Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

80- og litt inn på 90-tallet. Det er ikke noe spesielt med stikkontaktene ut over at de har egne dedikerte kurser. Hensikten var at egne kurser skulle gi mindre smitte av elektronisk støy fra annet utstyr til det sensitive IT-utstyret. I dag er det mindre støyende utstyr i bruk samtidig som strømforsyningene til PC-er er mye mer robuste mot støy. Egne kontakter for EDB har stort sett blitt overflødig.

 

Det kan likevel være et poeng med lynvern (fin, mellom og grov) hvis du bor et sted med utsatt kraftnett, men mellom og grov-vernet bør egentlig beskytte alle kursene.

 

Den gang jeg jobbet med IT var det slik at EDB-kontaktene var koblet til UPS-en, så om strømmen gikk, så kunne PCene og serverne fortsatt dure og gå en liten stund til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Oppfølgingsspørsmål:

Er det mulig å få kjøpt straumkabelar som er tilpassa EDB kontakter? Dersom ein fyrst er på ein plass som har slike så kan ein vell likegjerne kobble laptoppen til ei slik EDB-stikkontakt i staden for ei vanlig stikkontakt?

 

Kva mener du med EDB-kontakt?

 

Det finnes ingen standard kontakt på bærbare PCer, og strømmen fra veggen må gjennom en transformator.

 

 

I mange litt eldre kontorbygg er det egne stikkontakter som er merka DATA/EDB, etter som eg kan sjå fungerer dei akkurat som vanlige stikkontakter berre at det er ein plastdings i eine holet som gjer at vanlige støpsel ikkje kan brukast.

Mange kontorbygg som har/hadde slike kontakter har i seinare tid fått fjerna denne plastdingsen slik at stikkontakta igjen kan brukast som vanlig stikkontakt.

Er ofte merka omtrent slik:

edb-stikkontakt-2-modul.jpg

Berre at det i Norge er basert på dei norske stikkonaktene.

Lenke til kommentar

Ja, isolasjon er isolasjon. Den virker like godt for varme væsker som kalde.

 

PS. Varmeoverføringen (Watt) mellom innside og utside er proporsjonal med temperaturdifferansen. Det betyr at når differansen er stor så endres innsidetemperaturen raskere enn når differansen er liten. For eksempel vil det med en utsidetemperatur på 0 grader ta like lang tid fra innsiden faller fra 100 til 50 grader som fra 50 til 25 grader og som fra 25 til 12,5 grader. Altså størst temperaturfall i starten. Når differansen er liten så er det lite som "driver" varmeoverføringen.

 

Og til slutt en funfact: Store termoser holder bedre på varmen enn små termoser med lik isolasjon. Det skyldes at overflate per volumenhet er mindre. En énliters kubisk termos har 6 dm2 overflate (6 dm2/dm3), mens en 10-liters kubisk termos har 27,8 dm2/10 dm3 = 2,78 dm2/dm3. Med like god isolasjon vil den holde på varmen 2,15 ganger så lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det hadde vært optimalt for varmetransporten i hvert fall, men det er ikke veldig ergonomisk eller praktisk for ryggsekken eller produksjonsvennlig.

 

Det er heller ikke noe poeng å lage de størst mulig for å få ned varmetap per volum. Det er viktigere at den er passe stor.

Lenke til kommentar

Å? Det var nytt for met. Har ikke sett dette, har du bilder?

 

Måtte lete litt, men fant omsider et jeg tok på et verft i Korea i februar i år.

 

De olivengrønne "boksene" i midten av bildet bak havet av e-scootere er isolerte LNG-tanker.

 

post-49706-0-65594000-1439037059_thumb.jpg

 

 

edit: og her er enda et bilde hvor du ser flere tanker fra ulike vinkler:

post-49706-0-82210400-1439037332_thumb.jpeg

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Jeg leter etter en slags ramme til plakater, husker de fra jeg var liten gutt, var en slags plastikk pinne en skled plakaten inn i så det ble en veldig enkel ramme, finnes disse enda? Isåfall hva heter dette og hvor kan jeg kjøpe det? finner ikke stort på google da jeg ikke aner hva dette heter

Lenke til kommentar

Ja, isolasjon er isolasjon. Den virker like godt for varme væsker som kalde.

 

PS. Varmeoverføringen (Watt) mellom innside og utside er proporsjonal med temperaturdifferansen. Det betyr at når differansen er stor så endres innsidetemperaturen raskere enn når differansen er liten. For eksempel vil det med en utsidetemperatur på 0 grader ta like lang tid fra innsiden faller fra 100 til 50 grader som fra 50 til 25 grader og som fra 25 til 12,5 grader. Altså størst temperaturfall i starten. Når differansen er liten så er det lite som "driver" varmeoverføringen.

 

Og til slutt en funfact: Store termoser holder bedre på varmen enn små termoser med lik isolasjon. Det skyldes at overflate per volumenhet er mindre. En énliters kubisk termos har 6 dm2 overflate (6 dm2/dm3), mens en 10-liters kubisk termos har 27,8 dm2/10 dm3 = 2,78 dm2/dm3. Med like god isolasjon vil den holde på varmen 2,15 ganger så lenge.

 

Hva hvis innholdet er 0 Kelvin og utsiden holder 20 Kelvin  vs 300 K på innholdet og 320 K på utsiden?  Er det like lineært når man nærmer seg absolutte nullpunkt?

 

Hvis ikke så er det kanskje en teoretisk forskjell mellom 0->20  og 40->20 Celsius?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...