Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

 

 

 f.eks. studere hvordan planter vokser når ikke gravitasjonskraften forteller dem hvilken vei som er opp og ned.

 

Ville nå tro de strekker seg mot lyskilden, men er vel ikke så enkelt..

 

Men hvordan vet de hvilken vei som er opp når frøet ligger helt innpakket i jord og spirer? Og er det bare lyset som avgjør etter at de har fått et skudd opp over jorden? Det er nok av spørsmål til at det kan gjøres interessante forsøk. Spesielt hvis noen faktisk skal reise til Mars kan denne kunnskapen bli nyttig, men det er ikke umulig at vi lærer noe som er nyttig her på jorden også.

 

 

Jeg aner ikke, var bare det første som slo meg.

Mulig den skyter ut spiren sin den veien som det finnes mest solenergi/varme så den raskest mulig kan begynne å ta til seg karbondioksid. 

 

Men joda helt enig at vi kan lære mye nytt og spennende fra ulike forsøk på ISS. Det blir som en ny lekeplass med noen helt andre grunnleggende regler, en plass hvor mange gamle konsepter igjen blir nytt og spennende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En del planteceller kan faktisk føle hvilken vei tyngdekraften virker ved hjelp av stivelseskorn som synker ned i nedre del av cellen. Dermed kan også plantedeler som er under bakken få direkte informasjon om hva som er opp og ned. 

 

Jeg har ikke lest så mye om plantene de har dyrket på ISS, men såvidt jeg har fått med meg klarte plantene seg temmelig bra uten gravitasjonssignalet også.

Lenke til kommentar

 

Er alle astronauter astronomer? 

Nei, absolutt ikke. Faktisk er jeg ikke engang sikker på om noen astronauter er astronomer. 

 

I den tidlige fasen av romalderen var det nesten bare militære testpiloter som ble valgt ut som astronauter. Nå har en stor andel av astronautene en høy teknisk eller naturvitenskaplig utdanning. Dette er fordi mye av arbeidet på ISS (der de fleste som får besøke verdensrommet er) er å gjøre ulike eksperimenter, f.eks. studere hvordan planter vokser når ikke gravitasjonskraften forteller dem hvilken vei som er opp og ned.

 

 

Den første forskeren i rommet var Harrison H. Schmitt (pilot, månelandingsfartøyet Apollo 17), som var utdannet geolog ved California Institute of Technology og Universitetet i Oslo, og hadde doktorgrad i geologi fra Harvard. Årsaken til at de hurtigtrente en geolog til astronaut var at testpilotene fra de første månelandingene tok med masse steinprøver fra månens overflate, men ingen geologisk interessante. NASA skjønte at det måtte en geolog til for å finne noe virkelig interessant, og Schmitt fant da også steinprøver som ga utvetydige bevis på at jorda og månen opprinnelig var ett, altså et avgjørende funn for å bekrefte månens opphav.

 

Over 50% av alle månesteinene ble forøvrig flysendt over Atlanteren og analysert på Geologisk institutt på Universitetet i Oslo, som på den tiden hadde den beste teknologien for steinanalyser. De fleste månesteinene befinner seg fortsatt der.

 

 

Nei, absolutt ikke. Faktisk er jeg ikke engang sikker på om noen astronauter er astronomer. 

Hvordan klarer de da å navigere mellom stjernene?

 

Fordi de ikke navigerer. Navigasjonen er forhåndsprogrammert av astrofysikere (astronomer), frittfallbanen og datastyring tar seg av resten. Astronautene kan kun foreta små justeringer med såkalte styreraketter, f.eks for å snu romstasjonen i en bestemt retning for et eksperiment.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor vanlig er pikselfeil på skjermer? Jeg ser multicom tar 499 for 45 dagers garanti mot pikselfeil. Er virkelig pikselfeil et så stort problem at dette går i null, eller håver de inn penger på dette? Personlig synes jeg det er bisarrt at det tillates pikselfeil på skjermer der man sitter nært opptil (som PC-skjermer).

Lenke til kommentar

Problemet er at "alle" butikkene/produsentene forholder seg til en standard der det er regnet som akseptabelt med flere pikselfeil. Dermed nekter de reklamasjon, selv om skjermen har pikselfeil.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2

 

http://www.jacobsen.no/anders/blog/archives/2006/01/04/what_is_the_iso_134062_standard_for_lcd_screen_pixel_faults.html

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøper du monitoren i en nettbutikk, kan du jo bruke angreretten uten å oppgi at grunnen egentlig er en reklamasjon, og deretter kjøpe samme produkt på ny?

Det koster endel for frakt på skjerm, da.

 

Edit: Jeg vil anbefale folk om å opplyse hva det skyldes at de bruker angreretten. Litt åpen kommunikasjon tviler jeg på at skader. Det vil hjelpe butikken å bli bedre, og hjelpe en eventuell ny kjøper av produktet.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Etterpå? Du skal ikke reklamere, du skal bruke angreretten. "Jeg bruker angreretten på produkt X. Årsaken er at produktet hadde en pikselfeil som var innenfor ISO-standarden, men utenfor min standard."

 

Man kan jo alltids forhøre seg før man bruker angreretten, kanskje butikken er snillere enn ISO-standarden, og man får godkjent reklamasjon. Men det var ikke det jeg mente. Flere butikker skriver faktisk at det er fint (men ikke nødvendig) om man oppgir en grunn for at man angrer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...