Gå til innhold

TEST: Seks hodetelefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bose slår Sennheiser, nå har jeg sett det også...

 

Ang hodetelefoner med "aktiv støydemping": En vakker tanke, som dessverre fungerer dårlig i hi-fi-sammenheng. Produsenter gir blaffen i akustisk isolering av klokkene, slik at forskjellen med/uten støydemping skal bli størst mulig. Støyen som motfasesignalet baseres på samples dessuten på utsiden av klokkene, og siden den er annelredes på innsiden vil dette medføre farging av lyden. I tillegg til støyreduksjonen har produsentene gjerne smelt på alskens "loudness"-filtere, som noen kanskje vil synes hever lydopplevelsen, men som definitivt ikke hever lydkvaliteten. God akustisk lydisolering a la Sennheiser HD280 er det man bør gå etter for en uforstyrret lydopplevelse.

Lenke til kommentar
Det er snakk om at de skal kobles opp mot en CD-spiller/datamaskin med audiophile lydkort - via en hodetelefonforsterker. Til bærbar bruk har jeg AKG K301 evt Denon AH-D650.

8869987[/snapback]

 

Du bor jo i Trondheim, er det ikke der hi-fi klubben eller kjeden holder til? De må da ha både det ene og andre innenfor headhi-fi også, selv om nettbutikkene ikke tilsier det. Du burde virkelig prøve før du kjøper, headset du bruker 2000kr+ på skal vare ei stund, både komformessig, lydmessig og ikke minst slitbare. Hvis du har en hodetelefonforsterker, tror jeg at jeg ville gått for DT 770 Edition 2005, altså hi-fi utgaven. Men igjen, siden du skal bruke settet inne, hvorfor ikke tenke på DT880 og DT990, som er åpne varianter :)

Lenke til kommentar

Vi har vel både hifiklubben, hificenteret + noen andre spesialforretninger. Burde ikke være 100% umulig å finne noen som fører de aktuelle modellene.

 

Rettelse, jeg har ikke hodetelefonforsterkern (enda). Skal sitte pal foran datamaskinen/cd-spilleren og trenger dermed ikke bry meg noe om støy. Får titte litt rundt og se om jeg finner det settet som passer best for meg. Det virker alikevel som 770-serien er det jeg har lett etter da de fremstår som veldig "morsomme". Jeg er ikke ute etter et sett som gjengir lyden mest nøyaktig, jeg er ute etter det som får meg til å glise når jeg fyrer opp forsterkeren på 11 (ikke 10. :p).

Lenke til kommentar
Har selv DT770Pro, veldig fornøyd. Men jeg mener å ha lest at Bose Triport har veldig rar bass? Stemmer det?

8868931[/snapback]

 

Triport er ikke regnet som noen hi-fi-hodetelefon av folk på Head-fi, som kanskje kan illustreres med dette innlegget i en tråd for alternativer til Triport:

http://www.head-fi.org/forums/showpost.php...031&postcount=4

Medlemmene der har ofte et hat/elsk-forhold til noen hodetelefoner, men det kan også være verdt å merke seg at et noenlunde nøytralt medlem på forumet har nevnt disse i en omtale.

Dostojevski, som for en god stund siden skrev en liten guide til kjøp av kvalitetsheadset, kommenterte følgende om Triport:

 

Bose Triport:

 

Monsterbass fra et punkt midt inne i hodet.

...

Lyd:

Disse spiller BASS. Noe så inn i granskauen dypt og masse. Dessuten kommer all lyden fra et lite punt et eller annet sted midt inne i hjernen. Jeg blir helt svimmel av dem. Trodde første gang jeg hørte dem at det måtte være noe galt med parret jeg prøvde, men har fått dette bekreftet ved ny test senere. Jeg greier ikke å gi noen rettferdig beskrivelse av andre deler av lydgjengivelsen, jeg ble helt satt ut at det snåle perspektivet og den hemningsløse bassen. Not my cup of tea...

Lenke til kommentar

Må si lyden i dt770 (hifi) er bare rå. Kjøpte custom bygget direkte fra Beyer i tyskland. Med laser inngravering og alt :cool: angrer ikke et sekund. Gruser min Sennheiser hd555. Og de ser mye bedre ut enn de gamle etter min mening. kostet meg ca 2500 om jeg husker riktig :thumbup:

 

Edit: æh.. resten av det er og bra :)

Endret av Sneakydecoy
Lenke til kommentar

2005 utgaven fåes i 32, 250 og 600 ohm (ikke 80 altså :( )

http://www.beyerdynamic.de/cms/MANUFACTURE...tur.0.html?&L=1

 

Personlig sliter jeg med å finne ut om jeg skal gå for 32 ohm (2005ed), eller 80 ohm (PRO), eventuelt 250 ohm (2005ed), men har hørt da må jeg ha forterker, noe jeg ikke har råd til.

 

Hvor mye dårligere lydkvalitet blir 32 ohm i forhold til 80 ohm?

Har portapro fra før, tror de har rundt 40 ohm..

 

Skal bruke de til PC og litt ipod (mest PC)

Endret av cfx86
Lenke til kommentar
2005 utgaven fåes i 32, 250 og 600 ohm.

http://www.beyerdynamic.de/cms/MANUFACTURE...tur.0.html?&L=1

 

Personlig sliter jeg med å finne ut om jeg skal gå for 32 ohm (2005ed), eller 80 ohm (PRO)

 

Hvor mye dårligere lydkvalitet blir 32 ohm i forhold til 80 ohm?

Har portapro fra før, tror de har rundt 40 ohm..

 

Skal bruke de til PC og litt ipod (mest PC)

8870377[/snapback]

 

 

Dette har jeg snakket mye med en fra Beyer om. Det er en stund siden, men jeg husker noe.

 

Forskjellen på lydkvalitet mellom 32 og 80 Ohm tror jeg ikke du legger merke til. Det du kommer til og merke er at du kan spille høyere med 32 Ohm pga mindre motstand. Selv bruker jeg 250 Ohm på pc.. Ikke helt optimalt men.. Tenkte og kjøpe en forsterker i frykt for veldig lav lyd, men de spiller høyt nokk!

 

Altså, en pc vil kunne drive begge uten problemer, men skal du bruke den til mp3 spillere, er det lav Ohm som gjeller. Har prøvd 250 Ohm på creative zen vision m, og da ble lyden alt for lav for meg.

 

Fordelen med høyere Ohm er at du får mer "spontan" og raskere lyd ifg en fra Beyer. men om man legger merke til dette vet jeg ikke.

 

Jeg har selv veldig lyst på forsterker, men det blir litt mye penger og legge i noe som sannsynligvis ikke gjør store forskjellen.

 

edit.

Jeg ville ikke kjøpt noe mer enn 80 ohm om du må bruke den til ipod. hvis ikke kan du gå helt opp i 250 ohm som meg. Da bør\må du ha en sånn bærbar forsterker til mp3 spilleren. Til pc går det greit (værtfall på audigy2). Jeg hadde kjøpt 2005 utgaven med 32 ohm om jeg ville bruke den til begge deler

Endret av Sneakydecoy
Lenke til kommentar

Sikkert en grei nok test, men produktene som ble testet var helt uinteressante for meg, i alle fall. En test hvor dere testet Ultrasone Proline 2500, Denon AH-D5000, Sennheiser HD650, Beyerdynamic DT880/990, AKG K701 og Grado RS2 hadde vært mye mer spennende lesning, men ville neppe truffet målgruppen til hw.no.

Lenke til kommentar

Ikke noe uventet resultat av testen, den viser bare at en får bedre lyd jo dyrere og nyere headsetet er. Når det gjelder Sennheiser HD580 er jo dette en 10 år (gjetter litt) gammel konstruksjon, skaffet HD570 selv for 8 år siden som var en nyere modell, og spilte meget bra via electrocompaniet forsterkerne mine og et passivt potmeter koblet til høytalerutgangene. Da disse takket for seg ble de erstattet med en HD595 for bruk til pc og mp3 pga lav impedans og høy effektivitet og er min definitive favoritt til 'allround' bruk, ikke minst pga komforten. Til Hi-Fi måtte jeg gått for HD650 med ordenlig forsterking. Jeg har fortsatt våte drømmer om Sennheiser Orpheus, og drømmer om å få det settet i hus engang ;) Beyer er dog den som kommer nærmest i denne prisklassen etter min smak og de fortjente å bli testvinner her. Angående aktiv lyddemping; finner jeg dette latterlig fordyrende i forhold til lydkvalitet så jeg har heller anskaffet meg et par Shure passivt dempende øreplugger som jeg synes spiller overraskende bra når jeg tar meg tid til å sette de skikkelig på plass. Neste gang bør vel en test heller inbefatte sett som er like nye og i lik prisklasse for bedre sammenligningsgrunnlag.

Lenke til kommentar

Lytteopplevelsen på de ulike hodetelefonene vil alltid være subjektiv. Mange er så vant til feil og overprosessert lyd at en god hodetelefon mener de høres kjedelig ut. Kanskje de samme som synes utbrente storskjermbilder med alt for stor kontrast og glorete farger er kos :)

Lenke til kommentar

Kjekt å se at settet mitt vant testen. :) Kjøpte det til kampanjepris for halvannet år siden, bare 1400,-. Ser at noen kjøpte det til 2400, jeg syntes det var litt dyrt - standardpris der jeg kjøpte det var 2000,-.

 

Vil dog gjøre oppmerksom på at bildet av DT770 dere har i konklusjonen ikke ser ut til å stemme (f. eks. fargen på putene). Bildet inni artikkelen stemmer med det jeg har liggende på skrivepulten min.

 

Lytteopplevelsen på de ulike hodetelefonene vil alltid være subjektiv. Mange er så vant til feil og overprosessert lyd at en god hodetelefon mener de høres kjedelig ut.

8871396[/snapback]

Ja, dette har slått meg med DT770. Lyden er relativt flat (og det skal den jo være), så hvis du ikke har noen form for equalizer på mp3-spilleren eller hvor du nå enn måtte bruke settet, så kan det bli litt kjedelig lyd.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...