Gå til innhold

TEST: Seks hodetelefoner


Anbefalte innlegg

Byttet ut mine Sony MDR-v700 DJ med Beyerdynamic DT990 Pro for en god stund tilbake, og du verden for en øreåpner det var. Jeg visste på forhånd at Sony settet ikke var helt perfekt til mitt bruk (studio), men at det var så sinnsykt stor forskjell hadde jeg ikke trodd.

 

Uansett så er lyden i Sony settet tilpasset DJ bruk på en slik måte at det skal være lett å høre lyden i dem over all annen lyd, f.eks. når man er DJ på en klubb med langt over 100 dB. Dette visste jeg som sagt, men jeg ville ha et sett som tålte masse juling. For jeg har fra før spilt i filler et par Sennheiser og Koss sett (kr 1200-2500) i løpet av min tid som semipro produsent...

 

Lave bassfrekvenser fra 40Hz og ned (spesielt de man ikke hører), i høyt volum er drepen, - det gjelder spesielt for de Koss settene jeg har hatt. Nå har jeg selvfølgelig begynt å kutte frekvenser litt tidligere i bassområdet enn jeg gjorde før, så det hjelper jo mye, haha (bassfreak egentlig). Blir for dyrt å kjøpe nye så ofte.

 

DT990 settet har tålt alt jeg har slengt mot det hittil, bass og alt, så jeg er veldig glad. Lyden er perfekt til både studio og lytting, og selvom de har sine mangler i lydbildet de også så er de i en helt annen klasse enn de fleste andre sett jeg har prøvd.

 

Lurer bare på om jeg etterhvert kommer til å slite de ut fordi jeg bruker de så mye, hehe...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en tanke:

Alle headset med DJ i navnet, styr unna. Har ikke prøvd en god "DJ" kanne, har det til gode, og vil gjærne gjøre det.

8872536[/snapback]

 

Ja, som jeg skrev og som du sikkert vet så er de designet for DJ-bruk, og det innebærer som regel at de ikke passer så bra til kritisk lytting og nyting. Men slike sett tåler ofte det meste av juling man utsetter de for, det er bare det at man får fort veldig trøtte ører som følge (eller ødelagte over tid kanskje).

Lenke til kommentar

Jeg har Beyerdynamic DT-770PRO 250ohm og bruker disse mot en millet hybrid rørforsterker som jeg har bygd selv. Veldig fornøyd med dette opsettet. I 2006 så var jeg på verkstedet der de reparerer Beyerdynamic i oslo, hørte på samtlige av modellene på forskjellige forsterkere og må si at DT-880 er den som imponerer meg mest. Tror jeg skal gå for et 880 sett også.

Ellers så har jeg ikke angret et sekundt på at jeg kjøpte 770'ene, men man må ha forsterker når de har 250ohm's impedans.

Lenke til kommentar

Det finnes alltid et hodesett som er bedre enn det enda sålenge man har nok penger. Skal ikke se bort ifra at man finner sett som koster mer enn en ny BMW. ;p

 

Synes dermed at testpanelet har tatt for seg noen gode modeller med tanke på pris og tilgjengelighet. Litt forundret over Bose-anmeldelsen, men det får bare være. God lyd er jo en subjektiv ting.

Lenke til kommentar
Næh ... skal du ha det BESTE headsettet, altså best lyd - er det Stax elektrostater som gjelder ... svært upraktisk (les: umulig) til bærbart utstyr, selvfølgelig, men rett skal være rett. Har du 40.000 Nkr til overs - værsågo.

8873157[/snapback]

Stax har da både sett til stasjonær og portabel bruk, har selv et sett Stax SR-001MK2 jeg bruker når jeg er ute, og et sett Omega II (SR-007 + rørtrinnet SRM-007t) jeg bruker hjemme.

 

Det finnes alltid et hodesett som er bedre enn det enda sålenge man har nok penger. Skal ikke se bort ifra at man finner sett som koster mer enn en ny BMW. ;p

8873183[/snapback]

Stort sett er vel audiofile enige om at Stax Omega II og Sennheiser Orpheus er de beste settene som noensinne har vært i "vanlig" produksjon.

Lenke til kommentar
Næh ... skal du ha det BESTE headsettet, altså best lyd - er det Stax elektrostater som gjelder ... svært upraktisk (les: umulig) til bærbart utstyr, selvfølgelig, men rett skal være rett. Har du 40.000 Nkr til overs - værsågo.

8873157[/snapback]

Stax har da både sett til stasjonær og portabel bruk, har selv et sett Stax SR-001MK2 jeg bruker når jeg er ute, og et sett Omega II (SR-007 + rørtrinnet SRM-007t) jeg bruker hjemme.

 

Det finnes alltid et hodesett som er bedre enn det enda sålenge man har nok penger. Skal ikke se bort ifra at man finner sett som koster mer enn en ny BMW. ;p

8873183[/snapback]

Stort sett er vel audiofile enige om at Stax Omega II og Sennheiser Orpheus er de beste settene som noensinne har vært i "vanlig" produksjon.

8873303[/snapback]

 

 

Jaha. Jeg tenkte nå på Stax'ene med medfølgende forsterkere, ja. Var faktisk ikke klar over at Stax leverer sett for portabel bruk. (Grøsser ved tanken på mp3-lyd i Stax'er... .flac, derimot. er slett ikke ille...) Og det er nok som du sier; audiofile og deres spesial-tidskrifter holder nok disse settene for å være det ultimate, ja. Uansett; gedigent overkill til bruk ved pc'en eller iPod'en. Synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Jaha. Jeg tenkte nå på Stax'ene med medfølgende forsterkere, ja. Var faktisk ikke klar over at Stax leverer sett for portabel bruk.  (Grøsser ved tanken på mp3-lyd i Stax'er...  .flac, derimot. er slett ikke ille...) Og det er nok som du sier; audiofile og deres spesial-tidskrifter holder nok disse settene for å være det ultimate, ja. Uansett; gedigent overkill til bruk ved pc'en eller iPod'en. Synes nå jeg.

8873420[/snapback]

Stax SR-001MK2 har medfølgende (batteridrevet) forsterker/transformator.

Bruker .flac selv på min bærbare (og .flac er ikke bare ikke ille, lydkvalitet er identisk med den man putter inn).

Lenke til kommentar
Jaha. Jeg tenkte nå på Stax'ene med medfølgende forsterkere, ja. Var faktisk ikke klar over at Stax leverer sett for portabel bruk.  (Grøsser ved tanken på mp3-lyd i Stax'er...  .flac, derimot. er slett ikke ille...) Og det er nok som du sier; audiofile og deres spesial-tidskrifter holder nok disse settene for å være det ultimate, ja. Uansett; gedigent overkill til bruk ved pc'en eller iPod'en. Synes nå jeg.

8873420[/snapback]

Stax SR-001MK2 har medfølgende (batteridrevet) forsterker/transformator.

Bruker .flac selv på min bærbare (og .flac er ikke bare ikke ille, lydkvalitet er identisk med den man putter inn).

8873478[/snapback]

 

 

Takk for opplysningen. Interessant. Ehm... kan du si noe om lyden på disse knøttene i forhold til 007'ene? Jeg ser de er sånn inn-i-øret-typen, som uvilkårlig gjør meg en tanke skeptisk... og ca. hvor mye må man legge ut?

Lenke til kommentar
Takk for opplysningen. Interessant. Ehm... kan du si noe om lyden på disse knøttene i forhold til 007'ene? Jeg ser de er sånn inn-i-øret-typen, som uvilkårlig gjør meg en tanke skeptisk...  og ca. hvor mye må man legge ut?

8873548[/snapback]

Listeprisen på de portable ligger så vidt jeg husker rett under NOK3000 (men treffer man Tor, importøren og eier av Lyric Hifi i Torggata i Oslo, i rett humør skal du ikke se bort fra at du får dem noe billigere).

Lyden kan selvfølgelig ikke sammenlignes med Omega'ene, men jeg tror jeg har til gode å se noen* prøve dem uten at de har blitt lett glassaktige i blikket og lealøse i hakepartiet.

Følelsen/gjengivelsen av bass er veldig avhengig av at de sitter/treffer riktig i øregangen.

 

 

*som er bare litt opptatt av musikk og lydkvalitet.

Lenke til kommentar
Takk for opplysningen. Interessant. Ehm... kan du si noe om lyden på disse knøttene i forhold til 007'ene? Jeg ser de er sånn inn-i-øret-typen, som uvilkårlig gjør meg en tanke skeptisk...  og ca. hvor mye må man legge ut?

8873548[/snapback]

Listeprisen på de portable ligger så vidt jeg husker rett under NOK3000 (men treffer man Tor, importøren og eier av Lyric Hifi i Torggata i Oslo, i rett humør skal du ikke se bort fra at du får dem noe billigere).

Lyden kan selvfølgelig ikke sammenlignes med Omega'ene, men jeg tror jeg har til gode å se noen* prøve dem uten at de har blitt lett glassaktige i blikket og lealøse i hakepartiet.

Følelsen/gjengivelsen av bass er veldig avhengig av at de sitter/treffer riktig i øregangen.

 

 

*som er bare litt opptatt av musikk og lydkvalitet.

8873604[/snapback]

 

 

 

:D Takker.

Lenke til kommentar
Jeg har en tanke:

Alle headset med DJ i navnet, styr unna. Har ikke prøvd en god "DJ" kanne, har det til gode, og vil gjærne gjøre det.

8872536[/snapback]

 

Ville tatt en titt på https://prisguiden.no/product.php?productId=40746 eller https://prisguiden.no/product.php?productId=40745

Har den billigste utgaven selv, er storfornøyd med lyden. Liker den crispe lyden.

Digg at de er lukkede, i tillegg veier de utrolig lite. Billig er de også

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som reagerer på at man har testet relativt store tunge hodetelefoner direkte på en ipod? Direkte på et lydkort er ikke mye bedre, samme type op-amp utgang der. HD580 med sine 300Ohm/97dB er utfordrende nok for enkelte stasjonære forsterkere. Det blir litt som å teste siste dual-core cpu fra AMD eller intel med 350W strømforsyning og så klage over at den er ustabil.

 

At Bose Tripod plasserer seg over Sennheiser settet burde være nok indikasjon på at noe er ute av lage :p

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Er det bare jeg som reagerer på at man har testet relativt store tunge hodetelefoner direkte på en ipod? Direkte på et lydkort er ikke mye bedre, samme type op-amp utgang der. HD580 med sine 300Ohm/97dB er utfordrende nok for enkelte stasjonære forsterkere. Det blir litt som å teste siste dual-core cpu fra AMD eller intel med 350W strømforsyning og så klage over at den er ustabil.

 

At Bose Tripod plasserer seg over Sennheiser settet burde være nok indikasjon på at noe er ute av lage :p

8875256[/snapback]

 

Beyerdynamic DT-770 er 80OHm og gir god lyd selv på en iPod mini. Finnes dog en utgave av dette headsetet som er 250 Ohm som er beregnet for å bruke i studio (med en noe kraftigere forsterker).

Lenke til kommentar
Beyerdynamic DT-770 er 80OHm og gir god lyd selv på en iPod mini. Finnes dog en utgave av dette headsetet som er 250 Ohm som er beregnet for å bruke i studio (med en noe kraftigere forsterker).

8875449[/snapback]

Det er jo også derfor den vinner testen, den er den eneste som har følsomhet og impedans som passer så op-amp drevne gadgets som ipod og lydkort. Skal man teste utstyr for bærbare får man velge slike modeller for alle, for eksempel Sennheiser HD280 eller HD595, ikke HD580 som er et rent stuesett. (595 er egentlig også et rent stuesett, men det har følsomhet som passer litt bedre på bærbart.)

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...