dette medføre farging av lyden. I tillegg til støyreduksjonen har produsentene gjerne smelt på alskens "loudness"-filtere, som noen kanskje vil synes hever lydopplevelsen, men som definitivt ikke hever lydkvaliteten. God akustisk lydisolering a la Sennheiser HD280 er det man bør gå etter for en uforstyrret lydopplevelse.

8869993[/snapback]

 

At det er implmentert dårlig betyr ikke at teknologien fungerer dårlig. Det er vel om noe snarere et argument for å få det gjort på en skikkelig måte på ordentlige klokker? SLike klokker demper uansett ikke spesielt bra på lave frekvenser, mens motlyd i praksis kun fungerer på lavere frekvenser, så jeg synes ikke det er en dårlig ide å implmentere det, det kan også slåes av.

 

AtW

Lenke til kommentar

Stort sett er vel audiofile enige om at Stax Omega II og Sennheiser Orpheus er de beste settene som noensinne har vært i "vanlig" produksjon.

8873303[/snapback]

 

Audiophile er enig om så mye rart, og endel av det er vås, så det er i mine øyne ikke et kvalitetstegn alene.

 

Ellers er nok de individuelle forskjellene blant høretelefoner større enn høyttalere, da ørene vår er annerledes utformet, og jo lengre innover i øret man kommer, jo større forskjell i kvalitet fra person til person vil en gitt høretlefon gi.

 

AtW

Lenke til kommentar
Bose slår Sennheiser, nå har jeg sett det også...

 

Ang hodetelefoner med "aktiv støydemping": En vakker tanke, som dessverre fungerer dårlig i hi-fi-sammenheng. Produsenter gir blaffen i akustisk isolering av klokkene, slik at forskjellen med/uten støydemping skal bli størst mulig. Støyen som motfasesignalet baseres på samples dessuten på utsiden av klokkene, og siden den er annelredes på innsiden vil dette medføre farging av lyden. I tillegg til støyreduksjonen har produsentene gjerne smelt på alskens "loudness"-filtere, som noen kanskje vil synes hever lydopplevelsen, men som definitivt ikke hever lydkvaliteten. God akustisk lydisolering a la Sennheiser HD280 er det man bør gå etter for en uforstyrret lydopplevelse.

8869993[/snapback]

 

At det er implmentert dårlig betyr ikke at teknologien fungerer dårlig. Det er vel om noe snarere et argument for å få det gjort på en skikkelig måte på ordentlige klokker? SLike klokker demper uansett ikke spesielt bra på lave frekvenser, mens motlyd i praksis kun fungerer på lavere frekvenser, så jeg synes ikke det er en dårlig ide å implmentere det, det kan også slåes av.

 

AtW

8879812[/snapback]

men hvordan slåes det av i så tilfelle? er det en fysisk bryter som kobler om signalet og ut forsterkeren? i så fall, hvordan blir da mulighetene for kontaktfeil?

eller skrues bare forsterkeren av, og lyden vil da (i mindre grad) fortsatt bli påvirket av forsterkerkretsen.

 

nei, det beste er nok en ekstern enhet, da kan man få en skikkelig en også, og ikke noe "billig skrap".

 

såvidt jeg har forstått, så er uansett ikke (de fleste av) disse hodesettene beregnet på å bli brukt "ute i felten" noe som også gjør det unødvendig med aktiv støydemping, siden det da ikke vil være noen støy å dempe.

Lenke til kommentar
Bose slår Sennheiser, nå har jeg sett det også...

 

Ang hodetelefoner med "aktiv støydemping": En vakker tanke, som dessverre fungerer dårlig i hi-fi-sammenheng. Produsenter gir blaffen i akustisk isolering av klokkene, slik at forskjellen med/uten støydemping skal bli størst mulig. Støyen som motfasesignalet baseres på samples dessuten på utsiden av klokkene, og siden den er annelredes på innsiden vil dette medføre farging av lyden. I tillegg til støyreduksjonen har produsentene gjerne smelt på alskens "loudness"-filtere, som noen kanskje vil synes hever lydopplevelsen, men som definitivt ikke hever lydkvaliteten. God akustisk lydisolering a la Sennheiser HD280 er det man bør gå etter for en uforstyrret lydopplevelse.

8869993[/snapback]

 

At det er implmentert dårlig betyr ikke at teknologien fungerer dårlig. Det er vel om noe snarere et argument for å få det gjort på en skikkelig måte på ordentlige klokker? SLike klokker demper uansett ikke spesielt bra på lave frekvenser, mens motlyd i praksis kun fungerer på lavere frekvenser, så jeg synes ikke det er en dårlig ide å implmentere det, det kan også slåes av.

 

AtW

8879812[/snapback]

men hvordan slåes det av i så tilfelle? er det en fysisk bryter som kobler om signalet og ut forsterkeren? i så fall, hvordan blir da mulighetene for kontaktfeil?

eller skrues bare forsterkeren av, og lyden vil da (i mindre grad) fortsatt bli påvirket av forsterkerkretsen.

 

nei, det beste er nok en ekstern enhet, da kan man få en skikkelig en også, og ikke noe "billig skrap".

 

såvidt jeg har forstått, så er uansett ikke (de fleste av) disse hodesettene beregnet på å bli brukt "ute i felten" noe som også gjør det unødvendig med aktiv støydemping, siden det da ikke vil være noen støy å dempe.

8879876[/snapback]

 

Klokka kan jo allerede gneerere lyd, at en krets måler et lysignal og generer et signal som sendes til "lyddelen" som et vanlig signal må ikke kreve noen ekstra forsterker slik jeg ser det. Selvsagt kan man få kontaktfeil om man har flere tilkoblingspunkter, men det er da et ikke-problem i praksis?

 

AtW

Lenke til kommentar

det å generere et signal innebærer så godt som alltid en forsterker. (ser nå bort ifra mikrofoner ol. da disse signalene omtrent alltid må forsterkes.)

går ikke denne forsterkeren på batteri, så må den trekke effekt ifra det tilførte lydsignalet, noe som potensiellt (dermed i praksis så godt som garantert) forringer lydkvaliteten ytterligere.

det med kontaktfeil, da tenkte jeg på en fysisk bryter, da jeg mener det er den eneste skikkelige måten, men i praksis så får man vel så gode IC løsninger, uten at jeg har satt meg inn i hvordan de er bygget opp, men med en IC løsning, så har du rett i at kontaktfeil ikke er noe problem lengre.

 

du refererer også til at klokka skal sende et signal til lyddelen, etter min befatning, så er det snakk om at det registrerte signalet (gjerne via mikrofon) moduleres inn på lydsignalet i motsatt fase, og med et gitt volum, dermed enda en (etter min mening) grunn som bekrefter at det er snakk om en forsterker et sted.

 

jeg kan jo alltids ta feil, men jeg betviler det her. (spessiellt ang. forringelse av lydkvaliteten.)

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar
det å generere et signal innebærer så godt som alltid en forsterker. (ser nå bort ifra mikrofoner ol. da disse signalene omtrent alltid må forsterkes.)

går ikke denne forsterkeren på batteri, så må den trekke effekt ifra det tilførte lydsignalet, noe som potensiellt (dermed i praksis så godt som garantert) forringer lydkvaliteten ytterligere.

det med kontaktfeil, da tenkte jeg på en fysisk bryter, da jeg mener det er den eneste skikkelige måten, men i praksis så får man vel så gode IC løsninger, uten at jeg har satt meg inn i hvordan de er bygget opp, men med en IC løsning, så har du rett i at kontaktfeil ikke er noe problem lengre.

 

du refererer også til at klokka skal sende et signal til lyddelen, etter min befatning, så er det snakk om at det registrerte signalet (gjerne via mikrofon) moduleres inn på lydsignalet i motsatt fase, og med et gitt volum, dermed enda en (etter min mening) grunn som bekrefter at det er snakk om en forsterker et sted.

 

jeg kan jo alltids ta feil, men jeg betviler det her. (spessiellt ang. forringelse av lydkvaliteten.)

8880009[/snapback]

 

Ser jeg misforsto litt hva du mente, signalet må såklart forsterkes opp til et gitt nivå ja. Men hvor kommer denne forringelsen av lydkvalitet inn? Det er ingen grunn til å anta at større kompleksistet og mere signalprosessering automatisk fører til dårligere lydkvalitet.

 

AtW

Lenke til kommentar
uhm.. simen1: dt770 er lukkede hodetlf. slipper ikke inn (eller ut) noe som helst av lyd. blir som å lukke seg inne på et rom for seg selv, noe ala shure e serie :)

om den ikke demper nok finnes den i en "trommis" utgave som har helt ekstrem demping.

770'ene er mine favoritt kanner, noen sier de er feite i bassen, men jeg synes det gjør seg med det lille ekstra der nede :D

 

MrM

 

ps: om du ikke finner dem, spør i din nærmeste gitarsjappe. er ofte brukt i hjemmestudio sammenheng ;)

8876954[/snapback]

 

Den "trommis" utgaven er DT-770M , disse kan ikke sammenlignes med 770 pro overhode, er samm hodetelefonen greit nok, men konstruksjonen er litt anderledes og lyder er ikke fullt så bra syns jeg.

 

Man får 770 pro i 32,80,250 ohms utgaver. Prøv å bytte ut velur purene som følger med 770'ene med f.eks de man får i skinn og lyden blir anderleders.

Lenke til kommentar
Ser jeg misforsto litt hva du mente, signalet må såklart forsterkes opp til et gitt nivå ja. Men hvor kommer denne forringelsen av lydkvalitet inn? Det er ingen grunn til å anta at større kompleksistet og mere signalprosessering automatisk fører til dårligere lydkvalitet.

 

AtW

8880618[/snapback]

det er vel egentlig all grunn til at større kompleksitet og mer signalprossesering automatisk fører til en forringelse av lydkvaliteten når det er snakk om et forbruker produkt.

 

sett at dette støydempingssystemet ikke går på batterier, den må da trekke energien sin ifra signalet, som egentlig bare er ment til hodetelefonene.

det vil føre til et tap av kvalitet, gjerne som tap i volum.

om dette tapet skjer jevnt over hele lydspekteret, eller bare i visse frekvensområder er ikke godt å si heller. det kan jo brukes samme teknikk som blir brukt i strømforsyninger, at vi har noen "rele" som bryter og slutter etter behov, og da gjerne når det er noe å trekke ifra signalet, men ikke når det ikke er noe særlig å trekke ifra signalet, og vi vil da få tap av volum i "toppene" og dalene også, om jeg husker riktig, men ikke så mye imellom. dette må jo da også skje ved en frekvens som ikke er hørbar, noe som er enda mer tvilsomt, da det er en fordyrende faktor. (du har vel hørt pipelydene noen strømforsyninger lager?)

 

om det er digital signalbehandling, så vil det stille krav til samplingsfrekvens og oppløsning, noe som er relativt dyrt å gjøre skikkelig. om det er en analog signalbehandling, noe som gjerne er mest sansynlig, så får vi en del andre faktorer som begrenser, blant annet temperaturstabilitet.

 

og det jeg mener at en slik krets kan redusere lydkvaliteten selv om den er slått av, er om utgangen av kretsen fortsatt er koblet til. det er gjerne i allefall en kondensator her, som vil tappe signalet litt, om ikke kretsen kobles ut her også, noe jeg tviler på at det vil brukes resurser på (alt koster).

 

det jeg vil frem til, er at en slik krets, uansett hvis den er implementert i et hodesett, vil ha en forringende effekt på lydkvaliteten. (grunnet at den ikke vil bli laget god nok til å ikke ha det.)om man sitter på et fly, så er det jo selvsagt positivt å ha, men som nevnt tidligere i tråden her av andre og meg, så er flesteparten av disse hodesettene gjerne ikke beregnet å bruke mens man forflytter seg.

 

om det derimot hadde kommet en ekstern enhet, som man kan plugge ethvert hodesett til, med batterier i, så ville nok kvaliteten her ha blitt mye bedre, du kan jo tenke deg, om du betaler 600kr for en slik boks, om man får en like god krets i et hodesett til 1700kr? ikke fan mener jeg.

Lenke til kommentar
Ser jeg misforsto litt hva du mente, signalet må såklart forsterkes opp til et gitt nivå ja. Men hvor kommer denne forringelsen av lydkvalitet inn? Det er ingen grunn til å anta at større kompleksistet og mere signalprosessering automatisk fører til dårligere lydkvalitet.

 

AtW

8880618[/snapback]

det er vel egentlig all grunn til at større kompleksitet og mer signalprossesering automatisk fører til en forringelse av lydkvaliteten når det er snakk om et forbruker produkt.

 

sett at dette støydempingssystemet ikke går på batterier, den må da trekke energien sin ifra signalet, som egentlig bare er ment til hodetelefonene.

det vil føre til et tap av kvalitet, gjerne som tap i volum.

om dette tapet skjer jevnt over hele lydspekteret, eller bare i visse frekvensområder er ikke godt å si heller. det kan jo brukes samme teknikk som blir brukt i strømforsyninger, at vi har noen "rele" som bryter og slutter etter behov, og da gjerne når det er noe å trekke ifra signalet, men ikke når det ikke er noe særlig å trekke ifra signalet, og vi vil da få tap av volum i "toppene" og dalene også, om jeg husker riktig, men ikke så mye imellom. dette må jo da også skje ved en frekvens som ikke er hørbar, noe som er enda mer tvilsomt, da det er en fordyrende faktor. (du har vel hørt pipelydene noen strømforsyninger lager?)

 

om det er digital signalbehandling, så vil det stille krav til samplingsfrekvens og oppløsning, noe som er relativt dyrt å gjøre skikkelig. om det er en analog signalbehandling, noe som gjerne er mest sansynlig, så får vi en del andre faktorer som begrenser, blant annet temperaturstabilitet.

 

og det jeg mener at en slik krets kan redusere lydkvaliteten selv om den er slått av, er om utgangen av kretsen fortsatt er koblet til. det er gjerne i allefall en kondensator her, som vil tappe signalet litt, om ikke kretsen kobles ut her også, noe jeg tviler på at det vil brukes resurser på (alt koster).

 

det jeg vil frem til, er at en slik krets, uansett hvis den er implementert i et hodesett, vil ha en forringende effekt på lydkvaliteten. (grunnet at den ikke vil bli laget god nok til å ikke ha det.)om man sitter på et fly, så er det jo selvsagt positivt å ha, men som nevnt tidligere i tråden her av andre og meg, så er flesteparten av disse hodesettene gjerne ikke beregnet å bruke mens man forflytter seg.

 

om det derimot hadde kommet en ekstern enhet, som man kan plugge ethvert hodesett til, med batterier i, så ville nok kvaliteten her ha blitt mye bedre, du kan jo tenke deg, om du betaler 600kr for en slik boks, om man får en like god krets i et hodesett til 1700kr? ikke fan mener jeg.

8882182[/snapback]

 

Nei det er det ikke, signalbehandling kan ha store fordeler for lyden og er generelt et undervurdert virkemiddel, romkorreksjon kan feks ha god innvirkning på lyd, selv på den primitive måten det som oftest er implementert i dag.

 

Alle løsninger jeg har sett hittil har hatt batteri, jeg vil anta det vil være tilfelle i framtiden også.

 

De aller fleste steder man oppholder seg er det til dels en vesentlig mengde lavfrekvent støy. Ikke bare når man er "i farta".

 

Eksterne enheter er større, dyrere, og mindre "strømlinjeformede". Men de har den fordelen at man ikke må få med funksjonalitet man ikke vil ha (dvs ikke vil betale for i form av pris eller andre ulemper) Begge deler har sine fordeler.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mange høykvalitets produkter satser på klassisk og godt utprøvet design, og det synes jeg fungerer bra på DT770 og gir det de kaller et eksklusivt look.

 

Man ser at det er kvalitet man kjøper. DT660 er modernisert i looken, som da også gir ulemper igjen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Bose slår Sennheiser, nå har jeg sett det også...

 

Ang hodetelefoner med "aktiv støydemping": En vakker tanke, som dessverre fungerer dårlig i hi-fi-sammenheng. Produsenter gir blaffen i akustisk isolering av klokkene, slik at forskjellen med/uten støydemping skal bli størst mulig. Støyen som motfasesignalet baseres på samples dessuten på utsiden av klokkene, og siden den er annelredes på innsiden vil dette medføre farging av lyden. I tillegg til støyreduksjonen har produsentene gjerne smelt på alskens "loudness"-filtere, som noen kanskje vil synes hever lydopplevelsen, men som definitivt ikke hever lydkvaliteten. God akustisk lydisolering a la Sennheiser HD280 er det man bør gå etter for en uforstyrret lydopplevelse.

8869993[/snapback]

 

At det er implmentert dårlig betyr ikke at teknologien fungerer dårlig. Det er vel om noe snarere et argument for å få det gjort på en skikkelig måte på ordentlige klokker? SLike klokker demper uansett ikke spesielt bra på lave frekvenser, mens motlyd i praksis kun fungerer på lavere frekvenser, så jeg synes ikke det er en dårlig ide å implmentere det, det kan også slåes av.

 

AtW

8879812[/snapback]

Dårlig implementasjon betyr at idéen bak teknologien fungerer dårlig i praksis. Å tukle med originalsignalet ved å blande inn et motfasesignal som aldri kan bli helt korrekt forringer lydkvaliteten, og med kvalitet mener jeg reproduksjon av originalsignalet. Motfasesignalet er nødvendigvis forsinket siden støyen må analyseres kontinuerlig mhp transienter, tale osv. Støyfiltrene behandler mellomtoneområdet, hvor det mennesklige øre har høyest følsomhet (typisk 1 kHz +/- 2 oktaver) og slipper igjennom lavfrekvent støy, som ikke er særlig plagsomt. En god del av støydempingskretsene genererer ikke så rent lite høyfrekvent støy i sitt virke, men dette godtaes av de fleste lyttere da den er mindre plagsom enn mellomtonestøy.

 

Har to par headset med aktiv støydemping til bruk på fly, fungerer greit til filmer osv, men til seriøs lytting duger de altså ikke.

Lenke til kommentar
Bose slår Sennheiser, nå har jeg sett det også...

 

Ang hodetelefoner med "aktiv støydemping": En vakker tanke, som dessverre fungerer dårlig i hi-fi-sammenheng. Produsenter gir blaffen i akustisk isolering av klokkene, slik at forskjellen med/uten støydemping skal bli størst mulig. Støyen som motfasesignalet baseres på samples dessuten på utsiden av klokkene, og siden den er annelredes på innsiden vil dette medføre farging av lyden. I tillegg til støyreduksjonen har produsentene gjerne smelt på alskens "loudness"-filtere, som noen kanskje vil synes hever lydopplevelsen, men som definitivt ikke hever lydkvaliteten. God akustisk lydisolering a la Sennheiser HD280 er det man bør gå etter for en uforstyrret lydopplevelse.

8869993[/snapback]

 

At det er implmentert dårlig betyr ikke at teknologien fungerer dårlig. Det er vel om noe snarere et argument for å få det gjort på en skikkelig måte på ordentlige klokker? SLike klokker demper uansett ikke spesielt bra på lave frekvenser, mens motlyd i praksis kun fungerer på lavere frekvenser, så jeg synes ikke det er en dårlig ide å implmentere det, det kan også slåes av.

 

AtW

8879812[/snapback]

Dårlig implementasjon betyr at idéen bak teknologien fungerer dårlig i praksis. Å tukle med originalsignalet ved å blande inn et motfasesignal som aldri kan bli helt korrekt forringer lydkvaliteten, og med kvalitet mener jeg reproduksjon av originalsignalet. Motfasesignalet er nødvendigvis forsinket siden støyen må analyseres kontinuerlig mhp transienter, tale osv. Støyfiltrene behandler mellomtoneområdet, hvor det mennesklige øre har høyest følsomhet (typisk 1 kHz +/- 2 oktaver) og slipper igjennom lavfrekvent støy, som ikke er særlig plagsomt. En god del av støydempingskretsene genererer ikke så rent lite høyfrekvent støy i sitt virke, men dette godtaes av de fleste lyttere da den er mindre plagsom enn mellomtonestøy.

 

Har to par headset med aktiv støydemping til bruk på fly, fungerer greit til filmer osv, men til seriøs lytting duger de altså ikke.

8884475[/snapback]

 

Hvorfor forringer det kvaliteten selv om det ikke er perfekt? Ting kan forbedre situasjonen selv om det ikke gjør den perfekt, mindre forstyrrende bakgrunnstøy fører en nærmere orginalsignalet.

 

Signalet er ikke forsinket fordi det taes opp i en lengre avstand til trommehinnen enn det spilles av. Signalet er avhengig av å treffe relativt godt for å i det hele tatt virke.

 

Har du noen kilder på at slike motlyd-klokker faktisk fjerner nevneverdi støy rundt 1 khz pga motlyden? Alt jeg har sett av slik teknologi har kun fungert på lavere frekvenser.

 

Forøvrig har ikke det mensklige hørselssystemet høyest følsomhet rundt 1 khz, det har vi rundt 4 khz.

 

AtW

Lenke til kommentar

om noe kan forbedre en situasjon, så betyr ikke det at det ikke forringer signalet!

 

mange setter på ekstra bass og diskant. dette forbedrer deres situasjon, men det forringer signalet!

 

noe som ikke er ønskelig i "profesjonelle" hodesett.

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar

AKG 271 studio eller Sony mdr-7509hd, eier og bruker sistnevnte selv til alt fra monitoring under opptak av film til ipoden. De kan brukes utallige timer uten irritasjon, i tillegg tåler dem MYE juling. Begge er relativt nøytrale pga profft bruksområde, men spiller til gjenngjeld ubehagelig høyt og dypt om man vil presse dem litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...