Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Tror dette er noe som var i bruk for ganske mange år siden. I dag har de fleste laptop, og da er det ikke behov for UPS på kontorene.

Jeg tror ikke de fleste, av alle norske kontoransatte, bruker laptop på kontoret. Uansett blir det helt feil å si at UPS ikke er nødvendig lenge, flertallet bedrifter jobber jo fortsatt på egne lokale servere, det være seg mail, programvare eller lagring - og servere er ikke laptoper.

Det hadde vært fint om alle var i skyen allerede, men dessverre har mengder av bedrifter ikke en gang mulighet til å få god nok linje til å hoste alt eksternt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor offentliggjøres skattelistene?

Stortinget har besluttet at skattelistene skal være offentlige. Det er fordi samfunnet skal ha mulighet til å drive kontroll med likningsarbeidet i sin alminnelighet, og fastsettelsene for enkeltpersoner og grupper av skattytere.

Pressen har ikke lenger lov til å offentliggjøre skattelisten for personlige skattytere på sine hjemmesider, se også "Hva kan pressen bruke skattelistene til".

Skattelisten skal bare ligge tilgjengelig på skatteetaten.no.

 

Skatteetaten.no

Lenke til kommentar

Tenkte på dette med at man jobber skattefritt i november. Hva er poenget med det?

 

Jeg antar du snakker om at det trekkes halv skatt i desember? (man jobber ikke skattefritt noen måned, og november har normalt skattetrekk). Tanken er vel at det er litt mer utgifter i desmeber og på starten av året, så det er mer praktisk å trekke mer resten av året og mindre da. (uten at jeg er enig i den måten å gjøre det på)

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er da rett og slett pga. økte utgifter for folk flest i juletiden :)

Men det er jo ingen gave fra staten heller, man har betalt tilsvarende mer resten av året.

Ellers er det utbetaling i desember, uavhengig av om lønn for november eller desember, eller andre systemer.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprinnelig var dette med ekstra skattetrekk eller i året, og kun halv skattebelastning i desember eit fagforeningskrav, som etterkvart blei ei så vanlig arbeidsordning at det til slutt blei lovfesta at det skulle være slik for alle arbeidstakarar.

 

 

Dette er ingen gavepakke frå skatteetaten, i realiteten er det tvungen sparing ved at alle må sette av litt ekstra kvar måned for å få meir utbetalt på desemberlønna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte på dette med at man jobber skattefritt i november. Hva er poenget med det?

Regelen om halvt skattetrekk i desember og ikke skattetrekk i feriepenger ble innført i forbindelse med at man gikk over til skatt av årets inntekt i 1956. Det ble innført i en økonomisk vanskelig periode hvor fastlønn fortsatt var utfordrende å oppnå, noe som innebar at mange faktisk kunne gå uten lønn i siste halvdel av desember. LO mente at regjeringen måtte bøte på dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk krikkert, det var et fint svar!

 

Jeg antar du snakker om at det trekkes halv skatt i desember? (man jobber ikke skattefritt noen måned, og november har normalt skattetrekk).

Mente selvsagt halv skatt, formulerte meg litt rart siden det var et litt spontant spørsmål. Jeg har aldri fått noen gode svar på hvem som forvalter dette o.l. og jeg synes det er rart at folk forklarer at det er fordi vi skal ha råd til å "handle julegaver"--som jo blir litt Ole Brumm-politikk. Men hvis det er halv skatt på lønningen i desember betyr det vel i praksis at du jobber for halv skatt i november? Kan ikke man jobbe ekstra og få høyere utbetalt i desember?

Lenke til kommentar

Kan ikke man jobbe ekstra og få høyere utbetalt i desember?

Selvfølgelig kan du det hvis du har arbeid der du kan velge å jobbe ekstra. Men det spiller ingen rolle for skatten du skal betale til slutt - den regnes ut fra hvor mye du tjener i løpet av året. Hvis du jobber ekstra og det blir trukket halv skatt også på denne ekstrajobbingen ender du bare opp med å måtte betale restskatt året etter.

Lenke til kommentar

Takk krikkert, det var et fint svar!

 

Jeg antar du snakker om at det trekkes halv skatt i desember? (man jobber ikke skattefritt noen måned, og november har normalt skattetrekk).

Mente selvsagt halv skatt, formulerte meg litt rart siden det var et litt spontant spørsmål. Jeg har aldri fått noen gode svar på hvem som forvalter dette o.l. og jeg synes det er rart at folk forklarer at det er fordi vi skal ha råd til å "handle julegaver"--som jo blir litt Ole Brumm-politikk. Men hvis det er halv skatt på lønningen i desember betyr det vel i praksis at du jobber for halv skatt i november? Kan ikke man jobbe ekstra og få høyere utbetalt i desember?

 

 

Som andre har sagt, din skatt bestemmes av hva du tjener i løpet av året, ¨å trekkes mindre skatt kan man få til på mange måter, men sluttregninga blir den samme uansett.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det arsenikk i Rice Krispies ?

 

 

Nei, det er en språklig forvirring. Det er grunnstoffet arsen som finnes i relativt høy konsentrasjon i vannet mange steder man dyrker ris. Svenskene kaller grunnstoffet arsenik, derav forvirringen. Nå er ikke arsen så heldig i store mengder i seg selv, alle arsenforbindelser er giftige. Men det er altså ikke så skummelt å spise Rice Krispies som det høres ut. Det er mer arsen i en pakke Uncle Bens...

 

Kilde.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det arsenikk i Rice Krispies ?

Nei, det er det sannsynligvis ikke. Du må derimot regne med at det er noe arsen der, et grunnstoff som heter arsenic på engelsk og derfor ofte feiloversettes til arsenikk. Arsen er ikke like giftig som arsenikk, men det antas å være ugunstig i for store mengder. Derfor jobbes det med å lage grenseverdier for hvor mye arsen det får lov til å være i matvarer. Produkter laget av ris ser ut til å være av de mest arsen-holdige matvarene vi har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...